تاریخ : Wed 28 Apr 2021 - 09:37
کد خبر : 54018
سرویس خبری : دانشگاه


رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان):

بیش از 152 محصول فناور و دانش‌بنیان تولید و عرضه شده است

درحال‌حاضر بیش از 55 هسته و واحد فناوری در داخل مرکز رشد گیاهان دارویی و سرای نوآوری و 5 شرکت دانش‌بنیان در این سرای نوآوری مستقر هستند و بیش از 152 محصول فناور و دانش‌بنیان در این مجموعه تولید و عرضه شده است.

کامران صفوی، رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) گفت: «سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان در سال 1398 موفق به اخذ مجوز فعالیت از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی شد؛ پس از اخذ این مجوز، تلاش برای تکمیل بخش‌های مختلف سرای نوآوری آغاز شد؛ چراکه براساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های سازمان مرکزی، وجود‌ این تیم‌ها و بخش‌های مختلف تخصصی برای سرای نوآوری بسیار حائز اهمیت بود.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین نقش‌های سرای نوآوری گیاهان دارویی این است که بتوانیم نقش دانشگاه حل‌مساله و کارآفرین را به‌خوبی ایفا کرده و بتوانیم زمینه توسعه فناوری و محصولات دانش‌بنیان را در حوزه تخصصی گیاهان دارویی دنبال کنیم. همچنین تلاش شد به اقتصاد استان و ملی با توجه به توسعه محصولات در حوزه گیاهان دارویی کمک کنیم.» 

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تاکید کرد: «طبق تاکیدات دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی باید بتوانیم از یک سو به توسعه دانشگاه، شهر و کشور کمک کرده و از سوی دیگر نقش دانشگاهی خود را ایفا کرده و محصولات با ارزش افزوده بیشتری را بر مبنای دانش در سراهای نوآوری تولید کنیم. درنهایت باید بتوانیم این محصولات را به بازارهای ملی و بین‌المللی عرضه کنیم که خوشبختانه در این عرصه توانستیم موفقیت‌های بی‌نظیری را کسب کنیم.» 

او با بیان اینکه اولین رکن اساسی سرای نوآوری حضور یک مرکز رشد قوی و تخصصی در آن است، توضیح داد: «خوشبختانه از سال 88 اولین مرکز تخصصی گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی را راه‌اندازی کرده و در سال 97 اولین موافقت قطعی مراکز رشد در دانشگاه از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ شد.» 

صفوی با بیان اینکه وجود شتاب‌دهنده‌های تخصصی در سراهای نوآوری بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: «در سال 99 موفق شدیم مجوز راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی گیاهان دارویی را از معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کنیم. همچنین بحث مدرسه عالی مهارت و مهارت‌آموزی را نیز دنبال کرده و در سال 99 موفق شدیم مجوز مدرسه عالی مهارتی گیاهان دارویی را از سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده که درحال‌حاضر فعالیت این بخش نیز آغاز شده است.»

او تاکید کرد: «یک فضای 1200 مترمربعی در اختیار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای بحث تجاری‌سازی قرار داده شد که محصولات تجاری‌مان در این بخش برای بازارهای ملی فروش خوبی داشته است، تا جایی که حتی در بازارهای خارجی نیز به‌خوبی عمل کرده و صادرات به کشورهای مختلف جهان از بخش تجاری‌سازی در سرای نوآوری گیاهان دارویی انجام می‌شود.یکی از دلایلی که سرای نوآوری گیاهان دارویی این واحد دانشگاهی به‌عنوان سرای نوآوری برتر برگزیده شد، وجود زیرساخت‌های مناسب دانشگاه است. ما سابقه بلندمدت در حوزه فناوری در استان داشتیم و این زمینه باعث شد که در بحث سرای نوآوری نیز به‌خوبی عمل کنیم.» 

او اضافه کرد: «مرکز رشد تخصصی گیاهان دارویی پایه وجودی این سرا بود؛ بنابراین عملکرد مثبت مرکز رشد گیاهان دارویی یکی دیگر از دلایل این انتخاب بود. وجود دستگاه‌های پیشرفته برای حوزه‌های تخصصی گیاهان دارویی و حتی حوزه‌های دارو یکی دیگر از عوامل انتخاب سرای نوآوری واحد اصفهان به‌عنوان سرای برگزیده بود. همچنین با توجه به تاکیدات دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از کاشت گیاهان دارویی تا تولید دارو از گیاهان دارویی در این سرا دنبال شد.با توجه به پتانسیل زراعی در استان اصفهان، از بسیاری واحدها بازدید و از پتاسیل آنها برای بحث گیاهان دارویی و کشت گیاهان استفاده شد. همچنین در حوزه‌های فناوری تمرکز کرده تا بتوانیم محصولات مختلفی را در حوزه گیاهان دارویی تولید کنیم.درحال‌حاضر بیش از 55 هسته و واحد فناوری در داخل مرکز رشد گیاهان دارویی و سرای نوآوری و 5 شرکت دانش‌بنیان در این سرای نوآوری مستقر هستند و بیش از 152 محصول فناور و دانش‌بنیان در این مجموعه تولید و عرضه شده است. همچنین بیش از 150 نفر در داخل سرای نوآوری واحد خوراسگان مشغول به فعالیت بوده که بیش از 80 نفر آنها از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه هستند.»

  او با بیان اینکه 5 واحد تحقیق و توسعه در سرای نوآوری مستقر است، تصریح کرد: «در سال گذشته 28 دوره عمومی و تخصصی در این سرا برگزار شد. بیش از 10 تفاهمنامه با صنایع و دانشگاه‌های مختلف نیز منعقد و با دو شتاب‌دهنده موفق موردتایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همکاری کردیم که ان‌شاءالله بخش شتابدهی بتواند به حوزه فناوری کمک کند.یکی از کارهای اصلی سرای نوآوری ایجاد ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و صنعت است که در این راستا رویداد چالش و فناوری گیاهان دارویی در سال 99 برگزار شد. در این رویداد 44 چالش فناوری از سطح ملی جمع‌آوری و 17 جلسه مختلف بین فناوران و صنعت برگزار شد. در پایان، بیش از 8 قرارداد و تفاهمنامه در این راستا منعقد شد که اثرات آن باعث ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه خواهد بود.»