تاریخ : Sat 22 May 2021 - 10:35
کد خبر : 54937
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد به عنوان یک شبکه اجتماعی خود را ملزم به حل چالش‌های کشور می‌داند

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد به عنوان یک شبکه اجتماعی خود را ملزم به حل چالش‌های کشور می‌داند

حیدری تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود از نسل اول و دوم، مسیر خود را به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم تغییر داده است.

احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص گام دوم این دانشگاه در سی‌ونهمین سالگرد تاسیس و ورود به 40سالگی دانشگاه، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود از نسل اول و دوم، مسیر خود را به‌سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم تغییر داده است. به‌عبارت بهتر دانشگاه در نسل اول آموزش‌محور بوده و دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شدند، فقط آموزش دیده و به آنها صرفا یک مدرک دانشگاهی ارائه می‌شد. در نسل دوم نیز دانشگاه یک دانشگاه پژوهش‌محور بود.»

او اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در نسل سوم و چهارم، دو رسالت در کنار مباحث فرهنگی، دینی، مذهبی و هر آنچه به قومیت ایرانی و اسلامی برمی‌گردد، برای خود تعریف کرده است؛ اول اینکه دانشجو ‌ بعد از ورود به دانشگاه، فناور شده و در کنار تحصیل، یک مهارت نیز بیاموزد. یعنی هر آنچه باعث شود دانشجو در آینده بتواند در جامعه برای خود شغل پیدا کند و راهی برای منبع درآمد پیدا کرده و از ظرفیت کشور برای فناور شدن استفاده کند.»

  سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شده که دانشجویان را توانمند کرده‌اند. همچنین بین دانشجو، استاد و محلی که در جامعه این استعدادها باید در آن بارور شود، تعامل خوبی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است. نکته دیگر اینکه قانونگذار در قوانین جاری مجلس شورای اسلامی، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و دانشگاه‌های دیگر، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را به رسمیت شناخته‌اند. درواقع این سراها مانند پارک‌های علم‌وفناوری وزارت علوم و حتی پیشروتر از آنها شناخته می‌شود.» 

حیدری با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی و در قانون امسال نیز سراهای نوآوری مصوب شد‌ و رسمیت پیدا کرد، تصریح کرد: «تمام الزاماتی که قانونگذار برای استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم‌وفناوری دیده است، مشمول سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز خواهد شد. نکته دیگر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خود را به‌عنوان یک دانشگاه حل‏مساله می‌شناسد؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک شبکه بزرگ اجتماعی خود را ملزم می‌داند حل نیازها و چالش‌های کشور را در دستورکار قرار دهد.»  

او ادامه داد: «برای حل این مسائل دانشگاه باید از توان دانشجو، توان اعضای هیات‌علمی، ظرفیت و پتانسیل آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، ارتباطات علمی با سایر کشورهای دنیا و... به‏عنوان یک دانشگاه حل‌مساله استفاده کند تا مسائل و چالش‌های جاری کشور را حل کند. به‌طور مثال در شهر کاشان بیش از هزار واحد تولید فرش ماشینی وجود دارد؛ دستگاه‌های فرش ماشینی به‌طور معمول 10 سال کار کرده، بنابراین در هر سال، باید صد دستگاه فرش ماشینی تعویض شود.» 

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «واردات هر دستگاه فرش ماشینی حدود 70 میلیاردتومان هزینه خواهد داشت و در سال فقط در شهر کاشان 7هزار میلیاردتومان برای واردات ماشین‌های فرش‌بافی نیاز است. این درحالی است که این ارز برای ملت ایران بوده و باید در کشور باقی بماند؛ اگر دانشگاه به این حوزه وارد شود و یک سرای نوآوری در این راستا راه‌اندازی کند، باعث می‌شود که ارز از کشور خارج نشود.» 

او با بیان اینکه اشتغال نیاز امروز جامعه است، بیان کرد: «فارغ‌التحصیلان فنی دانشگاه که درحال‌حاضر بیکار هستند، اگر بتوانند حداقل 50 عدد از این دستگاه‌های فرش ماشینی را بسازند، می‌توانیم 3 هزار میلیاردتومان صرفه‌جویی کنیم. با چنین اقدامی از خروج ارز جلوگیری کرده، دستگاه‌ها بومی شده و برای دانشجویان اشتغال‌زایی خواهیم کرد.» 

او تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود در کنار مسئولیت اجتماعی و هویت دینی-اسلامی که به دانشجویان می‌دهد، در شهری که وجود دارد نیز باید تاثیرگذار باشد. همچنین در بحث کشاورزی نیز باید ورود کند؛ درحال‌حاضر یکی از معضلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که حدود 600 میلیون بذر عقیم وارد می‌شود که قیمت آن تقریبا برابر با قیمت طلاست.» 

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دانشگاه آزاد ماموریت تولید بذر هیبردی را به دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (واحد خوراسگان) سپرد و درحال‌حاضر به تکنولوژی بذر عقیم خیار، فلفل و گوجه رسیده‌ایم و تولید آن نیز آغاز شده است. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی توانست بذر کشور را بومی‏سازی کرده و بسیاری از مشکلات در این راستا را مرتفع کند. اگر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند حتی 300 میلیون بذر وارداتی را به دستان تحصیلکردگان دانشگاه تولید کند، از خروج ارز جلوگیری کرده و تولید بذر را نیز بومی خواهد کرد و درنهایت برای دانش‌آموختگان نیز اشتغال ایجاد می‌شود.» 

او درخصوص مهم‌ترین اتفاق در دوره مدیریت دکتر طهرانچی نیز گفت: «این دو گام بزرگ یعنی ورود به دانشگاه نسل سوم و چهارم در دوره مدیریت دکتر طهرانچی برداشته شده و 3 حرکت ساختارشکنانه که هویت و کیان دانشگاه و نقطه اتصال دانشگاه به جامعه بوده، در دوره مدیریت ایشان انجام شده است.» 

حیدری ادامه داد: «یکی از این اقدامات راه‌اندازی طرح پایش بوده است. برنامه پایش (پژوهش اثربخش یکپارچه شبکه‌‌ای) با هدف رفع نواقص مربوط به پژوهش‌‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه و قرار دادن این ظرفیت عظیم در خدمت حل مسائل ملی کشور و ایجاد همگرایی و هم‌‌افزایی میان نتایج این پژوهش‌‌ها در سطح دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران طراحی و اجرا شده است.» 

او در ادامه تصریح کرد: «دومین حرکت ساختارشکنانه، راه‌اندازی سامانه آموزشیار بود؛ یکپارچه‌سازی و شفافیت در بحث آموزش، پژوهش، مالی و خدمات دانشجویی با این سامانه به‌صورت یکسان در سراسر کشور اجرا می‌شود. تحول در علوم انسانی نیز در دوره مدیریت دکتر طهرانچی اجرایی شد؛ دانشگاه آزاد اولین دانشگاه در کشور بود که علوم انسانی در آن مستقل شد و درحال‌حاضر به‌دنبال علوم انسانی بومی هستیم.»