تاریخ : Wed 28 Apr 2021 - 09:16
کد خبر : 53996
سرویس خبری : دانشگاه


دبیر کانون نجوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

بی‌نیازی به حضور فیزیکی مخاطبان، کانون را گسترده کرده

باوجود فعالیت مجازی، شرکت‌کننده‌ها محدودیتی نداشتند و صرفا دانشجویان دانشگاه امیرکبیر یا دانشگاه‌های استان تهران نبودند، بلکه از شهرها و استان‌های دیگر هم در برنامه‌های کانون شرکت می‌کردند و جالب‌تر اینکه این اواخر ما داوطلبانی از کشورهای همسایه داشتیم که در برنامه‌های ما فعال شدند‌.

بیتا باغانی، دبیر کانون نجوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به فعالیت‌هایی که در دوران کرونا انجام داده‌اند، گفت: «کانون نجوم دانشگاه امیرکبیر از فعال‌ترین کانون‌های دوران کرونا به‌حساب می‌آید. شیوه فعالیت ما به دو شکل هست؛ یکی رصد و دیگری آموزشی. تفاوت فعالیت در دوران پیش از کرونا و حین کرونا برای ما این بود که برنامه‌های فیزیکی و رصدهایمان لغو شود و تغییر شکل پیدا کرد به کلاس‌های مجازی و وبینارها و همایش‌های آنلاین.»

وی ادامه داد: «فعالیت در دوران کرونا هم برای ما مشکلات و چالش‌هایی داشت و هم از طرفی توفیق‌هایی به‌بار آورد. پیش از دوران کرونا وقتی تمام فعالیت‌های ما به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، مخاطبان ما به دانشجویان دانشگاه و نهایتا دانشجویان استان تهران محدود می‌شد، اما باوجود فعالیت مجازی، شرکت‌کننده‌ها محدودیتی نداشتند و صرفا دانشجویان دانشگاه امیرکبیر یا دانشگاه‌های استان تهران نبودند، بلکه از شهرها و استان‌های دیگر هم در برنامه‌های کانون شرکت می‌کردند و جالب‌تر اینکه این اواخر ما داوطلبانی از کشورهای همسایه داشتیم که در برنامه‌های ما فعال شدند‌.»

  فعالیت صرف‌ در بستر مجازی چالش‌زا بود

باغانی با اشاره به چالش‌هایی که در دوران کرونا با آن دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند، گفت: «تا زمانی که در دانشگاه فعالیت داشتیم، محل برگزاری‌مان مشخص بود و دانشگاه امکاناتی را در اختیارمان قرارمی‌داد، اما وقتی مجازی شد، هماهنگی‌های برگزاری برنامه‌ها در بستر دیگر به‌طور کامل با خودمان بود و چون پیش از این چنین کاری را انجام نداده بودیم، باتوجه به سرعت کم اینترنت برایمان نوعی چالش محسوب می‌شد. در زمینه هزینه‌هایی که داشتیم، بخشی از آن را با استفاده از بودجه‌ای که دانشگاه تخصیص داده بود تامین کردیم و بخشی هم با درآمدزایی اندکی که داریم مرتفع کردیم و از این‌جهت به مشکل خاصی برنخوردیم و تقریبا دخل و خرج‌مان یکی شد.»

  معاونت فرهنگی امیرکبیر همواره پیگیر مشکلات کانون نجوم بود

دبیر کانون نجوم دانشگاه امیرکبیر‌ با اشاره به حمایت‌های دانشگاه از کانون‌ها گفت: «معاونت فرهنگی دانشگاه ازطریق دبیر شورای هماهنگی همواره پیگیر مشکلات ما بوده است و هرازگاهی که دچار مشکلات متفاوتی بودیم به‌صورت مستقیم با معاونت فرهنگی جلسه داشتیم و به طرح مسائل پرداختیم. همچنین وزارت علوم نیز طی این مدت به ما کمک‌هایی کرد و از آنجاکه در جشنواره رویش پیروز شدیم، جایزه قابل‌توجهی را به کانون اختصاص داد.»