تاریخ : Mon 19 Apr 2021 - 09:18
کد خبر : 53599
سرویس خبری : ورزش

درخشش با زبان روزه

ماه رمضان و روزه‌داری ستاره‌های مطرح دنیای فوتبال

درخشش با زبان روزه

اکثر بازیکنان مسلمان از جمله پل پوگبا، کریم بن‌زما، محمد صلاح و سادیو مانه که از قضا در لیگ‌های معتبر و تیم‌های بزرگی حضور دارند و فشار زیادی را در مسابقات متحمل می‌شوند به روزه‌داری در این ماه می‌پردازند و تاکنون مشکلی نیز درباره آنها گزارش نشده است.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: رقابت‌های فوتبال در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی در مراحل حساس خود قرار دارد و در این میان آغاز ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن ستاره‌های مسلمان تیم‌های مختلف می‌تواند چالش‌هایی را برای آنها ایجاد کند. اگرچه بارها از سوی پزشکان تاکید شده است که روزه تاثیری در عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای ندارد و آنها می‌توانند بدون هیچ مشکلی همراه با انجام فرایض دینی خود به ورزش بپردازند، اما هنوز هم برخی مخالفت‌ها با این کار دیده می‌شود. با این حال اکثر بازیکنان مسلمان از جمله پل پوگبا، کریم بن‌زما، محمد صلاح و سادیو مانه که از قضا در لیگ‌های معتبر و تیم‌های بزرگی حضور دارند و فشار زیادی را در مسابقات متحمل می‌شوند به روزه‌داری در این ماه می‌پردازند و تاکنون مشکلی نیز درباره آنها گزارش نشده است.

تاثیر روزه در بهبود عملکرد

برخی روزه‌داری را همانند یک رژیم غذایی می‌دانند که باعث می‌شود تا بدن به شرایط مطلوب خود برسد و نه‌تنها تاثیر منفی روی عملکرد بازیکنان و ورزشکاران ندارد، بلکه باعث بهبود کیفیت فیزیکی آنها هم می‌شود. یک متخصص فیزیک ورزشی در دوبی در این باره می‌گوید: «وقتی شما در ماه رمضان ورزش می‌کنید بدن مجبور می‌شود تا از چربی‌های اضافی بدن شما برای سوخت‌وساز استفاده کند و به این ترتیب شرایط فیزیکی شما بهتر می‌شود. این پروسه روی سیستم عصبی نیز تاثیر مثبتی دارد و درنهایت مغز به بدن دستور می‌دهد در شرایطی که غذایی وجود ندارد و تمرینات ورزشی هم درحال انجام است، از چربی‌ها به‌عنوان سوخت لازم برای فعالیت‌ها استفاده کند.»

در چنین شرایطی بدن نه‌تنها از روزه‌داری آسیبی نمی‌بیند، بلکه ورزش در این اوضاع باعث بهبود عملکرد مغز، عضلات و سایر بخش‌ها می‌شود. به این ترتیب بدن به‌صورت طبیعی مشغول چربی‌سوزی می‌شود و روزه این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا به وزن نرمال خود برگردید و بتوانید با تمریناتی منظم و یک رژیم مناسب بدن را در اوضاع خوبی نگه دارید. پزشکان معتقدند برخلاف باوری که معتقد است در زمان روزه‌داری ورزش‌کردن می‌تواند برای بدن خطرات زیادی به‌دنبال داشته باشد، اتفاقا این شرایط حتی در بهبود عملکرد ورزشکاران نیز موثر است و آنها در طول این یک‌ماه می‌توانند شرایط فیزیکی خود را بهتر از قبل کنند.

حمایت کلوپ از 2 ستاره مسلمان

امسال آغاز ماه رمضان با دیدارهای برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین هفته‌های پایانی لیگ در کشورهای مختلف که رقابت‌ها بسیار حساس و نزدیک است، دنبال می‌شود. با این حال ستاره‌های مسلمان دنیای فوتبال اصرار به عمل به دستورات دین خود دارند و به همین دلیل علاوه‌بر حضور در زمین مسابقه به روزه‌داری نیز مشغولند. محمد صلاح، ستاره مصری لیورپول یکی از بازیکنانی است که هر‌ساله به این کار مشغول است و در حساس‌ترین دیدارهای تیمش نیز اگر پیش از اذان مغرب برگزار شود با زبان روزه حاضر می‌شود. این وینگر 28ساله سال گذشته در اینستاگرامش فیلمی از تمریناتش در ساعت 2:40 بامداد منتشر کرد و گفت به‌دلیل آغاز ماه رمضان ساعت تمریناتش را تغییر داده تا بتواند همچنان از لحاظ بدنی در بهترین شرایط باشد و از سوی دیگر بتواند به فرایض دینی‌اش عمل کند. در یکی از دیدارهای تیمش در سال 2019 و در لیگ قهرمانان اروپا نیز او در میانه‌های بازی به کنار زمین رفت تا افطار کند و با نوشیدن آب روزه خود را باز کرد.

یورگن کلوپ، سرمربی آلمانی لیورپول در این سال‌ها به‌خوبی از دو ستاره مسلمان تیمش حمایت کرده و معتقد است که نباید با اعتقادات بازیکنانش مقابله کند.

سادیو مانه سنگالی دیگر ستاره مسلمان قرمزهاست که او هم همانند صلاح در تمام این ماه روزه است و در دیدارهای تیمش نیز با قدرت حاضر می‌شود. کلوپ درباره این دو بازیکن و روزه‌داری آنها می‌گوید: «من هیچ مشکلی با روزه گرفتن بازیکنانم ندارم و به دین و اعمال شرعی آنها احترام می‌گذارم. آنها همیشه عالی هستند و چه روزه باشند یا نباشند همواره تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند و نمایشی خوب ارائه کنند. به همین دلیل نمی‌خواهم با این مخالفت‌ها باعث شوم که آنها از نظر ذهنی دچار مشکل شوند و نتوانند در شرایط خوبی قرار بگیرند. بارها شاهد بودم که آنها راهی رختکن تیم شده‌اند تا نماز بخوانند و اعمال روزانه دینی خود را به‌جا بیاورند. در دنیای امروز مسائل بسیار مهم‌تری از فوتبال هم وجود دارد.» قرمزها در مسابقه برگشت برابر رئال‌مادرید نتوانستند شکست 3 بر یک در بازی رفت را جبران کنند و از لیگ قهرمانان کنار رفتند، اما کلوپ به‌خوبی می‌دانست که دلیل این ناکامی، روزه گرفتن دو وینگر تاثیرگذار تیمش نیست.

ستاره‌های روزه‌دار

اشرف حکیمی یکی دیگر از ستاره‌های مسلمان دنیای فوتبال است که پس از رئال‌مادرید و دورتموند این فصل راهی اینترمیلان شد تا به شاگردان آنتونیو کونته کمک کند تا پس از سال‌ها فاتح سری‌‌A شوند. حکیمی هم در ماه رمضان به روزه‌داری مشغول است و درعین‌حال در دیدارهای تیمش نیز حاضر می‌شود. او می‌گوید: «من هر سال تلاش می‌کنم تا در این ماه به روزه‌داری بپردازم و البته این کار آسیبی به زندگی ورزشی‌ام نمی‌زند. من اعتقادات مذهبی قوی‌ای دارم و به همین دلیل ماه رمضان برایم اهمیت زیادی دارد.» این مدافع 22ساله مراکشی یکی از بهترین‌های نراتزوری در این فصل بوده و امید زیادی دارد تا در پایان فصل بتواند فاتح اسکودتو شود.

یکی دیگر از ستاره‌های نامدار دنیای فوتبال که هرساله تاکید زیادی بر روزه گرفتن در این ماه دارد و عکس‌های مختلفی از خود در کنار سفره افطار منتشر می‌کند کریم بن‌زما است که در خط حمله رئال‌مادرید در این چند فصل عملکردی عالی داشته است. او به‌همراه تیمش موفق شد با عبور از سد لیورپول به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کند و هر دو مسابقه نیمه‌نهایی برابر چلسی در ماه رمضان برگزار خواهد شد. به این ترتیب او باید علاوه‌بر روزه‌داری، خود را برای حضور در یکی از حساس‌ترین دیدارهای این فصل تیمش آماده کند. او سال گذشته در همین ایام گفت: «من برای همه دوستانم و همه مسلمانان در ماه مبارک رمضان پیامی دارم. در این شرایط دشوار کرونایی باید بیشتر هوای هم را داشته باشیم و تلاش کنیم تا همه کسانی که دوست‌شان داریم در شرایط خوبی باشند و از آنها مراقبت کنیم تا دچار مشکل نشوند.» بن‌زما علاوه‌بر این همواره تلاش دارد تا در این ماه به سازمان‌های خیریه کمک کند و از این طریق به نیازمندان یاری برساند.

مسوت اوزیل، یکی دیگر از ستاره‌های مسلمانی است که در این ماه فعالیت‌های انسان‌دوستانه زیادی انجام می‌دهد و البته حالا با جدایی از آرسنال و حضور در فنرباغچه ترکیه بهتر می‌تواند به انجام فرایض دینی خود بپردازد. بازی‌ساز سابق توپچی‌ها و تیم ملی آلمان در این فصل به لیگ ترکیه رفته تا سال‌های آخر فوتبالش را در این کشور سپری کند. او درباره آغاز ماه رمضان می‌گوید: «خیلی خوشحالم که این فرصت برایم فراهم شد که هرچه بیشتر بتوانم به خداوند نزدیک شوم.»

در ترکیب منچسترسیتی نیز ریاض محرز الجزایری حضور دارد که یک بازیکن مسلمان است و بارها با افتخار درباره دین خود صحبت کرده است. زمانی‌که محرز با سیتی قرارداد بست عکسی از خود در کنار مادرش که با حجاب بود منتشر کرد که مادر او به اینکه فرزندش توانسته به چنین پیشرفتی برسد، افتخار کرده بود. این وینگر الجزایری در آستانه ماه مبارک رمضان در توئیتر خود نوشت: «حلول ماه رمضان را به همه برادران و خواهران دینی‌ام تبریک می‌گویم. خدا روزه و دعاهای همه را مورد قبول قرار دهد و امیدوارم بتوانیم از این ماه به‌خوبی استفاده کنیم.» او و تیمش یکی دیگر از حاضران در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بودند که توانستند به نیمه‌نهایی برسند تا به مصاف پاری‌سن‌ژرمن بروند. محرز در مسابقه برگشت برابر دورتموند یکی از گل‌های سیتی را نیز زد.

روزه‌داری مخفیانه، گلزنی با زبان روزه

انگولو کانته، هافبک فرانسوی چلسی نیز یکی از بازیکنانی است که در ماه رمضان به هر طریقی روزه می‌گیرد و تاکنون این کار را ترک نکرده است. حتی زمانی‌ که او در تیم کان فرانسه عضویت داشت، مخفیانه روزه گرفت. در آن زمان ماه رمضان در تابستان قرار داشت و گرمای شدید هوا باعث شده بود تا کادرفنی این تیم با روزه‌داری او مخالف باشند، اما کانته مخفیانه روزه می‌گرفت. جروم روتن، هم‌تیمی او در کان در این باره می‌گوید: «هوا خیلی گرم بود و تصور ما این بود که خیلی سختی می‌کشد. با این حال از ما خواهش کرد که به کسی چیزی نگوییم و ما هم به تصمیمش احترام گذاشتیم. درنهایت او با تمام قدرت و توان در تمرینات شرکت می‌کرد و کم‌کاری نکرد.» او به همراه چلسی موفق شد پورتو را از لیگ قهرمانان حذف کرده و به دور بعد صعود کند. حکیم زیاش دیگر ستاره مسلمان آبی‌های لندنی است که روز شنبه در جریان دیدار حساس تیمش برابر منچسترسیتی در نیمه‌نهایی جام حذفی موفق شد تک‌گل پیروزی‌بخش تیمش را با زبان روزه به‌ثمر رسانده و تیمش را به فینال برساند.

قهرمانی دنیا در ماه رمضان

پل پوگبای فرانسوی از آن دسته بازیکنانی است که در بزرگسالی دین اسلام را انتخاب کرد و اصرار زیادی به انجام فرایض دینی خود دارد. او در سال 2019 و در ماه رمضان راهی مکه شد تا مراسم حج عمره را به‌جا آورد. او که در جام جهانی 2018 روسیه نیز درحالی‌که در دیدارهای تیمش روزه بود درنهایت توانست به همراه تیم‌ملی کشورش قهرمان جهان شود، درباره انتخاب دین اسلام می‌گوید: «اسلام باعث شد من کاملا تغییر کنم و به انسان بهتری تبدیل شوم. از زمانی که این دین را انتخاب کردم در درون خود آرامش بیشتری احساس می‌کنم. این تغییر بسیار مثبتی در زندگی من بود و باعث شد تا کاملا بهتر شوم. اگرچه مادرم مسلمان بود اما من به‌عنوان یک مسلمان به‌دنیا نیامدم، اما خوشحالم که حالا این دین را انتخاب کرده‌ام.»

تیم‌ملی فرانسه به‌دلیل مهاجران زیادی که این کشور می‌پذیرد بازیکنان مسلمان زیادی در ترکیب خود دارد که عثمان دمبله یکی از آنهاست. او هم در ماه رمضان با زبان روزه در دیدارهای بارسلونا حاضر می‌شود و امسال هم تصمیم دارد همچنان این روند را ادامه دهد.

فصل جدید رقابت‌های لیگ آمریکا نیز همزمان با شروع ماه رمضان استارت خورده است، اما بازیکنان مسلمان شاغل در این لیگ در کنار فوتبال به انجام اعمال این ماه نیز تاکید دارند. بیل حمید، گلر تیم دی‌سی یونایتد یکی از این بازیکنان است که درباره آغاز ماه رمضان می‌گوید: «در ماه رمضان باید همیشه برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و بهترین تصمیم را بگیرید تا توان بدنی شما در بهترین حالت باشد. شاید حضور در زمین مسابقه در چنین زمانی کمی دشوار باشد، اما اگر به‌درستی بدن خود را برای روزه‌داری آماده کنید بدون هیچ مشکلی می‌توانید به تمرینات و مسابقات خود برسید. من همیشه تلاش دارم تا انرژی و قوای جسمانی خود را مدیریت کنم تا در زمین بازی مشکلی برایم پیش نیاید.»