تاریخ : Mon 03 May 2021 - 16:10
کد خبر : 54185
سرویس خبری : دانشگاه

وزارت علوم به‌جای موازی‌کاری به‌دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها باشد

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران:

وزارت علوم به‌جای موازی‌کاری به‌دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها باشد

وزارت علوم دولت آینده به‌جای موازی‌کاری باید به‌دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها بوده و قله‌های دانشی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته، در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناورانه تعیین شود.

جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران و استاد تمام دانشکده مهندسی راه‌آهن درخصوص انتظار اساتید از وزارت علوم دولت آینده گفت: «وزارت علوم دولت آینده به‌جای موازی‌کاری باید به‌دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها بوده و قله‌های دانشی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته، در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناورانه تعیین شود. توانمندی‌های دانشگاه‌ها و جذابیت موضوعات مشخص است، بنابراین به‌نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باتوجه به ظرفیت خود، ازجمله اساتید و سایر نیروی‌انسانی باید در تعدادی از ماموریت‌ها شناسایی و احصا شوند.»

او ادامه داد: «به‌عبارت بهتر، حرکت علمی دانشگاه‌ها باید در ماموریت‌های علمی خود باشد و به‌جای اینکه همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها، فعالیت‌های علمی در مرزهای دانش ادامه دهند، تلاش کنند بیشتر در حوزه‌هایی که توانمندی علمی بالایی دارند، فعالیت کنند. این موضوع از مباحثی است که تمام وزرای علوم در چند سال گذشته آن را دنبال کرده و اقداماتی نیز درخصوص آن انجام دادند.»

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران با بیان اینکه اخیرا شورای عطف و کمیسیون‌های زیرمجموعه آن گام‌هایی در این خصوص برداشته‌اند، تصریح کرد: «با این‌حال به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اقدامات اساسی باشد که بیشتر باید به آن توجه شود. اگر این موضوع به بحث پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری تعمیم داده شود، یعنی براساس آمایش سرزمینی نیازهای بلندمدت کشور به تربیت نیروی انسانی پرداخته و تعادلی بین عرضه و تقاضا شکل بگیرد، جایگاه‌های علمی خدشه‌دار نخواهد شد.»

ذاکری اضافه کرد: «در چنین شرایطی رشد علمی در کشور که دارای شتاب خوبی بوده و در دنیا جایگاه پانزدهم را در حوزه تولید کسب کردیم، در حوزه تولید فناوری نیز ادامه پیدا می‌کند. درواقع باعث می‌شود سرعتی که تولید علم به خود دیده -تا جایی که توانستیم جایگاه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص دهیم- در حوزه فناوری و نوآوری نیز به‌خصوص در فناوری‌های نوظهور نیز دیده شده و می‌توانیم جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده و نرخ رشد تولید تداوم پیدا می‌کند.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که فضای آموزش‌عالی به‌ویژه در حوزه استادی نیازمند چه تصمیماتی است، توضیح داد: «بحث ماندگار شدن و تثبیت آنها در داخل کشور موضوعی است که باید به آن توجه شود. متاسفانه شرایط اقتصادی مشکلاتی را برای اساتید ایجاد کرده و ما باید ازطریق وزارت علوم بتوانیم گام‌هایی را برای ماندگار شدن اساتید در کشور برداریم. امسال در لایحه بودجه سال 1400 گام‌های خوبی برداشته شده، اما صرفا بحث حقوق مطرح نیست.»

او در ادامه بیان کرد: «حمایت‌های معنوی و قانونی از اساتید از دیگر مباحثی است که باید به آن توجه شود، چراکه این مباحث می‌تواند به تثبیت آنها در داخل کشور کمک کند. همچنین تعامل و ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع از دیگر موضوعاتی است که باید نهادینه شود. الان ارتباط بین صنایع و دانشگاه‌ها وجود دارد، اما اگر بتوانیم ساختار مشترکی بین دانشگاه‌ها و صنایع ایجاد کنیم تا بروکراسی موجود کاهش پیدا کند، مشکلات اجرایی و صنایع حل خواهد شد.»

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران تاکید کرد: «به‌دنبال این هستیم که ازطریق اساتید دانشگاه این مشکلات شناسایی شده و توسط آنها راهکارهای مناسب برای حل مشکلات صنایع بین دانشگاه‌ها و صنایع نهادینه شود تا روزبه‌روز شاهد استفاده بیشتر صنعت از ظرفیت و پتانسیل اساتید دانشگاه‌ها باشیم.»

ذاکری در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم فعلی توانسته است انتظارات اساتید را محقق کند یا خیر، گفت: «وزارت علوم فعلی درخصوص ماموریت دانشگاه‌ها گام‌های ابتدایی را برداشت و تلاش کرد از تنوع‌گرایی و پراکندگی مراکز آموزش‌عالی در استان‌ها پیشگیری کند. اگر این روال ادامه پیدا می‌کرد، وضعیت دانشگاه‌های کوچک در بلندمدت به عدم امکان‌پذیرش دانشجو و عدم توسعه این بخش‌ها منتهی شده و درنهایت حوزه علم و آموزش‌عالی کشور آسیب می‌دید.»

او در ادامه عنوان کرد: «اتفاقی که در استان‌ها افتاد این بود که ذیل محوریت یک دانشگاه جامع، بقیه دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌های کوچک قرار گرفتند. برای انجام بخشی از این ماموریت‌گرایی گام‌های خوبی برداشته شده و وزارت علوم در این حوزه اقدامات مفیدی انجام داده است.»

او در پایان گفت: «عملکرد وزارت علوم درخصوص بحث واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها خوب نبود و می‌توانست در این زمینه بهتر عمل کند. خصوصا دانشگاه‌هایی که به بلوغ علمی رسیدند باید اختیارات بیشتری داشته باشند. نمی‌توان نگاه یکسانی به مدیریت این دانشگاه‌ها با مدیریت دانشگاه‌های نوپا و کوچک‌تر که هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خوبی برای خود در جامعه باز کنند، داشت.»