تاریخ : Mon 15 Mar 2021 - 00:56
کد خبر : 52736
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

44 هزار هنرکارت صادر شد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر:

44 هزار هنرکارت صادر شد

سیدزاده گفت: حجم درخواست برای دریافت هنرکارت بسیار بالاتر از پیش‌بینی ما بوده است و فکر می‌کنم درحال‌حاضر ۴۴ هزار هنرکارت به‌دست افراد رسیده است. برنامه ما هم برای سال ۱۴۰۰ این است که این شبکه هنرکارت به بلوغ برسد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ بتوانند از تسهیلات تکمیلی‌اش برخوردار شوند.

سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در تازه‌ترین نشست خبری که یکشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه در تالار خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد، به‌ تشریح عملکرد صندوق اعتباری هنر در سال ۱۳۹۹ و سیاست‌های حمایتی در ایام کرونا پرداخت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این نشست خبری با اشاره به اهداف و وظایف صندوق اعتباری هنر، در پنج بخش بیمه تامین‌اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم مستمری، کمک مستمری و تسهیلات خدمات به جامعه فرهنگ، هنر و رسانه گفت: «ما در حوزه سهم بیمه هنرمندان عضو سازمان تامین اجتماعی با چالش زیادی همراه بودیم، اما با تعامل ویژه‌ای که با این مجموعه صورت گرفت به‌رغم بار ویژه مالی‌ای که در این حوزه داشتیم، توانستیم حق بیمه 3 ماهه اول سال ۹۹ هنرمندان را رایگان پرداخت کنیم. در این راه هم متوجه شدیم که این حمایت، حمایت مهمی است که به‌شدت روی آن تاکید داریم. شرایطی که به‌نوعی مهم‌ترین کار دولت است. ما در حوزه اعطای تسهیلات هم حجم قابل توجهی از تسهیلات را به اهالی محترم فرهنگ و هنر دادیم که گزارش کامل فعالیت‌های آن خدمت‌تان ارائه شده است.»

سیدزاده با اشاره به هنرکارت گفت: «راجع‌به هنرکارت حرف‌های زیادی شده که من در اینجا از تکرار آن پرهیز می‌کنم. البته که حجم درخواست برای دریافت هنرکارت بسیار بالاتر از پیش‌بینی ما بوده است و فکر می‌کنم درحال‌حاضر ۴۴ هزار هنرکارت به‌دست افراد رسیده است. برنامه ما هم برای سال ۱۴۰۰ این است که این شبکه هنرکارت به بلوغ برسد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ بتوانند از تسهیلات تکمیلی‌اش برخوردار شوند.»

   واریز مبلغ یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ‍ در روزهای آخر سال

وی افزود: «ما در پیش‌بینی‌هایی که برای بیکاری ناشی از کرونا داشتیم، تصمیم گرفتیم که برای روزهای منتهی به تعطیلات کمک هزینه‌هایی را تقدیم هنرمندان کنیم. در این راستا با وجود مشکلاتی که پیش آمد با رئیس سازمان برنامه و بودجه چند روز پیش جلسه برگزار کردیم و تصمیم بر این شد تا برای عزیزانی که در هنرکارت ثبت‌نام کردند مبلغ یک‌میلیون و پانصد هزار تومان دیگر تا روزهای آینده به حسابشان واریز ‌شود... البته درباره واریز مرحله دوم از امروز شروع می‌کنیم و تا فروردین و اردیبهشت هم پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند. برنامه‌هایی را برای ابتدای سال داریم که بتوانیم حق‌بیمه اوایل سال ۱۴۰۰ هنرمندان را به‌صورت رایگان پرداخت کنیم، البته هنوز قول قطعی نمی‌دهم اما نهایت تلاش ما این است که بتوانیم برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت حق بیمه پرداخت کنیم.»

وی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته صندوق اعتباری هنر در ارائه خدمات این مجموعه طی روزهای کرونایی توضیح داد: «پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی (سهم فرد) 3 ماهه اول اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، پرداخت حق بیمه درمان تکمیلی فصل تابستان، کمک‌های بلاعوض و اعطای تسهیلات، پرداخت کمک هزینه معیشتی در قالب کمک مستمری به بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای صندوق اعتباری هنر، بهره‌مندی ثبت‌نام‌کنندگان هنرکارت از بیمه‌نامه کرونا، پرداخت کمک‌هزینه ایام بیکاری کرونا از جمله فعالیت‌هایی است که طی ایام کرونایی از سوی صندوق اعتباری هنر پیش‌روی هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته است. ضمن اینکه پرداخت تسهیلات به چند پردیس‌ سینمایی و ۴۵ تماشاخانه تئاتر از جمله خدمات ما در ایام کرونایی است که برخی از آنها نیز تمدید شده‌اند.»

وی افزود: «به‌دلیل فشارهایی که برای پرداخت‌ها داشتیم، فشارهای بیشتری برای دریافت هنرکارت صندوق اضافه شد که این نشان‌دهنده موضعی است که امسال بیش از ۲۰ هزار نفر به صندوق اعتباری هنر اضافه شدند. به همین میزان درخواست عضویت در صندوق اعتباری هنر هم افزایش پیدا کرده که اگر متقاضیان عضویت، هنرمند باشند قدمشان بر چشمان ماست، اما چون واقعا حجم ورودی ما بسیار بالاست و هم‌اکنون بیش از ۸۴ هزار هنرمند تحت پوشش داریم، بنابراین عذرخواهی می‌کنم اگر تعداد سرویس‌دهی ما به عزیزان سرعت کمتری پیدا کرده فقط به‌دلیل حجم بالای متقاضیان، پالایش اعضا و موضوع صدور «هنرکارت» بود که به‌شدت کار ستادی زمان‌بر و پیچیده‌ای است.»

   رونمایی از «سایه» و «پروانه» در سال ۱۴۰۰

سیدزاده با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای رونمایی از سامانه «سایه» در سال ۱۴۰۰ گفت: «سامانه سایه در دسترس همه مبادی حمایتی حوزه فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت حتی سازمان‌هایی که نیازمند دریافت اطلاعات از هنرمندان برای بسته‌های حمایتی خود هستند می‌توانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند. این سامانه یک سامانه شفاف‌سازی برای نحوه ارائه خدمات به هنرمندان و شناسایی این خدمات است که می‌تواند ما را در برنامه‌ریزی فعالیت‌های حمایتی مدیریت کند. این سامانه یکی از کلان‌ترین سامانه‌های وزارت ارشاد است که موجب تمرکز حمایت‌ها می‌شود که حمایت‌های ما به‌صورت برنامه‌ریزی شده و عادلانه برای جلوگیری از تضییع حق هنرمندان است.»

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از این نشست به سامانه «پروانه» و رونمایی از آن در سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: «سامانه «پروانه» یک بازار برای حوزه فرهنگ و هنر است که برای اعضای ایجادکننده یک فضای معرفی برای ارائه آثار و پروفایل حرفه‌ای هنرمندان و اصحاب رسانه است. در این سامانه علاوه‌بر نمایش آثار، تعرفه‌ها و قیمت کالاها و محصولات فرهنگی و رسانه‌ای ثبت‌نام‌کننده در سامانه پروانه، پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد. این یک سامانه و بازار بومی برای معرفی محصولات مختلف هنرمندان همه حوزه‌هاست که می‌تواند شرایط موثری را برای دیده‌شدن ایجاد کند. در کنار این پلتفرم یک بازار شکل می‌گیرد که وظیفه ما هم در این راستا بازارگردانی و رونق‌دهی حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر است.»

 انجام ۲۵۰ میلیارد تومان اقدام حمایتی ‍ در بخش‌های مختلف

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: «ما حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اقدام حمایتی در بخش‌های مختلف انجام دادیم. این درحالی است که بودجه صندوق حدود ۷۹ میلیارد تومان است. اگر این دخل با این خرج می‌خواند پس من باید کوتاهی خودم از انجام وظایف را اعلام کنم. اما بدانید ما برای دریافت همین بودجه‌ها از جمله بودجه حمایتی که با حمایت دکتر نوبخت صورت گرفت واقعا نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم. همین نشان‌دهنده تلاش برای دستیابی به منابع است که همین چالش‌هایی را هم به‌همراه خواهد داشت. اما ما می‌گوییم عیب ندارد، چراکه باید حق حوزه فرهنگ و هنر را گرفت. شما مطمئن باشید اگر ماجرای هنرکارت اتفاق نمی‌افتاد به‌دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی کمتر کسی به ما خرده می‌گرفت. اما ما بر این باور بودیم که این بودجه حق هنرمندان است که باید صورت می‌گرفت. ما در حوزه پرداخت وام‌های بلاعوض و تسهیلات مختلف با بسیاری از نهادها و مجموعه‌ها وارد تفاهم شدیم که هم به این مجموعه‌ها فشار آمد و هم ما با چالش‌های زیادی مواجه شدیم.»

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ارائه توضیحاتی، درباره روند توزیع هنرکارت در شهرستان‌ها و اصناف مختلف هنری در تهران و تایید مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، به موضوع راه‌اندازی سامانه پاسخ به اعتراضات مرتبط با «هنرکارت» و اختصاص یک بودجه حمایتی از هنرمندان در مواجهه با بیکاری اشاره کرد و گفت: «طبق رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مقررشده تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را به‌عنوان بیمه بیکاری هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه در بودجه سال ۱۴۰۰ درنظر بگیریم. در این زمینه هم با دوستان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به توافق رسیدیم که امیدوارم به همین شکل اجرایی شود. البته من در این چند روز شنیدم که این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که امیدوارم خبر درستی نباشد.»