تاریخ : Tue 20 Apr 2021 - 09:57
کد خبر : 53664
سرویس خبری : ورزش

چهارمین اخراج مورینیو در جزیره

اعتراض به سوپرلیگ یا کارنامه ضعیف

چهارمین اخراج مورینیو در جزیره

برخی رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند ژوزه مورینیو پس از اعلام خبر پیوستن تاتنهام به جمع تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپا از تمرین دادن تیمش در صبح دوشنبه امتناع کرده و مدیران باشگاه نیز تصمیم به برکناری او گرفتند. با این حال نتایج ضعیفی که مورینیو با تاتنهام گرفت بهانه کافی را برای برکناری‌اش به دست مدیران باشگاه داده است.

ژوزه مورینیو برای چهارمین‌بار در فوتبال انگلیس از سمتش اخراج شد تا رکوردی جالب در این زمینه خلق کند. این مربی پرتغالی که بارها در تیم‌های خود طعم اخراج را چشیده بود این‌بار در تاتنهام و پس از گذشت حدود یک‌سال از سمتش برکنار شد. قرارداد آقای خاص تا تابستان 2023 معتبر بود اما مدیران این باشگاه لندنی پس از نتایج ضعیفی که شاگردان او در فصل گرفتند، درنهایت تصمیم به برکناری او گرفتند. یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری مورینیو ناکامی شاگردان او در لیگ اروپا بود که خیلی زود اتفاق افتاد و در مرحله یک‌هشتم نهایی تیم او به دینامو زاگرب کرواسی باخت.

این اتفاق درحالی رخ داد که تیم او بازی رفت را با دو گل برده بود اما در مسابقه برگشت 3 بر صفر باختند و در کمال شگفتی از دور مسابقات کنار رفتند. در رقابت‌های لیگ نیز تیم او اگرچه شروع خوبی در مسابقات داشت اما در ادامه دچار افت شد تا جایی‌که حالا در رده هفتم جدول قرار دارد و کسب سهمیه لیگ قهرمانان و حتی شاید لیگ اروپا نیز در ابهام باشد. یکی از ایراداتی که در طول این مدت از مورینیو گرفته می‌شد، اختلافات با بازیکنان و انتقاداتش از آنها بود که باعث شد چندان رابطه خوبی بین او و شاگردانش شکل نگیرد. مورینیو البته در سال‌های اخیر در بسیاری از تیم‌های خود با این مشکل روبه‌رو بوده است و بارها با ستاره‌های تیمش دچار چالش شده بود.

از سوی دیگر یکی از ایراداتی که به شیوه مربیگری او گرفته می‌شود، درگیری‌های پرشمارش با مربیان تیم‌های رقیب است که شاید در اوایل دوران مربیگری‌اش جذابیت‌هایی داشت و البته در برخی موارد به سود او و تیمش می‌شد؛ چراکه تمرکز رقبا را برهم می‌زد اما به‌تدریج به رفتاری نه‌چندان جالب تبدیل شد که بیشتر باعث لطمه‌خوردن تیم‌های خودش می‌شد. در تاتنهام هم او چندین‌بار این اتفاقات را تجربه کرد که آخرین مورد آن به جنگ لفظی‌اش با اوله‌گنار سولشر، سرمربی منچستریونایتد پس از پایان دیدار دو تیم در هفته گذشته برمی‌گردد که خبرساز شد.

مورینیو درحالی از سمتش برکنار شد که تاتنهام هفته آینده در دیداری حساس و مهم باید در فینال جام اتحادیه به مصاف منچسترسیتی برود و این مربی پرتغالی فرصت بهره‌برداری از زحماتی که برای رساندن تیمش به این دیدار کشیده بود را از دست داد. کنارگذاشتن او در چنین مقطعی و درحالی‌که تیم قرار است به‌زودی برای فتح تنها جام ممکن در این فصل تلاش کند کمی عجیب به نظر می‌رسد و حتی برخی رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند او پس از اعلام خبر پیوستن تاتنهام به جمع تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپا از تمرین دادن تیمش در صبح دوشنبه امتناع کرده و مدیران باشگاه نیز تصمیم به برکناری او گرفتند. با این حال نتایج ضعیفی که مورینیو با تاتنهام گرفت بهانه کافی را برای برکناری‌اش به دست مدیران باشگاه داده است.

جانشینان احتمالی

دنیل لوی، مدیر باشگاه ظهر دیروز در بیانیه‌ای نوشت: «باشگاه امروز اعلام می‌کند ژوزه مورینیو و کادر فنی‌اش ازجمله ژوائو ساکرامنتو، نونو سانتوس، کارلوس لالین و جیووانی سرا از سمت خود برکنار شده‌اند و دیگر سمتی در این باشگاه ندارند. مورینیو یک مربی حرفه‌ای است که در این مدت همکاری خوبی با هم داشتیم و از کار کردن با او لذت بردم اما حسرت می‌خورم که این همکاری درنهایت نتیجه‌بخش نبود و نتوانستیم بهره مناسبی ببریم.»
رایان میسون، دستیار او در این تیم قرار است تا پایان فصل هدایت تیم را برعهده داشته باشد و با توجه به فرصت کمی که تا انتهای مسابقات مانده بعید است تاتنهام به سراغ مربی دیگری برود و احتمالا در تابستان به بررسی گزینه‌های مدنظر خود خواهد پرداخت. از جولیان ناگلزمن، سرمربی کنونی لایپزیگ به‌عنوان گزینه اصلی دنیل لوی برای جانشینی او نام برده می‌شود، با این حال ناگلزمن که از تیم‌های زیادی پیشنهاد دارد شاید درنهایت ترجیح دهد تا در باشگاه بهتری به کار بپردازد.
مورینیو در اوایل فصل قبل و پس از نتایج نه‌چندان خوبی که مائوریتسیو پوچتینو با این تیم گرفت جانشین او شد. گفته می‌شود این مربی پرتغالی در این باشگاه سالیانه 12میلیون پوند دستمزد می‌گیرد و در چنین شرایطی تاتنهام باید مبلغ هنگفتی برای خسارت فسخ قرارداد آقای خاص به او بپردازد. البته اگرچه تاتنهام براساس این قرارداد باید بیش از 30 میلیون پوند به او خسارت بدهد اما براساس آنچه به‌عنوان بند فسخ در قراردادش وجود دارد این مبلغ بیش از 20 میلیون پوند نخواهد بود، اما همین مبلغ نیز عدد بسیار زیادی برای یک مربی ناموفق در باشگاهی همچون تاتنهام است. مورینیو پیش از این در لیگ برتر انگلیس در سه دوره مربیگری کرده که دو بار از چلسی و یک بار هم از منچستریونایتد اخراج شده است و این بار تاتنهامی‌ها بودند که خیلی زود به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند با مربیگری او به جایی برسند و بهتر است خیلی زود دست به تغییر بزنند. تاتنهام علاوه‌بر ناگلزمن اسامی دیگری ازجمله برندان راجرز (سرمربی لسترسیتی)، لدلی کینگ (مدافع سابق این تیم)، ماسیمیلیانو آلگری (سرمربی سابق یوونتوس)، استیون جرارد (مربی گلاسکو رنجرز) و اسکات پارکر (مربی موفق فولام) را در لیست مربیان مدنظر خود دارد که احتمالا به‌زودی مذاکرات نهایی را برای قبول این پست آغاز خواهد کرد.