تاریخ : Wed 28 Apr 2021 - 00:23
کد خبر : 54026
سرویس خبری : دانشگاه

پایان هشتمین جشنواره فرهیختگان با معرفی 70 برگزیده

دکتر ولایتی بر قرار گرفتن توان دانشگاه آزاد در خدمت پیشرفت کشور تاکید کرد

پایان هشتمین جشنواره فرهیختگان با معرفی 70 برگزیده

در هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد از ۷۰برگزیده در ۲۷محور هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به‌عمل آمد.

مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سایر مسئولان دانشگاه و پژوهشگران برتر عصر دیروز در سازمان مرکزی این دانشگاه به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این مراسم، از ۷۰برگزیده در ۲۷محور هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به‌عمل آمد.

 شور و نشاط علمی دانشگاه آزاد در خدمت پیشرفت و تولید کشور قرار گیرد

در این مراسم علاءالدین بروجردی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی متن پیام دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی را به هشتمین جشنواره فرهیختگان قرائت کرد.

متن پیام دکتر ولایتی به این شرح است: «ایران به گواه تاریخ درخشان خود در برهه‌های متمادی و به‌ویژه در سال‌های پس از شکل‌گیری تمدن اسلامی با نقش‌آفرینی اندیشمندان مسلمان این مرزوبوم، در علوم مختلف و خدمات گسترده و ماندگار آنان به بشریت، همیشه ایام، یکی از پیشران‌های علم در جهان شناخته شده و نقش بی‌بدلیل ایرانیان در پیشرفت علوم گوناگون نه‌تنها در قلمرو اسلام بلکه در تمام جهان انکارناپذیر است. هرچند این اقتدار علمی در سال‌هایی با دسیسه‌ها و دست‌اندازی‌های مستکبران و ظالمان دچار وقفه شد اما پیروزی انقلاب اسلامی آغازی دوباره بر جبران عقب‌ماندگی‌های این مرزوبوم در این زمینه بود. این حرکت موفق از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است که در نخستین بند از توصیه‌های اساسی و راهبردی مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته است و می‌بایست جهادگونه تا حضور تمدن نوین ایران اسلامی در قله‌های دانش بشری ادامه یابد.  اساتید و فرهیختگان گرامی! دانشگاه آزاد اسلامی امروز به یمن تلاش و کوشش محققان و فناوران، سهم به‌سزایی در تولیدات علمی کشور داشته و دارد و به استناد آمارهای ارائه‌شده توسط موسسات بین‌المللی طی سال‌های اخیر، رشد تولیدات علمی این مجموعه، شتاب بیشتری به خود گرفته است و البته درکنار آن شاهد ارتقای کیفیت مقالات پژوهشگران دانشگاه نیز بوده‌ایم که این تحول، مرهون زحمات اساتید، نخبگان، جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی درست و دقیق سال‌های اخیر بوده است. حال در طلیعه چهلمین بهار تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری هشتمین جشنواره فرهیختگان فرصت ارزنده‌ای است تا ضمن تشویق و قدردانی از همت تلاشگران عرصه پژوهش، بار دیگر بر اهمیت ادامه این روند با جدیت بیشتر تاکید شود. انتظار آن می‌رود چنانچه شعار این جشنواره هم بدان اشاره داشته و در طرح‌ها و ایده‌های مدیران نیز مورد توجه قرار گرفته، شور و نشاط علمی دانشگاه آزاد به شکلی هدفمند در خدمت پیشرفت، آبادانی و تولید کشور قرار گیرد و به‌ویژه در سالی که ازسوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده نیز طرح‌ها، ایده‌ها و راهکارهای بنیادین و عملی در راستای تحقق این مهم ازسوی فرهیختگان و اساتید دانشگاه ارائه شود. به این نکته نیز باید تاکید کرد که حمایت از دانشمندان، محققان و پژوهشگران پرتلاش به‌صورت جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و این روند به‌منظور حمایت از سرآمدان علمی دانشگاه دنبال خواهد شد. ان‌شاءالله. در پایان توفیقات روزافزون شما عزیزان را از خداوند متعال مسالت کرده، از همه دست‌اندرکاران این برنامه سپاسگزاری و تشکر می‌کنم.»

 اعتبار دانشگاه آزاد در گرو توجه به پژوهش و فناوری است‌

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخن پرداخت. او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر پیشرفت پیش‌قدم بوده است، گفت: «در دوره مدیریت جدید حرکت جدی در تغییر نسل دانشگاه و تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین و فناورانه انجام شده است.» 

وی افزود: «از اهداف جشنواره فرهیختگان می‌توان به ایجاد بستری مناسب برای تکریم مقام والای نخبگان عرصه علم و فناوری، شناسایی پژوهشگران و فناوران، کشف استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی، ایجاد انگیزه در مخترعان، مبتکران و نوآوران، آشنایی با استعدادها و توانمندی‌های کشور برای کاربست در سطح ملی و بین‌المللی، گسترش تجربه‌های علمی در سطح دانشگاه و فراهم‌سازی فضایی پرشور و رقابتی اشاره کرد.»

رئیس شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «برخی جوایز جشنواره فرهخیتگان سه برابر سال‌های گذشته شده است و نشان‌دهنده این است که دانشگاه آزاد به پژوهش و فناوری توجه بیشتری دارد. امیدواریم بتوانیم در آینده به پژوهشگران مسکن هدیه بدهیم.»

دهقانی‌فیروزآبادی گفت: «انجام فرآیند داوری در مرحله اول توسط واحدهای دانشگاهی، مرحله دوم توسط استان‌ها و مرحله سوم توسط سازمان مرکزی صورت گرفت و ۷۰برگزیده در ۲۷محور معرفی می‌شود. از محورهای جشنواره می‌توان به پژوهشگر، کتاب تالیف، کتاب ترجمه، طرح برون‌دانشگاهی، معاون پژوهش و فناوری، واحد دانشگاهی، پایان‌نامه ارشد، رساله دکتری، هیات اندیشه‌ورز استانی، مرکز رشد، واحد فناور و... اشاره کرد.»

وی ادامه داد: «رتبه اول درمجموع به استان تهران با ۱۴برگزیده، اصفهان با ۱۳مورد و آذربایجان‌شرقی با ۷برگزیده کسب کردند. برخی واحدها آثار برتر نداشتند که باید در کارهایشان تجدیدنظر کرد و تحول پژوهشی ایجاد کنند.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «حیات و اعتبار این دانشگاه در گرو توجه به پژوهش و فناوری است. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند دانشگاهی کارآفرین و برند دانشگاه‌های دیگر شود.»

 بهره‌وری یک از برکات دانشگاه آزاد است

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی در مراسم هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی یک پدیده بوده و در زمینه جذب دانشجویان خارجی سرآمد است. این دانشگاه براساس اخلاص و با حمایت امام‌خمینی(ره) حدود ۴۰سال است که تاسیس شده.»

وی افزود: «۴۰درصد از آموزش عالی کشور را دانشگاه آزاد اسلامی پوشش می‌دهد. به دکتر طهرانچی مرد سه‌وزیره می‌گوییم؛ چراکه مسئولیت مدارس سما را برعهده داشته و حکم وزیر آموزش‌وپرورش را دارد. همچنین مسئولیت واحدهای دانشگاهی را برعهده دارد و به‌نوعی وزیر علوم بوده و همچنین تعدادی دانشگاه علوم‌پزشکی دارد و در حکم وزیر بهداشت است.»

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «اگر می‌خواهیم به‌جایی برسیم، راه آن پژوهش و وارد شدن به عرصه علمی است. دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲۴هزار عضو هیات‌علمی است و ما همه این عزیزان را نخبه می‌دانیم.» 

منادی گفت: «باید از اساتید ایرانی در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و نیازی به استفاده از اساتید خارجی نیست. یکی از برکات دانشگاه آزاد، بهره‌وری است. باید شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد گسترش یابد.»

وی ادامه داد: «در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس، توجه خوبی به دانشگاه آزاد اسلامی شده است. درحال حاضر ۵هزار و ۷۰۰شرکت دانش‌بنیان داریم‌، درصورتی‌که نظر رهبر انقلاب این است که به ۴۰۰هزار مورد برسد.»

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «در قرارداد ۲۵ساله ایران و چین، انتقال فناوری از چین مطرح شده و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی به اوج برسد. همچنین رهبر انقلاب زمانی که رئیس‌جمهور بودند پیگیر تاسیس رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بودند و سهم‌ ۴۰درصدی دانشگاه آزاد از آموزش پزشکی کشور مدیون رهبر انقلاب است.»