تاریخ : Sat 15 May 2021 - 11:30
کد خبر : 54603
سرویس خبری : دانشگاه

ضرورت شبکه‌سازی و هم‌افزایی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مطرح کرد

ضرورت شبکه‌سازی و هم‌افزایی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی

صفوی گفت: یکی از نیازهای اساسی که در سراسر کشور احساس می‌شود موضوع شبکه‌سازی و هم‌افزایی مراکز رشد استان‌های مختلف است. همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور حضور دارد و در هر استان پتانسیل خاصی نهفته است. ایجاد یک شبکه به‌منظور هم‌افزایی و شناخت پتانسیل‌ها و نیازهای هر استان و مرکز رشد قطعا می‌تواند در تولیدات و تجاری‌سازی محصولات به دانشگاه آزاد اسلامی کمک شایانی کند.

کامران صفوی، رئیس مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بررسی حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «مبحث گیاهان دارویی، گستردگی بسیار زیادی دارد و فقط محدود به حوزه کشت‌وکار نیست. ما در مرکز رشد گیاهان دارویی در حوزه‌های مختلفی وارد شدیم. به‌طور مثال ما در حوزه‌های دامپزشکی به تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی برای مکمل‌های غذایی دامداری‌ها رسیدیم یا در حوزه صنایع غذایی به تولید گیاهان دارویی، شیرینی‌های فراسودمند، چاشنی‌های غذایی و طعم‌دهنده‌های غذایی دست یافتیم که البته در این بخش با توجه به سلیقه کشورهای همسایه تعدادی از محصولات‌مان به مرحله بازاریابی بین‌المللی و صادرات هم رسیده‌اند.»

وی ادامه داد: «تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی فعال هستند و در حال تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با پایه گیاهی هستند. البته این زمینه جای فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد و مردم به خوبی از مواد آرایشی با پایه گیاهی استقبال می‌کنند. در کنار همه این حوزه‌ها به کشت‌وکار هم ورود پیدا کردیم و در این زمینه به مساله بسیار مهم امنیت غذایی پرداختیم.»

صفوی ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید یکی از مشکلات کشور تهیه، تولید و اصلاح بذر گیاهان دارویی یا بذر سبزیجات است؛ چراکه تولید این بذر عموما پیچیده است یا صرفه اقتصادی و زمانی ندارد. ما در همین راستا به تولید بذر گیاهان مختلف با تکنیک کشت‌بافت رسیدیم که روشی به‌روز و با بهره‌وری بالا و سرعت تولید بالاتری است.»

وی درخصوص تعداد اعضا و تیم‌های دانش‌بنیان مشغول در مرکز رشد گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: «در این سال‌ها تعداد زیادی تیم‌های دانش‌بنیان در مجموعه مرکز رشد گیاهان دارویی حضور داشتند و بعد از اتمام مدت حمایت‌ها از طرف دانشگاه به شرکت‌های قوی در حوزه‌های مختلف تبدیل شدند اما درحال حاضر 23 هسته فناور و 34 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد گیاهان دارویی واحد خوراسگان مشغول فعالیت هستند.»

صفوی افزود: «شرایط کرونایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان مانع نبود و حتی در مرکز رشد به‌عنوان فرصت به آن نگاه کردیم. در ایام شیوع کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان با تقویت وب‌سایت‌های خود توانستند از این شرایط استفاده کرده و به فرصت‌های فضای مجازی با تمرکز و‌ انگیزه بیشتری بپردازند. البته ما نیز با همکاری اداره‌کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی درحال راه‌اندازی یک وب‌سایت جامع برای فروش محصولات دانش‌بنیان و فناور در سراسر کشور هستیم و امیدواریم با طراحی و راه‌اندازی این وب‌سایت گام مهمی برای سهولت در توسعه شرکت‌ها برداشته شود و این شرکت‌ها بتوانند به راحتی با جامعه مخاطبان خود در سراسر کشور ارتباط پیدا کنند.»

صفوی با ارزیابی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور گفت: «یکی از نیازهای اساسی که در سراسر کشور احساس می‌شود موضوع شبکه‌سازی و هم‌افزایی مراکز رشد استان‌های مختلف است. همان‌طور که می‌دانید دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور حضور دارد و در هر استان پتانسیل خاصی نهفته است. ایجاد یک شبکه به‌منظور هم‌افزایی و شناخت پتانسیل‌ها و نیازهای هر استان و مرکز رشد قطعا می‌تواند در تولیدات و تجاری‌سازی محصولات به دانشگاه آزاد اسلامی کمک شایانی کند.»