تاریخ : Wed 28 Apr 2021 - 00:40
کد خبر : 54025
سرویس خبری : دانشگاه

حمایت از پژوهش و نوآوری، مهم‌ترین مطالبه برگزیدگان هشتمین جشنواره فرهیختگان

«فرهیختگان» در گفت‌وگو با 8 برگزیده جشنواره فرهیختگان گزارش می‌دهدحمایت از پژوهش

حمایت از پژوهش و نوآوری، مهم‌ترین مطالبه برگزیدگان هشتمین جشنواره فرهیختگان

دیروز هم همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، هشتمین دوره این جشنواره و مراسم تقدیر از برگزیدگان آن با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد و معاونان و مسئولان دانشگاه به صورت مجازی برگزار و از 71 برگزیده تقدیر شد.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دیروز شاهد برگزاری هشتمین دوره جشنواره فرهیختگان بود؛ از آنجایی که این دانشگاه در سال‌های اخیر در مسیر ترویج علم و حمایت از پژوهش و نوآوری گام برداشته، هر سال جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری(فرهیختگان) را در راستای توجه به مسائل پژوهش‌محور و دانشگاه نسل سوم برگزار می‌کند. دیروز هم همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، هشتمین دوره این جشنواره و مراسم تقدیر از برگزیدگان آن با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مسئولان دانشگاه به صورت مجازی برگزار و از 71 برگزیده تقدیر شد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) به‌عنوان واحدهای برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب به‌عنوان باشگاه برتر، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به‌عنوان مرکز رشد برتر، سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) به‌عنوان سرای نوآوری برتر، انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به‌عنوان انجمن برتر، کارگاه ماشین ابزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به‌عنوان آزمایشگاه برتر و شرکت دانش‌بنیان رویال صنعت سامانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان برتر در این جشنواره برگزیده شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد:

بیشترین تعداد برگزیده در 8 محور را به خود اختصاص دادیم

امیررضا نقش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص عملکرد این واحد دانشگاهی گفت: «جشنواره فرهیختگان در بیش از 20 محور پژوهش و فناوری برگزار می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد توانست در این دوره، بیشترین تعداد برگزیده را در 8 محور به خود اختصاص دهد. مرکز تحقیقاتی برتر، کتاب تالیفی برتر، کتاب ترجمه‌ای برتر، دو اختراع بین‌المللی برتر، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد برتر، واحد ویژه برتر و طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی برتر این 8 محور هستند.»

او اضافه کرد: «سیاستگذاری‌هایی در واحد نجف‌آباد درخصوص بحث ارتقای پژوهش و فناوری با استفاده از زیرساخت‌های واحد، اساتید مجرب و توانمند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و... انجام شد. همچنین از حدود 250 رشته دایر در این واحد دانشگاهی تقریبا 170 رشته مربوط به رشته‌های تحصیلات تکمیلی(ارشد و دکتری) است که به‌ویژه 70 رشته دکتری تخصصی را شامل می‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تاکید کرد: «اعضای هیات‌علمی در این واحد دانشگاهی با بحث‌های پژوهشی درگیر هستند و از سوی دیگر دانشجویان فناور و پژوهشگر را به‌عنوان یک اولویت و راهبردی اساسی در این واحد دانشگاهی مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین تلاش کردیم پژوهش کاربردی و هدفمند را براساس نیاز جامعه پایه‌ریزی کرده و ارتباط مستحکمی را با صنعت و جامعه داشته باشیم تا بتوانیم به‌عنوان یک دانشگاه حل مساله عمل کنیم.»

به گفته او واحد نجف‌آباد امسال برای سومین سال متوالی توانست به‌عنوان واحد برتر با بیشترین تعداد برگزیده در بین دیگر واحدهای دانشگاهی انتخاب شود.

او درخصوص تغییر ریل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته نیز صحبت به میان آورد و گفت: «تغییر نگاه اعضای هیات‌علمی به امر پژوهش و حمایت از هیات‌علمی فناور تاثیر زیادی در تغییر ریل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال اخیر داشته است. ما جزء واحدهایی بودیم که از آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیات‌علمی استقبال کرده و تمام بخش‌های این آیین‌نامه شامل اعضای هیات‌علمی فناور این واحد دانشگاهی شد.»

نقش در ادامه درخصوص سراهای نوآوری نیز گفت: «در حوزه سراهای نوآوری نیز واحد نجف‌آباد به‌عنوان یکی از اولین واحدهای کشور توانست مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری صنعت طلا و جواهر را اخذ کند. مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی نیز در تغییر ریل و نگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار موثرند، تا جایی که این مراکز توانسته‌اند در ‌انگیزه‌سازی دانشجوی فناور و صاحب ایده موفق عمل کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های خوب واحد نجف‌آباد، حضور اعضای هیات‌علمی جوان و با‌انگیزه در این واحد دانشگاهی است تا جایی که بیش از 50 درصد اعضای هیات‌علمی این واحد دانشگاهی از افراد جوان و باانگیزه هستند که در رشته‌های فنی و مهندسی صاحب ایده هستند. در آخرین رتبه‌‌بندی تایمز نیز واحد نجف‌آباد توانست در جمع ۲۷ دانشگاه ایران با عنوان رتبه‌بندی تاثیر(اجتماعی و اقتصادی و...) دانشگاه‌های جهان قرار بگیرد.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب:

حمایت‌ها شفاف‌سازی شده و سامانه‌ها تقویت شوند

ابراهیم مهری، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب نیز گفت: «باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب از دو سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در بحث جذب دانشجو انجام داد و توسعه انجمن‌های علمی یکی از راهکارهای جذب دانشجو درنظر گرفته شد.»

او اضافه کرد: «حدود دو سال پیش تنها 10 انجمن علمی در باشگاه پژوهشگران این واحد دانشگاهی وجود داشت که طی یک سال به 20 انجمن افزایش پیدا کرد. باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب، اولین باشگاه در برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی، دانشجویی به صورت الکترونیکی بود که در چهار رشته بیش از هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب تاکید کرد: «افزایش انجمن‌ها به 20 انجمن باعث شد که 110 عضو هیات‌مدیره به باشگاه پژوهشگران اضافه شوند که از این طریق توانستیم خدمات خوبی را به دانشجویان ارائه دهیم. در این راستا در زمان شیوع کرونا حدود 80 فعالیت مجازی شامل وبینارهای مجازی، بازدیدهای مجازی و کارگاه‌های تخصصی انجام شد.»

مهری با بیان اینکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب در رتبه‌بندی انجمن‌های علمی توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد، بیان کرد: «دو مسابقه ملی بزرگ با عنوان سلامت‌آموز برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار شد که در این دو مسابقه بیش از 400 اثر به باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب ارسال شد.» به گفته او این دو مسابقه با رویکرد ایده‌های‌ خلاقانه با درنظر گرفتن کرونا برگزار شد.

او درخصوص تیم‌های تخصصی نیز صحبت به میان آورد و گفت: «در حوزه تیم‌های تخصصی، دو تیم بتن و رباتیک احیا شد که هم‌اکنون درحال فعالیت هستند. در حیطه طرح‌های پژوهشی نیز طرح پژوهشی فطرت برگزار شد که 5 طرح در سال 99 در این راستا تصویب شد و هم‌اکنون در مرحله عقد قرارداد با اعضای باشگاه است.»

او با بیان اینکه در یک سال‌ونیم گذشته افزایش 300 درصدی اعضای باشگاه را تجربه کردیم، تصریح کرد: «درحال حاضر تعداد اعضای باشگاه به 300 نفر افزایش پیدا کرده است؛ در سال 1398، 7 اثر از استان تهران به غرفه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارسال شد که از این تعداد 5 اثر متعلق به واحد تهران غرب بود.»

مهری با تاکید بر اینکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب در حیطه‌های مختلف اقدامات مختلفی انجام داده است، ادامه داد: «بازدیدهای مختلف از سراهای نوآوری واحد تهران غرب در یک سال گذشته انجام شد؛ همچنین دانشجوها را در مسائل دانشگاه درگیر کردیم. برای نودانشجویان نیز به صورت مجازی جشن استقبال برگزار کرده و مسابقات فرهنگی و چند سمینار ملی نیز برگزار شد.»

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب در ادامه درخصوص اقدامات پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «مسیر پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند تقویت است؛ زمانی که انجمن‌های علمی دانشجویی به باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب توسعه یافت، یک بازوی قدرتمند نیز به باشگاه اضافه شد و این درحالی است که اعضای باشگاه پیش از این فقط کارهای پژوهشی مثل کنفرانس و...  برگزار می‌کردند.»

او در ادامه تصریح کرد: «پس از توسعه و افزایش انجمن‌های علمی، باشگاه پژوهشگران به‌عنوان یک باشگاه موفق عمل کرد و به‌عنوان یک مجموعه موفق درنظر گرفته شد. معتقدم اگر واحدهای دانشگاهی بتوانند از این مجموعه موفق به خوبی استفاده کنند در چنین شرایطی است که باشگاه شکوفا خواهد شد. در حوزه پژوهش نیز اتفاقات خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی رقم خورد؛ به‌طور مثال سامانه آموزشیار راه‌اندازی و تقویت شد.»

مهری معتقد است: «سطح حمایت‌های پژوهشی برای اعضای هیات‌علمی و دانشجویان باید افزایش پیدا کند که این تسهیلات می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم نیز درنظر گرفته شود؛ با تمام این اوصاف اقدامات پژوهشی خوبی در یک سال گذشته در دانشگاه انجام شده اما باید حمایت‌های پژوهشی نیز افزایش پیدا کند. به‌طور مثال باید حمایت‌ها مشخص و شفاف‌سازی شده و سامانه‌ها تقویت شود.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رویال صنعت سامانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب:

به قطعه‌سازی خودرو ورود پیدا کردیم

شرکت دانش‌بنیان رویال صنعت سامانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نیز به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان برتر در این جشنواره انتخاب شده است. امیر ابهریان، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رویال صنعت سامانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نیز گفت: «شرکت رویال صنعت سامانه در سال ۱۳۸۷ با هدف بومی‌سازی تجهیزات آغاز به کار کرده و وارد صنایع دفاعی، نفت و گاز، مخابرات و قطعات خودرو شده که تاکنون توانسته ۱۸۰ قطعه با فناوری پیشرفته در صنایع مختلف را بومی‌سازی و تولید کند.» 

او اضافه کرد: «از سال 98 به قطعه‌سازی خودرو ورود پیدا کرده و خط تولید چند قطعه خودرو از جمله سنسور اکسیژن، چند مدل ECU و ترمز  ABS‌با مجموعه مگاموتور آغاز به‌کار کرده‌اند.»

امیر ابهریان افزود: «سال 98 پروژه سنسور اکسیژن شرکت نهایی شد و حدود ۷۰ هزار سنسور باکیفیت خوب با نرخ برگشت بسیار پایین تولید و تحویل داده شد. شرکت رویال صنعت سامانه در زمینه اقلام نظامی و سیستم کنترل موتورهای جت تجربه کامل از تحقیقات تا تولید انبوه دارد و هم جزء شرکت‌هایی است که خدمات فناوری دانش‌بنیان دارد. درحقیقت شرکت‌های معدودی هستند که هم تولید اقلام دانش‌بنیان داشته باشند و هم خدمات دانش‌بنیان در زمینه خاصی ارائه دهند.»

او عنوان کرد: «سال 98 تولید یک نوع سنسور را انجام دادیم و با توجه به این موضوع که در سیستم EMS خودرو چند مدل سنسور وجود دارد، قصد داریم که به مدل‌های دیگر آن نیز ورود پیدا کنیم. همچنین تولید ترمز ای‌بی‌اس و ترمز پایدارساز خودرو ECS در برنامه شرکت رویال صنعت سامانه است.»

ابهریان معتقد است: «ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به قطعه‌سازی خودرو یک زمین بازی جدید است، اگر شرکت‌های دانش‌بنیان قوی وارد این حوزه شوند، می‌توان زمینه این حضور را بیشتر کرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تاکید کرد

تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز رشد و تیم‌های استارتاپ

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) نیز درخصوص این جشنواره توضیح داد: «واحد اصفهان(خوراسگان) به دلیل وجود زیرساخت‌ها و پتانسیل علمی بی‌نظیر خود توانسته در حوزه پژوهش و فناوری به خوبی عمل کرده و در این دوره از جشنواره فرهیختگان به‌عنوان یکی از واحدهای برتر شناخته شود.»

او با تاکید بر اینکه واحد خوراسگان در هشتمین دوره از جشنواره فرهیختگان توانست در حوزه فناوری به‌عنوان واحد برگزیده انتخاب شود، ادامه داد: «یکی از دلایل این برتری نسبت به دیگر واحدهای دانشگاهی، اقدامات بی‌نظیر این واحد در حوزه پژوهش و فناوری است. به‌عنوان مثال تلاش کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و تیم‌های استارتاپ خوب را تقویت کرده و به راه‌اندازی آنها کمک کنیم تا در دانشگاه رشد و توسعه پیدا کند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) اضافه کرد: «به عبارت بهتر تلاش کردیم تا این شرکت‌ها و مراکز به مرحله‌ای برسند که در کشور به‌عنوان یک برند ملی شناخته شوند. طبیعتا این اقدام در بستر پژوهش شکل گرفت و به تدریج تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی توانست به تیم‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان تبدیل شده و زیرساخت‌های خوبی برای سراهای نوآوری(که در دانشگاه شکل گرفته و توسعه پیدا می‌کنند) به وجود آورده است.»  نجفی در ادامه بیان کرد: «فعالیت‌های فناورانه مثل تیم‌های موجود در مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و... ظرفیت‌هایی بود که باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به‌عنوان واحد برتر برگزیده شود.» 

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تغییر نگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر چیست؟ توضیح داد: «معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر به خوبی حرکت کرده است؛ به‌طور مثال تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری یکی از اقدامات خوب در این راستا بود. بنابراین می‌توان گفت بستر فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده تا بتوانیم با دست باز عمل کنیم.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: «در این واحد دانشگاهی، کمیسیون معاملات فناوری وجود دارد که سازوکار آن از کمیسیون معاملات عادی دانشگاه متفاوت است. همچنین به اعضای هیات‌علمی این امکان داده شده که بتوانند در حوزه دانش‌بنیان فعالیت کنند؛ برای سراهای نوآوری نیز ظرفیت‌های وِیژه‌ای درنظر گرفته شد و به آنها نقش داده شد تا بتوانند مانند یک واحد دانشگاهی عمل کنند تا جایی که اختیارات یک واحد دانشگاهی برای سرای نوآوری نیز درنظر گرفته شده است.» 

او معتقد است: «کارکرد سراهای نوآوری به‌عنوان واحدهای دانشگاهی داخل استان خواهد بود که می‌توانند به جای فعالیت در حوزه شهریه، آموزش و جذب دانشجو در محور فناوری فعالیت کرده و به جای جذب دانشجو، تیم‌های استارتاپ و نوپا جذب کنند. درنهایت این تیم‌ها می‌توانند رشد و توسعه پیدا کرده و به جای فارغ‌التحصیلان، شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم. معتقدم این اتفاق می‌تواند در سراهای نوآوری صورت بگیرد و اتفاق بسیار مبارکی در آینده برای دانشگاه خواهد بود.» 

نجفی در پایان گفت: «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ظرفیت سرمایه‌گذاری خوبی برای طرح‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند؛ پیش از راه‌اندازی این صندوق با مشکلاتی ازجمله سرمایه‌گذاری، وام و... در طرح‌های برون‌دانشگاهی و دانش‌بنیان مواجه بودیم. درحال حاضر این صندوق به‌عنوان یک صندوق مستقل می‌تواند نقش مهمی ایفا کرده تاجریان پولی و اقتصادی فعالیت‌های دانش‌بنیان به جریان بیفتد.»

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مطرح کرد

تشکیل ۴ گروه استارتاپی در زمینه تجهیزات پزشکی و توانبخشی

احسان طاهری، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درخصوص عملکرد این انجمن در بحث پژوهشی گفت: «بازدیدهای متعدد علمی از بیمارستان‌ها و مراکز تولیدی تجهیزات پزشکی، ثبت طرح پژوهشی توسط اعضای انجمن و تشکیل ۴ گروه استارتاپی در زمینه تجهیزات پزشکی و توانبخشی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در این حوزه بوده است.»

او با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی عملی و تئوری برای دانشجویان یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این انجمن بوده است، اضافه کرد: «برگزاری و همکاری در همایش‌هایی نظیر استارتاپ ویکند و ورکشاپ‌های تخصصی در رشته مهندسی پزشکی، ترجمه و تالیف کتاب توسط اعضای انجمن، فعالیت‌های تخصصی در دوران کرونا در حوزه‌های پزشکی و برگزاری وبینار‌های تخصصی برای دانشجویان نیز از اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.»

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: «همچنین طراحی دیاگرام پیشنهادی رشته و کمک در انجام امور آموزشی و مشاوره‌های تحصیلی و برگزاری کلاس‌های کمک‌آموزشی برای دانشجویان وچاپ نشریه علمی با نام +BME توسط هیات‌تحریریه انجمن نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.»

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین عاملی که باعث شد انجمن علمی مهندسی پزشکی به‌عنوان انجمن برتر انتخاب شود چه بود، توضیح داد: «مهم‌ترین عاملی که باعث برتری انجمن شد توجه به رهنمود‌های رهبرمعظم‌انقلاب اسلامی بود که می‌فرمایند علم بدون فرهنگ صحیح به خطا خواهد رفت؛ گروه ما در تمام جهات تلاش کرد علاوه‌بر معیار قرار دادن رشد و فعالیت‌های علمی به اینکه این علم و دانش و فعالیت‌های ما چه کمکی به افراد و دانشجویان می‌کند، توجه کند. همدل و هماهنگ‌بودن اعضای پرتلاش انجمن مهندسی پزشکی نیز یکی دیگر از عوامل تمایز ما بود.»

او در پاسخ به این سوال که در چه مواردی بیشترین امتیاز را داشتید، بیان کرد: «در اکثریت معیارهای ارزیابی توسط هیات‌داوران مثل فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی، نشریات، کارگاه‌ها و... فعالیت‌های زیادی را داشتیم و بیشتر از همه سعی بر کارآمد بودن انجمن علمی برای تمامی دانشجویان دانشگاه، چه در زمینه‌های امور آموزشی و چه در زمینه‌های علمی باشیم.»

طاهری درخصوص مسیر و تغییر ریل پژوهشی دانشگاه نیز گفت: «معتقدم چشم‌انداز فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی طی اقداماتی که در این سال‌های اخیر انجام گرفته است به‌سمت کارآفرینی و اشتغالزایی خواهد رفت. یعنی دانشجوی پژوهشگر، پژوهش‌هایی را که به تولید محصول یا یک فناوری منجر می‌شود، انجام خواهد داد که البته این موضوع نیازمند ایجاد‌ انگیزه و حمایت بیشتر از جانب مسئولان است.»

او تاکید کرد: «از مسئولان مربوطه یک تقاضا دارم که به اهمیت انجمن‌ها در دانشگاه‌ها بیشتر توجه کرده و امکانات و ملزومات لازم را برای این‌گونه تشکل‌ها فراهم کنند‌. نیاز امروز جامعه اشتغالزایی و کارآفرینی است، بنابراین حمایت از طرح‌های انجمن‌ها در این راستا باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مطرح کرد

حضور بیش از 70 هسته و واحد فناور در مرکز رشد قزوین

سیدحبیب‌الله رحمتی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درخصوص عملکرد این مرکز رشد گفت: «مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در زیربخش مرکز رشد برتر انتخاب شده است. این مرکز از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1394 موفق به اخذ مجوز اصولی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری شد و توانست جزء معدود مراکز رشدی باشد که این مجوز را تا سال 1399 به‌روز می‌کند.طی این مدت، این مرکز رسالت خود را توسعه هسته‌ها و شرکت‌های نوپا و نیازمند رشد در راستای توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و پویش کارآفرینی به‌عنوان یک هدف بالادستی سازمان مرکزی دانشگاه قرار داده است. در همین راستا، با ارائه فضا و امکانات اداری مجلل و با کیفیت، مشاوره‌های اختصاصی براساس نیاز واحدها، ایجاد ارتباط برای واحدها براساس نیاز آنها، حضور در اکثر نمایشگاه‌های مطرح کشور و نوعا بین‌المللی، کمک به تامین نیروی انسانی واحدها ازجمله پتانسیل‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مراکز تحقیقاتی آن و نیز با ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی با‌کیفیت سعی در انجام رسالت‌های اقتصادی و اجتماعی خود داشته است.» 

او در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین عاملی که باعث شد این مرکز رشد به‌عنوان مرکز رشد برتر انتخاب شود چه بود؟ گفت: «مداومت و پیوستگی خدمات ارائه شده این مرکز در ارائه خدمات حوزه کارآفرینی در بالاترین سطح برای مدت حدود یک دهه مهم‌ترین عامل برجستگی ماست.» 

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ادامه تصریح کرد: «در این مرکز بیش از 70 هسته و واحد فناور با اشتغالزایی رسمی تمام‌وقت بیش از 250 نفر حضور دارند که از آن میان بیش از 20 واحد موفق به کسب مجوز دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده‌اند.»

  او با بیان اینکه این موضوع نشان‌دهنده کیفیت و مطلوبیت خدمات ارائه‌شده در مرکز است، ادامه داد: «به‌علاوه این مرکز، هرساله بیش از 10 رویداد و چالش بومی و ملی را در راستای ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی برای دانشجویان سطح استان و کشور و رفع نیاز واحدهای فناور موجود در مرکز با همکاری نهادهای پشتیبان و شرکت‌های مطرح داخلی و بین‌المللی برگزار می‌کند.» 

رحمتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از مسیر و تغییر ریل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی چیست، گفت: «این مسیر و تغییر آیین‌نامه‌ها و حمایت‌ها به‌سمت فناوری و کارآفرینی شرایط توسعه پایدار دانشگاه را در بلندمدت رقم خواهد زد، زیرا هم از نگاه اقتصادی برای حیات دانشگاه با توجه به‌خصوصی بودن این نهاد امری مسلم است و هم از منظر اجتماعی با توجه به توانمند‌سازی اساتید و کارکنان برای توسعه فضای کسب‌وکار می‌تواند در یک اقدام ملی، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را ‌بین دانشگاه‌های کشور پیشرو کند.»

  مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در پایان تصریح کرد: «شاید بتوان با الگوبرداری‌های هوشمند از نمونه‌های موفق جهانی و تجارب خوب داخلی، حرکت در این مسیر را پررنگ‌تر و شتابان‌تر کرد. دانشگاه آزاد اسلامی با پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند علاوه‌بر تصاحب بازارهای داخلی به‌دنبال بازارهای بزرگ‌تر در منطقه و جهان برای نیروی انسانی و پتانسیل‌های خود باشد.»

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان):

بیش از 152 محصول فناور و دانش‌بنیان تولید و عرضه شده است

کامران صفوی، رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: «سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان در سال 1398 موفق به اخذ مجوز فعالیت از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی شد؛ پس از اخذ این مجوز، تلاش برای تکمیل بخش‌های مختلف سرای نوآوری آغاز شد؛ چراکه براساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های سازمان مرکزی، وجود‌ این تیم‌ها و بخش‌های مختلف تخصصی برای سرای نوآوری بسیار حائز اهمیت بود.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین نقش‌های سرای نوآوری گیاهان دارویی این است که بتوانیم نقش دانشگاه حل‌مساله و کارآفرین را به‌خوبی ایفا کرده و بتوانیم زمینه توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان را در حوزه تخصصی گیاهان دارویی دنبال کنیم. همچنین تلاش شد به اقتصاد استان و ملی با توجه به توسعه محصولات در حوزه گیاهان دارویی کمک کنیم.» 

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تاکید کرد: «طبق تاکیدات دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی باید بتوانیم از یک سو به توسعه دانشگاه، شهر و کشور کمک کرده و از سوی دیگر نقش دانشگاهی خود را ایفا کرده و محصولات با ارزش افزوده بیشتری را بر مبنای دانش در سراهای نوآوری تولید کنیم. درنهایت باید بتوانیم این محصولات را به بازارهای ملی و بین‌المللی عرضه کنیم که خوشبختانه در این عرصه توانستیم موفقیت‌های بی‌نظیری را کسب کنیم.»

  او با بیان اینکه اولین رکن اساسی سرای نوآوری حضور یک مرکز رشد قوی و تخصصی در آن است، توضیح داد: «خوشبختانه از سال 88 اولین مرکز تخصصی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی را راه‌اندازی کرده و در سال 97 اولین موافقت قطعی مراکز رشد در دانشگاه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ شد.» 

صفوی با بیان اینکه وجود شتاب‌دهنده‌های تخصصی در سراهای نوآوری بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: «در سال 99 موفق شدیم مجوز راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی گیاهان دارویی را از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کنیم. همچنین بحث مدرسه عالی مهارت و مهارت‌آموزی را نیز دنبال کرده و در سال 99 موفق شدیم مجوز مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی را از سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده که درحال‌حاضر فعالیت این بخش نیز آغاز شده است.»

  او تاکید کرد: «یک فضای 1200 مترمربعی در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای بحث تجاری‌سازی قرار داده شد که محصولات تجاری‌مان در این بخش برای بازارهای ملی فروش خوبی داشته است، تا جایی که حتی در بازارهای خارجی نیز به‌خوبی عمل کرده و صادرات به کشورهای مختلف جهان از بخش تجاری‌سازی در سرای نوآوری گیاهان دارویی انجام می‌شود.یکی از دلایلی که سرای نوآوری گیاهان دارویی این واحد دانشگاهی به‌عنوان سرای نوآوری برتر برگزیده شد، وجود زیرساخت‌های مناسب دانشگاه است. ما سابقه بلندمدت در حوزه فناوری در استان داشتیم و این زمینه باعث شد که در بحث سرای نوآوری نیز به‌خوبی عمل کنیم.»

  او اضافه کرد: «مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی پایه وجودی این سرا بود؛ بنابراین عملکرد مثبت مرکز رشد گیاهان دارویی یکی دیگر از دلایل این انتخاب بود. وجود دستگاه‌های پیشرفته برای حوزه‌های تخصصی گیاهان دارویی و حتی حوزه‌های دارو یکی دیگر از عوامل انتخاب سرای نوآوری واحد اصفهان به‌عنوان سرای برگزیده بود. همچنین با توجه به تاکیدات دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از کاشت گیاهان دارویی تا تولید دارو از گیاهان دارویی در این سرا دنبال شد.با توجه به پتانسیل زراعی در استان اصفهان، از بسیاری واحدها بازدید و از پتاسیل آنها برای بحث گیاهان دارویی و کشت گیاهان استفاده شد. همچنین در حوزه‌های فناوری تمرکز کرده تا بتوانیم محصولات مختلفی را در حوزه گیاهان دارویی تولید کنیم.درحال‌حاضر بیش از 55 هسته و واحد فناوری در داخل مرکز رشد گیاهان دارویی و سرای نوآوری و 5 شرکت دانش‌بنیان در این سرای نوآوری مستقر هستند و بیش از 152 محصول فناور و دانش‌بنیان در این مجموعه تولید و عرضه شده است. همچنین بیش از 150 نفر در داخل سرای نوآوری واحد خوراسگان مشغول به فعالیت بوده که بیش از 80 نفر آنها از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه هستند.»

  او با بیان اینکه 5 واحد تحقیق و توسعه در سرای نوآوری مستقر است، تصریح کرد: «در سال گذشته 28 دوره عمومی و تخصصی در این سرا برگزار شد. بیش از 10 تفاهمنامه با صنایع و دانشگاه‌های مختلف نیز منعقد و با دو شتاب‌دهنده موفق موردتایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همکاری کردیم که ان‌شاءالله بخش شتابدهی بتواند به حوزه فناوری کمک کند.یکی از کارهای اصلی سرای نوآوری ایجاد ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و صنعت است که در این راستا رویداد چالش و فناوری گیاهان دارویی در سال 99 برگزار شد. در این رویداد 44 چالش فناوری از سطح ملی جمع‌آوری و 17 جلسه مختلف بین فناوران و صنعت برگزار شد. در پایان، بیش از 8 قرارداد و تفاهمنامه در این راستا منعقد شد که اثرات آن باعث ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه خواهد بود.»

رئیس اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان عنوان کرد

درآمدزایی، ارتباط با صنعت و تنوع محصولات در کارگاه ماشین ابزار

محمد فروغی، رئیس اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، درباره برگزیده شدن کارگاه ماشین ابزار به‌عنوان آزمایشگاه برتر در هشتمین جشنواره فرهیختگان گفت: «تنوع ماشین‌آلات کارگاه ماشین ابزار و همکاری با پژوهشگران در زمینه کارهای تحقیقاتی، همکاری‌های گسترده‌ای با صنایع داشته و درآمدزایی کارگاه ماشین ابزار از عوامل مهمی بود که باعث شد کارگاه ماشین ابزار به‌عنوان آزمایشگاه برتر در هشتمین جشنواره فرهیختگان انتخاب شود.» 

او با بیان اینکه در سال 99 حدود 150 میلیون تومان از فعالیت‌های کارگاه ماشین ابراز درآمدزایی داشتیم، ادامه داد: «تنوع ماشین‌آلات، فضای مناسب، درآمدزایی و ارتباط با صنعت جزء پارامترهایی بود که باعث شد کارگاه ماشین ابزار بتواند فعالیت‌های خاصی را انجام داده و به‌عنوان آزمایشگاه برتر شناخته شود.»  رئیس اداره کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اضافه کرد: «کارگاه ماشین ابزار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با 600 مترمرتبع فضای کارگاهی شامل انواع دستگاه‌های تراش، دستگاه فرز، دستگاه فرز ‌cnc، سنگ محوری و سنگ‌های مغناطیس، دستگاه دینامومتر سه مولفه‌ای و... است. دستگاه دینامومتر سه مولفه‌ای می‌تواند به کسانی که در کارگاه ماشین ابزار کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند کمک کرده و دانشگاه این توانایی را دارد که بتواند تحلیل انجام دهد.»  فروغی بیان کرد: «کارگاه ماشین ابراز دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان به‌عنوان یک پتانسیل در دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از اعضای هیات‌علمی توانمند می‌تواند یک سری شرکت‌هایی را تشکیل دهد که از امکانات دانشگاه درجهت درآمدزایی و ارتباط با صنعت و دانشگاه استفاده شود.»

  او تاکید کرد: «معتقدم بروکراسی کار باید در دانشگاه کاهش پیدا کند تا به‌طور مثال یک کارگاه ماشین ابزار بتواند با صنایع و جامعه تعامل داشته و اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی خود را انجام دهد. متاسفانه در این راستا بروکراسی‌های مالی و اداری تا حدودی دست‌وپا گیر هستند که باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در این خصوص می‌شوند. از مسئولان درخواست می‌کنم بروکراسی‌های اداری و مالی مقداری انعطاف‌پذیر شوند؛ چراکه اگر قرار باشد طبق قوانین مالی دانشگاه کار را پیش ببریم با مشکل مواجه خواهیم شد.»