تاریخ : Sun 18 Apr 2021 - 09:28
کد خبر : 53546
سرویس خبری : ورزش

فرناندز، دی‌بروینه یا کین؟

نگاهی به نامزدهای عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ برتر انگلیس

فرناندز، دی‌بروینه یا کین؟

کسب عنوان بهترین بازیکن لیگ که ازسوی اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای اهدا می‌شود یکی از جوایز ارزشمندی است که در پایان هر فصل به بازیکنان اهدا می‌شود. فصل قبل این کوین دی‌بروینه از منچسترسیتی بود که با 13گل‌زده و 20پاس‌گل درطول فصل این جایزه را به‌دست آورد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: معمولا در اواخر ماه آوریل لیست اولیه بهترین‌های فصل لیگ برتر انگلیس ازسوی اتحادیه بازیکنان این کشور منتشر می‌شود تا در انتهای فصل از میان آنها بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شود. بازیکنان تیم‌های مختلف در تلاشند به تیم‌های خود برای رسیدن به اهداف‌شان کمک کنند و البته درکنار آن نیم‌نگاهی نیز به موفقیت‌های فردی و جوایز انفرادی دارند. کسب عنوان بهترین بازیکن لیگ که ازسوی اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای اهدا می‌شود یکی از جوایز ارزشمندی است که در پایان هر فصل به بازیکنان اهدا می‌شود. فصل قبل این کوین دی‌بروینه از منچسترسیتی بود که با 13گل‌زده و 20پاس‌گل درطول فصل این جایزه را به‌دست آورد. این درحالی بود که در آن فصل لیورپول موفق شد پس از 30سال مقتدرانه قهرمانی خود را جشن بگیرد و شاگردان پپ گواردیولا در رتبه دوم قرار گرفتند. در این فصل سیتی‌زن‌ها به کسب پنجمین قهرمانی خود در لیگ نزدیک هستند و به همین دلیل چند ستاره این تیم می‌توانند بین کاندیداهای نهایی قرار گیرند. در ادامه به بررسی بهترین‌های این فصل لیگ جزیره می‌پردازیم.

ایکای گوندوگان (منچسترسیتی)

هافبک آلمانی یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان این فصل لیگ برتر بوده و نقش زیادی در موفقیت‌های تیمش در این مسابقات داشته است. بررسی آمار و ارقام و همچنین دیدارهایی که سیتی توانسته برتری‌های ارزشمندی را در آن کسب کند نشان می‌دهد گوندوگان اثرگذاری زیادی در آنها داشته و توانسته گل‌های مهمی هم برای تیمش به ثمر برساند. او بهترین فصل فوتبالی خود را از لحاظ تعداد گل‌های زده سپری می‌کند و تاکنون در لیگ 12بار دروازه حریفان را گشوده است. عملکرد خوب او در زمستان باعث شد سیتی حتی در برهه‌ای اختلاف خود با یونایتد را در رتبه دوم به 14امتیاز افزایش دهد. 11گل او در همین برهه از فصل به ثمر رسید و نشان می‌دهد که چقدر در موفقیت تیمش اثرگذار بوده است. او حتی ازسوی گواردیولا در پست مهاجم کاذب نیز به میدان رفت و نمایش خوبی در این پست هم داشت. گوندوگان یکی از ستاره‌های سیتی در این فصل بوده و در کارهای تهاجمی تیمش نقشی پررنگ ایفا کرده است. به این ترتیب می‌توان او را یکی از گزینه‌های اصلی کسب این عنوان دانست.

هری کین (تاتنهام)

اسپرز در سال‌های اخیر وابستگی زیادی به مهاجم ملی‌پوش خود داشته و هر زمان که این بازیکن آماده و سرحال بوده، تاتنهام هم توانسته نتایج خوبی کسب کند. اگرچه این تیم لندنی با هدایت ژوزه مورینیو در این فصل عملکرد پرنوسانی داشته و برخلاف ابتدای فصل، این روزها در میانه‌های جدول قرار گرفته اما کین یکی از ستاره‌های تیم در این مدت بوده است. کین درحال حاضر با 21گل‌زده در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ است و جالب اینکه با 13پاس‌گل در این زمینه هم بهترین عملکرد را بین ستاره‌های لیگ برتری داشته است. این عملکرد درخشان در این رقابت‌ها سابقه نداشته و هیچ بازیکنی نتوانسته در 34گل تیمش اثرگذار باشد. کین خصوصیت مهم دیگری نیز دارد و آن‌هم خودخواه نبودن است که باعث شده بارها در میانه میدان دیده شود که به‌دنبال گرفتن توپ و ارسال پاس‌های عمقی برای همبازیانش به‌خصوص سون هیونگ‌مین کره‌ای است. این آمار درخشان باعث شده از او به‌عنوان مدعی نخست کسب این جایزه نام برده شود و البته در پایان فصل ممکن است پس از مدت‌ها تاتنهام را ترک کرده و راهی باشگاهی شود که بتواند شانس بیشتری برای فتح جام داشته باشد.

برونو فرناندز (منچستریونایتد)

کمتر سابقه داشته که بازیکنی از ابتدای حضور در تیم جدیدش چنین تاثیری داشته باشد و بتواند شرایط باشگاه را کاملا دگرگون کند. هافبک پرتغالی که در میانه‌های فصل قبل توسط سولشر خریداری شد خیلی زود به ستاره لیگ برتر تبدیل شد و نقش مهمی در قرار گرفتن تیمش بین 4تیم برتر فصل قبل داشت. شیاطین سرخ این فصل هم به لطف درخشش فرناندز خود را به صدر جدول نزدیک‌تر کردند و اگر سیتی فصل فوق‌العاده‌ای را سپری نمی‌کرد شاید رقابت نزدیکی بین این دو تیم همشهری برای کسب قهرمانی شکل می‌گرفت. فرناندز در 7مسابقه از 10بازی ابتدایی تیمش یا گل زد یا پاس‌گل داد و گل‌های تاثیرگذارش در دیدارهای تیمش در سال جدید میلادی نقش مهمی در قرار گرفتن یونایتد در رده دوم جدول داشت. سال گذشته مشخص شد بهترین بازیکن فصل الزاما از تیم قهرمان انتخاب نمی‌شود و اگر این روند امسال هم ادامه داشته باشد فرناندز شانس خوبی برای رسیدن به این عنوان خواهد داشت.

روبن دیاز (منچسترسیتی)

بی‌شک عنوان بهترین مدافع این فصل لیگ جزیره به این بازیکن خواهد رسید اما برای جایزه بهترین بازیکن فصل شاید اینکه نام او بالاتر از ستاره‌های تهاجمی لیگ قرار بگیرد کمی دشوار خواهد بود. پپ گواردیولا در فصل قبل لطمه زیادی از مشکلات تیمش در خط‌دفاعی دید و عمده‌ترین دلیل جاماندن تیمش از کورس قهرمانی با لیورپول همین موضوع بود. او در تابستان به‌سراغ تقویت این جناح رفت و اصلی‌ترین هدفش خرید دیاز از بنفیکا بود. در این شرایط می‌توان او را بهترین خرید فصل دانست که با عملکرد درخشان خود عملکرد دفاعی آبی‌ها را به وضوح بهتر کرد. این مدافع 23ساله درکنار جان استونز خط‌دفاعی مستحکمی را برای گواردیولا تشکیل دادند که حاصل آن صدرنشینی مقتدرانه تیم بوده است. حتی مصدومیت آیمریک لاپورته و ناتان آکه هم لطمه‌ای به سیتی نزده و این دو به‌خوبی ازعهده وظایف خود برآمده‌اند. دیاز به تیمش کمک کرد در نیمی از 28مسابقه این فصل خود کلین‌شیت کند و در این شرایط تیم با خیالی آسوده از خط‌دفاعی خود، حملاتش را برنامه‌ریزی می‌کند. حالا هواداران سیتی امیدوارند این ستاره جوان پرتغالی بتواند جانشین مناسبی برای وینسنت کمپانی در این تیم باشد.

محمد صلاح (لیورپول)

وینگر مصری قرمزها در نخستین فصل حضورش در این تیم توانست با عملکرد درخشان خود این جایزه را کسب کند و امسال هم با عملکرد خوبی که داشته می‌تواند بین کاندیداهای اصلی قرار گیرد. اگرچه لیورپول در این فصل شانسی برای فتح لیگ ندارد و حتی برای قرار گرفتن بین چهار تیم نیز مشکل دارد اما این بازیکن 28ساله عملکرد خوبی در این رقابت‌ها داشته است. با این نمایش قابل‌توجه، اگر شاگردان کلوپ درطول فصل با مصدومیت‌های متعدد مدافعان خود روبه‌رو نمی‌شدند شاید امسال هم جزء مدعیان قهرمانی در لیگ بودند. اگرچه لیورپول فصل خوبی را سپری نمی‌کند و در پایان فصل قطعا هیچ جامی نخواهد گرفت اما صلاح نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده هری کین در صدر جدول گلزنان لیگ است و با استفاده از سرعت و قدرت تمام‌کنندگی خود بازهم یکی از بهترین‌های لیگ جزیره بوده است. او در برهه‌ای از فصل توانست در 5بازی پیاپی تیمش گلزنی کند اما این نمایش خوب هم برای رسیدن تیمش به موفقیت کافی نبود و درحالی که رابطه چندان خوبی با باشگاه ندارد شاید در تابستان راهی باشگاه دیگری شود. او با گلزنی برابر سیتی، آرسنال، تاتنهام و وستهام اوج‌گرفته ثابت کرد در دیدارهای بزرگ می‌تواند کمک زیادی به تیمش کند.

کوین دی‌بروینه (منچسترسیتی)

ستاره بلژیکی سیتی شاید آمار درخشان فصل قبل را امسال تکرار نکرده باشد اما بازهم نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در عملکرد خوب سیتی در این فصل داشته است. ارسال‌های خطرناک و پاس‌های طلایی‌اش هر خط‌دفاعی را به‌هم می‌ریزد و شوت‌های غیرقابل مهارش از او بازیکنی خطرناک برای تمامی رقبا ساخته که در خط‌میانی تیمش یک رهبر تمام‌عیار است و به‌خوبی ریتم حرکات تیمش را تنظیم می‌کند. هافبک بلژیکی یکی از بهترین‌های فوتبال دنیاست که در سال‌های اخیر نقش مهمی در موفقیت‌های تیمش داشته است و شاید امسال بالاخره به‌همراه سیتی بتواند قهرمانی اروپا را نیز جشن بگیرد. او با 6گل و 11پاس‌گل در این فصل یکی از نفرات مهم گواردیولا در این فصل بوده است و همانند گوندوگان در زمانی که آگرو و ژسوس مصدوم بودند بارها در خط‌حمله تیمش به میدان رفت و عملکرد خوبی هم ارائه کرد. با ادامه این روند او می‌تواند امیدوار باشد برای دومین فصل پیاپی این عنوان را کسب کند.

جک گریلیش (استون‌ویلا)

تنها بازیکنی که خارج از 6تیم برتر لیگ جزیره شانس رسیدن به این جایزه را دارد هافبک ملی‌پوش استون‌ویلا است که فصلی درخشان را سپری می‌کند و یکی از بهترین ستاره‌های سال لقب گرفته است. کاپیتان استون‌ویلا در این دو فصل پیشرفت بسیار زیادی داشته و بی‌دلیل نبود که در ابتدای فصل سولشر اصرار زیادی داشت تا او را به یونایتد ببرد. نمایش خوب او سبب شد گرت ساوت‌گیت هم او را به تیم‌ملی دعوت کند و حالا حتی یکی از مدعیان حضور در ترکیب اصلی سه‌شیرها در یورو2020 است. گریلیش در این فصل با 6گل و 12پاس‌گل نمایشی عالی در استون‌ویلا داشته و حالا هواداران تیم امیدوارند به کمک کاپیتان جوان خود بتوانند سهمیه حضور در لیگ اروپا را کسب کنند. تکنیک بالا و قدرت بازیسازی مناسب از او بازیکنی خطرناک برای رقبا ساخته که بعید است در این تیم ماندنی باشد و با حضور در تیم‌های بزرگ‌تر می‌تواند به پیشرفت بسیار بهتری نیز دست پیدا کند. درحالی که استون‌ویلا قیمت زیادی روی این هافبک آینده‌دار گذاشته اما احتمالا در تابستان یکی از اهداف اصلی تیم‌های معتبر انگلیسی خواهد بود.

فیل فودن (منچسترسیتی)

هافبک سیتی‌زن‌ها یکی از ستاره‌های محبوب پپ گواردیولا در سال‌های اخیر بوده و بارها از او به‌عنوان ستاره بعدی دنیای فوتبال نام برده است. پپ حتی فودن را با مسی مقایسه کرده و می‌گوید او یکی از بااستعدادترین بازیکنانی است که درطول دوران مربیگری‌اش با آنها کار کرده است. فودن در این فصل هم می‌تواند جایزه بهترین بازیکن فصل را ببرد و هم به‌عنوان بهترین جوان فصل انتخاب شود. او حالا به یکی از نفرات ثابت تیمش تبدیل شده و تا اینجای فصل 6گل و 5پاس‌گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. فودن نه‌تنها در لیگ بلکه در رقابت‌های اروپایی نیز گل‌های مهمی برای تیمش به ثمر رسانده است و در هر دو مسابقه اخیر تیمش برابر دورتموند توانست گلزنی کند تا نقش مهمی در رسیدن سیتی به نیمه‌نهایی داشته باشد. فودن توانایی بازی به‌عنوان هافبک‌میانی، وینگر و هافبک‌تهاجمی را دارد و در این فصل ثابت کرده استحقاق تعریف و تمجیدهای سرمربی اسپانیایی را داشته و می‌تواند خط‌میانی انگلیس را برای سال‌ها بیمه کند.