تاریخ : Thu 08 Apr 2021 - 09:25
کد خبر : 53213
سرویس خبری : سیاست

نگرانم با منافع ملی سیاسی و جناحی برخورد شود

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

نگرانم با منافع ملی سیاسی و جناحی برخورد شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: همه نگران هستند که منافع ملی را سر موضوعات جناحی و سیاسی خرد کنند، بشکنند و کمرنگش کنند. مجلس خصوصا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوعات را رصد می‌کند.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درمورد سخنان روز گذشته حسن روحانی پیرامون برجام و بازگشت آمریکا با «فرهیختگان» گفت‌وگو کرد که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

رئیس‌جمهور روز گذشته گفت‌ آمریکا آمده توبه کند؛ فصل تازه در برجام از دیروز آغاز شده است و اگر آمریکا جدیت لازم و صداقت کافی را به خرج دهد می‌توانیم مذاکره کنیم. از نظر شما این‌گونه سخن گفتن‌ روحانی و این سطح از ساده‌سازی مسائل توسط او درحالی‌که طرف مقابل به‌دنبال بسط دادن برجام به توافقات گسترده‌تری در زمینه مسائل منطقه و موشکی است، چه تبعاتی می‌تواند برای کشور ایجاد کند؟

بنده همان اندازه که به طرح غربی‌ها به‌عنوان بازگشت گام‌به‌گام بدبین و مشکوک هستم، همان اندازه به حرف‌ روحانی در قضیه توبه آمریکا و مسائلی که پیرامون آن مطرح می‌کنند، بدبینم و بی‌اعتماد. سخنان اروپایی‌ها درمورد بازگشت گام‌به‌گام تردید امثال بنده را که سال‌ها در حوزه‌های خارجی کشور فعالیت کردم، زیاد می‌کند. کسی که در مجامع اعلام می‌کند به برجام می‌خواهد برگردد چرا با عصای شک و تردید جلو می‌آید؟ سوال اینجا است که آیا ترامپ زمانی که‌ از برجام خارج شد، گام‌به‌گام خارج شد که امروز بایدن گام‌به‌گام می‌خواهد قبول کند؟

وقتی همه اینها را کنار هم قرار می‌دهیم شک و تردید ما زیادتر می‌شود که اینها قطعا یک توطئه برای آینده دارند، مخصوصا که ما در آستانه انتخابات سخت ریاست‌جمهوری قرار داریم.

 و اینکه بعضا از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود قرار است غربی‌ها برای ما حدی از تنفس تحریمی ایجاد کنند، یعنی یک‌رقمی‌ در حد یک‌میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران را تحویل دهند، این درواقع آب در هاون کوبیدن است اما این طرف قضیه هم درمورد سخنان ‌روحانی؛ ما که به حرف‌های او عادت کرده‌ایم. او همیشه به میخ و به نعل می‌زند، درمورد قانون راهبردی هم که مجلس برای کاهش تعهدات برجامی مصوب کرد باز به میخ و به نعل زد تا آنکه آقا ورود پیدا کردند و فرمودند به‌هر‌حال این قانون، قانون خوبی است و باید اجرا شود و به حمدالله ما الان می‌بینیم سازمان انرژی اتمی کارهای خوبی را در این رابطه‌ انجام می‌دهد.

اینها را که درکنار هم قرار بدهیم ما هم به غربی‌ها و آمریکایی‌ها شک و تردید داریم و هم به ‌روحانی بی‌اعتماد هستیم. سیاست نظام و سیاست مجلس خصوصا اجرای قانون است، آمریکا باید به سرخط برگردد، یعنی پذیرفتن برجام و لغو کلیه تحریم‌ها.

مجلس برنامه مشخصی دارد برای اینکه اگر دولت خطوط‌قرمز را رد و تخطی کرد از این موضوع پیشگیری کند و نگذارد این اتفاق بیفتد؟

همه نگران هستند که منافع ملی را سر موضوعات جناحی و سیاسی خرد کنند، بشکنند و کمرنگش کنند. در یک جمله من عرض می‌کنم مجلس این موضوعات را رصد می‌کند، خصوصا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوعات را رصد می‌کند و شما یقین داشته باشید ما براساس منافع خودمان حرکت می‌کنیم و قانون مجلس هم قطعا باید اجرا شود. چند روز قبل هم به‌عراقچی در کمیسیون امنیت ملی گفته شد در این چارچوب باید حرکت کنند.

مجلس خط‌قرمزش قانون است و فرمایشات رهبری که بر اجرای قانون تاکید دارند. وضع مجلس مشخص است، اکنون برای اجرای مصوبات سند راهبردی بین دو کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون انرژی، هیات‌هایی تعیین شده تا روند اجرایی‌شدن این قانون را بررسی و رصد کنند. قطعا مجلس به‌دنبال صیانت از این قانون و دستاوردهای نظام است.

دولت در اجرایی‌شدن مصوبه مجلس همکاری لازم را داشته است؟

تا اینجا سازمان انرژی اتمی همکاری خوبی در حد توانش برای اجرایی‌شدن مصوبه مجلس داشته است. اما در بقیه قسمت‌های دولت اما و اگرهایی وجود دارد. وزارت امور خارجه هم علی‌رغم اینکه تحت فشار نگاه‌های‌‌‌ روحانی قرار دارد که همیشه مشکل‌ساز است، ولی هماهنگی خوبی با کمیسیون امنیت ملی در این رابطه داشته است.