تاریخ : Mon 15 Mar 2021 - 09:38
کد خبر : 52746
سرویس خبری : ورزش

داور به خاطر پنالتی اشتباه استقلال، کارت مرا تغییر داد

عیدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: داوران مقصر نیستند، تا VAR نباشد باید حرص بخوریم

داور به خاطر پنالتی اشتباه استقلال، کارت مرا تغییر داد

نظر داور به خاطر اعتراض‌های من عوض نشد بلکه با همکارانش مشورت کرد و تغییرنظر داد. او خودش هم از تصمیمی که گرفته بود مطمئن نبود. از این رو وقتی می‌خواست نظرش را عوض کند فکر کردم می‌خواهد رای را برگرداند. فکر کردم متوجه شده من خطا نکردم و باید خطای بازیکن استقلال را بگیرد ولی در کمال ناباوری فقط رنگ کارت را تغییر داد. او فقط کارت قرمز مرا به کارت زرد تبدیل کرد درحالی که باید پنالتی را بر می‌گرداند.

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم پیکان با شکست مقابل تیم استقلال از رقابت‌های جام حذفی کنار رفت. این بازی پرتنش از همان دقایق ابتدایی با حواشی همراه بود. در دقیقه 14 بازی بود که داور برای استقلالی‌ها پنالتی اعلام و بازیکن تیم پیکان را اخراج کرد ولی خیلی زود تصمیمش را تغییر داد و کارت قرمز مجید عیدی را با کارت زرد عوض کرد. با این حال پنالتی سر جایش باقی ماند و تبدیل به گل هم شد. این اقدام داور برخلاف تصورش باعث آرام‌تر شدن این بازیکن که نشد هیچ بلکه او را بیشتر هم عصبانی کرد. از این رو عیدی در این بازی به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌‌ها تبدیل شد. تاثیر این تصمیم داور تا دقایق پایانی بازی روی هر دو تیم باقی بود. مخصوصا بازیکنان تیم پیکان که شاید تا آن زمان روی جام حذفی حسابی باز نکرده بودند ولی از آن پس برای کسب پیروزی در این بازی با‌انگیزه‌تر شدند و البته درنهایت بازی را هم واگذار کردند و معتقدند که به خاطر داور این نتیجه رخ داده است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مجید عیدی را در ادامه می‌خوانید.

از بازی جام حذفی شروع کنیم، پنالتی استقلالی‌ها درست بود؟

برای صد هزارمین بار می‌گویم که آن صحنه اصلا پنالتی نبود. تصویر تلویزیون به شکلی بود که همه فکر می‌کردند پنالتی است درحالی که پای من زودتر از بازیکن حریف به توپ رسید و او خود را روی من انداخت. تصاویر طوری القا می‌کند مثل اینکه من پای دیاباته را زدم. در صورتی که اصلا این‌طور نبود. زاویه بالا طوری نشان می‌دهد مثل اینکه من خطا کردم و پای بازیکن حریف را زدم. درحالی که برعکس بود چون قبل از اینکه به توپ برسد روی من افتاد و اصلا خطای او بود! ولی من به جای او اخراج شدم.

و آنقدر به داور اعتراض کردی که نظرش عوض شد!

نظرش به خاطر اعتراض‌های من عوض نشد بلکه با همکارانش مشورت کرد و تغییرنظر داد. او خودش هم از تصمیمی که گرفته بود مطمئن نبود. از این رو وقتی می‌خواست نظرش را عوض کند فکر کردم می‌خواهد رای را برگرداند. فکر کردم متوجه شده من خطا نکردم و باید خطای بازیکن استقلال را بگیرد ولی در کمال ناباوری فقط رنگ کارت را تغییر داد. او فقط کارت قرمز مرا به کارت زرد تبدیل کرد درحالی که باید پنالتی را بر می‌گرداند.

چرا فکر می‌کنی داور از تصمیمش مطمئن نبود؟

مشخص بود مردد است. نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده است. کاملا مشخص بود خودش هم در اعلام پنالتی 50-50 است. مثلا می‌خواست کار را درست کند که به نوعی اشتباهش را جبران کرده باشد. برای همین کارت قرمز مرا پس گرفت و به من کارت زرد نشان داد.

اینجا بود که خیلی عصبانی شدی؟

من واقعا اعصابم به‌هم ریخت. واقعا داغ کرده بودم چون واقعا خطایی انجام نداده بودم. چرا باید این همه عصبانی شوم؟ اگر خطا کرده باشم می‌گویم خطا کردم و مسئولیت کار را می‌پذیرم ولی وقتی مرتکب خطا نشدم چرا باید زیربار جریمه آن بروم. وقتی خطا کرده باشم دیگر کارت قرمز و زرد فرقی ندارد. حرف من این بود که اصلا خطا نکردم. دوربین پشت دروازه وجود دارد و کاملا نشان می‌دهد من قبل از دیاباته تکل زدم و او اصلا به توپ نرسیده است. وقتی به توپ نرسیده چطور خطا کردم؟

ولی به نظر می‌رسید با فریاد‌هایی که می‌زدی و اعتراض‌های نیمکت پیکان، کارت به نفع تو تغییر رنگ داد.

من قبول دارم که خیلی عصبانی بودم ولی واقعا این تغییر کارت به کارمان نیامد. خیلی وقت‌ها پیش‌آمده که داورها در برخی صحنه‌ها مردد هستند و چون سیستم VAR نداریم به این شکل آسیب می‌بینیم. این مشکلات طبیعی است. داوران هم ممکن است اشتباه کنند چون فشار زیادی روی آنهاست. از طرفی نمی‌خواهند حق تیمی ضایع شود و همین موضوع ممکن است آنها را در برخی تصمیمات‌شان مردد کند. امیدوارم با ورود VAR به فوتبال ما داورها به آرامش برسند و ما دیگر از این قبیل آسیب‌ها نبینیم. من اصلا بازیکنی نیستم که شلوغ‌بازی در بیاورم و جو را به‌هم بریزم ولی چون خطا نکرده بودم خیلی از نظر روانی به‌هم ریختم و عصبی شدم. فکر می‌کنم استقلالی‌‌ها هم خودشان پنالتی را قبول نداشتند.

جالب است که دیاباته با آن قد و قامت موفق شد از تیم شما پنالتی بگیرد!

برنامه استقلالی‌ها همین بود. در طول نیمه اول دیگر بازیکنان‌شان هم بارها این کار را کردند و خود را به زمین می‌زدند ولی خوشبختانه پنالتی دیگری گرفته نشد.

این پنالتی چقدر در عملکرد تیم‌تان تاثیر‌گذار بود؟

قطعا برنامه‌های ما را به‌هم زد. ما می‌خواستیم براساس تمرینات و شناختی که از تیم استقلال داشتیم در نیمه اول گلی دریافت نکنیم. در ادامه ولی با پنالتی‌ای که داور اعلام کرد کل برنامه‌های تیم ما به‌هم ریخت. مربیان پلن‌های زیادی برای نیمه اول داشتند ولی با این گل مجبور شدند همه را تغییر دهند و شیرازه تیم به‌هم ریخت. نمی‌خواستیم گل بخوریم و قرار بود نیمه اول را بدون گل به پایان برسانیم ولی دیگر برنامه‌ای برای‌مان نماند.

نیمه اول در اختیار استقلال بود ولی در ادامه عملکرد بهتری به نمایش گذاشتید.

متاسفانه بعد از پنالتی تیم ما تمرکزش را از دست داد و در ادامه روی یک اشتباه گل دوم را هم دریافت کردیم. این گل را هم به‌راحتی دریافت کردیم و می‌توانستیم گل نخوریم. در نیمه دوم اما همه چیز تغییر کرد. روی اعصاب‌مان مسلط شدیم و بر بازی سوار بودیم. بارها دروازه حریف را تهدید کردیم. البته استقلالی‌ها هم از وضعیت موجود استفاده کردند و با ضدحمله دروازه تیم ما را تهدید کردند ولی خوش‌شانس بودیم و دیگر گلی دریافت نکردیم. درحالی که اگر داور آن پنالتی را به اشتباه نمی‌گرفت همه چیز تغییر می‌کرد و چه بسا ما برنده بازی بوده و به مرحله بعد صعود می‌کردیم.

به نظر می‌رسید اصلا برنامه‌ای برای جام حذفی ندارید؟

بله، برنامه چندانی برای جام حذفی نداشتیم. البته برای بازیکنان جوانی مثل ما جام حذفی تجربه خوب و هیجان‌انگیزی است و شاید اگر استقلال را شکست می‌دادیم مربیان و مسئولان باشگاه هم نگاه ویژه‌ای به این بازی‌ها می‌کردند. با این حال واقعیت این است که تیم ما توان شرکت در دو جام را ندارد. برخی تیم‌ها که یارگیری‌های خوبی داشته و حتی داعیه قهرمانی دارند به هر دو جام نگاه ویژه دارند ولی ما سعی کردیم با قدرت ظاهر شویم ولی هدف اصلی‌مان جام حذفی نبود.

فکر می‌کنی پیکان پتانسیل مدعی شدن در لیگ را دارد؟

جام حذفی برای ما تمام شد و همه تمرکزمان را روی لیگ می‌گذاریم. لیگ به نظر من از جام حذفی مهم‌تر است. لیگ برای تیم‌هایی مثل پیکان بهتر است. می‌توانیم در مسابقات لیگ عملکرد خوبی داشته و به جایگاه خوبی برسیم. نه اینکه پیکان توانایی نداشته باشد بلکه هزینه‌ها، یارگیری‌ها و برنامه‌های باشگاه‌ها با هم متفاوت است. تیم ما در مقطعی یک افت داشت ولی خیلی زود بازیکنان به خودشان آمدند و با نتایجی که گرفتیم به بازی‌ها برگشتیم و دوباره با قدرت وارد مسابقات شدیم. تیم ما جوان‌های خوبی دارد و همه بازیکنان با‌انگیزه هستند. در کل اتحاد خوبی حاکم است و ما برای به‌دست آوردن جایگاهی خوب در لیگ برتر تلاش می‌کنیم.

برنامه پیکان برای بازی آینده مقابل تیم ذوب‌آهن چیست؟

 امیدوارم دربازی مهم با ذوب‌آهن نتیجه گرفته و با برد به استقبال تعطیلات نوروز برویم. باید در این بازی پیروز شویم تا امتیازات از دست رفته را جبران کنیم و روند روبه رشدی را از این بازی آغاز کنیم. تیم ما یک‌بار تا رده پنجم بالا آمد و باز هم می‌توانیم به این مهم برسیم از این‌رو همه تمرکز خود را روی لیگ می‌گذاریم و بازی با استقلال را با همه حواشی‌اش به فراموشی می‌سپاریم.