تاریخ : Wed 17 Mar 2021 - 09:45
کد خبر : 52825
سرویس خبری : جهان شهر

منابع مالی دانشگاه‌های آمریکایی در عراق

منابع مالی دانشگاه‌های آمریکایی در عراق

این‌طور که به نظر می‌رسد بنیاد دانشگاه آمریکایی در عراق در واقع یک پروکسی با هدف انتقال پول جهت حمایت از دانشگاه‌های آمریکایی در عراق است که با هدف فرار از گزارش‌های‌ مالی و انتقال پول خارجی راه‌اندازی شده است. از این بنیاد هیچ اطلاعات بیشتری جز اسامی هیات‌مدیره آن در دسترس نیست.

هر سه دانشگاه آمریکایی در کشور عراق به‌عنوان یک دانشگاه «غیرانتفاعی» راه‌اندازی شده‌اند. به این معنی که هزینه‌های آنها از شهریه دانشجویان تامین خواهد شد و همچنین می‌توانند از کمک اسپانسرهای خارجی نیز بهره ببرند. با این حال این دانشگاه‌ها تاکنون اقدام به مشخص‌کردن منابع مالی خود به‌طور شفاف نکرده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشرشده یکی از نقد‌های اساسی به دانشگاه آمریکایی بغداد، ‌شماتیک سرمایه‌گذاری در آن بوده است. یکی از سرمایه‌گذاران اصلی آن که حساسیت منتقدان عراقی را نیز برانگیخته بود، یک تاجر با نفوذ عراقی (و گویا از شیعیان عراق) است که در سرمایه‌گذاری و تسهیل ساخت این دانشگاه نقش پررنگی داشته است. براساس این انتقاد‌ها بازسازی محوطه دانشگاه آمریکایی بغداد ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته که از سرمایه شخصی یک تاجر تامین شده است.

علی‌رغم اینکه دو دانشگاه آمریکایی در منطقه کردستان عراق در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده بودند اما در سال ۲۰۱۸ یک موسسه در ایالت تگزاس آمریکا با ۹ عضو هیات‌مدیره تحت‌عنوان «بنیاد دانشگاه آمریکایی در عراق» راه‌اندازی شد که هدف آن جذب کمک‌های خیریه و داوطلبانه برای حمایت از این دانشگاه‌هاست. این بنیاد در پایگاه اینترنتی خود تنها «دانشگاه آمریکایی سلیمانیه عراق»‌ را به‌عنوان زیرمجموعه‌های خود معرفی کرده است. به هر‌روی این موسسه به‌عنوان یک سازمان معاف از مالیات و تحت قوانین آمریکاست و توسط «خدمات درآمد داخلی» (زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا) به‌عنوان یک موسسه خیریه عمومی داخلی تعریف شده است.

این‌طور که به نظر می‌رسد این موسسه ثبت‌شده در واقع یک پروکسی با هدف انتقال پول جهت حمایت از دانشگاه‌های آمریکایی در عراق است که با هدف فرار از گزارش‌های‌ مالی و انتقال پول خارجی راه‌اندازی شده است. از این بنیاد هیچ اطلاعات بیشتری جز اسامی هیات‌مدیره آن در دسترس نیست.

در ادامه به معرفی هیات‌مدیره بنیاد دانشگاه آمریکایی در عراق پرداخته شده است.

  کولیس مالوف / مشاور عمومی دانشگاه آمریکایی عراق در سلیمانیه

 به‌طور مستقیم به رئیس دانشگاه درخصوص مسائل حقوقی داخلی و خارجی مرتبط با دانشگاه گزارش می‌دهد. او همچنین استادیار دوره‌های حقوق تجارت و مدیریت تجاری در این دانشگاه است. پیش از این او سابقه مدیرعامل اجرایی در یک اداره مشاوره تجاری در واشنگتن را برعهده داشت. او در رشته حقوق در موسسه فیلگل و فردریک تحصیل کرده است.

  اریک براون / عضو ارشد موسسه هادسون

سابقه مدیریت طیف گسترده‌ای از پروژه‌های تحقیقی و تحلیلی روابط آسیا و خاورمیانه، امنیت و توسعه بین‌الملل و آینده‌های آلترناتیو ژئوپولیتیک را دارد. او درحال حاضر در زمینه کمک بین‌المللی به کشورهای آسیب‌پذیر و راهبردهای افزایش امنیت عمومی در کشورهای ضعیف و مورد مناقشه فعالیت می‌کند.

  فرانک بلیک / مدیرعمومی فروش و سرویس‌های خارجی شرکت Home Depot

درحال حاضر در سمت مدیرعمومی فروش و سرویس خارجی شرکت Home Depot فعالیت می‌کند و مسئول هدایت نیروی فروش حرفه‌ای در سراسر کشور و همچنین هدایت خدمات B2B این شرکت است. او پیش‌تر به‌عنوان کاپیتان ارتش ایالات‌متحده در عملیات آزاد‌سازی عراق حضور داشته و دارای مدال افتخار برنز است. او همچنین در شرکتی که خودش اخیرا راه‌اندازی کرده به‌عنوان سرمایه‌گذار انجل فعالیت می‌کند.

  گایلن آر.هانسن/ شریک حسابرسی و مدیر تضمین‌ کیفیت در EKS & H و خزانه‌دار بنیاد دانشگاه آمریکایی عراق (AUIF)

اخیرا پس از 40 سال فعالیت در حرفه حسابداری، به‌عنوان شریک حسابرسی شرکت مسئولیت محدود و حرفه‌ای «پلنت‌موران» بازنشسته شد. وی در حرفه خود، دورانی طولانی را در دوره‌های عمومی به‌عنوان مدیر «آرتور آندرسن» و پس از آن «پرایس واترهاوس» گذراند. «هانسن» درحال حاضر، در «هیات استانداردهای حسابرسی»، زیرمجموعه «انجمن حسابداری رسمی آمریکا» نیز فعالیت می‌کند. «هیات استانداردهای حسابرسی»، نحوه حسابرسی برای تمامی نهادهای غیردولتی آمریکا، ازجمله سازمان‌های غیرانتفاعی را مقرر می‌کند. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا در «پومونا» و دارای مدرک مدیریت ارشد کسب‌وکار در رشته تجارت بین‌الملل از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در «فولرتون» است.

  جیک کیوساک / دستیار مدیر شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مرزی «کراس باندری»

دستیار مدیر شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مرزی کراس باندری و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تابعه آن، کراس باندری انرژی است. پیش از حضور در کراس باندری، به‌عنوان افسر ارتش تفنگداران دریایی در عراق خدمت کرده و در شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ابراج کپیتال کار می‌کرد. وی همچنین در سال 2011 در کردستان کار کرد و به شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی در خارج از کشور در مورد نمونه سرمایه‌گذاری انجام‌شده خود در منطقه مشاوره داد. وی رئیس شورای تجارت مرزی انجمن سهام خصوصی بازار نوظهور، عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری آفریقا آمریکا، محقق برنامه رهبری ریاست‌جمهوری، عضو شورای روابط خارجی و محقق اسپن آیدیاز است.

  ژان پل شنپر- کستیرس / بنیانگذار شنپر- کستیرس

اولین برنامه تبادل دانشجو را بین دانشگاه استنفورد و عراق پس از جنگ در سال 2004 بنا نهاد. وی بنیانگذار شرکت مسئولیت محدود و حرفه‌ای «شنپر- کستیرس»، یک موسسه حقوقی در واشنگتن دی‌سی و همچنین محقق بحران امنیت ملی در مرکز حقوق دانشگاه جورج‌تاون است. پیش از این، وی به‌عنوان منشی قضایی راجر ال گریگوری، در دادگاه تجدیدنظر برای مدار چهارم آمریکا و دادگاه تجدیدنظر نیروهای مسلح اسکات دبلیو استاکی در آمریکا خدمت می‌کرد. وی مدرک «جی دی» (مدرک دکترای حرفه‌ای و نخستین درجه تخصصی عالی در رشته حقوق) مرتبط با خدمت حقوقی داوطلبانه خود را از دانشکده حقوق استنفورد دریافت کرد و دارای مدارکی ازجمله مدیریت ارشد سیاست عمومی از مدرسه کندی هاروارد، کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی و کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه استنفورد است.

  کلی پیلر / مدیرعامل و بنیانگذار NextGenVest

مدیرعامل و بنیانگذار نکست جن وست (NextGenVest) مستقر در شهر نیویورک است که به «نسل زد» (نسل اینترنت) کمک می‌کند تا بار بدهی و وام دانشجویی را کاهش دهد. وی همکار بنیانگذار و مدیر اجرایی اکراس بوردرز (Across Borders) است و با هدف کمک به دانشجویان، با همکاری با دانشگاه‌های عراقی، مشاغل مجهز به فناوری این کشور را ایجاد می‌کند. کلی همچنین با هدف کمک به پیشرفت دانش‌آموزان، چندین شرکت تاسیس کرده است. وی در زمان حضور در هاروارد، کسب‌وکار در اکراس بوردرز را شروع کرد. اکراس بوردرز، یک موسسه غیرانتفاعی است که به دانشجویان عراقی کمک می‌کند تا اقتصادشان را با تاسیس شرکت‌های خود بازسازی کنند و با برگزاری اجلاس بانوان بین‌المللی در تجارت، رهبران زن عالی دانشگاهی را گرد هم آورد. وی به‌عنوان محقق جهانی 2013 بنیاد «کافمن»، در «مجله فوربس» شناخته شده است.

  کایل‌ای لانگ / مدیرتولید محتوا مرکز پژوهشی هانوور

مدیرتولید محتوای آموزش‌عالی تحقیقات هانوفر است. کتاب وی با نام «ظهور دانشگاه آمریکایی در خارج از کشور» که در دست چاپ است، توسعه موسسات آموزش‌عالی مستقل به سبک آمریکا در سطح جهان را بررسی می‌کند. وی از تعداد زیادی موسسات از این دست، در هفت کشور و سه قاره بازدید کرده است. وی پیش از این، در چند سمت ارشد، ازجمله مدیر دفتر اجرایی آمریکا و مدیر ارتباطات و توسعه نهادی در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه عراق، خدمت کرده است. کایل برای «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا»، «بانک توسعه آسیایی» و سازمان‌هایی که قابلیت اداره آموزش‌عالی و نتایج حاصل از یادگیری دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند، به ارائه مشاوره پرداخته است. او دارای مدرک دکترای رشته آموزش تطبیقی و بین‌المللی از دانشگاه کلمبیا، کارشناسی‌ارشد رشته علوم انسانی از کالج «سینت جان» و کارشناسی مطالعات کلاسیک از کالج «واباش» است.

  آلانا ماری لوینسون-لابروس /  مدرس ارشد دانشگاه آمریکایی عراق در سلیمانیه

سال 2011 در دپارتمان زبان دانشگاه آمریکایی سلیمانیه عراق تدریس کرده است. وی در زمان حضورش در این دانشگاه، در تاسیس این دپارتمان نقش مهمی ‌داشت و به‌عنوان رئیس و موسس فعالیت می‌کرد. وی ضمن ترجمه کردن شعرهای کلاسیک و معاصر کردی و میزبانی از شاعران منطقه، کارگاه سالانه ترجمه را برگزار می‌کند. وی مدرک کارشناسی‌ارشد رشته هنرهای زیبا را از کالج وارن ویلسون و کارشناسی‌ارشد آموزش زبان انگلیسی و کارشناسی اندیشه سیاسی و اجتماعی خود را از دانشگاه ویرجینیا دریافت کرد. وی به‌عنوان محقق برنامه اکولز، جایزه «ریچارد مید» را به خاطر کسب مدارج عالی در آموزش زبان انگلیسی دریافت کرد و افتخار عضویت در انجمن شاگردان ممتاز ریون را به دست آورد. مطالب وی در مجله‌های «لووا ریویو»، «ورلد ویتاوت بوردرز» (کلمات بدون مرز)، «فر آبزرور» و «نایتی فرست مریدین» منتشر شده است. وی «سو جاست»، جشنواره بین‌المللی هنر، گلچینی از ترجمه‌ها و مصاحبه‌های هنرمندان آمریکایی و عراقی را جمع‌آوری و ویرایش کرد.

  نیومن هالوورسن / دستیار بازنشسته موسسه Covington & Burling

شریک بازنشسته شرکت تضامنی با مسئولیت محدود «کاوینگتن و برلینگ» است و در زمینه قانون مالیات بر درآمد فدرال، دعاوی مالیاتی فدرال، قانون مالیات ایالتی، قانون سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی معاف و دعاوی عمومی فعالیت می‌کند. از سال 1983 تا 1985، دستیار دادستان آمریکا در واشنگتن در حوزه‌های دادرسی مدنی، هیات‌منصفه و جرائم جنایی و از سال 1987 تا 1990، مشاور مستقل تحت قانون اخلاق در دولت بود. هالوورسن، عضو هیات‌امنا و رئیس کمیته راهبری دانشگاه آمریکایی سلیمانیه در عراق است. وی از سال 1961 تا 1967 در نیروهای رزمی‌ تفنگداران دریایی آمریکا خدمت کرد.

 مایکل گفولر/ سفیر بازنشسته ایالات‌متحده آمریکا

به مدت 26 سال به‌عنوان سفیر آمریکا در عربستان، بحرین، عراق، روسیه، ارمنستان، مولداوی، لهستان و بلژیک خدمت کرد. وی در سال 2010 با درجه سفیری از وزارت امور خارجه بازنشسته شد. وی پس از ارائه خدمات دیپلماتیک خود، از سال 2010 تا 2012 رئیس امور غرب آسیا و آفریقای شمالی در اداره روابط بین‌الملل «اکسان موبیل» بود.

  استیو لوتس / معاون دفتر روابط خاورمیانه در اتاق بازرگانی ایالات‌متحده

مسئول شورای تجارت آمریکا-مصر، ابتکار تجارت آمریکا-عراق و طرح تجارت آمریکا-شورای همکاری خلیج‌فارس را برعهده دارد و به‌عنوان مدیر هر یک از این موارد ذکر شده فعالیت می‌کند. وی در این سمت، مسئول توسعه و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که فرصت‌های موجود برای آمریکا جهت تجارت و سرمایه‌گذاری در مصر، عراق و شورای همکاری خلیج فارس را توسعه می‌دهد. وی برای پیشبرد و گسترش روابط تجاری با شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی و رهبران دولت همکاری نزدیک دارد. «لوتس» از اداره تجارت بین‌المللی وزارت بازرگانی آمریکا به مجلس آمد و در آنجا متخصص ارشد قانونگذاری در دفتر امور بین‌دولتی بود. وی با هدف حفظ منافع و کسب مزایای تجارت و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و پیشبرد دستور کار تجارت دولت در کپیتال هیل، بر موضوع آموزش اعضای کنگره متمرکز شد.