تاریخ : Wed 19 May 2021 - 09:35
کد خبر : 54800
سرویس خبری : ورزش

آزمون و زیوبا بهتر از نصف لیگ

زنیت با مهاجم ایرانی خود فصلی خوب را به پایان برد

آزمون و زیوبا بهتر از نصف لیگ

زنیت و زوج تهاجمی‌اش فصلی عالی را در فوتبال روسیه سپری کردند و آمارهای مختلفی را به‌نام خود به ثبت رساندند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: برای سردار آزمون رقابت‌های این فصل لیگ روسیه با اتفاقات عجیب و غیرقابل‌باوری به پایان رسید. این مهاجم ایرانی درحالی‌که با 3گل برتری در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ قرار داشت در هفته پایانی در فهرست تیمش قرار نگرفت و درنهایت اتفاقی که کمتر انتظار می‌رفت، رخ داد. آرتم زیوبا، زوج او در خط‌حمله زنیت به 4گل برای پشت‌سر گذاشتن آزمون و کسب کفش طلای این فصل نیاز داشت و ازقضا در مصاف هفته پایانی برابر تامبوف دقیقا 4گل زد و بالاتر از آزمون آقای‌گلی در لیگ را جشن گرفت. اتفاقی که بسیاری آن را عجیب و دور از تصور می‌دانستند اما کم‌انگیزه بودن بازیکنان و به‌خصوص مدافعان حریف از یک‌سو و شم بالای گلزنی و انگیزه زیاد این مهاجم 32ساله ازسوی دیگر سبب شد شرایط به ضرر مهاجم ملی‌پوش ایرانی رقم بخورد و یک افتخار فردی مهم به‌راحتی از چنگ او خارج شود. با این حال زنیت و زوج تهاجمی‌اش فصلی عالی را در فوتبال روسیه سپری کردند و آمارهای مختلفی را به‌نام خود به ثبت رساندند.

حسرت پنالتی از دست رفته

آزمون در مسابقه قبلی تیمش برابر یوفا یک ضربه پنالتی را از دست داد تا زنیت درنهایت در آن بازی به تساوی بدون گل برسد. اگر او آن پنالتی را به گل تبدیل کرده بود حالا همانند فصل پیش می‌توانست مشترکا به‌همراه زیوبا این عنوان را تصاحب کند. با این حال حتی عده‌ای معتقد بودند مدیران این باشگاه تمایل داشتند یک بازیکن روس عنوان آقای‌گلی را کسب کند و به همین دلیل آزمون در دیدار آخر تیمش از فهرست خارج شد تا زیوبا با خیالی آسوده بتواند برای رسیدن به کفش طلا تلاش کند. با این حال سرگئی سماک، سرمربی زنیت در توجیه کنار گذاشتن سردار از این دیدار گفت: «در این مسابقه خارج از خانه ترجیح دادیم به لژیونرها استراحت بدهیم و چون نتیجه بازی برای ما حیاتی نبود نمی‌خواستیم فشاری به آنها وارد شود. بیشتر آنها در کشورهای دوری زندگی می‌کنند و باید خود را برای پروازی طولانی‌مدت آماده می‌کردند به همین دلیل ترجیح دادیم در این بازی به آنها بازی ندهیم تا با شرایط مناسبی برای بازگشت به وطن خود آماده شوند. از طرف دیگر برخی از آنها باید پس از ورود به کشور خود به‌دلیل شرایط این روزها و بحث بیماری کرونا، قرنطینه شوند و وقتی ما می‌توانیم این فرصت را به آنها بدهیم که استراحت کنند منطقی است که این کار را انجام دهیم. فصل پیش شرایط متفاوت بود و مجبور شدیم بازیکنان را مدتی بیشتر در اینجا نگه داریم و حالا این پاداش حرفه‌ای‌بودن آنها بود.»

زنیت در این مسابقه اگرچه به برخی نفرات اصلی خود استراحت داده بود اما در پایان به برتری 5 بر یک رسید تا فصل خوب خود را با یک برد عالی به پایان برساند. سماک با کمک ستاره‌های پرتعداد تیمش ازجمله آزمون توانست برای سومین‌بار قهرمانی در لیگ را تجربه کند و حالا هواداران انتظار دارند تیم‌شان در لیگ قهرمانان نیز نتایج بهتری کسب کند و حتی بتواند از گروه خود صعود کرده و راهی دور بعد شود. اتفاقی که در این سال‌ها برای زنیت رخ نداده است. زنیت در این سال‌ها پیشرفت بسیار خوبی در فوتبال داشته و حتی در رده‌بندی اخیر بهترین باشگاه‌های دنیا به رده سی‌وسوم رسیده که جایگاه بسیار خوبی برای این تیم روسی محسوب می‌شود.

عملکرد خوب آزمون سبب شد سایت ترانسفرمارکت نام او را بین بهترین‌های این فصل لیگ روسیه قرار دهد و ارزش این مهاجم گلزن ایرانی را نیز 23میلیون یورو برآورد کرده است. البته با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باشگاه‌های فوتبال و همچنین اینکه تنها یک‌سال دیگر از قرارداد آزمون با زنیت باقی‌مانده است این باشگاه حتی درصورت دریافت پیشنهاد 20میلیون یورویی هم به احتمال زیاد با آن موافقت خواهد کرد. اتفاقی که به احتمال زیاد در تابستان پیش‌رو رخ خواهد داد و با توجه به اینکه سردار از تیم‌های مختلفی ازجمله رم، آتالانتا، سویا و والنسیا با پیشنهادهایی روبه‌رو بوده بعید نیست تا فصل بعد را در یکی از این تیم‌ها سپری کند. روند خوب گلزنی او در دو فصل اخیر توجه باشگاه‌های زیادی را به سمتش جلب کرده است و به همین دلیل شاید در پنجره نقل‌وانتقالات پیش‌رو شاهد جدایی‌اش از لیگ روسیه پس از 8سال و آغاز چالشی جدید و متفاوت برای این مهاجم 26ساله باشیم.

آمار درخشان زوج تهاجمی زنیت

آزمون با حضور در زنیت یکی از بهترین انتخاب‌هایش را در سال‌های اخیر انجام داد و خیلی زود توانست درکنار آرتم زیوبا، مهاجم ملی‌پوش و باتجربه این تیم زوجی مخوف و گلزن را در خط‌حمله این تیم تشکیل دهد. آنها فصل پیش مشترکا در صدر جدول بهترین گلزنان قرار گرفتند و امسال هم در رقابتی نزدیک رده‌های اول و دوم را کسب کردند. این دو مهاجم درمجموع 39بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند و جالب اینکه نیمی از تیم‌های لیگ این کشور (شامل تامبوف، روتور، آرسنال تولا، یوفا، اورال، احمد گروژنی، روستوف و خیمکی) حتی به‌اندازه این دو بازیکن موفق به زدن گل در طول فصل نشدند. همین آمار به‌خوبی نشان می‌دهد زوج تهاجمی زنیت چه کار بزرگ و مهمی را درطول فصل انجام دادند و البته قدرت بالای زنیت در خط‌میانی و فرصت‌های خوبی که برای آنها فراهم می‌شود در این اتفاق بی‌تاثیر نبوده است.

زنیت در این فصل بهترین خط‌حمله و بهترین خط‌دفاعی را به‌نام خود ثبت کرد و درحالی که درطول فصل 76گل به ثمر رسانده بودند نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده آنها یعنی اسپارتاک‌مسکو تنها 56گل زده بود. زنیت همچنین در دقت ضربات نیز آمار بهتری نسبت به رقبا دارد و 38.2شوت‌های این تیم در چارچوب بوده است که از این حیث در صدر جدول قرار دارند. همچنین هر دو مهاجم تیم جدول گلزنان را در تسخیر خود داشتند و نفر بعدی در این فهرست جوردن لارسون از اسپارتاک با 15گل زده قرار داشت.

در آیتم بعدی نیز زنیت آمار بسیار خوبی دارد. زیوبا درمجموع با 20گل و 6پاس‌گل در صدر جدول تاثیرگذارترین بازیکنان جای گرفته و آزمون هم با 19گل و تنها 2پاس‌گل رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. مهاجم 32ساله روس در بخش دقت شوت نیز در رتبه نخست قرار گرفته است. او فصل پیش با 40درصد دقت حتی بین 5بازیکن برتر نیز قرار نداشت اما این فصل آمارش را به 62.7 افزایش داده تا با قدرت در صدر این رده‌بندی جای بگیرد. آزمون هم که فصل قبل با 43درصد در رتبه نخست قرار داشت امسال با وجود افزایش این عدد به 52.5درصد دقت شوت به رده سوم سقوط کرده است.

سردار اگرچه درنهایت رقابت برسر عنوان آقای‌گلی را به تانک روسی باخت اما برخلاف او هنوز سال‌ها برای رسیدن به عناوین فردی و تیمی فرصت دارد و با یک انتخاب درست در تابستان می‌تواند استعداد و توانایی خود را در سطحی بالاتر در فوتبال اروپا به رخ بکشد. او همچنین چند مسابقه این فصل زنیت را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و به‌خصوص در دیدارهای این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نتوانست با آمادگی کامل حاضر شود. با این حال او امیدوار است فصل آینده در شرایطی بهتر بتواند در این تورنمنت مهم حضور داشته باشد. از بین تیم‌هایی که تاکنون شایعه حضور آزمون در آنها شنیده می‌شود سویا و آتالانتا توانسته‌اند سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را قطعی کنند و دو تیم رم و والنسیا نیز قطعا در این مسابقات غایب خواهند بود. به این ترتیب قطعا حضور در رقابت‌های اروپایی گزینه‌ای مهم برای این مهاجم گلزن خواهد بود و اگر درنهایت قراردادش را با زنیت تمدید نکند، باید در تابستان منتظر انتقالی جذاب برای این مهاجم آماده و گلزن باشیم.