تاریخ : Sat 22 May 2021 - 09:20
کد خبر : 54925
سرویس خبری : ورزش

اولویتم فولاد است، آرزوی استقلال و پرسپولیس را ندارم

آذری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: هم برای یحیی و برانکو پست گذاشتم هم محرم و مجیدی

اولویتم فولاد است، آرزوی استقلال و پرسپولیس را ندارم

تا آخرین لحظه‌ای که فولاد مرا بخواهد، اینجا می‌مانم و نه به باشگاه دیگری فکر کرده و نه فکر می‌کنم. اگر در صفحه شخصی‌ام بعضا اظهارنظرهایی می‌کنم یا جبهه‌گیری یا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنم، اولا اینجا صفحه شخصی من است و هرچه دلم بخواهد می‌نویسم و درثانی من نیازی به آن ندارم که به استقلال یا پرسپولیس بروم، چون به اندازه خودم در فوتبال ایران اعتبار دارم و هیچ‌وقت هم برای رسیدن به جایی اخلاق را زیر پا نمی‌گذارم.

فدراسیون قبلی برای VAR کاری نکرد، عزیزی خادم به شعار انتخاباتی‌اش عمل کند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: صحبت با افرادی که بدون ملاحظه کاری حرف‌هایشان را می‌زنند و محافظه‌کاری را در دستورکار قرار نمی‌دهند، همواره حس و حال خاص خودش را دارد. این افراد بدون ملاحظه انتقادات خود را مطرح کرده و هر چیزی را که لازم باشد، در زمان خود بیان می‌کنند. سعید آذری، مدیرعامل فولاد نیز یکی از همین آدم‌هاست که باوجود داشتن سمت مدیریتی در یک باشگاه صنعتی هیچ‌گاه با ملاحظه‌کاری صحبت نکرده و انتقاداتش را به‌موقع مطرح می‌کند، این درحالی است که او هفته گذشته با یک پست اینستاگرامی درخصوص اظهارات آذری جهرمی حسابی خبرساز شد، چون یک‌بار دیگر او را به استقلال منتسب کردند و این درحالی است که خود آذری معتقد است آنجا صفحه شخصی‌اش است و هرچیزی دوست داشته باشد می‌نویسد، اما ازلحاظ حقوقی از آنجاکه مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان به‌شمار می‌رود، به اندازه یک ارزن اجازه نمی‌دهد حق این باشگاه جنوبی خورده شود. درخصوص این اتفاق و همچنین مسائل مدیریتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و سایر موارد مرتبط با فولاد خوزستان با آذری همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مدیرعامل فولاد را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا درخصوص داوری‌های رقابت‌های لیگ برتر صحبت کنیم. قضاوت‌ها در فصل جاری برای همه تیم‌ها پرفراز و نشیب و مشکل‌دار بوده. به‌نظر می‌رسد وضعیت این داوری‌های ضعیف همچنان ادامه داشته باشد. به‌خاطر مشکلات مدیریتی، نبود زیرساخت‌ها، برگزار نشدن کلاس آموزشی و برخی مسائل دیگر این اتفاقات رخ می‌دهد یا دلیل دیگری دارد؟

باتوجه به صحبت‌هایی که با خداداد افشاریان داشتیم، تابه‌حال یکی‌دو برخورد محترمانه داشتیم و به‌دنبال حقوق‌‌مان هم هستیم و اجازه نمی‌دهیم حقوق فولاد را کسی پایمال کند. متاسفانه پارسال همان‌طور که نکونام گفت، در ۵ مسابقه آخرمان هفت امتیاز از ما گرفتند، درصورتی‌که ما می‌توانستیم نایب‌قهرمان شویم، اما این اتفاق نیفتاد و امسال هم داریم رگه‌هایی از این قضیه را می‌بینیم که به‌طور مثال در بازی جام حذفی مقابل قشقایی آقای صفایی داور بازی پنالتی صد درصد روی قاسمی‌نژاد را نگرفت و در بازی با نساجی هم خودتان شاهد بودید که آقای عرب براقی داور مسابقه هم هافبک نساجی را باید اخراج می‌کرد و هم گل صحیح ما را اشتباه مردود اعلام کرد. علی‌ای‌حال باتوجه به اینکه همیشه احترام خاصی برای ارکان فوتبال قائل بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم با استفاده از مبانی حقوقی و قانونی کارمان را دنبال کنیم، قاعدتا تمام تمرکزمان روی این قضایا هست و با تمام وجود از حقوق هواداران فولاد دفاع کرده و اجازه نمی‌دهیم حق باشگاه پایمال شود، چون ما تیمی هستیم که از شایستگی‌های فوتبالی‌مان استفاده کرده و روی کارمان تمرکز داریم و زحمت می‌کشیم و اجازه نمی‌دهیم امسال این اتفاقات برای فولاد بیفتد.

خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه بسیاری از تیم‌های لیگ برتری در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال خواستار تجهیز ورزشگاه‌ها به کمک‌داور ویدئویی برای فصل آینده هستند. در این خصوص هم صحبت می‌کنید؟

طی دوسالی که به فولاد آمده‌ام، مرتب داریم با کمیته داوران مکاتبه می‌کنیم و تمام اسناد و مدارک این مکاتبات نیز موجود است. معتقدم فدراسیون قبلی اهتمام لازم را برای استقرار کمک‌داور ویدئویی انجام نداد، اما امیدوارم آقای عزیز خادم باتوجه به شعارهای انتخاباتی که داده که یکی از آنها استقرار تکنولوژی‌های روز در فوتبال است، بتواند این کار را انجام بدهد، این درحالی است که امروز خیلی از باشگاه‌ها دارند با هزینه خودشان سیستم کمک‌داور ویدئویی را در ورزشگاه‌های خود مستقر می‌کنند، اما این مستلزم آن است که یک طرح جامع برای همه باشگاه‌ها در ورزشگاه‌های کشور مستقر شود، چراکه نمی‌شود در یک دوره مسابقاتی در کشور دو استادیوم به سیستم کمک‌داور ویدئویی مجهز باشند، اما بقیه استادیوم‌ها این سیستم را نداشته باشند. البته مشکل فوتبال ما کمک‌داور ویدئویی نیست، هرچند یکی از مشکلات بزرگ آن همین موضوع است، اما استادیوم‌های ما هنوز امکانات خاص و رفاهی برای برگزاری مسابقات برای تیم‌ها و تماشاگران را ندارند و هنوز سیستم‌های فیلمبرداری آنها ایراد دارد و مراکز فرهنگی در آنها وجود نداشته و بازهم تاکید می‌کنم کمک‌داور ویدئویی یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم، اما به هرحال متاسفانه شرایط اصلا خوب نیست و شما ببینید تعداد زیادی از برخوردهایی که در درون زمین فوتبال انجام می‌شود و این واکنش‌هایی که مربیان و مدیران به‌همراه بازیکنان نشان می‌دهند به‌خاطر اشتباه‌های فاحش داوری است که هنوز هم اعتقاد دارم این اشتباه‌ها البته سهوی هستند، اما مشکلات خاصی را در این زمینه به‌وجود می‌آورند. با این حال استقرار سیستم کمک‌داور ویدئویی نیازی است که به‌نظر من باید در آینده نزدیک طوری ابتیاع شود که تمام باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به آن مجهز شوند.

در بازی آخر خانگی فولاد مقابل گل‌گهر چمن ورزشگاه شرایط وحشتناکی داشت. وضعیتش بهتر شده است؟

اتفاقا از شما می‌خواهم چمن ما را هفته دیگر ببینید. در آن بازی یک آفتاب‌سوختگی شدید برای چمن به‌وجود آمد، با این‌حال متاسفانه خیلی‌ها منتظر چنین اتفاقاتی هستند، غافل از اینکه چنین چمنی که به این شکل در گرمای ۴۵ درجه اهواز دچار آفتاب‌سوختگی شدید می‌شود، از آن مراقبت شده و امیدوارم افرادی که به این شکل قضاوت ناعادلانه کردند و از هول حلیم در دیگ افتادند، قابلیت این را داشته باشند که وقتی فضای ورزشگاه فولاد آرنا را می‌بینند بیایند و از صحبت‌ها و پیشداوری‌های خود عذرخواهی کنند و متوجه باشند کسانی که اینجا کار می‌کنند آنقدر حرفه‌ای هستند که اگر چالشی به‌وجود بیاید، به‌قدری مدیریت دارند که بتوانند چنین مشکلی را در عرض دو سه هفته مدیریت کرده و این موانع و مشکلات را از بین ببرند.

از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا وقتی تراکتور هم به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کرد، باتوجه به عملکرد خوبی که داشتید با حسرت به اهواز برنگشتید؟

ما همه تلاش‌مان را کردیم و اینکه حسرت موقعیت‌هایمان را بخوریم، اتفاقا با بچه‌هایمان صحبت کردیم و به‌نظر من جای حسرت نداشت، چون ما تمام تلاش‌مان را برای موفقیت به کار بستیم و واقعیت این بود که یک تیم خلع‌سلاح شده را به آسیا بردیم و متاسفانه بسته بودن پنجره مقدار زیادی به ما ضربه زد و باتوجه به اینکه نتوانستیم در بازار زمستانی نیز خریدهای لازم را انجام بدهیم، مقداری با مشکل مواجه شدیم، با این‌حال این همه توانمندی تیم ما بود، هرچند می‌توانستیم یک مقدار بهتر عمل کنیم، با این‌حال بازهم تاکید می‌کنم حسرت نمی‌خوریم، چون حسرت را کسی می‌خورد که تلاشی برای پیروزی نکرده باشد. اتفاقا بچه‌های ما با تمام وجود جنگیدند و به آینده بسیار امیدواریم.

هدف‌گذاری امسال فولاد چه رتبه و مقامی است؟

هدف‌گذاری ما سیبل مقابل است. درواقع بالاترین نقطه‌ای که می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم، برایش تلاش می‌کنیم، هرچند سهمیه یکی از اهداف ما است، اما آن چیزی که شایستگی فولاد است اینکه باتوجه به احساسات فوق‌العاده مردم خوزستان و هواداران فولاد وظیفه ما این است که نهایت انرژی و تلاش خود را صرف کنیم، اما اینکه در آخر کار کجای جدول قرار می‌گیریم، بستگی به تعداد متغیر‌های کنترل‌نشده دارد که دیگر دست ما نیست. به‌طور مثال اشتباه‌های وحشتناک داوری، آسیب‌دیدگی بازیکنان یا اشتباه‌های مدیریتی و سایر عوامل دیگر همه اینها می‌توانند روی سرنوشت یک تیم تاثیر بگذارند، اما چیزی که ما برای آن می‌جنگیم به‌هرحال هدفی است که در پایان کار جای حسرت برای‌مان باقی نگذارد. ما همه تلاش‌مان را برای این امر به‌کار می‌گیریم. درحال حاضر نیز ۳۰ امتیاز در لیگ داریم و در جام حذفی نیز دو روز پیش یک بازی سخت را مقابل قشقایی شیراز که ۹۰درصد بازیکنانش و سرمربی آن خوزستانی بودند، درحالی با پیروزی پشت‌سر گذاشتیم که جام حذفی جام شگفتی‌هاست و همین قشقایی خیلی از تیم‌های بزرگ همین مملکت را چندسال پیش حذف کرد و این‌طور نبود که ما درمقابل این تیم از پیش برنده باشیم. از این مرحله به بعد هم سخت است، اما هدف‌گذاری ما نهایت تلاش برای بهترین دستاورد خواهد بود.

در این فوتبال که به روزمرگی افتاده و کسی از فردایش خبر ندارد، برای فصل آینده همچنان با فولاد و جواد نکونام ادامه می‌دهید یا به تیم مطرح‌تر مثل سرخابی‌ها فکر می‌کنید؟

تا آخرین لحظه‌ای که فولاد مرا بخواهد، اینجا می‌مانم و نه به باشگاه دیگری فکر کرده و نه فکر می‌کنم. اگر در صفحه شخصی‌ام بعضا اظهارنظرهایی می‌کنم یا جبهه‌گیری یا صحبت‌هایی را مطرح می‌کنم، اولا اینجا صفحه شخصی من است و هرچه دلم بخواهد می‌نویسم و درثانی من نیازی به آن ندارم که به استقلال یا پرسپولیس بروم، چون به اندازه خودم در فوتبال ایران اعتبار دارم و هیچ‌وقت هم برای رسیدن به جایی اخلاق را زیر پا نمی‌گذارم. خیلی از عزیزان در صفحه شخصی برای من کامنت می‌گذاشتند که چون به استقلال می‌خواهی بروی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنی، ولی اگر من می‌خواستم به استقلال بروم، دو سال پیش به این تیم رفته بودم یا اگر می‌خواستم به پرسپولیس بروم، زمان آقای سعیدلو این کار را انجام می‌دادم. به هرحال من برای خودم برنامه‌هایی دارم و نیازی ندارم که خودم را به این دو باشگاه وصل کنم، هرچند مردم نیز به اندازه کافی به من محبت دارند و من نیازی ندارم به باشگاهی بروم که یک‌سری آدم به‌دنبال آن هستند تا تحت هر شرایطی آنجا باشند، چون شاید این عزیزان نیاز به معروف شدن داشته باشند، اما من بعد از ۴۰ سال حضور در ورزش این مملکت از سال ۱۳۶۰ که خودم قهرمان شدم و سال ۱۳۷۷ در سمت‌های مربیگری و مدیریت در ورزش کار کرده‌ام و رزومه‌ام قابل‌دفاع است. برای من مدیریت این دو باشگاه جذابیت آنچنانی ندارد، هرچند می‌تواند برایم قابل‌ملاحظه باشد، ولی اینکه بخواهم تمام اخلاقیات را زیرپا بگذارم برای اینکه مدیرعامل استقلال یا پرسپولیس بشوم، هرگز این کار را نمی‌کنم.

در هر صورت به‌نظر می‌رسد این مدیریتی که امروز برای سرخابی‌ها حاکم است که کارشان به مطالبه مالی از هواداران می‌رسد، دستپخت وزارت ورزش باشد و درنهایت مدیران وزارت باید پاسخگوی عملکرد خود برای انتخاب مدیران باشند.

من درباره خودم صحبت می‌کنم. همه هواداران فولاد و سایر تیم‌های بزرگ باید بدانند اگر امروز یک موقعیت مناسب دارم، حاصل تلاش خودم، توجه خداوند و محبت هواداران فوتبال است. من نه مدیر رانتی بودم و نه وصل به کسی بلکه با ذوب‌آهن چهار بار قهرمان جام حذفی، ۳ بار نایب‌قهرمان ایران و قهرمان سوپرجام ایران شده‌ام، آن‌هم فقط در فوتبال، این درحالی است که در همین باشگاه ۲۷ رشته ورزشی دارد و من همه آنها را مدیریت می‌کردم و بعضی‌ها یک رشته فوتبالش را هم نمی‌توانند مدیریت کنند. من با همان ذوب‌آهن قهرمان جام باشگاه‌های جهان در والیبال نشسته شدم یا نایب‌قهرمان باشگاه‌های آسیا در واترپلو شدم یا با تیم وزنه‌برداری که خودم مربی‌اش بودم نایب‌قهرمان آسیا شدیم و کلی عناوین بین‌المللی در تیم‌های غیرفوتبالی ذوب‌آهن به‌دست آوردم؛ هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان. اینها حاصل ۱۸ سال سابقه مدیریتی من است و نه نیازی به استقلال دارم که با آن معروف شوم و نه نیازی به پرسپولیس. من به اندازه خودم اعتبار دارم و در این مدیریت زحمت کشیده‌ام و این حرف‌ها را برای کسانی می‌گویم که زود می‌خواهند یکی را به جایی وصل کنند، این را بدانند که برای من رفتن به استقلال و پرسپولیس آرزو نیست.

البته این وزارتخانه کسانی را می‌خواهد که بله‌قربان‌گو باشند و به‌نظر نمی‌رسد سعید آذری چنین اخلاقی داشته باشد.

در هر صورت برای من رفتن به این باشگاه‌ها آرزو نیست. این موضوع را آن آدم‌هایی بدانند که طی این چند روز به هرحال با اندیشه‌های کوته‌فکرانه خود به‌دنبال این بودند که اگر سعید آذری حول‌و‌حوش یک موضوع پستی را منتشر کرده به‌دنبال آن بوده که پست و سمت بگیرد، اما من بازهم تکرار می‌کنم اگر به استقلال و پرسپولیس می‌خواستم بروم، در گذشته این فرصت برایم مهیا بود. من نیازی به رفتن به استقلال و پرسپولیس ندارم، هرچند هر دو طیف هواداران آن به من محبت دارند. مردم ما باهوش‌تر از آن هستند که ما فکر می‌کنیم. آنها رزومه و عملکرد افراد را می‌بینند و اگر محبتی دارند این محبت شامل حال این موضوع می‌شود که تخصص آدم‌ها را بررسی می‌کنند. امروز هم من یک فولادی هستم و با افتخار به این باشگاه آمده‌ام و تا روزی که در این باشگاه بمانم با همه قوا کار می‌کنم و همان‌طور که گفتم، آنجا هم صفحه شخصی‌ام است و هر پستی را که دوست داشته باشم می‌گذارم و آدمی هم نیستم که علایق شخصی‌ام را بخواهم به‌خاطر بعضی چیزها پنهان کنم. من همان چیزی‌ام که هستم. به‌طور مثال برای محرم نویدکیا آن روزی که سرمربی سپاهان شد پست گذاشتم یا برای یحیی زمانی که نایب‌قهرمان آسیا شد پست گذاشتم و برای برانکو، فرهاد مجیدی، استقلال، پدیده و هرکسی که لازم بوده پست گذاشتم. صفحه شخصی من به یک سلیقه خاص منتهی نمی‌شود، اما بالاخره صفحه شخصی است، از لحاظ حقوقی هم اجازه نمی‌دهم کسی یک ارزن حق فولاد را بخورد. این را برای آنهایی می‌گویم که فکر دیگری می‌کنند که تا آخر خط را بروند، چون من تا روزی که در فولاد هستم، اندیشه‌ها و علایق شخصی‌ام هیچ‌وقت پنهان نخواهد ماند.