تاریخ : Mon 10 May 2021 - 11:00
کد خبر : 54431
سرویس خبری : دانشگاه

کلاب‌هاوس می‌تواند عامل وفاق نخبگان جامعه باشد

عضو هیات‌علمی دانشگاه صداوسیما:

کلاب‌هاوس می‌تواند عامل وفاق نخبگان جامعه باشد

من امیدوارم به‌جای برخورد حذفی با کلاب‌هاوس که البته تاکنون هم وجود نداشته، بسترهای مناسبی برای گفت‌وگو میان طبقات فکری و گروه‌های مختلف در این اپلیکیشن ایجاد شود تا جامعه با گفت‌وگو به‌سمت همگرایی و وفاق نخبگانی که معضل تاریخی جامعه ما است حرکت کند.

محمدقلی میناوند، عضو هیات‌علمی دانشگاه صداوسیما با بررسی رسانه و کلاب‌هاوس گفت: «موضوع کلاب‌هاوس و به‌طور کل رسانه را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ معمولا در تحلیل کلاب‌هاوس اساتید سنتی و باسابقه این اپلیکیشن را از منظر اجتماعی و انسانی مورد تحلیل قرار می‌دهند، ولی نسل جوان اساتید این اپلیکیشن را ازمنظره فناورانه مورد تحلیل و نقد قرار می‌دهند که البته هردوی این منظر مهم و مورد توجه است، اما این بررسی و تحلیل‌ها نباید صرفا جنبه حل‌المسائلی داشته باشد، بلکه باید بخش‌های مختلف کلاب‌هاوس اعم‌از تجاری، تکنیکی، حقوقی و قوانین هم بررسی شود؛ اگر ابعاد مختلف کلاب‌هاوس را ازنظر اقتصاد سیاسی، روانشناسی، ارتباطات سیاسی و... بررسی نکنیم، دچار همان مشکلاتی می‌شویم که تابه‌حال با برخی پلتفرم‌های دیگر داشتیم.»

وی ادامه داد: «اگر بخواهیم مثل گذشته که نگاه حاکمیت در اینستاگرام یا تلگرام شکست خورد، شکست نخوریم، باید حتما به مباحث فرهنگی این اپلیکیشن هم توجه کنیم؛ شاید یکی از ضعف‌های ما در فضای مجازی همین عدم توجه به مساله فرهنگ باشد که یا اصلا توجهی وجود ندارد یا اگر هست اجرا نمی‌شود. در قوانین کشور اگر بخواهند یک پارک یا یک نمایشگاه بسازند، باید حتما پیوست فرهنگی برای طرح خود ارائه کنند، اما برای بررسی اپلیکیشن‌ها و روش‌های مواجهه با آن عموما مساله فرهنگ مغفول باقی می‌ماند.»

میناوند با بررسی راهکارهای تنظیم‌گری در کلاب‌هاوس ادامه داد: «باتوجه به نحوه کار و امکانات کلاب‌هاوس، می‌توان گفت نحوه تنظیم‌گری در کلاب‌هاوس نسبت‌به اپلیکیشن‌های دیگر بسیار راحت‌تر است، چراکه تقریبا همه کسانی که در اتاق‌ها هستند، به‌خصوص افرادی که سخنرانی می‌کنند، شناخته‌شده هستند و در اتاق‌ها افراد ناشناس برای صحبت کردن دعوت نمی‌شوند و ضمنا هرکسی هم که صحبت می‌کند، توسط یک فرد شناخته‌شده دیگری دعوت شده است. بنابراین به‌راحتی می‌توان افرادی را که به‌لحاظ قانونی یا اخلاقی حرف‌های غیرقابل قبول می‌زنند، حداقل در داخل کشور تحت پیگرد قرار داد و البته همین موضوع باعث شده تا فضای کلاب‌هاوس مبتنی‌بر ادب و احترام باشد.»

وی افزود: «در هفته اخیر با بررسی اتاق‌های بزرگ ایرانی مشخص است که مدیران این اتاق‌ها تعداد محدودی هستند که با فعالیت گسترده نقش محوری در فضای کلاب‌هاوس پیدا کرده‌اند و به‌راحتی می‌شود با یک گفت‌وگو و یک قرارداد دوطرفه فضای اتاق‌های کلاب‌هاوس را کنترل کرد. البته در کشورهای پیشرفته بخش مهمی از رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌ها ازطریق یک وفاق اعلام‌نشده بین فعالان عرصه رسانه است؛ به‌طور مثال در موضوع هولوکاست در اتاق‌های آمریکایی، اصلا صحبت نمی‌شود. درواقع فعالان رسانه‌ای آمریکایی حتی درمورد این موضوع صحبت نمی‌کنند، چه برسد به اینکه تعریف یا تمجیدی در رابطه بیان کنند. درواقع خبرنگاران یا تولیدکنندگان محتوا در آمریکا بر سر یک‌سری موضوعات تحت عنوان امنیت ملی آمریکا توافق دارند.»

این عضو هیات‌علمی دانشگاه ادامه داد: «فضای کلاب‌هاوس ما را به دوران شفاهی در طبقه‌بندی ارتباطاتی برخواهد گرداند و به عقیده من کلاب‌هاوس ذاتا پدیده رسانه‌ای است که تاحد زیادی تاثیرات منفی فضای مجازی عام‌گرا را جبران می‌کند، چراکه در این اپلیکیشن بیشتر منطق حاکم است و گفتمان اصالت دارد، ضمن اینکه بیشتر نخبگان و گروه‌های برگزیده طبقه متوسط در آن فعالیت می‌کنند و بسیار ابزار خوبی است برای وفاق اجتماعی و همفکری بین نخبگان؛ درواقع اگر بین مردم جامعه تفاوت دیدگاه وجود دارد، به این دلیل است که نخبگان، برگزیدگان و روشنفکران و... با یکدیگر به یک وفاق نمی‌رسند؛ چراکه امکان گفت‌وگو وجود نداشته است. من امیدوارم به‌جای برخورد حذفی با کلاب‌هاوس که البته تاکنون هم وجود نداشته، بسترهای مناسبی برای گفت‌وگو میان طبقات فکری و گروه‌های مختلف در این اپلیکیشن ایجاد شود تا جامعه با گفت‌وگو به‌سمت همگرایی و وفاق نخبگانی که معضل تاریخی جامعه ما است حرکت کند. این روند هر مقدار هم طول بکشد ارزشمند است و به‌نظر من این پلتفرم به ما یادآوری کرد که ما برای پیشرفت فکری جامعه باید در راه درست حرکت کنیم.»