تاریخ : Tue 27 Apr 2021 - 10:26
کد خبر : 53956
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

جابه‌جایی برخی رکوردها  در سال بی‌رمق اسکار

مجتبی اردشیری:

جابه‌جایی برخی رکوردها در سال بی‌رمق اسکار

نتفلیکس در اسکار 2021 کولاک کرد و توانست با 7 اسکاری که گرفت، نام خود را به‌عنوان غول دنیای استریم ویدئو جاودانه کند. البته که هیچ‌یک از این 7 جایزه در بخش‌های بهترین فیلم و بازیگری به‌دست نیامد و تماما در شاخه‌های فنی بود.

مجتبی اردشیری، روزنامه‌نگار: نودوسومین دوره اسکار، با دو ماه تاخیر نسبت به زمان معمول خود برگزار شد. آن‌هم با تدابیر شدید بهداشتی. مراسم امسال به مانند سال گذشته، مجری نداشت و در دو سالن مجزا برگزار ‌شد. تعداد مهمانان اسکار امسال تنها 170 نفر بودند که این تعداد تا روز برگزاری، سه‌بار تست کرونا دادند و با فاصله بسیار زیاد در این دو سالن حضور یافتند.  در سالی که هزینه اسکار، حدود 40 میلیون دلار برآورد شد، یک‌سوم نامزدها را زنان تشکیل می‌دادند که این خود، یکی از رکوردهای خارق‌العاده در تاریخ برگزاری این رویداد است مخصوصا وقتی که از 5 نامزد کارگردانی این دوره، 2 زن حضور داشتند و یکی از آنها هم برگزیده این جایزه شد.  نتفلیکس در اسکار 2021 کولاک کرد و توانست با 7 اسکاری که گرفت، نام خود را به‌عنوان غول دنیای استریم ویدئو جاودانه کند. البته که هیچ‌یک از این 7 جایزه در بخش‌های بهترین فیلم و بازیگری به‌دست نیامد و تماما در شاخه‌های فنی بود. در دوره‌ای که بیشتر شاهد تقسیم جوایز میان مدعیان اصلی بودیم، «سرزمین آواره‌ها» با کسب 3 اسکار در بخش‌های اصلی، فاتح اسکار 2021 لقب گرفت. «منک» دیوید فینچر که بیشترین نامزدی را داشت، تنها 2 اسکار گرفت و «تنت» نیز تنها با یک اسکار، به مانند فصل جوایز، ناکام بزرگ این ماه‌ها و بداقبال‌ترین فیلم آقای نابغه لقب گرفت. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به انتخاب اعضای آکادمی در جالب‌ترین بخش‌های اسکار امسال.

1. اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول درحالی به «آنتونی هاپکینز» بزرگ رسید که نظرسنجی‌ها از برد قاطعانه «چادویک بوزمن» فقید سخن می‌گفتند. مخصوصا اینکه بوزمن پس از مرگ غافلگیرکننده‌اش، بیش از 30 جایزه در فصل جوایز گرفته بود و هاپکینز نیز تنها 6 جایزه. اما اعضای آکادمی جایزه این بخش را به بازیگر فیلم «پدر» دادند تا هاپکینز نه‌تنها پس از 30 سال، مجسمه اسکار را مجددا در دستان خود ببیند، بلکه با 83 سال سن، به مسن‌ترین برنده بازیگر نقش اول مرد تاریخ اسکار تبدیل شود.

2. در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، تقریبا همه می‌دانستند که رقابت اصلی میان «فرانسیس مک‌دورمند» و «وایولا دیویس» است. این دو حتی در فصل جوایز نیز شانه‌به‌شانه حضور داشتند و تمامی جوایز این بخش را به نسبت تقریبا برابر میان خود تقسیم کردند. با این‌حال، جوایز دیویس، کمی بیشتر بود اما اسکار را مک‌دورمند برای «سرزمین آواره‌ها» به خانه برد.

3. اسکار بهترین فیلم، در سالی که 7 نامزد دیگر، چندان پررمق نبودند، طبق تخمین‌ها به «سرزمین آواره‌ها» رسید.

4. در بخش بهترین ترانه، دوستداران سینما هم‌قسم بودند که اسکار به «شبی در میامی» خواهد رسید. اما داوران آکادمی در انتخابی عجیب، اسکار این بخش را به ترانه فیلم «یهودا و مسیح سیاه» دادند. یعنی فیلمی که در تمامی نظرسنجی‌ها، حتی جزء سه انتخاب نخست نیز نبود.

5. در بخش بهترین تدوین، گمانه‌ها بیشتر روی فیلم «دادگاه شیکاگو 7» استوار بود، مخصوصا بعد از آنکه این فیلم، جایزه انجمن تدوین‌گران آمریکا را به‌دست آورده بود، اما داوران آکادمی ترجیح دادند به مانند بفتا، جایزه این بخش را به «صدای متال» اعطا کنند.

6. در بخش بهترین فیلمبرداری نیز اتفاق غیرمنتظره‌ای روی داد. درحالی‌که بسیاری معتقد بودند که اسکار این بخش باید به «سرزمین آواره‌ها» با آن تنوع لنزهای هوشمندانه می‌ر‌سید اما داوران، اسکار را به «منک» دادند. «سرزمین آواره‌ها» با بیش از 35 جایزه، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق افتخارات این بخش فصل جوایز، از جمله بفتا را از آن خود کرده بود و در مقابل، «منک» تنها 6 جایزه را به خانه برد تا نشان دهد توجه داوران این دوره، بیشتر به انتخاب‌های بفتا بود تا رویداد سینمایی دیگر.

7. بخش طراحی صحنه امسال، یکی از آن بخش‌های کنجکاوی‌برانگیز برای دوستداران سینما بود. تنها بخش اسکار امسال که طی آن دو فیلم «منک» و «تنت» رقبای جدی یکدیگر بودند و در انتها، جایزه‌ای که نصیب «منک» شد تا ناکامی‌های «تنت» به اسکار هم برسد.

8. در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز داوران به انتخاب مشترک بفتا و اتحادیه بازیگران رای دادند و با انتخاب «یون یا‌جانگ» سبب شدند تا وی، دومین بازیگر زن آسیایی باشد که جایزه این بخش را در ادوار اسکار دریافت کرده است. جانگ، نخستین بازیگر کره‌ای است که توانسته این جایزه را تصاحب کند.

9. «تنت» تنها یک اسکار گرفت: بهترین جلوه‌های ویژه. آن‌هم مشخص بود چون «کریستوفر نولان» چندان به جلوه‌های رایانه‌ای اعتقاد نداشته و دوست دارد جلوه‌های ویژه آخرالزمانی‌اش را به‌صورت میدانی پیاده کند.

10. اسکار بهترین انیمیشن بلند امسال به «روح» رسید. انیمیشن پرسروصدای یک‌سال اخیر که در فصل جوایز بیشتر از 20 جایزه مهم را از آن خود کرده بود و در اسکار نیز علاوه‌بر این بخش، دو نامزدی دیگر داشت که در یک بخش از آن نیز موفق به دریافت اسکار شد تا با دو اسکاری که امسال دشت کرد به یک رکورد جانانه در تاریخ این مراسم برسد.

11. اسکار بهترین فیلم کوتاه به ساخته «نتفلیکس» رسید. «غریبه‌های دوردست» درحالی انتخاب مسجل این بخش تخمین زده می‌شد که محوریت داستان به مانند وقایع این روزهای آمریکا، در رابطه با خشونت پلیس ایالات متحده با جامعه سیاهان است.

12. اما رکورد خاص اسکار امسال در بخش بهترین کارگردانی زده شد. آکادمی، امسال جایزه این بخش را در همان ابتدای مراسم اعطا کرد. جایزه را هم «کلویی ژائو» به خانه برد تا نخستین زن رنگین‌پوست و نخستین زن چینی‌ای باشد که موفق شده اسکار را به‌دست بیاورد. «دیوید فینچر» هم دست‌خالی ماند.

13. دو اسکار بهترین چهره‌پردازی و بهترین طراحی لباس به «ریشه سیاه ما رینی» اعطا شدند. «ان راس» با اسکاری که برای طراحی لباس این فیلم دریافت کرد، رکورد پیرترین برنده اسکار را با 89 سال سن از آن خود کرد. ضمن اینکه گریمورهای این فیلم در شرایطی به اسکار رسیدند که تاکنون هیچ سیاه‌پوستی موفق به دریافت این جایزه در این بخش نشده بود.

14. در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال، اسکار به نخستین تجربه «امرالد فنل» رسید. آن‌هم درحالی‌که «آرون سورکین» نام‌دار، یکی از بخت‌های مسلم دریافت این جایزه بود.

15. مسجل‌ترین اسکار امسال به «یک دور دیگر» رسید. فیلم تحسین‌شده «توماس وینتربرگ» درحالی اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد که در فصل جوایز، حدود 20 جایزه معتبر را به‌دست آورده بود.