تاریخ : Tue 27 Apr 2021 - 10:16
کد خبر : 53967
سرویس خبری : سیاست

تعطیلی مجلس اشتباه بود

ناصر ایمانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تعطیلی مجلس اشتباه بود

درست است که مجلس در تعطیلات دوره‌ای خود به سر می‌برد اما شرایط کشور درحال حاضر بسیار مهم و حساس است. بهتر بود نمایندگان در این شرایط کار خود را ادامه می‌دادند تا بتوانند مقداری فضا و شرایط را مدیریت و فضای اقتصادی و سیاست خارجی کشور را رصد کنند تا هرگاه که اوضاع آرام‌تر شد به تعطیلات بروند.

درحالی که مذاکرات وین در جریان است و گفته می‌شود پیش‌نویسی نیز تهیه شده که باید منافع ملی در آن به درستی رصد شود اما با توجه به اعلام تعطیلی دوهفته‌ای، مجلس شورای اسلامی در تعطیلات به سر می‌برد البته این درحالی است که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از گزینه‌های مطرح برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است و تکاپوی سیاسی مجلس پیش از انتخابات می‌توانست فضای بهتری را ایجاد کند؛ برای بررسی عملکرد مجلس در اعلام تعطیلی قوه مقننه در این شرایط به سراغ ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی رفتیم تا ابعاد این موضوع را بررسی کنیم.

با توجه به در جریان بودن مذاکرات وین و اهمیت این مذاکرات پیش از انتخابات به‌عنوان پیوست برجام، تحلیل شما از تعطیلی مجلس و بی‌عملی نمایندگان در این زمینه چیست؟

درست است که مجلس در تعطیلات دوره‌ای خود به سر می‌برد اما شرایط کشور درحال حاضر بسیار مهم و حساس است و اکنون با توجه به اوضاع کرونا، نمایندگان قاعدتا نمی‌خواهند به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند. در این شرایط اساسا مسافرت درست نیست به‌ویژه برای نمایندگان که در هنگام سفر در تجمعات مردمی قرار می‌گیرند، لذا چنین موردی قطعا منتفی بوده است. بنابراین بهتر بود نمایندگان در این شرایط کار خود را ادامه می‌دادند تا بتوانند مقداری فضا و شرایط را مدیریت و فضای اقتصادی و سیاست خارجی کشور را رصد کنند تا هرگاه که اوضاع آرام‌تر شد به تعطیلات بروند.

با توجه به نزدیک‌بودن ایام انتخابات برخی معتقدند حضور مجلس می‌توانست در این فضا کمک‌کننده باشد اما در عین حال برخی فضای مجلس را سیاست‌زده می‌دانند که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، نظر شما چیست؟

انتخابات ریاست‌جمهوری به مجلس ارتباط مستقیمی ندارد اما شرایط کشور به‌گونه‌ای است که اقتضا می‌کرد این تعطیلات به زمان دیگری موکول شود.