تاریخ : Wed 17 Mar 2021 - 09:37
کد خبر : 52827
سرویس خبری : جهان شهر

دانشگاه آمریکایی برای نفوذ در عراق

محمدعلی حکیم:

دانشگاه آمریکایی برای نفوذ در عراق

یکی ابعاد جنگ نرم، تاسیس دانشگاه‌ آمریکایی در بغداد است. پیش از این سفارت آمریکا برخی دانشجویان را به محل سفارت دعوت می‌کرد و پس از مصاحبه آنها را برای آموزش به آمریکا اعزام می‌کرد و دوماه هزینه‌شان را تقبل می‌کرد. این افراد عمدتا نخبگان عراقی نبودند و تنها ویژگی‌شان این بود که آمادگی این را داشتند که اهداف آمریکا را دنبال کنند.

محمدعلی حکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق: تجاوز نظامی آمریکا به افغانستان و عراق با این هدف انجام نگرفت که این کشور پس از دو یا سه سال، منطقه را ترک کند. بنای آنها حضور چند ده‌ساله در کابل و عراق بود و به همین دلیل هم چیزی حدود هفت‌تریلیون دلار معادل هفت‌هزار میلیارد دلار هزینه کردند. در دو دهه اخیر انفجارهای تروریستی که با پشتیبانی عربستان و سایر همپیمانان آمریکا در عراق انجام می‌شد، نتوانست برنامه آمریکا را عملیاتی کند. پس از آن داعش را سازماندهی و تقویت کردند تا ابزاری برای بقای آمریکا در عراق باشد که آن را هم فتوای مرجعیت عالی نجف، ناکام گذاشت. پس از آن نوبت به فتنه‌های داخلی مثل فتنه شیعه-سنی، شیعه-شیعه، سنی- سنی و بعد عرب- کرد- ترکمن شد ولی با این حال این طراحی‌ها و فتنه‌ها هم نتیجه دلخواه را برای آمریکا به همراه نداشت تا اینکه از دوسال پیش، واشنگتن سیستم کاری خود در عراق را تغییر داد و از مسیری دیگر، دستیابی به اهداف سابقش را دنبال کرد. آنها این‌بار جامعه عراق را هدف گرفتند و به جای سلاح گرم، از جنگ نرم بهره بردند.

یکی از ابعاد این جنگ، تاسیس دانشگاه‌ آمریکایی در بغداد است. پیش از این سفارت آمریکا برخی دانشجویان را به محل سفارت دعوت می‌کرد و پس از مصاحبه آنها را برای آموزش به آمریکا اعزام می‌کرد و دوماه هزینه‌شان را تقبل می‌کرد. این افراد عمدتا نخبگان عراقی نبودند و تنها ویژگی‌شان این بود که آمادگی این را داشتند که اهداف آمریکا را دنبال کنند. در سایت سفارت آمریکا در عراق به موضوعاتی اشاره و تلاش برای ترویج آنها شده که اساسا ربطی به سفارت ندارد. به‌عنوان نمونه توصیه به آزادی زنان به سبک غربی، همجنس‌بازی و مسائلی از این دست که در جامعه عراق مذموم است، بخشی از اقدامات سفارت آمریکا در عراق است.

آمریکا به هر نحوی تلاش می‌کند در عراق نفوذ کند. برای او چگونگی نفوذ مهم نیست که از طریق سفارت باشد یا یک سایت یا یک دانشگاه. اینکه سومین دانشگاه آمریکایی در بغداد افتتاح شد، بیانگر آمادگی آمریکا برای اجرای مرحله بعد عملیات نفوذ در خانواده‌های عراقی است. این مسیر ابتدا با دعوت دانشجویان به سفارت آغاز شد و پس از آن با اعزام آنها به آمریکا و حالا با تاسیس دانشگاه آمریکایی. آمریکا اهداف بسیار بزرگی را در سر می‌پروراند تا عراق را از خط مقاومت خارج کند. شاید بتواند اختلافاتی ایجاد کند اما اهدافش در عراق محقق نخواهد شد. چرا؟ ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «اگر می‌خواهی بر دنیا مسلط شوی باید خاورمیانه را بگیری. اگر می‌خواهی بر خاورمیانه مسلط شوی، باید عراق را تحت‌کنترل در بیاوری» خاورمیانه برای آنها مهم است. نباید این نکته را از نظر دور داشت که خانواده‌های عراقی اگر هم مذهبی نباشند، محافظه‌کار هستند و به‌سادگی اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان در دانشگاه آمریکایی با تفکر غربی آموزش ببینند. آمریکایی‌ها با تئوری‌های خاص می‌خواهند فرهنگ عراق را تغییر دهند زیرا با این فرهنگ هیچ ایده و هدف آمریکایی و صهیونیستی در عراق محقق نخواهد شد. به دلیل شناخت از آمریکا، باید دانشگاه آمریکایی تحت‌اشراف وزارت علوم عراق باشد. باید وزارت علوم درباره اهداف این دانشگاه پاسخگو باشد و بگوید بر چه اساسی تاسیس شده و قرار است در آن‌چه کار کنند و نحوه تدریس در آن چگونه است؟ پارلمان هم باید جوابگو باشد تا بدانیم اهداف این دانشگاه چیست. ما منکر دانشگاه نیستیم و هر کشوری برای تاسیس دانشگاه در عراق پیشقدم شود، عالی است اما باید دانشگاه‌ها زیرنظر وزارت علوم باشد تا اهدافش منحرف نشود. باید دانشگاه زیرنظر کامل عراق باشد نه اینکه ما اجازه نظارت بر آن را نداشته باشیم.

اما در این بین نباید از یک نکته غافل شد و آن هم نقش مرجعیت در عراق است. وقتی به این سوال می‌رسیم که آیا با وجود مرجعیت، آمریکایی‌ها به اهداف‌شان دست پیدا می‌کنند یا نه، به دو فتوای مهم مرجعیت می‌رسیم که یکی از آنها پس از حمله داعش به عراق صادر شد. در آن زمان با اینکه برخی در عراق مذهبی نیستند ولی وقتی مرجعیت فتوا داد، همه آمدند. در فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی علیه داعش، سه‌میلیون نفر اعم از سنی، شیعه و کرد آماده جنگ شدند. مرجعیت در عراق بالاخص آقای سیستانی حرف آخر را می‌زند. مرجعیت در نهایت اگر ببیند آمریکا در دانشگاهش دنبال مسائل دیگری است، ساکت نمی‌نشیند تا آمریکا جوانان عراقی را منحرف کند. احساس می‌کنم مرجعیت در آینده محکم در برابر این جریان خواهد ایستاد.