تاریخ : Sun 09 May 2021 - 15:42
کد خبر : 54394
سرویس خبری : دانشگاه

تشکل‌ها مراقب باشند فضای رسانه‌ای به بیان محتوا غلبه نکند

اسماعیل کوهی مقدم:

تشکل‌ها مراقب باشند فضای رسانه‌ای به بیان محتوا غلبه نکند

نماینده دفتر اتحادیه تحکیم وحدت در دیدار رهبری با دانشجویان سال ۹۷ گفت: مشاهده می‌شود توامان با نیت خیری که در مطالب تشکل ها دیده می‌شود و مطالبه را اثربخش‌تر می‌کند در مواقعی مطالبه‌گری را خارج از حد انصاف و بیان بیش از حد رسانه‌ای مطرح می‌کنند که باید از این نوع رفتارها دوری شود.

اسماعیل کوهی‌مقدم، نماینده دفتر اتحادیه تحکیم وحدت در دیدار رهبری با دانشجویان سال ۹۷، پیرامون مسائلی که دانشجویان در دیدار با رهبری باید آن را مدنظر داشته باشند، گفت: «به‌صورت کلی به دانشجویان تشکل‌های دانشجویی و افرادی که تریبون دارند، توصیه اولم این است که برای رسانه‌ای و دیده شدن در رسانه و به‌اصطلاح آسانسور رسانه برای دیدار، صرفا محدود به موضوعاتی نشوند که برای رسانه‌ها حائز اهمیت است. صرفا به‌خاطر اینکه فضای مجازی مثل توئیتر و اینستاگرام و یا رسانه‌های رسمی به یک اتفاقی واکنش نشان می‌دهند، به آن اشاره نکنیم و یا بی‌دلیل مطلبی را مهم جلوه ندهیم و خارج از دایره انصاف درباره مسائل صحبت نکنیم تا رسانه بخواهد واکنش نشان دهد.» 

وی افزود: «مخصوصا در این چند سال اخیر به این آفت نزدیک شدیم و مشاهده می‌شود توامان با نیت خیری که در مطالب تشکل‌ها دیده می‌شود و مطالبه را اثربخش‌تر می‌کند در مواقعی مطالبه‌گری را خارج از حد انصاف و بیان بیش از حد رسانه‌ای مطرح می‌کنند که باید از این نوع رفتارها دوری شود.»
 
  صحبت‌های انتزاعی در متن نباید باشد

کوهی‌مقدم با اشاره به برحذر بودن از صحبت‌های دور از واقعیت، گفت: «نکته بعدی که باید به آن توجه داشت این است که دانشجویان در این دیدار باید از صحبت‌های کلی، بی‌محتوا و انتزاعی دوری کنند. از تشکل دانشجویی انتظار نمی‌رود برای اصلاح وضع اقتصادی و یا دیگر موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اگر نظر و انتقادی بیان می‌کنند، پیشنهاد دقیق و طرح را به‌صورت ریز و با جزئیات ارائه کنند و این کار تشکل نیست، اما اینکه صرفا به نقد یک جمله و صحبت‌هایی که به‌صورت عمومی در جامعه مطرح می‌شود، بسنده کنند هم کار تاثیرگذاری نیست بلکه باید منظور خود را دقیق و در یک لایه عمیق‌تر بیان کنند.»

  ظرفیت فکری نخبگانی دانشجویان در ارائه سخنان به رهبری به‌کار گرفته شود

دبیر سابق دفتر اتحادیه تحکیم وحدت دانشجویان‌ ادامه داد: «بهتر است از ظرفیت فکری نخبگان دانشجویی و نماینده تشکل‌ها که صدای دانشگاه هستند، در این سخنرانی‌ استفاده شود و صحبتی دقیق‌تر و عمیق‌تر از فضای رسانه‌ای مطرح کنند. به‌نحوی‌که به‌سمت جلو و رفع مشکل قدم بردارند و مسائل را کمی جزئی‌تر و دقیق‌تر با راهکار بیان کنند. نکته سوم این است که باید سطح دیدار را حفظ کنند، جنس و نوع مطالبی که ارائه می‌شود در شأن رهبری و دیدار رهبری باشد، گاهی دانشجویان مطالبه را برای رفع تکلیف و برداشتن مسئولیت از دوش خودشان که صرفا موضوعی را از پروسه قانونی مشخصی باید مطالبه کنند، از دیدار رهبری پیگیری می‌کنند. این دیدار نباید باعث تنبلی تشکل‌ها شود. بهتر است اول موضوعی را از نهاد مربوطه پیگیری کنند. همچنین باید از تقلیل پرهیز کنند، صحبت از فلان مساله اجرایی تشکلی و جزئی مربوط به تشکل خود و یا اختلاف با تشکل‌ها پرهیز شود.» 

وی در پایان تصریح کرد: «نکته آخر به‌صورت کلی، تجربه نشان داده است که این دیدار می‌تواند مطالبات جریان دانشجویی را تحت‌تاثیر قرار بدهد. شاید فردی خارج از دیدار فلان جمله و یا مطالبه را در رسانه دیده و در دیدار مثلا گفته شد که جنگ را با 20‌ساله‌ها پیروز شدیم و اقتصاد را با 60 ساله‌ها باختیم، درحالی‌که این یک جمله رسانه‌ای است و تاثیری در جریان دانشجویی ندارد و فقط صرفا جمله رسانه‌ای بود. در بحث پیگیری مطالبات خصوصی‌سازی که رهبری تایید فرمودند و راهی را باز کردند و پیگیری نهادهای حاکمیتی مثل صداوسیما و نهادهای فرهنگی و همچنین انتقاد تشکل‌ها از این مساله خطی را برای پاسخگو کردن نهادها باز می‌کند و تاثیرات مهمی برای مطالبات دانشجویی دارد. تشکل‌ها باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشند، البته وجه رسانه‌ای متن مهم است، اما اصلا نباید بیان رسانه‌ای بر محتوا غلبه کند.»