تاریخ : Wed 07 Apr 2021 - 10:48
کد خبر : 53200
سرویس خبری : دانشگاه

بیمارستان مسیح دانشوری میزبان بیشترین مراجعات بیماران در سطح کشور

دکتر ولایتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

بیمارستان مسیح دانشوری میزبان بیشترین مراجعات بیماران در سطح کشور

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه انسان‌ها در شرایط سخت خودشان را نشان می‌دهند و پرسنل این بیمارستان در این شرایط به‌معنای واقعی ایثار کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «تابه‌حال بیش از 60 هزار بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. این آمار بیشترین مراجعات بیماران کرونایی در سطح کشور است

جلسه فوق‌العاده شورای علمی بیمارستان مسیح دانشوری همزمان با افزایش مراجعه بیماران به اورژانس کرونای این مرکز به دستور و ریاست دکتر ولایتی روز ۱۵ فروردین برگزار شد. «فرهیختگان» به همین بهانه در گفت‌وگو با دکتر ولایتی عملکرد این بیمارستان را مورد نقد و بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

دکتر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در تشریح خدمات این مرکز در طول ایام شیوع کرونا در کشور با بیان اینکه بیش از 60 هزار نفر به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کردند، گفت: «بیش از هفت هزار نفر بستری شدند و درخصوص فوت‌شدگان نرم متوسط جهانی میزان مرگ‌ومیر بین 5 تا 25 درصد گزارش شده است، درحالی‌که نرخ مرگ‌ومیر بیمارستان مسیح دانشوری بین 6 تا 7 درصد و پایین‌تر از نرم جهانی است.»

او در ادامه تصریح کرد: «استفاده از داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر برای اولین‌بار در این بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت، درحالی‌که مخالفت‌های بسیاری در استفاده از آن شد و درحال حاضر نیز در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری به استفاده از داروی اکتمرا اشاره کرد و افزود: «این دارو با نام شیمیایی Tocilizumab شناخته می‌شود و برای نخستین‌بار در چین مورد استفاده قرار گرفت. این دارو تنها توسط دو شرکت در دنیا تولید می‌شود که یکی از آنها در ایران و توسط شرکت سیناژن انجام شده و مطالعات آن توسط پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری صورت پذیرفت.»

دکتر ولایتی اضافه کرد: «استفاده از این دارو در ایران هم برای اولین‌بار در بیمارستان مسیح دانشوری صورت گرفت و تجربه ما نشان می‌دهد استفاده از آن به‌همراه دگزا و رمدسیویر در کمتر شدن مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا موثر بوده است.»

او در ادامه یکی دیگر از اقدامات ویژه درطول درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری را استفاده از یک مدل ماسک به‌عنوان جایگزین لوله ونتیلاتور عنوان کرد و گفت: «به‌کارگیری این ماسک مخصوص و وارد کردن اکسیژن ازطریق بینی و دهان، نیاز به استفاده از لوله تنفس دستگاه ونتیلاتور در مجرای تنفسی و نای را مرتفع می‌کرد. تجربه این تغییر هم موفق و نتیجه‌بخش بود.»

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تعداد مقالات این مجموعه پزشکی را بیش از 200 مقاله برشمرد و افزود: «تعداد رفرنس‌های این مقالات چشمگیر بوده است.  H-index این بیمارستان 59 است. البته این بیمارستان، مرکزی است که بار سنگین درمانی بر دوش آن است و درکنار آن فعالیت آموزشی و پژوهشی انجام می‌دهد.»

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه ایندکس معیاری در دنیا برای نشان دادن علمی بودن یک مرکز پزشکی است و بیمارستانی مانند مسیح دانشوری بار سنگین درمانی را بر دوش دارد، گفت: «نه‌تنها بخش زیادی از بیماران کرونایی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند، بلکه اگر بیماران سخت بیمارستان‌های دیگر به هر دلیل دچار مشکل باشند به‌سرعت به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع داده می‌شوند.»

او به فعالیت‌های پژوهشی اشاره و تصریح کرد: «کارهای مربوط به پژوهش شامل چاپ مقالات است و مساله مهم این است که  مقاله منتشرشده در کدام مجله چاپ شود. قطعا  چاپ مقاله در مجله‌ای که جایگاه علمی آن بالا و میزان ارجاعات علمی به آن زیاد باشد، ارزش بیشتری دارد. بنده مقاله‌ای داشتم که بیش از 500 ارجاع در مقالات بین‌المللی داشت و برنده بهترین مقاله در فرهنگستان علوم پزشکی شد. موضوع مقاله هم درباره بیماری سل بود؛ چراکه در این بیمارستان نوعی بیماری از سل را کشف کردیم که به تمام داروهای ساخته‌شده برای این بیماری مقاوم بود و درنهایت توانستیم اسم این بیماری را به‌صورت مخفف با عنوان T.D.R به جهان اعلام کنیم، هرچند دنیا در ابتدا این مهم را قبول نمی‌کرد، اما درنهایت با انتشار مقاله در مجلات بین‌المللی این اتفاق افتاد.»

رئیس هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره انجام عمل‌های پیوند در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «تا امروز بیش از 280 عمل پیوند قلب به ریاست دکتر ضرغام حسین‌احمدی و حدود 200 پیوند ریه به ریاست دکتر علیرضا عباسی هم داشتیم. البته عمل جراحی برای پیوند کبد را هم به‌تازگی به ریاست دکتر نجات‌اللهی آغاز کرده‌ایم و تا به امروز سرعت خوبی در این زمینه داشته‌ایم. پنج عمل لوزالمعده هم داشته‌ایم.»

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه درحال حاضر 400 تخت در بیمارستان مسیح دانشوری داریم، گفت: «ساختمان دیگری هم در ایام اول سال توسط دکتر نمکی افتتاح شد که تا خردادماه به ظرفیت مجموعه بیمارستان اضافه خواهد شد و با بهره‌برداری آن حدود 800 تخت برای بستری شدن بیماران دراختیار خواهیم داشت. بیمارستان مسیح دانشوری در گذشته تقریبا 6.5 هکتار زمین در تصرف داشت، اما بخش زیادی از زمین‌های متعلق به این بیمارستان توسط زمین‌خواران تصرف شده بود و بعد از بازپس‌گیری آنها و همچنین تعلق بخشی از زمین‌های شهری به این مجموعه امروز این بیمارستان حدود 18.5 هکتار مساحت دارد.»

ایشان تصریح کرد: «مساحت ساختمان‌های بیمارستان هم تا بیش از دهه 70حدود 10 هزار مترمربع بود که بعد از مسئولیت اینجانب حدود 50 هزار مترمربع به آن اضافه شده و درحال حاضر 60 هزار مترمربع ساختمان داریم. این مرکز برای اولین‌بار در سال 1320 قمری، یعنی بیش از 100 سال پیش برای مظفرالدین‌شاه ساخته شد و بار دیگر در سال1316 هجری شمسی توسط مرحوم دکتر مسیح دانشوری که اولین متخصص ریه کشور بود، برای استفاده عامه مردم احیا شد.»

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: «این بیمارستان فضای گسترده‌ای برای توسعه دارد و امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز قفسه صدری در غرب آسیا شناخته می‌شود. نکته قابل‌توجه دیگر درباره این بیمارستان آن است که ما امروز پژوهشگاه علمی بیماری سل و بیماری‌های ریوی را در این بیمارستان داریم که ذیل نظر دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی است و در آن علاوه‌بر فعالیت‌های پژوهشی، اقدامات درمانی و آموزشی هم انجام می‌شود.»

دکتر ولایتی با اشاره به اینکه انسان‌ها در شرایط سخت خودشان را نشان می‌دهند و پرسنل این بیمارستان در این شرایط به‌معنای واقعی ایثار کرده‌اند، خاطرنشان کرد:  «تابه‌حال بیش از 60 هزار بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. این آمار بیشترین مراجعات بیماران کرونایی در سطح کشور است که با این وجود همکاران ما علاوه‌بر درمان، کارهای آموزشی مربوط به رزیدنت‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را هم انجام می‌دهند و فعالیت‌های پژوهشی همکاران ما نیز تداوم دارد. البته علاوه‌بر تمام این مسائل باید بگویم براساس آمار تا دو روز گذشته نزدیک به 75 هزار تست کرونا در این بیمارستان صورت گرفته است.»