تاریخ : Wed 28 Apr 2021 - 09:35
کد خبر : 54021
سرویس خبری : دانشگاه


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تاکید کرد

تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز رشد و تیم‌های استارتاپ

تلاش کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و تیم‌های استارتاپ خوب را تقویت کرده و به راه‌اندازی آنها کمک کنیم تا در دانشگاه رشد و توسعه پیدا کند.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) درخصوص جشنواره فرهیختگان توضیح داد: «واحد اصفهان(خوراسگان) به دلیل وجود زیرساخت‌ها و پتانسیل علمی بی‌نظیر خود توانسته در حوزه پژوهش و فناوری به خوبی عمل کرده و در این دوره از جشنواره فرهیختگان به‌عنوان یکی از واحدهای برتر شناخته شود.»

او با تاکید بر اینکه واحد خوراسگان در هشتمین دوره از جشنواره فرهیختگان توانست در حوزه فناوری به‌عنوان واحد برگزیده انتخاب شود، ادامه داد: «یکی از دلایل این برتری نسبت به دیگر واحدهای دانشگاهی، اقدامات بی‌نظیر این واحد در حوزه پژوهش و فناوری است. به‌عنوان مثال تلاش کردیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد و تیم‌های استارتاپ خوب را تقویت کرده و به راه‌اندازی آنها کمک کنیم تا در دانشگاه رشد و توسعه پیدا کند.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) اضافه کرد: «به عبارت بهتر تلاش کردیم تا این شرکت‌ها و مراکز به مرحله‌ای برسند که در کشور به‌عنوان یک برند ملی شناخته شوند. طبیعتا این اقدام در بستر پژوهش شکل گرفت و به تدریج تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی توانست به تیم‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان تبدیل شده و زیرساخت‌های خوبی برای سراهای نوآوری(که در دانشگاه شکل گرفته و توسعه پیدا می‌کنند) به وجود آورده است.» 

نجفی در ادامه بیان کرد: «فعالیت‌های فناورانه مثل تیم‌های موجود در مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و... ظرفیت‌هایی بود که باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به‌عنوان واحد برتر برگزیده شود.» 

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تغییر نگاه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر چیست؟ توضیح داد: «معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر به خوبی حرکت کرده است؛ به‌طور مثال تصویب آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری یکی از اقدامات خوب در این راستا بود. بنابراین می‌توان گفت بستر فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده تا بتوانیم با دست باز عمل کنیم.» 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: «در این واحد دانشگاهی، کمیسیون معاملات فناوری وجود دارد که سازوکار آن از کمیسیون معاملات عادی دانشگاه متفاوت است. همچنین به اعضای هیات‌علمی این امکان داده شده که بتوانند در حوزه دانش‌بنیان فعالیت کنند؛ برای سراهای نوآوری نیز ظرفیت‌های وِیژه‌ای درنظر گرفته شد و به آنها نقش داده شد تا بتوانند مانند یک واحد دانشگاهی عمل کنند تا جایی که اختیارات یک واحد دانشگاهی برای سرای نوآوری نیز درنظر گرفته شده است.» 

او معتقد است: «کارکرد سراهای نوآوری به‌عنوان واحدهای دانشگاهی داخل استان خواهد بود که می‌توانند به جای فعالیت در حوزه شهریه، آموزش و جذب دانشجو در محور فناوری فعالیت کرده و به جای جذب دانشجو، تیم‌های استارتاپ و نوپا جذب کنند. درنهایت این تیم‌ها می‌توانند رشد و توسعه پیدا کرده و به جای فارغ‌التحصیلان، شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم. معتقدم این اتفاق می‌تواند در سراهای نوآوری صورت بگیرد و اتفاق بسیار مبارکی در آینده برای دانشگاه خواهد بود.» 

نجفی در پایان گفت: «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ظرفیت سرمایه‌گذاری خوبی برای طرح‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند؛ پیش از راه‌اندازی این صندوق با مشکلاتی ازجمله سرمایه‌گذاری، وام و... در طرح‌های برون‌دانشگاهی و دانش‌بنیان مواجه بودیم. درحال حاضر این صندوق به‌عنوان یک صندوق مستقل می‌تواند نقش مهمی ایفا کرده تاجریان پولی و اقتصادی فعالیت‌های دانش‌بنیان به جریان بیفتد.»