تاریخ : Thu 15 Apr 2021 - 04:55
کد خبر : 53453
سرویس خبری : ورزش

رونالدوی ایرانی

اروپایی‌ها گل طارمی به چلسی را لایق جایزه پوشکاش می‌دانند

رونالدوی ایرانی

سایت «استادیوم‌آسترو» در گزارشی نوشت: «مهدی طارمی در وقت‌های تلف‌شده دیدار پورتو برابر چلسی گلی عالی و شگفت‌انگیزی زد اما این گل برای جلوگیری از صعود تیم انگلیسی کافی نبود و نماینده پرتغال از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: بسیاری از هواداران پورتو از خود می‌پرسند اگر سرجیو کونسیسائو آن تصمیم عجیب را در دیدار برگشت تیمش برابر چلسی در لیگ قهرمانان نمی‌گرفت و مهدی طارمی را از ابتدا به میدان می‌فرستاد آیا این تیم می‌توانست شکست بازی رفت را جبران کرده و به نیمه‌نهایی صعود کند؟ پورتو درحالی گام به این مسابقه گذاشت که در زمین خود با دو گل شکست خورده بود و امید زیادی به صعود برابر حریف قدرتمند انگلیسی نداشت. با این حال کونسیسائو که به‌نظر می‌رسید باید بی‌محابا به‌دنبال حمله به‌سمت دروازه حریف باشد تصمیم غیرمنتظره‌ای گرفت و مهدی طارمی که در دیدار رفت به‌دلیل محرومیت حضور نداشت را این‌بار نیمکت‌نشین کرد و از موسی مارگا به‌عنوان تک‌مهاجم بهره گرفت. حاصل این تصمیم عدم موفقیت این تیم پرتغالی در استفاده از فرصت‌ها بود تا اینکه درنهایت مجبور شد طارمی را به زمین بفرستد و گل استثنایی و فوق‌العاده او در آخرین لحظات بازی پاسخ خوبی به این تصمیم به‌ظاهر اشتباه سرمربی تیم بود.

تغییر سیستم به‌خاطر طارمی

مهدی طارمی با درخشش غیرمنتظره در ترکیب ریو‌آوه نگاه‌ها را به‌سمت خود جلب کرد و درنهایت پورتو خیلی زود او را به خدمت گرفت. کونسیسائو در ابتدای این فصل کمتر به شماره9 تیمش میدان می‌داد و تیمش را با سیستم تک‌فوروارد راهی زمین می‌کرد که در این شیوه مارگا به طارمی تازه‌وارد ترجیح داده می‌شد و ملی‌پوش ایرانی دقایق کمی در ترکیب تیمش به میدان می‌رفت. در ادامه طارمی توانست از همان فرصت‌های چنددقیقه‌ای استفاده کرده و تاثیر زیادی روی گل‌های تیمش داشته باشد. به‌تدریج کونسیسائو مجبور شد طارمی را در ترکیب اصلی به‌کار گیرد و در ادامه درخشش او باعث شد حتی سیستم تیم نیز تغییر کند و پورتو در بیشتر مسابقات با سیستم 2-4-4 به میدان برود. نتیجه این تغییرات عملکرد خوب طارمی در ترکیب تیم و گلزنی‌ها و پاس‌گل‌های او در رقابت‌های مختلف بود.

با این حال دو اتفاق در هفته‌های اخیر در تصمیم سه‌شنبه‌شب کونسیسائو بی‌تاثیر نبود و البته شاید اگر این مربی جوان شهامت بیشتری به خرج می‌داد تیمش در این دیدار حساس شرایط بهتری پیدا می‌کرد. طارمی که در این فصل به یکی از بهترین‌های لیگ پرتغال تبدیل شده و در سه‌ماه اخیر به‌عنوان بهترین مهاجم لیگ این کشور انتخاب شده مدتی طلسم شد و در 8مسابقه نتوانست گلزنی کند. این روند برای او و پورتو بسیار نگران‌کننده بود؛ چراکه تیم در مقطعی حساس از فصل قرار داشت و آنها علاوه‌بر رقابت در لیگ، به‌دنبال رسیدن به مراحل پایانی لیگ قهرمانان نیز بودند. ازسوی دیگر اخراج در مسابقه برگشت برابر یوونتوس که تیم را به دردسر انداخت و باعث شد تیم تا آستانه حذف از این مسابقات هم پیش برود باعث شد اوضاع برای طارمی کمی نامساعد شود. با این حال او ابتدای هفته مقابل توندلا توانست گل دوم تیمش را بزند و روند گل‌نزدن‌هایش به پایان رسید.

موضع‌گیری هواداران

 هواداران پورتو که تیم‌شان در لیگ امید زیادی به قهرمانی ندارد نگاه‌شان به دیدار برگشت برابر چلسی بود تا شاید بتوانند شکست در مسابقه رفت را جبران کنند. با اعلام ترکیب اولیه تیم، اعتراضات نیز آغاز شد و عده‌ای از آنها اعتقاد داشتند درحالی‌که تیم حداقل به دو گل در این بازی نیاز دارد چرا باید طارمی نیمکت‌نشین باشد.

یکی از کاربران توئیتر دراین‌باره نوشته است: «چرا باید طارمی روی نیمکت بنشیند؟ ظاهرا این چلسی است که به گل نیاز دارد و ما باید به‌دنبال مساوی باشیم.» و یکی دیگر از هواداران پورتو نیز دراین‌باره نوشته است: «سرمربی تیم به‌جای اینکه تیم را تهاجمی بچیند یکی از گلزنان خوبش را روی نیمکت نشاند. امیدوارم در پایان بازی حسرت این تصمیم را نخوریم.»

درنهایت البته بسیاری از هواداران آبی‌وسفیدها به‌شدت حسرت خوردند که چرا کادرفنی در مهره‌چینی و تدابیر تاکتیکی خود دچار اشتباه شد.

حسرت 17 ساله

سایت «استادیوم‌آسترو» در گزارشی از این مسابقه نوشت: «مهدی طارمی در وقت‌های تلف‌شده دیدار پورتو برابر چلسی گلی عالی و شگفت‌انگیزی زد اما این گل برای جلوگیری از صعود تیم انگلیسی کافی نبود و نماینده پرتغال از رسیدن به نیمه‌نهایی بازماند. پورتو در این دیدار سرجیو اولیویرا، بهترین گلزن این فصل خود را که در بازی رفت محروم بود دوباره دراختیار داشت اما در کمال تعجب از طارمی خبری نبود. دو تیم در نیمه نخست فرصت‌های خوبی را از دست دادند و در ادامه و در دقیقه63 کوسیسائو تصمیم گرفت مهاجم ایرانی‌اش را راهی میدان کند. چلسی تا پیش از جادوی طارمی در دقیقه3+90 به‌خوبی برابر حملات حریف مقاومت کرد اما بالاخره مغلوب ضربه آکروباتیک این بازیکن شد و خوش‌شانس بود که بازی در فاصله کمی بعد از این گل به پایان رسید و پورتو فرصتی برای زدن گل پیدا نکرد. ضربه تماشایی طارمی برای پایان حسرت 17ساله پورتو برای رسیدن به نیمه‌نهایی کافی نبود و این تیم در یک‌چهارم نهایی حذف شد. چلسی با این نتیجه برای هشتمین‌بار به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد تا در این زمینه بهترین عملکرد را بین تیم‌های انگلیسی داشته باشد. نکته جالب اینکه در این دیدار تنها 3شوت درون چارچوب زده شد که سهم چلسی تنها یک ضربه بود که به‌همراه گل طارمی در وقت‌های تلف‌شده اتفاق افتاد.»طارمی با گلی که در این مسابقه زد دومین برد خارج از خانه پورتو را در مرحله حذفی لیگ قهرمانان رقم زد و این اتفاق پیش از این تنها یک‌بار و در فصل 2004-2003 اتفاق افتاده بود که تیم درنهایت توانست قهرمان این تورنمنت شود. او حالا پس از دایی و جهانبخش به سومین بازیکن ایرانی تبدیل شده که توانسته دروازه چلسی را در دیداری رسمی باز کند و البته همانند جهانبخش این کار را با یک ضربه زیبا و برگردان انجام داد.

سایت «چنل‌نیوزآسیا» نیز با اشاره به عملکرد خوب طارمی در این مسابقه نوشت: «مهدی طارمی از روی نیمکت پورتو راهی زمین شد تا در آخرین لحظات یکی از زیباترین گل‌های این فصل لیگ قهرمانان و حتی فوتبال دنیا را رقم بزند اما این گل هم برای حذف نشدن پورتو برابر چلسی کافی نبود. شاگردان توماس توخل به لطف یک بازی برنامه‌ریزی شده توانستند به جمع 4تیم برتر اروپا راه پیدا کنند. طارمی در همان بدو ورودش به زمین نیز پاس خوبی را برای خسوس کرونا فراهم کرد که ضربه این بازیکن وارد دروازه چلسی نشد. نهایتا تلاش تیم پرتغالی به نتیجه نرسید و بازگشت آنها نیمه‌کاره ماند تا نتوانند حضور در نیمه‌نهایی را جشن بگیرند.»

اگرچه پورتو حتی با زدن گل دوم نیز تضمینی برای صعود نداشت اما می‌توانست در وقت اضافه یا ضربات پنالتی شانس خود را برای صعود آزمایش کند. سایت «تریبونا» پرتغال در بررسی عملکرد بازیکنان پورتو نوشت: «مهدی طارمی کمی دیر به ترکیب تیمش اضافه شد اما خیلی زود توانست اثرگذاری خود را در بازی نشان دهد و یک شوت هم زد که با بدشانسی گل نشد. درنهایت با گلی تماشایی و دیدنی بازی را به پایان رساند تا نام این ستاره ایرانی به‌عنوان یکی از کاندیداهای جایزه پوشکاش به یاد سپرده شود.»

اولیویرا: گل زیبایی زدیم که دیر بود

کمی شانس و البته کمی هم تصمیمات بهتر شاید می‌توانست صعود پورتو را رقم بزند اما درنهایت نمی‌توان به‌طور قاطع دراین‌باره اظهارنظر کرد که آیا اگر طارمی از ابتدا برای تیمش به میدان می‌رفت این تیم می‌توانست راهی دور بعد شود و حتی ممکن بود این دیدار به‌سود چلسی به پایان برسد. به‌هر‌حال تصمیم کادرفنی پورتو درنهایت باعث شد این تیم بازی را برنده شود اما بردی که بسیار تلخ بود.

سرجیو اولیویرا، هافبک پورتو درباره این بازی گفت: «بسیار تلخ و ناراحت‌کننده بود که نتوانستیم صعود کنیم اما فوتبال همین است و باید به مسیری که تا اینجای تورنمنت طی کردیم، افتخار کنیم. در همین بازی فرصت‌های خوبی داشتیم که چلسی را با بیش از یک گل ببریم اما درنهایت به هدف خود نرسیدیم. ما تاوان از دست دادن تمرکز خود در دو صحنه بازی رفت را دادیم و البته باید بدانیم که در فوتبال چنین اتفاقاتی همیشه رخ می‌دهد. لیگ قهرمانان برای ما به پایان رسید و از حالا به بعد باید روی موفقیت در لیگ متمرکز شویم. هدف ما این بود که گل نخست را هرچه زودتر بزنیم اما درنهایت اگرچه طارمی گلی بسیار زیبا زد اما خیلی دیر به آن رسیدیم و فرصت تکمیل کامبک خود را نداشتیم.»

ادعای خنده‌دار توخل

جالب اینکه توماس توخل، سرمربی آلمانی چلسی معتقد است گل خارق‌العاده طارمی شانسی بوده و البته از اینکه تیمش راهی نیمه‌نهایی شده بسیار خوشحال است. او در پایان بازی گفت: «تیم حریف بسیار تهاجمی بازی را آغاز کرد و بازیکنان آنها مدام درحال تغییر جای خود بودند، حرکت ترکیبی انجام می‌دادند و تلاش داشتند با نقشه‌های مختلف به دروازه ما نزدیک شوند. باید خود را با حرکات آنها هماهنگ می‌کردیم و فکر می‌کنم دقیقه‌به‌دقیقه در این مسیر بهتر شدیم و توانستیم به‌خوبی بازی را کنترل کنیم. در دفاع نمایشی عالی داشتیم و سزاوار این بودیم که کلین‌شیت کنیم. به‌نظرم فرصت‌های ما اگرچه زیاد نبود اما بهتر از حریف بود و اگر کمی دقت می‌کردیم می‌توانستیم خیلی زودتر کار را تمام کنیم. البته پورتو تیمی قدرتمند و خوب است که در مرحله گروهی هم برای منچسترسیتی دردسرساز شد و مقابل یوونتوس هم عملکردی عالی ارائه کرد. اگرچه آنها نمایش نسبتا خوبی داشتند اما تا پیش از آن شوت و گل شانسی فرصت زیادی پیدا نکردند و به‌خوبی از عهده مهار حریف برآمدیم. حتی در ضدحملات می‌توانستیم به دروازه آنها نزدیک شویم اما خب در دیدار رفت کار خود را انجام داده بودیم و در این مسابقه هم اگرچه گل نزدیم، اما به هدف خود رسیدیم.»
البته نیسون، خبرنگار مشهور انگلیسی در پاسخ به مربی چلسی نوشت: «توخل گل طارمی را شانسی تلقی کرد و مرزهایی از ترول و خنده‌دار بودن را به ثبت رسانید.»

ایرانی‌ها، قاتل چلسی

هنوز خیلی از اهالی فوتبال یادشان است شبی که علی دایی با لباس هرتابرلین دوبار دروازه اد دی‌گوی هلندی را باز کرد تا نماینده آلمان را در لیگ قهرمانان پیروز کند. همین چند وقت پیش بود که علیرضا جهانبخش هم با ضربه قیچی‌برگردان دروازه چلسی را در لیگ برتر گشود و این‌بار نوبت به طارمی رسید که گلی مشابه جهانبخش به تیم انگلیسی بزند. البته بد نیست بدانید چلسی که با شکست دادن رئال‌‌مادرید قهرمان جام‌درجام اروپا در فصل 1972-1971 شده بود به ایران آمد تا سه دیدار با تیم‌های برگزیده تهران برگزار کند و در این بازی‌ها دروازه‌اش توسط دو بازیکن ایرانی باز شد؛ ایرج سلیمانی بازیکن پرسپولیس و علی جباری بازیکن تیم منتخب تهران. به این ترتیب طارمی پنجمین بازیکن ایرانی است که توانسته به چلسی گل بزند.

نامزد گل پوشکاش

از همان زمان که طارمی با ضربه‌ای زیبا دروازه چلسی را باز کرد بسیاری از رسانه‌ها با تشبیه این گل به گل‌های خاطره‌انگیز رونالدو و گرت بیل از آن به‌عنوان گزینه جدی نامزدشدن برای عنوان گل سال فیفا که به جایزه پوشکاش معروف است یاد کردند.
«سان» انگلیس با انتشار فیلم گل طارمی که به اولین ایرانی گلزن در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شده، نوشت: «طارمی ضربه‌ای تماشایی به‌سمت دروازه چلسی زد که نامزد جایزه پوشکاش (بهترین گل سال) است.»
صفحه مشهور 433 طارمی را گلادیاتور و سرباز بزرگ پورتو دانست و با متنی نوشت: «جایزه بهترین گل سال (پوشکاش)؟» صفحه لیگ قهرمانان اروپا نیز از کاربران خود پرسید آیا گل طارمی بین 3ضربه برگردان تاریخ این رقابت‌ها است؟
شاید تا پایان سال جاری میلادی گل‌های زیبای زیادی به ثمر برسد اما بی‌انصافی است که گل طارمی بین نامزدهای نهایی نباشد، همان‌قدر که نیمکت‌نشینی‌اش مقابل چلسی منصفانه نبود!