تاریخ : Tue 06 Apr 2021 - 11:23
کد خبر : 53136
سرویس خبری : دانشگاه

ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی در سال جدید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان:

ایجاد بانک ژن گیاهان دارویی در سال جدید

امینی گفت: در سال 1400 بیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری تمرکز کردیم؛ به‌عبارت بهتر به‌دنبال این هستیم تا در بحث گیاهان دارویی یک بانک ژن گیاهان دارویی را تهیه کنیم

جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج گفت: «استان کردستان یک استان مرزی بوده و مزیت منطقه‌ای آن بر کشاورزی و دامپروری استوار است، بنابراین می‌توانیم در دانشگاه آزاد کردستان در این حوزه‌ها خلق ثروت کنیم. در سال 1400 بیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری تمرکز کردیم؛ به‌عبارت بهتر به‌دنبال این هستیم تا در بحث گیاهان دارویی یک بانک ژن گیاهان دارویی را تهیه کنیم، چراکه 25 درصد گونه‌های گیاهی ایران در کردستان وجود دارد. از آنجاکه این درصد مقدار قابل‌توجهی است و برخی از این گونه‌ها تعداد محدودی دارند، تلاش داریم با ایجاد یک بانک ژن روی این گیاهان و ظرفیت‌های آن فعالیت خود را آغاز کنیم.»

او با تاکید بر اینکه باید از این گیاهان دارویی صیانت شود، ادامه داد: «برخی از این گیاهان بسیار محدود هستند و در اثر برداشت زیاد از بین می‌روند، بنابراین با ایجاد این بانک ژن می‌توان از آنها صیانت کرد. همچنین درصدد هستیم از این گیاهان دارویی اسانس و عصاره تولید کنیم. روی بحث دامپروری نیز ورود کرده‌ایم، چراکه بز «مرخز» تنها گونه‌ای است که در استان کردستان قرار دارد و روی تکثیر و تولید انبوه پشم این نوع بز کار خود را آغاز کرده‌ایم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج اضافه کرد: «همچنین پرورش زنبور عسل در استان کردستان و بحث فراسودمندها را نیز دنبال کرده‌ایم. سال گذشته این کار آغاز شده و امسال درصدد هستیم در شهرستان مریوان و بانه کار خود را گسترش دهیم. در حوزه تهیه پایه‌های مادری مانند انگور و سیب نیز در استان کردستان بازار خوبی وجود دارد که کار خود را در این زمینه نیز آغاز کرده و برای تولید این قلمه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.»

امینی درخصوص تحقق شعار سال نیز توضیح داد: «واحدهای دانشگاهی برای تحقق شعار سال 1400 باید به انجام پژوهش‌های کاربردی در راستای شناسایی مهم‌ترین موانع تولیدی بپردازند. معتقدم باید در تربیت نیروی آموزش‌‌دیده رسالت خود را انجام دهیم؛ چراکه آموزش به‌روز دانشجویان در راستای مشکلات تولید در بخش‌های صنعت، کشاورزی و... منجربه اشتغال‌زایی بیشتر جوانان می‌شود.»