تاریخ : Mon 10 May 2021 - 10:36
کد خبر : 54425
سرویس خبری : دانشگاه

افول 50 درصدی اقتصاد دانشگاه در استرالیا

گزارش «فرهیختگان» از وضعیت نابسامان دانشگاه‌های استرالیا به‌دنبال همه‌گیری کرونا

افول 50 درصدی اقتصاد دانشگاه در استرالیا

روند کاهشی ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی، بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا را که از نظر درآمدی تا حد زیادی وابسته به شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی هستند، تا مرز فروپاشی پیش برده است.

ندا اظهری، مترجم: از همان روزهای نخست شیوع کرونا، استرالیا ازجمله کشورهایی بود که بیشترین آسیب را متحمل شد. این کشور آمار بالایی از دانشجویان بین‌المللی را بین کشورهای دیگر به خود اختصاص داده است اما تعطیلی دانشگاه‌ها و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، حجم زیادی از دانشجویان بین‌المللی را از این کشور خارج کرد به‌طوری که بسیاری از آنها حتی با گذشت یک سال‌ونیم از شروع همه‌گیری، تنها به‌صورت آنلاین با دانشگاه در ارتباط هستند و میزان ثبت‌نام دانشگاه به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

  درآمد 2.5 میلیارد دلاری از کلاس‌های آنلاین

روند کاهشی ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی، بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا را که از نظر درآمدی تا حد زیادی وابسته به شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی هستند، تا مرز فروپاشی پیش برده است. با کاهش سیل ورودی دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های این کشور، درحال حاضر موسسات آموزش عالی با تحولات مالی شدیدی روبه‌رو هستند. گزارشی که به تازگی منتشر شده پیش‌بینی می‌کند تداوم مسدود بودن مرزهای استرالیا که باعث کاهش چشمگیر ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی شده درآمد دانشگاه‌ها را تا حدود 50 درصد کاهش داده است. نرخ درآمد دانشگاه‌های استرالیا در سال 2019 از منبع شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی حدود 31 میلیارد دلار گزارش شده است اما کارشناسان امر تخمین می‌زنند که اگر این روند ادامه داشته باشد، مقدار درآمد مراکز آموزش عالی این کشور تا سال 2022 به15.5 میلیارد دلار خواهد رسید که کاهش 50 درصدی را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد استرالیا سه سال پیاپی را بدون دانشجویان بین‌المللی تجربه خواهد کرد.

این نخستین‌باری است که «پیتر هرلی» از استادان موسسه «میشل» دانشگاه ویکتوریا در ملبورن تاثیر یادگیری آنلاین را روی دانشجویانی بررسی کرده است که در کشورهای محل زندگی خود از راه دور در کلاس‌های دانشگاه حضور پیدا می‌کنند. او پیرو مطالعات اخیر خود اعلام کرده است که ارزش یادگیری آنلاین برای دانشگاه‌های استرالیا در سال 2020 حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که این درآمد هم ناشی از ثبت‌نام دانشجویان خارجی در کلاس‌های آنلاین است که آمار زیادی را هم به خود اختصاص نمی‌دهند و در مقایسه با سال‌های پیش بسیار پایین است.

  کاهش 45 درصدی نرخ ثبت‌نام

به گزارش universityworldnews، کاهش روند ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی به‌گونه‌ای است که تا ماه نوامبر 2020 تنها 17 هزار دانشجوی بین‌المللی جدید در دانشگاه‌های استرالیا ثبت‌نام کرده بودند که تنها 3/3 درصد از کل ثبت‌نامی‌ها را دربر می‌گرفت. این در مقایسه با 120 هزار دانشجوی خارجی که تا پیش از این هر 6 ماه در دانشگاه‌های استرالیا ثبت‌نام می‌کردند، رقم بسیار پایینی است. «هرلی» معتقد است اگرچه دانشجویان بین‌المللی که به‌طور آنلاین تحصیل می‌کنند تا حدودی خسارت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا را که به دانشگاه‌ها تحمیل شده کاهش می‌دهند اما کاهش نرخ ثبت‌نامی‌ها بسیار چشمگیر است. طبق آمار دولتی، حدود 442 هزار دانشجوی بین‌المللی در سال 2019 در نظام آموزش عالی دانشگاهی این کشور ثبت‌نام کرده بودند.

  فروپاشی بازار میلیارد دلاری

بازار 7.6 میلیارد دلاری دانشجویان بین‌المللی استرالیا بعد از تصمیم دولت در زمان کرونا مبنی‌بر بسته نگه‌داشتن مرزهای بین‌المللی در معرض خطر فروپاشی قرار گرفت و علاوه‌بر این، دست‌کم 17 هزار شغل در دانشگاه‌های این کشور در معرض نابودی قرار گرفتند. درحالی که اقتصاد استرالیا درحال اصلاح است، اما آموزش عالی این کشور به‌عنوان سومین بخش صادراتی، ضربه‌های سختی را در دوران همه‌گیری کرونا متحمل شده است. درحال حاضر، حدود 260 هزار دانشجوی بین‌المللی کمتر از دوران پیش از همه‌گیری کرونا در استرالیا زندگی می‌کنند که کاهش 45 درصدی را شامل می‌شود. این مقدار بیشتر از کل جمعیت منطقه شمالی استرالیاست. «هرلی» تاکید می‌کند که بیشترین ضرر اقتصادی 15.5 میلیارد دلاری استرالیا به صورت کالاها و خدماتی است که دانشجویان خارجی در زمان حضور در این کشور در اقتصاد گسترده استرالیا هزینه می‌کردند. در‌مجموع، دانشجویان بین‌المللی در این کشور حدود 36 درصد از هزینه را صرف محل اقامت و 36 درصد مابقی را هم صرف خرده خریدها و امور روزانه می‌کنند اما زمانی که دانشجویان تحصیل خود را به اتمام رسانده و از کشور خارج می‌شوند، این مشکلات تشدید شده و دانشجویان جدید به دلیل همه‌گیری کرونا قادر به ثبت‌نام جدید نیستند. این چالش‌ها، روند جذب دانشجویان بین‌المللی را در استرالیا دچار اختلال کرده و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این روند که حدود دو تا سه سال وجود دارد، به‌طور قطع تا چند سال آینده هم دامنگیر سیستم آموزش عالی این کشور خواهد بود و دانشگاه‌ها با آن دست به گریبانند.

  خسارت 2/2 میلیون دلاری دانشگاه سیدنی در سال 2020

به گزارش collegenews، دانشگاه سیدنی به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های استرالیا در سال 2020 و به دنبال کاهش دانشجویان بین‌المللی با خسارت 2/2 میلیون دلاری روبه‌رو شد. این درحالی است که این مرکز آموزشی توانسته بود بعد از کاهش هزینه‌ها و ثبت‌نام بیشتر دانشجویان بین‌المللی درآمدی بالغ بر 250 میلیون دلاری داشته باشد. پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که در ماه‌های نخست همه‌گیری کرونا، این دانشگاه با خسارت 470 میلیون دلاری روبه‌رو شد و حدود 184 میلیون دلار خسارت مالی هم در سپتامبر 2020 متوجه این دانشگاه شد. این مرکز، در سال 2021 توانست 202 میلیون دلار بیش از آنچه برنامه‌ریزی کرده بود جمع‌آوری کند که درآمد حاصل از آموزش‌های بین‌المللی دانشگاه را طی ترم نخست سال تحصیلی تا 18 درصد افزایش داد. با توجه به درآمد 257 میلیون دلاری حاصل از دانشجویان بین‌المللی که بیشتر از حد انتظار بود، این دانشگاه با 6/106 میلیون دلار افزایش درآمد حاصل از کمک‌های انسان‌دوستانه، سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های مالی روبه‌رو شد. مقامات دانشگاه سیدنی آماری از تعدیل نیروهای خود منتشر نکرده‌اند اما دانشگاه اوکلند به تازگی اعلام کرده که با اخراج 300 نیرو با خسارت 44 میلیون دلاری مواجه شده است. با توجه به اینکه شماری از دانشجویان چینی که بخش بزرگی از دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های استرالیا را تشکیل می‌دهند، در دوران همه‌گیری هم آموزش‌های از راه دور را ادامه دادند، آمارها رضایت‌بخش‌تر از انتظاراتی است که در سال 2020 وجود داشت. در ماه فوریه، دانشگاه ملبورن درآمد 8 میلیون دلاری را برای سال 2020 و دانشگاه موناش هم مازاد 259 میلیون دلاری را اعلام کرد اما در این میان، دانشگاه کوینزلند خبر از کسری 109 میلیون دلاری کسری درآمدی داد. در ترم تحصیلی جاری، این دانشگاه از افزایش 40 درصدی دانشجویان چینی خبر داد.

  تاثیر سیاست مرزی

«هرلی» به این نکته اشاره می‌کند که مهم‌ترین فاکتور در بهبود شرایط این است که دوباره فرآیند ورود دانشجویان بین‌المللی به استرالیا و ثبت‌نام آنها در دانشگاه‌ها از سر گرفته شود و این امر مهم چیزی است که بر پایه سیاست مرزی این کشور استوار است و دولتمردان استرالیایی باید با سیاست خاصی که در پیش می‌گیرند، بتوانند بخش آموزش بین‌الملل را تقویت کرده و به روزهای اوج خود برگردانند. درحال حاضر، 150 هزار دانشجوی خارجی در خارج از این کشور و در محل زندگی خود گرفتار شده و به صورت آنلاین آموزش‌ها را دنبال می‌کنند. حتی اگر این کشور نیمی از برنامه‌های قرنطینه‌ای فعلی خود را برای ورود دانشجویان بین‌المللی اختصاص دهد، تنها یک سال زمان می‌برد تا دانشجویان خارجی دوباره وارد استرالیا شوند و آموزش عالی جان بگیرد. اما بازگشت دانشجویان بین‌المللی به استرالیا در‌صورتی امکان‌پذیر است که دولت طرح قرنطینه کردن دانشجویان بین‌المللی را پیاده کند که اجرای این طرح هم مستلزم همکاری تنگاتنگ و هماهنگ دانشگاه‌ها با روسای بهداشت هر ایالت یا منطقه است و باید فضای مخصوصی را به اعمال قرنطینه دانشجویان خارجی که وارد کشور می‌شوند، اختصاص داده شود.

درواقع، برنامه‌های زیادی برای برگرداندن این فرصت وجود دارد اما تاکنون هیچ طرح پیشنهادی قطعی‌ای از سوی مدیران دولتی یا دانشگاهی مطرح نشده است. کارشناسان انتظار دارند که دولت فدرال این کشور تا اواسط امسال موضوع را بررسی کرده و ایده‌هایی را ارائه دهد تا بتوان نسبت به بازگشایی مرزها تصمیم نهایی را اتخاذ کرد. با این اوصاف، اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که تا پایان سال 2022 اجازه ورود به دانشجویان خارجی داده شود، دانشگاه‌ها تنها می‌توانند تعداد محدودی دانشجوی بین‌المللی را ثبت‌نام کنند و این محدودیت همچنان باقی است. به‌ویژه استرالیا باید در‌مورد مدل تجارت بین‌المللی در دانشگاه و به‌طور گسترده در استراتژی آموزش بین‌الملل تجدیدنظر کند. دانشگاه‌های این کشور با استفاده از شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی برای تامین هزینه‌های پژوهش، تجربه یادگیری دانشجویان داخلی را نادیده گرفته و نتوانسته‌اند کمبود مهارت‌ها را برطرف کنند.

دست‌کم چهار دانشگاه استرالیایی در سال گذشته با کسری بودجه در عملیات و امور مالی خود مواجه شدند. اولین بخش گزارش‌های سالانه از دانشگاه‌های دولتی نشان می‌دهد که برخی از دانشگاه‌های این کشور در اولین سال همه‌گیری کرونا با مشکلات جدی روبه‌رو نشده‌اند اما چهار دانشگاه کوینزلند مرکزی، کرتین، گریفیت و مرداک درآمد مازاد سال 2019 خود را به کسری بودجه سال 2020 تبدیل کرده و حدود 163 میلیون دلاری خود را برای هزینه‌های خود مورد استفاده قرار دادند. گزارش‌های سالانه منتشر شده 7 دانشگاه دولتی در کوینزلند و 4 دانشگاه در استرالیای غربی را دربرمی گیرد.

  صرف‌نظر دانشجویان هندی از دانشگاه‌های استرالیا

علاوه‌بر دانشجویان چینی که سهم زیادی از دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های استرالیا را تشکیل می‌دهند، دانشجویان هندی هم سهم بالایی در این میان دارند اما به دنبال همه‌گیری کرونا و در نیمه دوم سال 2020، شمار دانشجویان هندی در این کشور تا 80 درصد کاهش یافت که ضربه‌ای 23 میلیارد دلاری را به بدنه آموزش عالی این کشور وارد کرد. طبق برآوردهای اخیر، بازار دانشجویان هندی، در سال مالی 2020- 2019 ارزشی بالغ بر 5 میلیارد دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کرد اما بسته شدن مرزها تاثیر مخربی روی دانشگاه‌ها به جا گذاشت. درست است که میزان پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های استرالیا در نیمه دوم سال 2020 با کاهش مواجه بود اما این کاهش در دانشجویان هندی بیشتر بوده است. حدود 2500 دانشجوی هندی بین جولای و نوامبر سال گذشته تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا را آغاز کردند که در مقایسه با سال 2019 کاهش 83 درصدی داشته است.

  تلاش دولت برای اختصاص وام‌های کوتاه‌مدت

دولت استرالیا تلاش می‌کند سیستم وامی را برای پوشش اعتبارات خود اختصاص دهند تا افراد را به کسب مهارت در دوره‌های کوتاه‌مدت تشویق کنند. دانشگاه‌ها در سیستم پیش بودجه‌ای خود، پیشنهاد وام در دوره‌های کوتاه‌مدت را در مناطقی که مستعد آتش‌سوزی بوده یا برای بهره‌مندی از سلامت دیجیتال پیشنهاد داده‌اند تا از این طریق مردم استرالیا در برابر بحران‌های آینده آمادگی بیشتری داشته باشند. علاوه‌بر این دانشگاه‌ها در پیشنهاد ارائه شده، بخشی را هم اختصاص این وام برای کمک به دانشگاه‌ها برای جبران بخشی از خسارت‌های مالی در دوران همه‌گیری کرونا عنوان کرده‌اند که یکی از 12 پیشنهاد دانشگاه‌های استرالیاست که خطاب به دولت این کشور نوشته شده است تا بودجه‌ای به این بخش‌ها هم اختصاص داده شود. دانشگاه‌های استرالیا عنوان کرده‌اند که بر سر راه طرح «وام آموزش عالی» موسوم به HELP که به Hecs شناخته می‌شود، موانع مالی به‌ویژه برای استرالیایی‌های شاغل وجود دارد که مانع از ثبت‌نام آنها در این دوره‌های مهارتی می‌شود. به دلیل مشکلات مالی پیش رو به‌ویژه در دانشگاه‌های دولتی، بیش از 17 هزار نفر از کارمندان این مراکز شغل خود را از دست داده‌اند.

  امید به بازگشت دانشجویان با واکسیناسیون

به گزارش collegenews، وزارت آموزش فدرال امیدوار است که طرح واکسیناسیون کووید- 19 در استرالیا بتواند دوباره اوضاع را به روزهای قبل برگرداند و دانشگاه‌ها را از خطر فروپاشی نجات دهد. البته انتظار می‌رود اگر برنامه‌ریزی‌ها خوب پیش رود، ترم اول سال تحصیلی آینده ممکن است شرایط برای جذب دوباره دانشجوی خارجی در این کشور مساعد شود. این درحالی است که تا حد زیادی بازگشت این دانشجویان منوط به پیشرفت طرح واکسیناسیون در این کشور است. به گزارش Erudera، دانشجویان بین‌المللی سالانه حدود 40 میلیارد دلار وارد اقتصاد استرالیا می‌کنند و به همین دلیل، دولت این کشور تاکنون تمام تلاش خود را برای بازگرداندن اوضاع به روال طبیعی انجام داده است. یکی از اقداماتی که دولت در دستور کار خود دارد، اجرای طرح پاسپورت واکسن برای دانشجویانی است که در خارج از کشور به سر می‌برند تا بتوانند به شرط تزریق واکسن وارد کشور شده و در استرالیا به تحصیلات خود ادامه دهند. خبرها حاکی از آن است که بیشتر جمعیت استرالیا تا پایان سال میلادی واکسینه می‌شوند. یکی از محققان آموزش عالی موسسه میشل دانشگاه ویکتوریا معتقد است که ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها همچنان روبه کاهش دارد. از 6 آوریل در مجموع بیش از 317 هزار دانشجوی بین‌المللی دارای ویزا وارد استرالیا شده‌اند درحالی که حدود 150 هزار دانشجو هم در خارج از کشور حضور داشته‌اند. در مقایسه با آمار 580 هزار نفری شمار دانشجویان در اکتبر 2019، این آمار کاهشی بسیار قابل توجه است. بسیاری از دانشجویانی که از راه دور در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کردند، تنها68.4 درصد از چگونگی ارائه دروس در دوران همه‌گیری رضایت داشتند که این آمار در سال 2019 به 78.4 درصد می‌رسید.