تاریخ : Sat 15 May 2021 - 08:08
کد خبر : 54613
سرویس خبری : دانشگاه

هفت‌تپه هنوز  برای دانشجویان تمام نشده است

«فرهیختگان» از حضور فعالان دانشجویی در خوزستان گزارش می‌دهد

هفت‌تپه هنوز برای دانشجویان تمام نشده است

ماجرای مطالبه‌گری دانشجویان به واگذاری هفت‌تپه ختم نشد و آنها دیروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه با برگزاری تجمع‌ مقابل شرکت هفت‌تپه به مناسبت آزادسازی شرکت هفت‌تپه و خلع‌ید کارفرماى این مجموعه استراتژیک، خواهان مجازات اسدبیگی شدند.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: ابتدایی‌ترین اعتراضات کارگران هفت‌تپه به سال ۹۷ بازمی‌گردد. همان روزها بود که دانشجویان خوزستانی اعم از تشکل‌های دانشجویی شهید چمران اهواز وارد عمل شدند و در کنار کارگران هفت‌تپه با تجمع با مطالبه‌گری اصولی از مسئولان، عملیات رسانه‌ای و ایجاد فضای مطالبه‌گری عمومی تمام تلاش خود را کردند تا مردم و مسئولان را درجریان آنچه در هفت‌تپه اتفاق می‌افتد، قرار دهند. ورود جنبش دانشجویی انقلابی به این موضوع موجب شد تا کارگران هفت‌تپه بین خود و دانشجویان حائل و دیواری نبینند و با اعتماد به آنها برای رساندن صدای خودشان به مسئولان و مردم کشور از جنبش دانشجویی کمک بگیرند و از سال ۹۷ تاکنون پابه‌پای یکدیگر برای آزادی هفت‌تپه از خصوصی‌سازی منتهی به‌خصوصی‌بازی، تلاش کنند.

بسیج دانشجویی و دیگر تشکل‌ها که برای پیگیری مطالبات هپکو، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، کشت‌وصنعت مغان و آذراب در ‌ این ۴ سال دست از مطالبه‌گری برنداشتند و نتایج مثبتی را نیز رقم زدند کارنامه درخشانی را در مطالبه‌گری مساله‌محور برای جنبش دانشجویی، به ارمغان آورده‌اند. این دانشجویان بدون داشتن قدرت سیاسی یا امکانات و قدرت خاص هم‌صدا با کارگران نیشکر هفت‌تپه شدند تا صدای آنها را به گوش مسئولانی که مشغولیت‌های غیره داشتند، برسانند که البته این اقدامات آنها تاثیرات زیادی داشت، اعم از اینکه رئیس قوه قضائیه دیداری با کارگران هفت‌تپه برقرار کرد. این اقدامات دانشجویان تا جایی تاثیر‌گذار بود که مقام‌معظم‌رهبری در دیدار دانشجویی روز یکم خردادماه سال ۹۸ دانشجویان پیگیر این مساله را مورد تحسین قرار دادند.

این تحسین و تشکر پایان مطالبه‌گری دانشجویان در حوزه خصوصی‌سازی بالاخص نیشکر هفت‌تپه نبود و تلاش دوشادوش کارگران هفت‌تپه و جنبش دانشجویی برای حل بحران هفت‌تپه درنهایت منجر به دادگاه کشیده شدن اسدبیگی، رئیس کارخانه شد و با تلاش فراوان دانشجویان در شفاف‌سازی مدیریت ناکارآمد اسدبیگی و فساد مالی وی از طریق رسانه‌ها و دیگر ابزار بیان دانشجویی، بعد از چندجلسه برگزاری دادگاه در هاله‌ای از ابهام نهایتا رای برای خلع‌ید او و واگذاری این کارخانه به دولت داده شد.

واگذاری هفت‌تپه به دولت ثمره تلاش مستمر و سختی‌هایی بود که کارگران و دانشجویان دست‌ در دست یکدیگر برای احقاق حقوق مسلم خودشان طی ۴سال، مجدانه انجام داده بودند و راه را برای دانشجویان دیگری که در عرصه مطالبه‌گری و مساله‌محوری هنوز ابتدای کار هستند، بازکرد تا با پیگیری صحیح مطالبات از راه و روش اصولی و البته با بیان بی‌طرفانه دانشجویی خود در احقاق حقوق ملت گام بردارند.

اما ماجرای مطالبه‌گری دانشجویان به واگذاری هفت‌تپه ختم نشد و آنها دیروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه با برگزاری تجمع‌ مقابل شرکت هفت‌تپه به مناسبت آزادسازی شرکت هفت‌تپه و خلع‌ید کارفرماى این مجموعه استراتژیک، خواهان مجازات اسدبیگی شدند.

  دانشجو، کارگر، اتحاد، اتحاد

 دانشجویان حاضر در این تجمع شعار‌هایی چون «خوزستان بیچاره، مسئول خوب ندارد» و «دانشجو و کارگر، اتحاد، اتحاد» و «اسدبیگی فاسد است، حامی او خائن است» خواستار محاکمه کارفرمای شرکت هفت‌تپه که فساد مالی آشکاری نیز دارد، شدند. در این تجمع دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و شهید چمران اهواز حضور داشتند.

  فساد سیستماتیک در کشور نداریم

محسن نراقی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در این تجمع دانشجویی با حضور کارگران، در سخنانی گفت: «در این چند سال اخیر جنبش دانشجویی از این بازی‌‌ها و کش‌وقوس‌های سیاسی فاصله گرفته و وظیفه اصلی خودش که صدای مستضعفان بوده را در پیش گرفته‌ است. ما این را در مسائل اخیر اعم از ماجرای هفت‌تپه می‌بینیم که در یکی دو سال اخیر شعار جنبش دانشجویی، دانشجوی مسلمان فدای مستضعفان است و این نویدبخش اتفاق خوبی است که طی آن جنبش دانشجویی بالاخص بسیج به دنبال احقاق حقوق مستضعفان است.»

وی ادامه داد: «این آقایان باید بدانند که اقدام علیه امنیت ملی خصوصی‌سازی غلط است. اقدام علیه امنیت ملی این است که مسئولی از یک انسان فاسد حمایت کند و اعتبار خودش را خرج یک انسان فاسد کند. اگر به‌اصطلاح یک استاندار‌ از یک فرد فاسد حمایت ‌کند به او می‌گوییم تو به خودی‌خود چیزی نداری این جایگاه است که به تو شأن داده و این اقدام تو خلاف امنیت ملی است نه اینکه چند دانشجو و کارگر در یک فضای آرام مطالبات خود را بیان کنند و آن را خلاف امنیت ملی بخوانید.»

نراقی با اشاره به حمایت رهبری از جنبش دانشجویی‌ گفت: «رهبری چندبار از اقدام دانشجویان و کارگران اسم بردند و تشکر کردند.»

مسئول بسیج دانشگاه تهران، ادامه داد: «در این ۴ سال دانشجویان تلاش زیادی کرده و تجمع‌های زیادی برگزار کردند و به مسئولان مختلف نامه‌زده و بیانیه دادند اما درنهایت واگذاری هفت‌تپه به دولت حاصل تلاش خود کارگران بوده است.»

  ماجرای هفت‌تپه تمام نشده!

روح‌الله دشتی، مسئول کارگروه مبارزه با فساد و تبعیض بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در جمع کارگران و دانشجویان‌ گفت: «ما دانشجویان از تهران به اینجا آمده‌ایم تا به شما بگوییم که ما دانشجویان از شما درس عدالتخواهی گرفته‌ایم.»

وی افزود: «شما کارگران به ما یاد دادید چگونه پای آرمان و مطالبه‌مان بایستیم و ناامید نشویم. کارگران اینجا نگران تولید هستند و الان دغدغه ملزومات تولید مثل آب را دارند و این نشان می‌دهد که علی‌رغم تهمت‌هایی که می‌زنند با وجود اینکه هنوز در سال ۱۴۰۰حقوقی دریافت نکرده‌اند دغدغه‌شان حقوق و مزایا نیست، بلکه دغدغه تولید را دارند.»

 مسلم چشمه‌خارو، فعال کارگری شرکت کشت‌وصنعت نیشکر هفت‌تپه هم در تجمع‌ دانشجویان و کارگران مقابل این مجموعه گفت: «مطالبه اصلی ما بازگشت به کار کارگرانی است که الان در خانه و بیکار نشسته‌اند و به خاطر بی‌کفایتی کارفرمای سابق الان سرکار نیستند.»

وی افزود: «از تمام کسانی که هم‌صدای کارگران شدند تشکر می‌کنیم. خواهان بازگشت به کار کارگرانی هستیم که چندین سال از بیکاری آنها می‌گذرد مثل اسماعیل بخشی، مثل خنیفر و... ما نباید اینها را فراموش کنیم. حتی کارگری که شب عید ۱۴۰۰اخراج شده و نان زن و بچه‌اش قطع شده است. خلع‌ید به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.»

این کارگرعدالتخواه‌ افزود: «از مسئولان و مطالبه‌گران می‌خواهیم که هرچه زودتر وضعیت مالکیت هفت‌تپه را مشخص کنند.»

وی با اشاره به وضعیت آب مزارع تصریح کرد: «وضعیت موجود در آب مزارع رسیدگی شود؛ چراکه آب‌رسانی به مزارع با خلل مواجه است و مزرعه‌ای که کشت می‌شود همان ساعت باید آب را به‌ رویش باز کرد.»

دانشجویان و کارگران در این تجمع، پلاکاردهایی با عنوان «خصوصی‌سازی رانتی، بلای جان اقتصاد ملی» و «هفت‌تپه، مدرسه عدالتخواهی» و «خصوصی‌سازی یا رهاسازی؟» و... در دست داشتند.

تمام این تلاش‌های مستمر از دیدگان رهبرمعظم انقلاب دورنماند تا جایی‌که در دیداری که چند روز پیش با دانشجویان داشتند به مساله خصوصی‌سازی و تلاش جنبش دانشجویی برای رفع مشکلات و موانعی که در این موضوع قرار دارد پرداختند و گفتند: «در مورد مشکلات خصوصی‌سازی‌ها فعالیت‌های خوبی از طرف تشکل‌های دانشجویی انجام گرفت که بعضا به نتیجه‌هایی هم رسید و ان‌شاءالله بیشتر هم به نتیجه خواهد رسید؛ و این حرکتی که جوان‌ها و تشکل‌ها در مورد مشکلات خصوصی‌سازی انجام دادند خیلی خوب بود. البته در باب خصوصی‌سازی در این اظهارات آقایان نظراتی بود که ممکن است ما با بعضی‌ از آنها موافق باشیم، با بعضی‌ از آنها هم موافق نیستیم! خصوصی‌سازی کار بسیار خوبی است به شرطی که خوب عمل بشود؛ مشکلات، ناشی از خوب عمل نشدن است، نه اینکه خود سیاست خصوصی‌سازی سیاست غلطی بوده‌ باشد. ‌بنابراین حرکت دانشجویی و حرکت تشکل‌ها به نظر من حرکت بسیار خوبی است.»