تاریخ : Wed 17 Mar 2021 - 10:47
کد خبر : 52832
سرویس خبری : دانشگاه

کسری 57 میلیارد دلاری باوجود بسته معیشتی

چالش بایدن در آموزش عالی آمریکا

کسری 57 میلیارد دلاری باوجود بسته معیشتی

در بودجه‌ای که قرار است از ماه سپتامبر در قالب کمک‌هزینه معیشتی کرونایی به مردم آمریکا اعطا شود، سهمی هم برای بخش آموزش‌عالی دانشگاه‌ها درنظر گرفته شده است که به‌رغم بالا بودن این مبلغ، باز هم نمی‌تواند تمام کمک و کسری‌های این حوزه را تأمین کند.

ندا اظهری، مترجم:کرونا در بیش از یک‌سالی که بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده، تبعات فاجعه‌باری را برای اقتصاد کشورها، کسب‌وکارها، سیستم‌های آموزشی، گردشگری و غیره به‌دنبال داشته است که شاید سال‌ها زمان لازم باشد تا دوباره جان دیگری به کالبد کشورها بدمد و بتوانند از این فشار سنگین وارد آمده به آنها، کمر راست کنند. در این برهه زمانی که خیلی از افراد به‌دلیل قرنطینه و شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، شماری از کشورها به ارائه بسته‌های حمایتی و معیشتی به مردم پرداخته‌اند تا بتوانند بخشی از کمبود درآمد و بیکاری ناشی‌از این ویروس را التیام بخشند. آمریکا به‌عنوان یکی از کشورهای نخست تحت‌تأثیر کرونا به‌تازگی بسته حمایتی ویژه‌ای را تدارک دیده که قرار است بخشی از چالش‌های مردم آمریکا را رفع کند. اما اینکه این بسته حمایتی تا چه اندازه می‌تواند نیازهای موجود را رفع کرده و گرهی از کار آمریکایی‌ها باز کند، هنوز مشخص نیست.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی قانونی را مبنی‌بر اختصاص بسته حمایتی اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به کشور در دوران بحران کرونا تصویب کرد. این لایحه که به‌تازگی مورد تأیید مجلس سنای آمریکا قرار گرفته، برای جبران بیکاری افراد و تزریق کمک مالی عظیم به دولت‌های ایالتی و محلی و نیز مدارس و دانشگاه‌ها به‌منظور بازگشایی آنها تعلق می‌گیرد. بخشی از این بسته حمایتی به اولویت‌هایی چون توزیع تست‌های کرونا و واکسن این بیماری اختصاص می‌یابد. بخش دیگری از این بسته حمایتی به‌عنوان طرحی ضدفقر، مزایایی هم برای افراد کم‌درآمد درپی دارد. آنچه در این لایحه مشخص است، از 1.9 تریلیون دلاری که قرار است به‌عنوان بسته حمایتی دراختیار مردم قرار گیرد، آموزش‌عالی، دانشجویان و دانشگاه‌ها سهمی 40 میلیارد دلاری از این بخش را به خود اختصاص داده‌اند. این بسته حمایتی با هدف کاهش اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر ده‌ها میلیون آمریکایی، دانشگاه‌ها و کالج‌ها طرح شده است. به گفته بایدن، این طرح تاریخی به‌نوعی پشتوانه کشور را در دوران بحران کرونا بازسازی می‌کند و قوای کمکی است که می‌تواند توان دوباره‌ای به بخش آموزش تزریق کند. این بودجه‌ها می‌تواند تا سپتامبر 2023 بودجه کمکی اورژانسی آموزش‌عالی را تأمین کند.

  مشکلات همچنان برقرارند

تأکید بر آموزش‌عالی برای حمایت از موسساتی خواهد بود که بودجه‌ای کمتر از یک میلیون دلار دریافت می‌کنند و بودجه براساس سهم موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها از دانشجویان دریافت‌کننده کمک‌هزینه «پِل» توزیع خواهد شد. کمک‌هزینه «پِل» نوعی کمک‌هزینه فدرال برای دانشجویان کم‌درآمد است و دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجوی دریافت‌کننده کمک‌‌هزینه «پِل» بیشتری داشته باشند، بیشتر از این بودجه برخوردار می‌شوند. این کمک‌‌هزینه‌ها به دانشجویان کارشناسی و برخی دانشجویان فوق‌لیسانسی تعلق می‌گیرد که به‌دلیل مشکلات مالی قادر به ثبت‌نام در دانشگاه‌ها نیستند. «تد میچل»، رئیس شورای آموزش آمریکا ازجمله کسانی است که از این بسته حمایتی دولت بایدن استقبال کرده و به گفته او، این بسته حمایتی تاکنون بزرگ‌ترین تلاش فدرال برای کمک به دانشجویان و خانواده‌ها، کالج‌ها و دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی است که در دوران کرونا با مشکلات مالی جدی مواجه شده‌اند. البته باتوجه به سهم 40 میلیارد دلاری که به این بخش اختصاص یافته، حدود 57 میلیارد دلار هم کسری وجود دارد. او این اقدام دولت بایدن برای کمک به اوضاع کرونایی را که توسط کنگره هم تأیید شده، نوعی پیروزی برای دانشجویان و موسسات آموزش‌عالی عنوان می‌کند که به‌ویژه در کرونا با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش universityworldnews، درست است که این 40 میلیارد دلار به‌طور قطع به نفع دانشجویان و دانشگاه‌ها تمام می‌شود، اما این وضعیت اورژانسی با این کار برای آموزش‌عالی و کل کشور تمام‌شدنی نیست و همچنان چنین شرایطی برقرار است و بسیاری از مردم آمریکا ازجمله دانشجویان و خانواده‌های آنها تلاش می‌کنند با مشکلات بیکاری یا از دست دادن شغل یا کاهش درآمد و دانشگاه‌ها نیز با کاهش درآمدها و افزایش هزینه‌ها کنار بیایند و از این‌رو بسیاری از کارشناسان با محاسبات سرانگشتی خود به این نتیجه رسیده‌اند که دانشجویان و دانشگاه‌ها حداقل به کمک‌‌هزینه 57 میلیارد دلار کمک‌بسته حمایتی دیگر هم نیاز دارند تا چالش‌های مالی آنها تا حدود زیای مرتفع شود. همین مساله باعث شده تا کارشناسان و مقامات آمریکایی دولت بایدن و قانونگذاران را ترغیب کنند که به‌طور کامل چالش‌های پیش‌روی دانشجویان، کالج‌ها و دانشگاه‌ها را درنظر گرفته و باتوجه به اقدامات محرک آینده به آنها رسیدگی کنند.

  حمایت‌های هدفمند

دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سیاهپوست، کالج‌ها و دانشگاه‌های قبیله‌ای، موسسات اسپانیایی‌تبار و دیگر موسساتی که در اقلیت قرار می‌گیرند هم جزء آن دسته از بخش آموزش‌عالی آمریکا هستند که در دوران کرونا دچار ناملایمات زیادی شده‌اند و این بسته‌های کمکی شامل حال این مراکز هم می‌شود. حدود 91 درصد از بودجه صندوق اورژانسی آموزش‌عالی صرف کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی می‌شود که 7.5 درصد آن که بودجه اضافی را شامل می‌شود، صرف دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سیاهپوستان، موسسات اقلیت و موسساتی می‌شود که واجد شرایط طرح توانمندسازی موسسات آموزشی هستند. بودجه‌های باقیمانده ازسوی سازمان آموزش به موسساتی که بیشترین نیاز را دارند و نیز موسسات غیرانتفاعی ارائه می‌شود.

  بخشودگی بدهی‌های دانشجویی

پیتر مک‌فرسون، رئیس انجمن دانشگاه‌های دولتی معتقد است انجمن دانشگاه‌های دولتی نیز ازجمله طرفداران ارائه طرح بسته حمایتی دولت آمریکا به دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور است تا بتوان از این طریق بخشی از کمبودها و خسارت‌های وارده را به بخش آموزش‌عالی جبران کرد. به گفته او، سال گذشته، دانشگاه‌های دولتی و بیشتر دانشجویان سال پرچالش و دشواری را پشت‌سر گذاشتند. دانشگاه‌ها در این بازه زمانی با چندبار افزایش هزینه‌های مالی روبه‌رو شدند تا بتوانند دانشگاه‌های خود را سرپا نگه دارند و خسارت‌های درآمدی ناشی‌از کاهش شمار دانشجو را جبران کنند. درواقع، این بودجه تصویب‌شده ازسوی بایدن و مجلس سنا، کمک مالی اورژانسی مهمی بود تا دانشگاه‌های دولتی از این طریق بتوانند به پیشبرد مأموریت‌های مهم خدمات دولتی خود ادامه دهند. درصورت پذیرش طرح بخشش بدهی دانشجویان، این بخشش به‌مدت پنج سال از مالیات فدرال معاف خواهد بود. این پیشنهاد درصورت تصویب شدن، نگرانی بسیاری از دانشجویان را که به‌دلیل بیکار شدن و مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند، برطرف خواهد کرد. اما الیزابت وارن، سناتور آمریکایی معتقد است برخی این‌گونه استدلال می‌کنند که لغو بدهی دانشجویان، مالیات‌های سنگینی را بر دوش وام‌گیرندگان می‌گذارد، بنابراین باید مراقب بود که در لایحه تخفیف یا بخشودگی بدهی‌های دانشجویی، این وام دانشجویی معاف از مالیات باشد تا در ادامه مشکلی را متوجه دانشجویان بدهکار نکرده باشد.

  کمک‌های فردی 1400 دلاری

به گزارش نیویورک‌تایمز، آن دسته از آمریکایی‌هایی که کمتر از 75 هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند، زوج‌هایی که ماهیانه کمتر از 150 هزار دلار دریافتی دارند، به‌ازای هر نفر 1400 دلار کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد. این پرداختی‌ها به‌تدریج از درآمد افراد کاسته می‌شود و برای کسانی که حداکثر درآمد را دریافت می‌کنند، از بین می‌رود؛ با این حساب، هر فرد 80 هزار دلار و زوجین 160 هزار دلار دریافت می‌کنند. اما در موارد کمک حداکثری، به هر فرد 100 هزار دلار و به زوجین 200 هزار دلار اعطا می‌شود.

  کمک‌هزینه هفته‌ای 300 دلار برای بیکاران

طبق بسته معیشتی کرونا که به‌تازگی به تأیید سنا و بایدن رسیده است، یکی از بخش‌ها به طرح کمک‌هزینه بیکاری اختصاص یافته که براساس آن، دولت فدرال کمک‌هزینه‌ای 300 دلاری به‌ازای هر هفته را تعیین کرده است که پرداخت آن از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. این درحالی است که بایدن این کمک‌هزینه بیکاری را هفته‌ای 400 دلار پیشنهاد داده بود که با مخالفت مجلس سنا روبه‌رو شد و درنهایت مبلغ آن همان 300 دلار نهایی شد. همچنین لایحه‌ای برای جلوگیری از صدور قبض‌های مالیاتی برای افرادی که در دوران کرونا شغل خود را از دست داده‌اند در دستورکار قرار گرفته است، به‌طوری‌که خانوارهایی که شغل خود را از دست داده و کمتر از 150 هزار دلار درآمد دارند، از مالیات معاف می‌شوند. در سال 2021، لایحه‌ای مبنی‌بر مالیات کودک مقرر شده که در حال حاضر، برای هر کودک زیر 17 سال، 2 هزار دلار معین‌شده، تمدید می‌شود. اعتبار مالیات برای کودکانی تا سن 5 سال 3600 دلار و مالیات 3 هزار دلار برای کودکان 6 تا 17 سال مشخص شده است.

  مبارزه با همه‌گیری کرونا

به گزارش straitstimes، لایحه بسته معیشتی آمریکا علاوه‌بر اینکه با هدف بهبود وضعیت مردم در دوران همه‌گیری کرونا مصوب شده، بودجه‌ای را هم برای توزیع واکسن و نیز تست کرونا، ردیابی تماس و توالی ژنوم مشخص کرده است. طبق این لایحه، حدود 350 میلیارد دلار برای دولت‌های ایالتی و محلی، دولت‌های قلمرویی و قبیله‌ای مقرر شده است و نیز بیش از 130 میلیارد دلار به بخش مدارس، آژآنس‌های موقت، کمک مسکن و مراقبت‌های کودک تعلق می‌گیرد.

  کمک به افزایش حقوق‌های حداقلی

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درنظر دارد درقالب این کمک‌هزینه معیشتی کرونا، ازسوی دولت فدرال حداقل حقوق‌ها را از ساعتی 25/7 دلار به ساعتی 15 دلار افزایش دهد که قرار است این اتفاق از سال 2025 رخ دهد، اما نماینده مجلس سنا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و معتقد است این ماده، ناقض قوانین سختگیرانه است که دموکرات‌ها باید از آن پیروی کنند تا این لایحه را ازطریق فرآیند ویژه‌ای مصون نگه دارد.

  کمک‌هزینه تغذیه

قانون جدید آمریکا، شامل 15 درصد افزایش در طرح کمک‌هزینه مکمل غذایی است که آن‌هم مانند مابقی این لایحه از ماه سپتامبر مورد اجرا درمی‌آید. طبق این کمک‌هزینه، مبالغی هم به فروشگاه‌ها تعلق می‌گیرد تا سیستم توزیع اینترنتی و آنلاین خود را به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا تمدید کرده و بهبود بخشند. در این طرح، پول غذا برای خانواده‌هایی ارسال می‌شود که کودکان آنها روی وعده‌های غذایی رایگان مدرسه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. همچنین 4 میلیارد دلار کمک‌هزینه به کشاورزان سیاهپوست برای کمک به پرداخت بدهی‌ها اختصاص می‌یابد. بخشی از بسته معیشتی کرونای آمریکا شامل حال کسب‌وکارهای کوچک هم می‌شود. به‌عنوان مثال، حدود 25 میلیارد دلار هزینه معیشتی به رستوران‌هایی تعلق می‌گیرد که به‌دلیل قرنطینه ناشی‌از کرونا تعطیل شده‌اند.

  امیدی پیش‌روی دانشجویان

باتوجه به بودجه 40 میلیارد دلاری دولت به بخش آموزش‌عالی، دانشجویان جزء گروهی هستند که می‌توانند از این کمک‌هزینه بهره‌مند شوند. طبق لایحه امضاشده، میلیون‌ها دانشجوی آمریکایی می‌توانند از کمک مالی 1700 دلاری دانشگاه‌های خود بهره‌مند شوند و قرار است دامنه اختیارات دانشگاه‌ها برای استفاده و مصرف این کمک‌هزینه‌ها باز گذاشته شود تا دانشجویان بتوانند از این کمک‌هزینه‌های اورژانسی بهره‌مند شوند. اما معاون ارشد رئیس‌جمهور در روابط دولتی شورای آموزش آمریکا معتقد است در این میان، دانشجویان غیرمعتبر واجد شرایط استفاده از این کمک‌هزینه‌ها نیستند. این گروه از دانشجویان، کسانی هستند که نمرات ضعیفی داشته یا برای پرداخت هزینه‌های مسکن و تجهیزاتی مانند کامپیوتر در دوران کرونا مشمول بازپرداخت وام‌های دانشجویی هستند. پیش از این گفته شده بود دانشجویانی هم که به‌طور غیرقانونی در سنین کودکی به آمریکا آمده‌اند نیز واجد شرایط استفاده از این کمک‌هزینه‌های کرونایی نیستند.

  دانشگاه‌های خصوصی بی‌بهره ماندند

در بودجه‌ای که قرار است از ماه سپتامبر در قالب کمک‌هزینه معیشتی کرونایی به مردم آمریکا اعطا شود، سهمی هم برای بخش آموزش‌عالی دانشگاه‌ها درنظر گرفته شده است که به‌رغم بالا بودن این مبلغ، باز هم نمی‌تواند تمام کمک و کسری‌های این حوزه را تأمین کند. در این میان، بر این نکته تأکید شده است که این کمک‌هزینه‌ها به دانشگاه‌های دولتی تعلق می‌گیرد که در دوران همه‌گیری کرونا به‌دلیل کاهش شمار دانشجویان به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی و کاهش بودجه‌های دولتی، با مشکل دوچندانی روبه‌رو شده‌اند. اما در این لایحه حرفی از دانشگاه‌های خصوصی به میان نیامده است و از قرار معلوم این دانشگاه‌های خصوصی که به‌نوعی خودگردان هستند، بهره‌ای از این امتیاز نمی‌برند. با این دیدگاه، دانشگاه‌های خصوصی همچنان وابسته به شهریه باقی خواهند ماند و به‌واسطه ثبت‌نام دانشجویان خود می‌توانند از شهریه دریافتی از آنها، درآمد خود را افزایش داده و هزینه‌های خود را تأمین کنند، بنابراین کارشناسان بر این باورند کمک‌هزینه‌ای که ازسوی دولت به بخش آموزش‌عالی تعلق گرفته، تنها می‌تواند بخش محدودی از نیازهای این بخش و دانشجویانش را تأمین کند و بخش اعظمی از چالش‌ها همچنان به قوت خود باقی است.