تاریخ : Sat 24 Apr 2021 - 09:25
کد خبر : 53832
سرویس خبری : ورزش

بی‌وفایی در حق نماد وفاداری

مقصر وضعیت امروز سایپا کیست؟ ابراهیم صادقی یا...

بی‌وفایی در حق نماد وفاداری

سوال این است که آیا مدیران باشگاه آنقدر که باید از این مربی که همیشه به سایپا وفادار بوده حمایت کرده‌اند؟

پدرام محمدزاده، روزنامه‌نگار: در روزهایی که توجه مخاطبان فوتبال ایران بیشتر به عملکرد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا جلب شده، ابراهیم صادقی از سرمربیگری تیم سایپا کنار رفت تا 21 سال حضور مستمر وی در این تیم باسابقه به پایان برسد. سرمربی جوانی که با توجه به رویکرد باشگاه، تیمی جوان و ارزان را روانه مسابقات کرده بود پس از چند شکست و نزدیک شدن به منطقه قرمز از سمت خود کنار رفت تا بار دیگر یک سرمربی جوان و بی‌حاشیه، قربانی تصمیمات مدیریتی و عواقب آن شود اما سوال این است که آیا مدیران باشگاه آنقدر که باید از این مربی که همیشه به سایپا وفادار بوده حمایت کرده‌اند؟

 پایان حضور 21 ساله

ابراهیم صادقی که در فوتبال ایران با لقب نارنجی وفادار شناخته می‌شود پس از شکست سایپا مقابل مس‌رفسنجان در هفته بیستم از سمت خود استعفا داد و پس از 21 سال حضور مداوم در سایپا به‌عنوان بازیکن، رئیس آکادمی و سرمربی، از این تیم جدا شد. صادقی در این مدت همواره نقش پررنگی در سایپا داشت، یکبار با این تیم قهرمان لیگ برتر شد و 437 بار با پیراهن این تیم در لیگ برتر به میدان رفت و از این حیث جزء رکوردداران لیگ برتر لقب گرفت. پس از خداحافظی از فوتبال، وی مدتی دستیار علی دایی در سایپا بود و پس از آن مدیریت آکادمی این تیم را برعهده گرفت. پس از جدایی دایی از سایپا، وی به‌عنوان سرمربی فعالیت خود در این تیم را آغاز کرد و روند حضور وی در سایپا تا اواخر فروردین امسال ادامه داشت.

 وضعیت بحرانی سایپا در جدول

مرد وفادار سایپایی‌ها در شرایطی از جمع نارنجی‌پوشان جدا شد که این تیم با منطقه قرمز جدول تنها دو امتیاز فاصله داشت و در6  بازی آخر خود تنها یک امتیاز کسب کرده بود. با این حال ناکامی سایپا را باید از ابعاد دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. نارنجی‌های پایتخت از زمان حضور ابراهیم صادقی در راس کادر فنی این تیم یکی از ارزان‌ترین تیم‌های لیگ برتر بوده‌اند و بیشتر از آکادمی خود بازیکن جذب کرده‌اند. صادقی تیم جوانی ساخت که در فصل جاری لیگ برتر سپاهان و پرسپولیس را متوقف کرد و استقلال را شکست داد. برخی اشتباهات داوری در طول فصل و کم‌تجربگی بازیکنان این تیم از عوامل ضعف این تیم در نتیجه‌گیری در فصل جاری بوده، مشکلاتی که شاید شخص صادقی کمترین قصور را در آن داشته باشد.

 کاهش هزینه‌ها

در طول دوران حضور در لیگ برتر، سایپا دغدغه مالی چندانی نداشت و جزء معدود تیم‌های خوش‌حساب لیگ برتر بود. با این حال طی سال‌های اخیر سیاست‌های کارخانه سایپا در رابطه با تیم لیگ برتری دستخوش تغییر شده و بودجه این تیم لیگ برتری کاهش پیدا کرده است. این موضوع از آخرین فصل حضور دایی در راس کادر فنی این تیم آغاز شد و در تمام مدتی که صادقی هدایت این تیم را برعهده داشت ادامه پیدا کرد. در نتیجه این تصمیم، بازیکنان کلیدی سایپا در مسیر خروج از این تیم قرار گرفتند و به جای آنها بازیکنانی از تیم‌های نیمه دوم جدول لیگ برتر، لیگ یک و آکادمی به لیست بازیکنان این تیم اضافه شدند تا در دو فصل اخیر کادر بازیکنان سایپا در مقایسه با فصول گذشته به مراتب ضعیف‌تر و کم‌تجربه‌تر باشد.

 ستاره‌هایی که جدا شدند

پس از روی کار آمدن ابراهیم صادقی، بازیکنانی چون آرش رضاوند، علی دشتی، رضا اسدی، رضا علیاری و عبدالله ناصری که همگی جزء بازیکنان کلیدی تیم علی دایی بودند از سایپا جدا شدند و این درحالی بود که پیش‌تر نفراتی چون مهدی ترابی و علی قلی‌زاده نیز از سایپا جدا شده بودند. در نقل‌وانتقالات تابستانی فصل جاری نیز بازیکنانی چون آرمان رمضانی، آرمین سهرابیان، حامد فلاح‌زاده، محمد شریفی، سعید غلامعلی‌بیگی، معین عباسیان و... از جمع نارنجی‌ها جدا شدند. بازیکنانی که یا راه به سرخابی‌ها یافته‌اند یا در تیم‌های جدید خود همگی جزء بازیکنان کلیدی و تاثیرگذار بوده‌اند.

 عدم تعادل در لیست ورود و خروج

در این مدت سایپا کدام بازیکنان را جذب کرده است؟ در فصل نخست، آرمین سهرابیان تنها بازیکن سرشناس جذب شده توسط سایپا بود و سایر خریدهای لیگ برتری این تیم از پارس جنوبی که در آن مقطع در نیمه دوم جدول حضور داشت جذب شدند. در زمستان همان سال نیز خالد شفیعی تنها بازیکن سرشناس جذب شده توسط این تیم بود و صادق بارانی و محمدحسین اکبرمنادی که قبلا بازیکن همین تیم بودند نیز بار دیگر به جمع یاران صادقی اضافه شدند. در فصل جاری نیز در شرایطی که تنها 5 بازیکن بزرگسال فصل گذشته سایپا در این تیم حفظ شده بودند، هر 7 سهمیه خرید تابستانی این تیم صرف بازیکنان تیم‌های سقوط کرده و نیمه دوم جدول شد و تنها بازیکن سرشناس جذب شده توسط سایپا، محسن مسلمانی بود که فصل قبل در سپاهان تنها در دو بازی به میدان رفته بود و خیلی‌ها از افت فاحش او می‌گویند.

 اتکا به آکادمی

با وجود عدم تناسب میان بازیکنان جذب شده و خروجی سایپا، ابراهیم صادقی در این مدت تلاش کرد با استفاده از بازیکنان جوان آکادمی سایپا، جای خالی نفرات جدا شده را پرکند. صادقی در این مدت بازیکنان جوانی چون طاها شریعتی، امیرحسین حسین‌زاده، مهیار جباری، عارف حاجی‌عیدی، امیرعلی صادقی و... را از آکادمی به ترکیب سایپا اضافه کرد و دیگر نفرات آکادمی سایپا مانند رضا جعفری، ابوالفضل جلالی، حسین کامیاب و محمدحسین اکبرمنادی را که پیش از حضور وی شانس چندانی برای بازی نداشتند را در ترکیب ثابت این تیم به میدان فرستاد که در این میان جلالی حتی به تیم ملی نیز دعوت شد. سایپا در لیگ نوزدهم با فاصله جوان‌ترین تیم فصل بود و در لیگ بیستم با اضافه شدن چند بازیکن باتجربه، میانگین سنی این تیم اندکی افزایش یافت، هرچند در فصل جاری نیز سایپا در کنار نفت مسجدسلیمان و پیکان جوان‌ترین تیم‌های لیگ برتر به‌شمار می‌روند.

 پروژه‌ای که عقیم ماند

پروژه‌ای که نارنجی وفادار در سایپا آغاز کرده بود با جدایی وی از این تیم عقیم ماند. عطش نتیجه‌گیری در لیگ برتر به حدی رسیده که مدیران باشگاه‌ها حتی با کاهش بسیاری از هزینه‌ها و در اختیار داشتن تیمی جوان که بخش عمده‌ای از ورودی آن را بازیکنان آکادمی آن باشگاه تشکیل داده، به مردی که 21 سال به‌طور مستمر در این باشگاه حضور داشته نیز رحم نمی‌کنند. با وجود شکست‌های متوالی در هفته‌های اخیر، سایپا مقابل هیچ‌کدام از رقبای خود از پیش‌باخته نبود و در طول فصل تنها یکبار با اختلاف بیش از یک گل شکست خورد، آن هم در برابر رقبایی که ابایی از هزینه کردن ندارند و از این حیث ابدا قابل قیاس با سایپا نیستند. سوالی که مدیران سایپا باید به آن پاسخ دهند این است که آیا سایپا از نظر کادر بازیکنان، با سایر تیم‌های لیگ برتری قابل مقایسه است؟ در نقل‌وانتقالات زمستانی فصل جاری، سایپا بازیکنان سکونشین پدیده و فولاد را جذب کرد و نساجی و ذوب‌آهن دو رقیب مستقیم این تیم از فعال‌ترین تیم‌ها در بازار نقل‌وانتقالات بودند. کنار گذاشتن ابراهیم صادقی از سایپا بار دیگر ثابت کرد پروژه‌های چند ساله در فوتبال ایران عملا معنا و مفهومی ندارند و مدیرانی که خود با کاهش هزینه‌ها و عدم جذب بازیکنان باکیفیت، نقش بزرگی در ناکامی داشته‌اند تنها به دنبال یک قربانی بوده‌اند و در این میان چه کسی بهتر از ابراهیم صادقی که میانه‌ای با جنجال و حاشیه ندارد. جالب اینکه بدون هماهنگی با صادقی برایش حکم مشاور مدیرعامل هم صادر کردند تا در ظاهر نشان دهند که هنوز به او وفادار هستند!

 هجوم واسطه‌ها برای معرفی مربی

بعد از اعلام خبر استعفای صادقی تکاپوی واسطه‌ها برای معرفی گزینه به مدیران سایپا شروع شد، واسطه‌هایی که صرفا دلال و مدیر برنامه هم نیستند! نفرات زیادی معرفی شدند و با برخی گزینه‌ها هم صحبت شد اما فعلا سرانجامی نداشته و باعث شد مدیران باشگاه موقتا محسن بیاتی‌نیا را به‌عنوان مربی موقت انتخاب کنند اما قطعا خودشان هم می‌دانند مربیان دیگر هم با این تیم جوان که تلاشی برای تقویتش نشده کار سختی خواهند داشت.