تاریخ : Sun 18 Apr 2021 - 10:42
کد خبر : 53560
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

سریال یوسف(ع) صدرنشین سریال‌های آی‌فیلم

عرب‌زبانان از تلویزیون ایران،سریـال تاریخی می‌خواهند

سریال یوسف(ع) صدرنشین سریال‌های آی‌فیلم

با نگاهی به پیغام‌هایی که مخاطبان شبکه آی‌فیلم برای درخواست فیلم‌ها داشته‌اند متوجه می‌شویم که از کشورهای عراق، مصر، لبنان، سوریه، اردن، امارات و کشورهای دیگر عربی از مسئولان این شبکه درخواست سریال‌های تاریخی مثل یوسف پیامبر را داشتند یا سریال‌هایی که مرتبط با ماه رمضان است.

 عاطفه جعفری، روزنامه‌نگار: شبکه آی‌فیلم از آن شبکه‌هایی است که فقط مخاطب داخلی ندارد و برای مخاطبان خارج از ایران هم برنامه دارد، با توجه به شروع ماه رمضان طبیعتا باید برنامه‌های این شبکه هم رنگ و بوی ماه رمضان را داشته باشند و با توجه به میزان سریال‌هایی که همیشه ما برای ماه رمضان داشتیم و طرفداران خودش را داشت، در این صفحه به این موضوع پرداختیم که آی‌فیلم در دو شبکه عربی و انگلیسی برای مخاطبان کشورهای دیگر چه برنامه‌هایی را تدارک دیده و میزان استقبال از این برنامه‌ها چطور بوده است. تحلیلی هم در این موضوع داشتیم که چقدر این برنامه‌ها با ماه رمضان قرابت دارند و می‌توانند مخاطب خارج از کشور را سرگرم کنند.  

آی‌فیلم فارسی و انتخاب صاحبدلان 

آی‌فیلم فارسی به‌جز برای کشور خودمان در کشورهای فارسی‌زبان منطقه مثل افغانستان و تاجیکستان هم طرفدار دارد و این اتفاق زمانی بسیار پررنگ شد که سریال‌های مختارنامه و یوسف پیامبر از این شبکه پخش شد و بازخوردهای زیادی از این کشورهای فارسی‌زبان آمد و خواستار پخش دوباره این سریال‌ها شدند و همین نشان می‌دهد که چقدر می‌توان با همین سریال‌ها به کشورهای دیگر برویم و فرهنگ‌مان را نشان این مردم بدهیم.  برگردیم به اصل روایتی که درحال گفتن آن بودیم. با آمدن ماه رمضان طبیعتا باید رنگ و بوی تلویزیون هم ماه رمضانی باشد، مخصوصا شبکه‌هایی که در این ایام با مخاطب خارج از کشور آن هم مخاطب مسلمان در کشورهای دیگر مواجه‌اند.  

آی‌فیلم این روزها چند فیلم را در جدول پخش خود قرار داده است، صاحبدلان، مسافری از هند، نقطه‌چین، ماه و پلنگ، ترش و شیرین و از سرنوشت. با توجه به اسم این سریال‌ها متوجه می‌شویم که فقط سریال صاحبدلان، سریال ویژه ماه رمضان است و بقیه سریال‌ها هیچ مناسبتی با این ماه ندارند.  طبق نظرسنجی‌ای که توسط این شبکه در بین مخاطبان فارسی‌زبان انجام شده، میزان رضایت نسبت به سریال‌هایی که در ماه رمضان پخش شده به این صورت است و این نظرسنجی برای این انجام شده که بعد از تمام شدن سریال نقطه چین، با توجه به ماه رمضان این سریال‌ها پخش شود. البته سریال صاحبدلان با توجه به درخواست و نظرسنجی‌های انجام‌شده در لیست، پخش مجدد از این شبکه را گرفته است. 

آی‌فیلم عربی و استقبال چندباره از یوسف پیامبر 

آی‌فیلم عربی با توجه به مخاطبانی که این شبکه دارد در ماه رمضان می‌تواند بسیاری از مخاطبان عربی را با پخش فیلم‌های مناسب همراه کند، سریال‌های پایتخت 4، گاندو، ماه و پلنگ، خانه به دوش، خداحافظ بچه و سریال عربی خاک و نمک. 

با توجه به سریال‌هایی که از آی‌فیلم عربی پخش می‌شود می‌توان گفت که این شبکه با آمادگی بیشتری به استقبال ماه رمضان رفته است و تقریبا 4 سریالی که از این شبکه پخش می‌شود، مرتبط با ماه رمضان است و از چند وقت پیش پخش آنها شروع شده و توانسته تا مخاطبان عرب زبان را با خودش همراه کند. 

با نگاهی به پیغام‌هایی که مخاطبان این شبکه برای درخواست فیلم‌ها داشته‌اند متوجه می‌شویم که از کشورهای عراق، مصر، لبنان، سوریه، اردن، امارات و کشورهای دیگر عربی از مسئولان این شبکه درخواست سریال‌های تاریخی مثل یوسف پیامبر را داشتند یا سریال‌هایی که مرتبط با ماه رمضان است. 

حالا نگاهی داشته باشیم به آمار و نظرسنجی‌ای که برای این آثار تا به حال انجام شده است و ببینیم کدام‌یک از این سریال‌ها، مخاطب بیشتری دارد. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که مخاطبان آی‌فیلم عربی همچنان درخواست دوباره پخش سریال یوسف پیامبر را دارند و این سریال با آمار 96 درصد رضایت در صدر سریال‌هایی است که از این شبکه پخش شده است. 

 

 آی‌فیلم انگلیسی و پایتخت 

 آی‌فیلم انگلیسی هم در بین مخاطبان انگلیسی‌زبان توانسته است، جای خود را باز کند، این شبکه با آغاز فصل بهار و با توجه به پیش‌رو بودن ماه رمضان، سریال‌های جدیدی را برای پخش از این شبکه آماده کرد که اینها هستند: پرده‌نشین، در چشم باد، یادداشت‌های یک زن خانه‌دار، روشن‌تر از خاموشی، در جست‌وجوی آرامش و سریال پنچری.  نکته مهم در مورد شبکه آی‌فیلم انگلیسی این است که برای ماه رمضان تداریکی دیده نشده است و فیلم‌ها تقریبا هیچ ربطی به ماه رمضان ندارند، درحالی‌که می‌دانیم چه تعداد، مخاطب مسلمان انگلیسی‌زبان در بسیاری از کشورها وجود دارد و با توجه به پیغام‌هایی که برای این شبکه از کشورهایی مثل آفریقای‌جنوبی، کانادا، کنیا، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورها آمده است، نشان از این دارد که این شبکه مخاطب دارد و می‌تواند با همین تعداد مخاطب، با پخش سریال‌هایی که مرتبط با این ماه است، برای مخاطب جذابیت بیشتری را ایجاد کند.   یکی از مخاطبان این شبکه که از کشور آفریقای‌جنوبی است، در مورد برنامه‌های این شبکه نوشته است که چند سال است برنامه این شبکه را تماشا می‌کند و توانسته است با سریال‌های این شبکه، با فرهنگ و هنر ایران و همین‌طور آداب و رسوم و ایران بیشتر آشنا شود. البته از بین سریال‌های ماه رمضانی هم، سریال پایتخت 4 و صاحبدلان بیشترین آمار را برای پخش از این شبکه انگلیسی‌زبان داشته‌اند.