تاریخ : Sat 10 Apr 2021 - 08:09
کد خبر : 53259
سرویس خبری : ورزش

معاون وزیر در انتخاب مدیر آکادمی استقلال نقش داشت!

نوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

معاون وزیر در انتخاب مدیر آکادمی استقلال نقش داشت!

.روزی که به عنوان هیات امنا انتخاب شدیم و به دفتر مدیرعامل رفتیم، مشاهده کردیم که فریادشیران در آنجا نشسته و این درحالی است که ما به عنوان هیات امنا در انتخاب فریادشیران به عنوان مدیر آکادمی استقلال هیچ نقشی نداشتیم و او قبل از ما انتخاب شده بود و به نظر می‌رسد در انتخاب این فرد معاون وزیر نقش بیشتری را ایفا کرده است.

هیات امنا را حذف کردند، نمی‌خواهند نظارتی باشد/استقلال همیشه از گروه‌های مرگ سربلند بیرون آمده است، این بار هم امیدواریم / برخورد با دانشگر درست بود، بازیکن میلیاردی می‌گیرد و باید تابع باشد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال استقلال طبق برنامه از پیش اعلام‌شده فردا به‌منظور برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا راهی عربستان خواهد شد و این درحالی است که برخی نگرانی‌ها نسبت به شرایط فنی این تیم وجود دارد. تساوی مقابل پیکان، تنبیه محمد دانشگر و کرونایی شدن چند بازیکن این تیم تقریبا وضعیت را به مذاق کادرفنی خوش پیش نبرده، بااین‌حال طی چند روز اخیر و فرصت باقی‌مانده آبی‌ها می‌توانند با یک آماده‌سازی خوب خاطرات شیرین ادوار گذشته حداقل در مرحله گروهی و زمان‌هایی را که در گروه مرگ قرار داشته‌اند، برای هواداران خود تکرار کنند. درخصوص حضور استقلال در این آوردگاه و همچنین شرایط نابسامانی که این روزها در آکادمی استقلال وجود دارد و برخی حواشی که از این آکادمی به گوش می‌رسد، با محمد نوری، پیشکسوت آبی‌پوشان و عضو کمیته فنی و هیات‌امنای باشگاه به گفت‌وگو پرداختیم با این توضیح که او انتقادات تندی را نسبت به عملکرد مدیران آکادمی داشته و نقد‌هایی را در این مصاحبه مطرح کرده است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با نوری را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌مان را از شرایط استقلال در آستانه اعزام این تیم به عربستان برای حضور در مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آغاز کنیم.

شرایط استقلال با توجه به اینکه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در پیش است و این تیم در بازی آخر خود در لیگ نیز به تساوی رسید، مناسب است و فکر می‌کنم بتوان به این رقابت‌ها امیدوار بود. درهرصورت گروه استقلال گروه سختی است اما این تیم همیشه در گروه‌های سخت توانسته است سربلند بیرون بیاید و جزء مدعیان باشد. ان‌شاءالله امسال هم چنین اتفاقی برای آبی‌پوشان بیفتد و این تیم بتواند به‌عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کند.

استقلال پتانسیل موفقیت در این فصل را دارد؟

کمترین خواسته هواداران بعد از چند سال ناکامی این است که استقلال حداقل در یکی از 3 جام پیشرو عنوان قهرمانی را کسب کند، هرچند فکر می‌کنم چنین پتانسیلی وجود دارد چون استقلال جزء تیم‌هایی است که بهترین بازیکنان را دارد و از لحاظ یارگیری و داشتن نفرات، شرایط خوبی دارد و از سوی دیگر از نیمکت خوبی هم بهره می‌برد. به هرحال فکر می‌کنم رقابت‌های پیش‌رو در آسیا محکی باشد برای شاگردان مجیدی تا بتوانند توانایی‌های خود را به بهترین شکل ممکن نشان داده و هواداران را خوشحال کنند. در مجموع معتقدم شرایط استقلال در آستانه لیگ قهرمانان خوب است.

همان‌طور که اشاره کردید، کار استقلال در گروه مرگ رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسیار دشوار است، آیا می‌توان در این گروه به وضعیت نهایی نماینده ایران امیدوار بود؟

طی سالیان اخیر همواره این‌طور مطرح شده که استقلال در گروه مرگ قرار گرفته اما مطمئن باشید به‌خاطر حضور نام این تیم است که این گروه‌ها به گروه مرگ اسم و رسم پیدا می‌کنند و اطمینان داشته باشید حریفان از اسم استقلال در آسیا می‌ترسند و این استقلال نیست که باید از حریفانش هراسی داشته باشد. ان‌شاءالله مثل دفعه‌های قبل این‌بار هم تیم از گروه مرگ با سربلندی بیرون می‌آید و من فکر می‌کنم اگر شرایط روحی و روانی عوامل تیم خوب باشد و از حاشیه‌ها دوری کند و بازیکنان و کادرفنی تمرکز لازم را داشته باشند، این‌بار هم مشکلی پیش نمی‌آید. استقلال همیشه با تیم‌هایی که قوی هستند و شرایط خوبی دارند و فوتبال بازی می‌کنند، بهتر بازی می‌کند و به امید خدا این‌بار هم چنین اتفاقی برای آبی‌پوشان رخ می‌دهد.

حتما خبر دارید که محمد دانشگر به‌خاطر مشکلاتی که در دیدار جام‌حذفی مقابل پیکان در اواخر سال گذشته به وجود آورد، از همراهی این تیم دور مانده و در اختیار کادرفنی قرار گرفت و یکی از بازیکنان ثابت استقلال بود اما مورد خشم و غضب فرهاد مجیدی قرار گرفت. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا در آستانه لیگ قهرمانان آسیا این رفتار و برخورد مجیدی با بازیکن یاغی تیمش درست بود یا خیر؟

 نمی‌خواهم صحبتی کنم که در آستانه رقابت‌ها تیم وارد حاشیه یا تضعیف شود ولی باید واقعیات را گفت، دانشگر چندمین‌بار است که چنین مسائل حاشیه‌ای را برای تیم به وجود می‌آورد، این درحالی است که بازیکن باید تابع باشگاه و کادرفنی باشد چون در هر صورت این بازیکنان قرارداد میلیاردی با باشگاه‌ها بسته و پول‌های خیلی خوبی می‌گیرند و همین موضوع می‌طلبد که خیلی بیشتر از هر زمان دیگری بازیکنان تبعیت‌پذیری بالایی از باشگاه داشته باشند و وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند. دانشگر چندمین‌بار است که چنین قضایایی را پیش می‌آورد و به نظر من کادرفنی کار درستی کرد که او را تنبیه کرد و اگر من هم جای آنها بودم، همین کار را انجام می‌دادم. اگر بازیکن، بهترین بازیکن دنیا هم باشد باید از باشگاه و کادرفنی تبعیت کند و وقتی قرارداد می‌بندد آن چیزهایی را که باشگاه می‌خواهد، باید اجرا کرده و از حیطه وظایف خود عدول نکند.

به موضوع آکادمی استقلال برسیم؛ به نظر می‌رسد در این خصوص انتقادات بسیاری مطرح باشد.

ابتدا صحبت‌هایم را درخصوص اظهارات فریادشیران، مدیر آکادمی آغاز می‌کنم و انگار او در جایی اعلام کرده بود که این موفقیت‌ها را باید به پای مدیریت آکادمی نوشت و این درحالی است که فریادشیران زمانی به آکادمی اضافه شد که تیم‌های رده‌های سنی استقلال بسته شده و حتی سرمربیان آنها نیز مشخص بودند. بنابراین اگر موفقیتی به دست آمد حاصل تدبیر و زحمات مدیران قبلی آکادمی بود و نباید به این شکل صحبت کرد و فریادشیران موفقیت‌ها را به نفع و برای خود مصادره کند.

به یاد داریم یک هیات‌امنا که خود شما نیز عضو آن بودید، برای آکادمی انتخاب شد اما به نظر می‌رسد این هیات‌امنا امروز خیلی کارایی ندارد.

بله، درست است. روزی که به‌عنوان هیات‌امنا انتخاب شدیم و به دفتر مدیرعامل رفتیم، مشاهده کردیم که فریادشیران در آنجا نشسته و این درحالی است که ما به‌عنوان هیات‌امنا در انتخاب فریادشیران به‌عنوان مدیر آکادمی استقلال هیچ نقشی نداشتیم و او قبل از ما انتخاب شده بود و به نظر می‌رسد در انتخاب این فرد معاون وزیر نقش بیشتری را ایفا کرده است. همان روزها به‌عنوان یکی از معدود پیشکسوتان باشگاه مصاحبه کرده و گفتم تا وقتی پیشکسوتان استقلال هستند، غیراستقلالی نباید به آکادمی راه پیدا کند، چراکه ما از خودمان افرادی را داریم که می‌توانند مدیریت آکادمی را عهده‌دار شوند اما به هرحال او از جایی دیگر انتخاب شده بود. در همان روز نخست قرار شد مدیر آکادمی و فعالیت‌های آکادمی زیرنظر هیات‌امنا باشد و در این خصوص صحبت‌های لازم هم با مدیرعامل شد اما متاسفانه ما را دور زدند و نقش ما را کمرنگ و چه‌بسا بی‌رنگ کردند. نکته قابل‌توجه اینکه در همان روزها هیات‌امنا با حفظ سمت بنده را به‌عنوان مدیر مدارس فوتبال باشگاه استقلال انتخاب کرد اما بعد از چند ماه هنوز این نامه در کشوی میز آقای مددی خاک می‌خورد و ما از سرنوشت این نامه بی‌خبر هستیم و مشخص نیست که آقای مدیرعامل آن را امضا کرده است یا خیر و هیچ خبری هم نشد.

خود شما چرا نقش‌تان را کمرنگ کردید؟

با توجه به این مسائل که از نزدیک دیدیم و حذف هیات‌امنا از تصمیم‌گیری‌ها در آکادمی، ما هم دیگر جلسه‌ای تشکیل ندادیم و جالب اینکه مددی نیز حتی یک‌بار هم از ما درخواست نکرد تا نظارتی روی آکادمی داشته باشیم و احساس می‌کنم که او اصلا دوست نداشت که ما نظارتی داشته باشیم و طبق آمار و مستندات می‌دانم که آکادمی شرایط خوبی ندارد و چه‌بسا برخی بازیکنان با برخی شرایط به تیم‌های رده‌های سنی رسیدند. من این مسائل را می‌دانم اما دوستان ترسیدند که ما نظارت داشته باشیم و خیلی از مسائل رو شود و من هم طبق وظیفه صحبت‌هایم را مطرح می‌کنم تا هواداران بدانند در آکادمی چه خبر است. این موارد جای ابهام و بحث و بررسی و پیگیری دارد و باید بررسی‌هایی به عمل بیاید که چرا این مسائل به وجود آمده. نمی‌دانم برخی بازیکنانی که جذب شدند به‌خاطر وضع مالی خوب پدران‌شان بوده یا چیز دیگری اما به هر حال احساس می‌کنم آکادمی وضع خوبی ندارد حالا هم برای تبلیغات عکس‌هایی را منتشر کرده و می‌گویند اتاق‌ها را رنگ کرده‌ایم که البته این هم یک موضوع طبیعی است، چه‌بسا این اتفاقات با کمک هواداران محقق شده اما نظارتی وجود ندارد. قرار بود تمام اتفاقات آکادمی و هر عزل و نصبی زیرنظر هیات‌امنا باشد اما عملا مدیرعامل و مدیر آکادمی هیات‌امنا را حذف کرده تا ما نقشی نداشته باشیم و بتوانند هر کاری که دوست دارند، انجام بدهند.

در هر صورت همان‌طور که گفتید، این مسائل جای بررسی بیشتری دارد و‌ نباید به‌سادگی از آنها گذشت.

بله، من هم دوست دارم هیات‌مدیره و رئیس هیات‌مدیره به این موضوع ورود کرده تا ببینند جریان چیست و ان‌شاءالله این مسائل پیگیری شود، هرچند الان هم دیر نشده و ما دوست داریم در جلسه با هیات‌مدیره درددل‌ها و حرف‌های لازم را به اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال بزنیم تا مواردی که به وجود آمده و وضعیت بدی را بر آکادمی حاکم کرده، بتوانیم گزارش بدهیم.

خبر دارید چرا حکم‌تان به‌عنوان مدیر مدارس فوتبال باشگاه استقلال از سوی مددی اعلام نمی‌شود؟

روزی که ما در هیات‌امنا تشکیل جلسه دادیم، این تصمیم را گرفته و آن را صورتجلسه کردیم. به هر صورت خیلی مسائل برای مدارس فوتبال اتفاق می‌افتد و یک شخص امین و مطمئن باید این مسئولیت را به‌عهده بگیرد و درواقع هیات‌امنا به او اطمینان داشته باشند. بنابراین با نظر همه افراد و با اطمینانی که به من داشتند، با حفظ سمت به‌عنوان مدیر مدارس فوتبال باشگاه انتخاب شدم. متاسفانه با وجود آنکه خودم نامه را به مددی دادم اما الان بعد از حدود چهار ماه از سرنوشت این نامه، همان‌طور که گفتم، خبری نشده و مشخص نیست ترتیب اثری به آن داده‌اند یا خیر.

دلیل همه این اتفاقات تلخ و ناگوار در باشگاه استقلال را در چه چیزی می‌دانید؟

دلیل آن را باید از مدیرعامل بپرسید که وقتی حکم می‌دهد و هیات‌امنا را انتخاب می‌کند، باید به نظرات آنها نیز احترام بگذارد اما این اتفاق نمی‌افتد.

جالب اینکه درحالی‌که کمیته فنی نیز از سوی باشگاه انتخاب شده بود هیچ رد و اثری از این کمیته نیز در تصمیمات فنی باشگاه دیده نمی‌شود.

در این خصوص نیز چندین‌بار صحبت‌های لازم را کرده‌ام اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. مددی به شخص خود من اعلام کرد بعد از بازی با آلومینیوم کمیته فنی تشکیل جلسه خواهد داد و بعد این اتفاق را به بعد از بازی با پرسپولیس موکول کرد و گفت بعد از دربی حکم‌ها را می‌دهیم اما متاسفانه این موضوع هم در حد حرف باقی ماند. این اتفاقات برای باشگاه بزرگی مثل استقلال خیلی بد است مگر کمیته فنی می‌خواهد چه کار کند که این‌قدر دوستان از این کمیته هراس دارند؟ مگر هدف پیشکسوتان و کمیته فنی چیزی جز کمک و حمایت است؟ اما دوستان فکر می‌کنند که این کمیته می‌خواهد دخالت کند. بااین‌حال این صحبت‌ها نیز در حد حرف باقی ماند و برای باشگاه بزرگ و مطرحی به اسم استقلال این اتفاقات بد است که موارد را رسانه‌ای کرده اما آن را انجام ندهند. به نظر من باید توضیح بدهند که چرا چنین مسائلی به وجود می‌آید.

پنجشنبه گذشته در گزارشی در «فرهیختگان» نوشتیم که ورودی و خروجی پول‌هایی که به استقلال می‌آید، مشخص نیست و شفافیت در این خصوص نیز صورت نمی‌گیرد‌.

همان‌طور که گفتم، باید نظارت باشد. معتقدم نماینده‌ای از پیشکسوتان و اعضای هیات‌مدیره باید به این قضیه ورود کرده و موضوع را بررسی کنند. الان مدیر آکادمی هر کاری دلش می‌خواهد، دارد در آکادمی انجام می‌دهد و بدون هماهنگی با هیات‌امنا مربیان را عزل و نصب می‌کند؛ دلیل این اتفاقات را هم نمی‌دانیم چیست؛ اینکه چرا در یک روز یک نفر به‌عنوان سرمربی یکی از تیم‌ها انتخاب شده و سپس او را برمی‌دارند و اینها چیزی جز بی‌احترامی به پیشکسوتان نیست. به نظر من این اتفاقات درست نیست و باید دوستان جوابگو باشند. هواداران بدانند که ما از اول هم مخالف مدیر آکادمی بودیم و گفتیم باید این شخص استقلالی باشد و در این بین دوست داشتم پیشکسوتان دیگر هم به موضوع ورود می‌کردند، هرچند در این مدت برخی پیشکسوتان را هم به آکادمی دعوت کردند و با آنها عکس گرفتند تا بگویند وضعیت خوب است اما می‌دانم که هیچ‌کدام از آنها راضی نیستند که یک غیراستقلالی به این عنوان رسیده. من مطمئنم این اتفاق از بالا نشأت گرفته تا این آقا به‌عنوان رئیس آکادمی مشغول باشد.

و صحبت پایانی؟

من معتقدم که اعضای هیات‌مدیره به‌خصوص آقایان عبدیان و نظری و یا نامداری به‌عنوان مشاور هیات‌مدیره که از استقلالی‌های متعصب هستند، به این اتفاقات ورود کرده و ریشه مسائل و مشکلات را بررسی کنند یا به‌طور مثال بررسی کنند صورتجلسه‌ای که نوشته شده و نامه‌ای که به دفتر مدیریت رفته، چه سرنوشتی پیدا کرده است. من حتی با مشاور وزیر ورزش صحبت کردم و به او گفتم چنین اتفاقی افتاده و حتی قرار شد به آکادمی رفته و شرایط را از نزدیک ببینیم و بازدیدی را به عمل بیاوریم اما این موضوع هم در حد حرف باقی ماند. نکته آخر اینکه تمام مدیران ادوار اخیر استقلال و حتی خود امیرحسین فتحی که ما چندبار علیه او مصاحبه کرده و انتقاداتی را به وی داشتیم هم پیشکسوتان و کمیته پیشکسوتان را جمع کرد و ما بارها با او صحبت کردیم اما مددی حتی یک‌بار این کار را انجام نداد و یک‌بار هم نگفت که مثلا آقای جباری به باشگاه بیاید تا جلسه‌ای داشته باشیم یا درددل‌های شما را بشنویم و یا مشاوره‌ای بخواهد. او تنها مدیرعاملی بوده که یک‌بار هم از کمیته پیشکسوتان درخواست نکرده است تا جلسه‌ای با او برگزار کنند. این یک اتفاق بد است و این درحالی است که می‌بینیم مددی مدام با فریادشیران در اماکن مختلف عکس می‌گیرد!