تاریخ : Sat 22 May 2021 - 10:25
کد خبر : 54936
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد در گام دوم باید به عنوان یک دانشگاه اجتماعی  و دانش بنیان عمل کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد در گام دوم باید به عنوان یک دانشگاه اجتماعی و دانش بنیان عمل کند

دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم باید یک دانشگاه اجتماعی شده و آمایش محور عمل کند و همچنین عنصر نوآوری، خلاقیت و شرکت‌های دانش بنیان و ابتکار حل مسائل از طریق پایگاه دانشی صورت گیرد. طبیعتا دانشگاه براساس این، باید آرایش لازم را نیز انجام داده و تغییرات زیادی انجام دهد.

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص ورود به چهلمین سال تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «موسسان دانشگاه آزاد اسلامی برای تاسیس این دانشگاه، هدف آموزشی را دنبال می‌کردند و تلاش داشتند براساس تقاضای اجتماعی، رشته‌محل‌ها و خصوصا تحصیلات تکمیلی را افزایش دهند. جالب اینجاست با اینکه قرارداد اعضای هیات‌علمی با دانشگاه 32 ساعت است و 16 ساعت آن تدریس، اتاق ویژه اساتید وجود ندارد.»

او اضافه کرد: «اما در ادامه مسیر به نظر می‌رسد که بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاه نیز باید مطرح شود؛ به‌عبارت بهتر، دانشگاه نمی‌تواند نسبت به اجتماع بی‌تفاوت باشد و باید متکفل حل مسائل اجتماعی نیز باشد و رسیدن به یک دانشگاه اجتماعی، نیازمند پایه‌ریزی یک آرایش جدید است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به جای تقاضامحور بودن باید به‌سمت یک دانشگاه آمایش‌محور حرکت کند، ادامه داد: «بر همین اساس، دانشگاه با توجه به نیازها و پتانسیل‌های هر منطقه، باید ایفای نقش کند.»

او در ادامه تصریح کرد: «به‌طور مثال آستارا یک شهر بندری است و بخش قابل‌توجهی از مردم نیز درگیر مسائل مرتبط با بندر هستند. بنابراین اگر بتوانیم آمایش‌محور عمل کنیم، در این شهر حتی رشته حسابداری نیز باید بر حسابداری بندر متمرکز شود.»

جهان‌بین با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، باید اتکای خود به شهریه را کاهش دهد، بیان کرد: «در سال 93 نزدیک به 39درصد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی زیان‌ده بودند و این عدد در سال 98 به 80درصد واحدها رسید تا جایی‌که حدود 200 واحد از 10 روز تا پنج ماه حقوق پرداخت نکرده بودند. بنابراین در گام دوم باید به‌سمت افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای حرکت کنیم.»

او با ذکر مثالی توضیح داد: «البته افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای نباید از نوع ساده باشد؛ مثلا زمین اجاره دهیم که همه می‌توانند این کار را انجام دهند بلکه باید از طریق تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و سراهای نوآوری به این سمت حرکت کنیم. به‌طور مثال، بحث تولید بذر هیبریدی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و راه‌اندازی کارخانه بذر هیبریدی در واحد شهر مجلسی، بالغ‌بر 1500 میلیاردتومان ارزش‌گذاری شده است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «با این اوصاف دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم باید یک دانشگاه اجتماعی شده و آمایش‌محور عمل کند و همچنین عنصر نوآوری، خلاقیت و شرکت‌های دانش‌بنیان و ابتکار حل مسائل از طریق پایگاه دانشی صورت گیرد. طبیعتا دانشگاه براساس این، باید آرایش لازم را نیز انجام داده و تغییرات زیادی انجام دهد.»

او در پاسخ به اینکه مسیری که دانشگاه در حوزه فرهنگی باید طی کند، چه مسیری است، گفت: «حوزه فرهنگی دانشگاه نمی‌تواند منفک از رویکرد کلی دانشگاه باشد؛ ما فرهنگ را یک زیرساخت دانسته و معتقدیم که بسیاری از اتفاقات در حوزه‌های مختلف نیازمند تغییر در حوزه فرهنگی است. بحث فرهنگ کار، فرهنگ نوآوری، فرهنگ خلاقیت و... بسیار مهم است. بنابراین آرایشی که در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد نیز طراحی شده، بر همین اساس بوده است.»

جهان‌بین معتقد است: «دانشگاه آزاد اسلامی مملو از سرمایه‌های انسانی است و وظیفه ما شناسایی این سرمایه‌ها و تلاش برای شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت آنها برای پیشرفت کشور است. پس باید متناسب با اهمیت هر حوزه، نقش اساتید، کارکنان و دانشجویان را نیز درنظر گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از استعدادهای آنها صورت گیرد.»

او درخصوص مهم‌ترین اتفاق دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت دکتر طهرانچی نیز گفت: «تغییر رویکرد دانشگاه از یک دانشگاه تقاضامحور به یک دانشگاه آمایش‌محور، تغییر رویکرد دانشگاه به یک دانشگاه پیشرو، موثر و نوآور و همچنین درگیر کردن دانشگاه در امر حل مساله اجتماعی، از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در دوره دکتر طهرانچی درحال رخ دادن است و نمی‌توان به‌‏سادگی از کنار آنها گذشت. همچنین شبکه‌ای کردن دانشگاه از طریق راه‌اندازی سامانه‌های آموزشیار و پژوهشیار نیز از دیگر فعالیت‌های مهم در دوره مدیریت دکتر طهرانچی است. شفافیت و انضباط مالی نیز ازجمله این اقدامات است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «دکتر طهرانچی فردی بسیار مومن، انقلابی، متواضع و خلاق و مجاهد و طراح است که برخلاف ادوار طولانی مدیریت دانشگاه به‌راحتی می‌توان با او ارتباط گرفت. در سایه این ویژگی‌ها با اتکا به همراهی و حمایت خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات مهم و تاریخ‌سازی در دوره او در دانشگاه آزاد اسلامی درحال شکل‌گیری است.»