تاریخ : Mon 19 Apr 2021 - 09:37
کد خبر : 53623
سرویس خبری : دانشگاه

وقفه یک ساله انتخابات انجمن‌های علمی مشکلات جدی به ارمغان آورد

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی معماری:

وقفه یک ساله انتخابات انجمن‌های علمی مشکلات جدی به ارمغان آورد

مختاری گفت: وقفه یک ساله‌ای که با عدم برگزاری انتخابات اتفاق افتاد، ضربه‌ای به بدنه اتحادیه انجمن‌های علمی زد و فرآیند جذب و عضوگیری را با مشکلات زیادی همراه کرد.

سروش مختاری، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی معماری سراسر کشور با اشاره به فعالیت‌های این اتحادیه در ایام کرونا، گفت: «طی یک‌سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا کلیه فعالیت‌های فیزیکی اتحادیه ملغی شد و تاخیر یک‌ساله در برگزاری انتخابات موجب افول فعالیت اتحادیه‌ انجمن‌های علمی سراسر کشور شد. همین امر ریزش زیادی برای ما به بار آورد و حضور دانشجویان را کمرنگ‌تر کرد‌.»  وی افزود: «وقفه یک‌ساله‌ای که با عدم برگزاری انتخابات اتفاق افتاد، ضربه‌ای به بدنه اتحادیه انجمن‌های علمی زد و فرآیند جذب و عضوگیری را با مشکلات زیادی همراه کرد.»

مختاری با اشاره به نقش وزارت علوم در حمایت از اتحادیه انجمن‌های علمی، گفت: «متاسفانه یک ساختار آموزشی قوی از سوی وزارت علوم وجود ندارد تا دانشجو بداند مادامی‌که تحصیلات خود را در دانشگاه انجام می‌دهد چشم‌اندازی هم برای این تحصیلات و دوره آموزشی وجود دارد. بسیاری از رشته‌های ما کارآموزی لازم را ندارند و از طرفی چشم‌انداز آینده تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار نمی‌گیرد و دانشجو خودش هم نمی‌داند بعد از تمام شدن دوران تحصیل می‌تواند در چه مشاغلی شاغل باشد.» 

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی معماری ادامه داد: «حمایت‌های وزارت علوم به دوشکل مادی و معنوی است که ما آنچنان توقع حمایت‌های مادی نداریم اما برای حمایت‌‌های معنوی واقعا انتظار داریم. از آنجا که روند بودجه در کشور با مشکل مواجه شده، برای حمایت مادی آنچنان انتظاری نداریم و پیش از این هم دبیران اتحادیه‌ها برای تامین بخش زیادی از موارد مالی با ارگان‌های زیادی رایزنی می‌کردند. امروز یکی از مشکلات اصلی ما این است که سیستم آموزشی فقط دانشجو تولید می‌کند اما به سیستم کاری که برای او وجود دارد، توجهی ندارد.»

وی اظهار داشت: «اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی معماری، باتوجه به وضعیت شغلی‌ای که برای معماری در کشور وجود دارد و متاسفانه اغلب دانشجویان معماری یا بیکار هستند و یا اقدام به اپلای و مهاجرت ‌کرده‌اند، به نام کارآفرینی برای اعضای انجمن‌های علمی درنظر گرفته است که طی آن با برگزاری دوره‌های مهارتی، آموزشی و وبینار‌های مختلف علمی و... دانشجویان و اعضای اتحادیه را برای مشغول شدن در مشاغل مرتبط با خودشان در آینده آماده کند تا طی آن دانشجویان بتوانند چشم‌اندازی را برای آینده خود متصور شوند.»

  مهارت‌آموزی برای کسب شغل، فعالیت مهم اتحادیه معماری

مختاری با اشاره به اهمیت کارآمدی فعالیت‌های اتحادیه، گفت: «تاکنون در بستر برگزاری دوره‌های تئوریک فعالیت‏های زیادی داشته‌ایم اما اینکه بتوانیم مهارت دانشجویان را در جهت کسب مشاغل افزایش بدهیم، مساله مهمی است که در دوره‌های پیش کمتر متوجه آن بوده‌اند. البته تنها مهارت‌آموزی کافی نیست بلکه باید تلاش کنیم بستری را برای ایجاد مشاغل دانشجویی فراهم کنیم.» 

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی، تصریح کرد: «ازجمله فعالیت‌های پیش‌رو می‌توان به مسابقات نقدنویسی اشاره کرد که در حیطه کار معماری مساله نقد اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین یک فصلنامه در این دوره مختص به معماری منتشر خواهد شد و مسابقاتی که از پیش در اتحادیه مرسوم بوده مثل لیگ معماران جوان نیز مجدد راه‌اندازی خواهد شد و ادامه خواهد داشت. همچنین کمیته میراث فرهنگی و گردشگری را به‌تازگی برای پرداختن به مساله معماری میراث فرهنگی، مرمت آثار و حتی تخریب‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم. تمام تلاش ما این است که علاوه‌بر فعالیت‌های اسبق با انجام فعالیت‌های جدید خط‌مشی واحدی را برای دانشجویان درنظر بگیریم تا از تمام پتانسیل‌های آنها استفاده شود؛ چراکه وزارت علوم در همین ابعاد اطلاع‌رسانی و ایجاد اتصال بین انجمن‌های علمی و ارگان‌ها هم دچار باگ و خلأ است و ما خود باید تلاش در جبران آن داشته باشیم.»