تاریخ : Sun 11 Apr 2021 - 09:25
کد خبر : 53297
سرویس خبری : دانشگاه

فناوری روز و دانشجوی خارجی عامل رشد دانشگاه های سنگاپور

گزارش «فرهیختگان» از سیستم آموزش عالی سنگاپور، به‌عنوان آهن‌ربای جذب دانشجوی بین‌المللی

فناوری روز و دانشجوی خارجی عامل رشد دانشگاه های سنگاپور

سنگاپور به‌دلیل سیستم آموزش عالی معروفی که دارد دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می‌کند. حدود 6 دانشگاه محلی خودمختار، فرصتی طلایی را برای تحصیل صدها هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد یا دکتری فراهم می‌کند.

ندا اظهری،  مترجم: سنگاپور به‌عنوان یکی از کشورهای شرق آسیا، یکی از مقاصد دانشجویان بین‌المللی در دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور به‌دلیل سیستم آموزش عالی معروفی که دارد دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می‌کند. حدود 6 دانشگاه محلی خودمختار، فرصتی طلایی را برای تحصیل صدها هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد یا دکتری فراهم می‌کند. تمام این دانشگاه‌ها یک سیستم آموزشی واحدی را به دانشجویان بومی و بین‌المللی ارائه می‌کنند که نه‌تنها آنها را به‌عنوان نیروی کار برای آینده آماده ‌کرده، بلکه برای زندگی در آینده هم مهیا می‌کنند. اگرچه هزینه‌های این دانشگاه‌ها به‌لحاظ ملی تامین می‌شود، اما این 6 دانشگاه خودمختار کنترل برنامه‌های درسی را برعهده گرفته‌اند که شامل نوآوری، پژوهش و ارائه خدماتی برای رشد و شکوفایی است. دانشجویان رشته‌های تجاری و فناوری معمولا جذب دانشکده‌های دانشگاه‌هایی چون نانیانگ و دانشگاه مدیریت سنگاپور می‌شوند که اغلب موقعیت‌های بالایی را در فهرست‌های رتبه‌بندی آموزش جهانی کسب می‌کنند. با وجود این، گزینه‌های مدرک تحصیلی دیگری هم برای انتخاب وجود دارد. به‌عنوان مثال، دانشگاه ملی سنگاپور دوره‌های زیادی را در رشته هنر، علوم اجتماعی، حقوق و پزشکی ارائه می‌دهد که به چند مورد اشاره می‌کند.

  رتبه‌بندی‌های جهانی

از بین دانشگاه‌هایی که در سنگاپور فعال هستند، 4 دانشگاه در رتبه‌های جهانی حضور دارند. دانشگاه ملی سنگاپور معروف‌ترین و معتبرترین دانشگاه این کشور است که به ترتیب نخستین و دومین دانشگاه برتر در این کشور هستند که در رده‌های 80 و 91 برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی پایگاه شانگهای قرار گرفته‌اند. بعد از آن، دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ملی Duke سنگاپور است که سومین دانشگاه سنگاپور بوده و در رده‌بندی شانگهای در رده 801 تا 900 قرار گرفته است. در انتها هم دانشگاه فنی و طراحی سنگاپور جا خوش کرده است که چهارمین دانشگاه این کشور بوده و در رده 901 تا 1000 جهان جای گرفته است.

  دلیل گرایش دانشجویان بین‌المللی

تصمیم‌گیری درمورد تحصیل در خارج از کشور تصمیمی نیست که به آسانی گرفته شود. هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی سرسام‌آور است و ابتدا باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که افراد در زمان تحصیل در کشور مقصد می‌توانند از عهده پرداخت هزینه‌های آن برآیند. کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا معمولا نخستین مقاصد دانشجویان بین‌المللی در دنیا هستند. با وجود این، در سال‌های اخیر، رقبای آسیایی هم به میان آمده‌اند که رتبه‌های خوبی را در جذب دانشجویان خارجی به‌دست آورده‌اند. در میان کشورهای بزرگ آسیایی، سنگاپور کشوری ثروتمند و پیشرفته در منطقه آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، اما دلایل عمده‌ای وجود دارد که دانشجویان خارجی را به خود جلب می‌کند.
مرکز دانشگاه‌های برتر آسیایی: دانشگاه ملی سنگاپور تنها موسسه غیرچینی است که براساس جدیدترین فهرست ارائه‌شده از دانشگاه‌ها، سنگاپور در بین 10 عضو برتر، سریع‌ترین افزایش در علوم فیزیکی را به خود اختصاص داده است. آموزش عالی سنگاپور در رده کلاس جهانی است، بنابراین جای تعجب ندارد که دانشگاه‌های آن در رده برترین‌های دنیا قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه فنی نانیانگ در رده‌بندی پایگاه رتبه‌بندی تایم در سال 2020 به ترتیب در جایگاه 25 و 45‌ قرار گرفته‌اند. دانشگاه ملی سنگاپور در رده‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیایی پایگاه تایم در سال 2019 رده دوم را از آن خود کرده بود. این کشور همچنین مرکز موسسات خارجی از جمله INSEAD است که آن را به مکانی مناسب برای ادامه تحصیل در رشته MBA و دیگر رشته‌های کارشناسی‌ارشد تبدیل کرده است.

  تحصیل در سنگاپور، بازار کاری سالم

به گزارش studyinternational، سنگاپور به‌عنوان یکی از پایتخت‌های مالی در دنیا، آهن‌ربای جذب مهاجرانی است که در جست‌وجوی فرصت‌های طلایی برای کار در بازارهای آسیایی هستند. دولت سنگاپور باعث ایجاد انگیزه در تجارت آزاد می‌شود که این امر به کشور کمک ‌کرده تا در اقدامی رقابتی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی را از چنگ شرکت‌های بزرگ چندملیتی درآورد. یکی از افتخارات این کشور، اقتصاد آزاد آن است و سرانه تولید ناخالص داخلی آن بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیاست و ‌همین امر، فرصت خوبی را برای فارغ‌التحصیلان این کشور ایجاد می‌کند. طبق آمار ارائه‌شده از‌سوی دولت سنگاپور، میانگین درآمد ماهیانه کارگران سنگاپوری در سال 2019 حدود 4563 هزار دلار بوده است که نسبت به درآمد 4437 هزار دلاری در سال 2018 رشد نشان می‌دهد. به‌رغم رشد کندی که در اقتصاد این کشور و نیز فارغ‌التحصیلان رشته‌های خاص به‌ویژه فناوری وجود دارد، همچنان از چشم‌انداز اشتغال بهتری نسبت به سایر کشورها برخوردار است.

مکان خوبی برای تحصیل در خارج

طبق رتبه‌بندی سال 2019 توسط HSBC (گروه بانکداری بریتانیایی) که در زمینه ارائه خدمات بانکداری فعالیت می‌کند، سنگاپور در رتبه دوم بهترین کشورهای دنیا از نظر جذب مهاجر برای زندگی و کار قرار دارد. این تنها کشور آسیایی در میان 5 کشور برتر است. علاوه‌بر این، سیستم حمل‌ونقل عالی، استانداردهای بالای زندگی از نظر تجهیزات و بهداشت و درمان، آمار پایین جرم و جنایت و غذاهای متنوع، نقطه امیدی برای جذب دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

  تعداد دانشجویان دانشگاه‌های سنگاپور

در سال 2019 شمار دانشجویان تمام‌وقتی که در دانشگاه‌های سنگاپور ثبت‌نام کرده بودند، به حدود 73.8 هزار نفر رسید. طی دو دهه اخیر، آموزش عالی در سنگاپور رشد کرده و از نظر کیفی جایگاه بسیار مطلوبی را در آسیا و دنیا به خود اختصاص داده و دانشگاه‌های آن توانسته‌اند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند. در سال 2018 دانشگاه‌های سنگاپور قریب‌به 65 هزار دانشجوی بین‌المللی جذب کرد که آمار بسیار بالایی را در مقایسه با کل تعداد دانشجویان دانشگاه‌های این کشور شامل می‌شود.

  هزینه تحصیل در سنگاپور

معمولا تحصیل در دانشگاه‌های دولتی سنگاپور، سالیانه هزینه‌ای بالغ بر 6 تا 8 هزار دلار را شامل می‌شود. البته این هزینه برمبنای هزینه بورسیه تحصیلی است و دانشجویانی که از بورسیه‌های تحصیلی استفاده نمی‌کنند یا دانشجوی خارجی هستند باید برای تحصیل در دانشگاه سالانه حدود 8 هزار دلار یا بیشتر بپردازند که هزینه هنگفتی برای آنها می‌شود.

  آشنایی با میان‌رشته‌ای‌ها

دو دانشگاه اصلی سنگاپور به‌دنبال اعمال تغییرات اساسی در برنامه‌های درسی و ساختارهای خود هستند تا به این منظور بتوانند عملکرد رشته‌های میان‌رشته‌ای خود را بهبود بخشیده و به دانشجویان خود مهارت‌هایی را بیاموزند که در دنیای پساکرونا به کار آنها می‌آید. دانشگاه ملی سنگاپور یکی از همین دانشگاه‌هاست که بزرگ‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین اعضای هیات‌علمی را شامل هیات‌علمی رشته‌های هنر و علوم اجتماعی و هیات‌علمی علوم را در کالج جدیدی مخصوص رشته‌های علوم انسانی و علوم گردهم آورده است. دانشجویانی که در سال 2021 وارد دانشگاه می‌شوند می‌توانند ترکیبی از رشته اصلی، رشته اصلی دوم یا رشته فرعی یا تخصصی را انتخاب کنند. «سان یننگ»، رئیس دانشکده علوم امیدوار است که با اعمال این تغییرات، دانشجویان دانشگاه با مهارت‌های تفکری یکپارچه آموزش داده خواهند شد که به‌طور فزاینده‌ای در جهان بی‌ثبات، نامطمئن و پیچیده و مبهم به‌دنبال آنها خواهند بود. با تأمل دانشجویان در ارتباط میان ایده‌ها و مفاهیم در رشته‌های مختلف، یادگیری آنها عمیق‌تر خواهد شد. همچنین، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و هنر این دانشگاه معتقد است که افزایش آگاهی در حوزه دانشگاهی، صنعت و دولت که به‌دنبال ارائه راهکارهای موثر برای چالش‌های بزرگ دنیای واقعی است، مستلزم کسب دانش و مهارت‌های کارکردی در هر دو حوزه علوم انسانی و STEM و نیز علوم اجتماعی است. او می‌گوید: «برنامه‌های درسی معمول به‌لحاظ سنتی شامل مجموعه‌ای از رشته‌هایی است که به ارتباط میان دوره‌ها توجه چندانی ندارند. در کالج جدید دانشگاه ملی سنگاپور یک برنامه درسی ارائه می‌شود که شامل دوره‌های ویژه‌ای است که در آن، رشته‌های میان‌رشته‌ای را به دانشجویان معرفی می‌کنند.»
 
  تغییر همگام با فناوری‌های روز دنیا

به گزارش timeshighereducation، دانشگاه فنی نانیانگ هم دانشگاه دیگری در سنگاپور است که به‌دنبال ارائه برنامه درسی اصلی جدیدی است که قرار است به‌طور کامل در سال تحصیلی 2022-2021 ارائه شود. اما در طرح آزمایشی این دوره‌های آموزشی، سه دانشکده مهندسی، علوم و علوم انسانی و علوم اجتماعی این دانشگاه حاضر به همکاری شده‌اند. تغییرات نهایی نیز روی چالش‌های خاصی مانند تغییرات آب و هوایی یا بهداشت جهانی متمرکز خواهند بود. کارشناسان بر این باورند دانشجویانی می‌توانند در زیست‌بوم جهانی که درحال تغییر است، پیشرفت کنند که علاقه و دانش گسترده‌تری در خارج از رشته‌های خاص خود داشته باشند؛ درحالی‌که از تخصص بیشتری نیز برخوردار باشند. در این راستا، بیشتر دانشجویان به‌سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای سوق داده شده‌اند که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده است که یکی از نمونه‌های آن، افتتاح مرکز فناوری هوش مصنوعی برای بشر در دانشگاه ملی سنگاپور است. «دیوید دی کرمر»، مدیر و پروفسور تجاری AiTH معتقد است که ما به‌عنوان یک جامعه باید مراقب باشیم که به آموزش فناوری نسبت به علوم اجتماعی بیش از حد اهمیت ندهیم. او هشدار داده است که توسعه سریع فناوری و پیام‌های رسیده از گوروها مبنی‌بر اینکه «اگر زیاد اهل فن نباشید، از عصر جدید عقب می‌مانید»، ترسی را بین مردم ایجاد کرده است که اگر مانند دانشمندان داده فکر نکنند، ممکن است فرصت‌های شغلی را از دست بدهند.
با وجود این، اگر علوم اجتماعی را در تلاش برابر بهبود وضعیت آموزشی کنار بگذاریم، می‌توانیم نسل آینده‌ای را تربیت کنیم که مانند ماشین فکر کرده، عمل کرده و استدلال می‌کند. تربیت دانشجویانی که چگونگی تعامل با دیگر انسان‌ها را نمی‌دانند، مشکل‌آفرین خواهد بود. استفاده از فناوری هوش مصنوعی به بهبود عملکرد هوش بشر کمک می‌کند نه اینکه جایگزین آن شود.

  مراکز جدید برای حاکمیت هوش مصنوعی در دنیا

محققان دانشگاه ملی سنگاپور برنامه تازه‌ای را در حوزه هوش مصنوعی در قالب دروس این دانشگاه گنجانده‌اند با این هدف که بتوانند آسیا را در زمینه این فناوری هوشمند امروزی تقویت کرده و به این واسطه چالش‌های اجتماعی را نیز مرتفع کنند. مرکز فناوری هوش مصنوعی Humankind (بشر) یا AiTH سال گذشته راه‌اندازی شد. در همان ماه نخست فعالیت، یک پلتفرم هوش مصنوعی توسط این دانشگاه راه‌اندازی شد که به شناسایی ترکیبات دارویی برای بیماری‌های عفونی کمک می‌کند. مدیر این مرکز معتقد است دانشگاه‌ها و کمپانی‌های غربی تاکنون موفق به راه‌اندازی مراکزی برای توسعه هوش مصنوعی شده‌اند، اما آسیا مرکزی تحت این عنوان نداشت. درواقع، هدف از راه‌اندازی این مرکز در سنگاپور، رقابت تنگاتنگ دانشگاه‌های آسیایی در زمینه این فناوری با رقبای قدرتمند اروپایی و آمریکایی است. آسیا، منطقه شماره یک پذیرنده این فناوری است، اما کمپانی‌های آسیایی به‌دلیل اعتماد کمی که دارند، کمتر داده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. یکی از استادان دانشگاه کمبریج که حدود یک‌سال پیش در دانشگاه ملی سنگاپور آغاز به کار کرد، معتقد است که سنگاپور مکان بسیار ایده‌آلی برای اکتشاف چنین موضوعاتی است. موضوع این مرکز نیاز به رویکردی جهانی دارد و باید با سرعت بیشتر در آسیا معرفی شود. ارزیابی‌هایی که در زمینه کاربرد فناوری هوش مصنوعی در منطقه آسیا صورت گرفته است نشان می‌دهد که در سال 2019 حدود 96 درصد از هوش مصنوعی استفاده شده و این در حالی است که این میزان استفاده در قسمت‌های مختلف دنیا تنها 85 درصد است. از آنجایی که از این فناوری می‌توان به بهترین و حتی بدترین شکل ممکن استفاده کرد، مناسب‌ترین راهکار برای کاربرد آن، برقراری ارتباطی مناسب بین این فناوری و انسان است تا بتوانند با تعامل با یکدیگر کنار هم کار کنند. همه‌گیری کووید-‌19 نیاز به استفاده از فناوری هوش مصنوعی را در پژوهش‌های پزشکی و نیاز به استفاده از داده‌ها افزایش داد. محققان سنگاپوری با استفاده از این فناوری به‌راحتی می‌توانند این بیماری را ردیابی کرده و اطلاعات خود را از این ویروس کامل‌تر کنند.