تاریخ : Mon 08 Mar 2021 - 15:20
کد خبر : 52653
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

سروش هم بودجه مشخص ندارد

مدیر انتشارات سروش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سروش هم بودجه مشخص ندارد

کرمی گفت: امروز نیاز داریم دولت حمایت کند که هم کتاب‌های فاخر منتشر شود و هم اینکه کتاب‌های متنوع از حوزه‌های دیگر. البته باید این نکته را بگویم که ما هم مثل انتشاراتی‌های دیگر بودجه مشخصی نداریم و باید اقتصاد خودگردان داشته باشیم.

سعید کرمی چند ماهی است که مسئولیت مدیریت انتشارات سروش را به‌عهده گرفت است. به سراغ او رفتیم تا در مورد برخی از نظرات و نقدهایی صحبت کنیم که در خلال گفت‌وگو با کارشناسان حوزه نشر و نویسندگان مطرح شده بود. او در ابتدای صحبت‌هایش به کارهایی اشاره کرد که در چند ماه اخیر در انتشارات سروش به نتیجه رسیده است و در این باره گفت: «انتشارات سروش پیشینه خوبی دارد و در برخی حوزه‌ها به‌عنوان یک نشر به‌نوعی عمومی و در جهاتی تخصصی شناخته می‌شود. در حوزه‌های تخصصی مثل رسانه و فرهنگ و هنر که به آن شناخته می‌شویم در سال آینده ورود جدی خواهیم داشت. ان‌شاءالله در سال آینده حوزه‌هایی را تقویت خواهیم کرد که مخاطبان سروش با آن ذهنیت و از آن خاطره دارند. مثل رسانه و حوزه‌های تخصصی فیلم و عکس و تلویزیون. البته برای حوزه‌های عمومی‌تر هم برنامه خواهیم داشت. ولی انتشارات سروش در حوزه‌های تخصصی ورود جدی خواهد کرد. درحال‌حاضر بحث توسعه رسانه‌ای در فضای جدید بسیار داغ است و انتشارات سروش حتما در این حوزه فعالیت خواهد داشت.

بعضی از حوزه‌ها، حوزه دایره‌المعارف‌ها و دانش‌نامه‌هاست که قبلا سروش در این حوزه بسیار کار کرده بود و می‌خواهیم در سال جدید حتما به این موضوع بپردازیم و آن را تقویت کنیم. بخش‌هایی از کار در این حوزه بلاتکلیف و ناتمام مانده بود که می‌خواهیم این را به سرانجام برسانیم و تمام کنیم. ذیل این موضوع درمورد فرهنگ‌نامه جنگ‌ها کاری را درحال انجام داریم که بسیار مجموعه جذابی خواهد شد.  یکی دیگر از حوزه‌هایی که مخاطبان خاص خودش را دارد، حوزه اندیشه و فلسفه است. کتاب‌های فاخری در این حوزه خواهیم داشت و نکته مهم در باب این حوزه، موضوعات جذابی است که برای چاپ کتاب انتخاب کردیم.»  مدیر انتشارات سروش با اشاره به اهمیت و سابقه آثار تاریخی این انتشارات گفت: «چند وقتی است که چاپ کتاب در این حوزه متوقف شده بود. متاسفانه ترجمه کتاب‌هایی از تاریخ که به‌نوعی مرجع هستند و می‌توانند در تحقیق‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند هم صورت نگرفته است، اما ما برای سال پیش‌رو تقریبا 10 عنوان کتاب ترجمه در این حوزه خواهیم داشت.» کرمی اضافه کرد: «این قابلیت وجود دارد ما مباحثی که به‌صورت گفت‌وگو در رادیو و تلویزیون پخش می‌شود را با یک ویراست قابل توجه به‌صورت آثار مکتوب منتشر کنیم.» مدیر انتشارات سروش همچنین درباره بازنشر کتاب‌های قدیمی این انتشارات گفت: «یک نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که از نظر حرفه‌ای نسبت تجدیدچاپ به چاپ اول باید دوبرابر باشد. اگر نشری این راه را برود می‌توانیم بگوییم که این نشر حرفه‌ای است که در این مدت کوتاه 40 عنوان را تجدیدچاپ کردیم؛ خیلی از کتاب‌ها شاید سال‌ها بود تجدید چاپ نشدند و حالا وارد این مرحله شدند. برخی از اینها هم کاملا تغییر کرده‌اند و بازنشر شدند. پیش‌بینی ما این است که 20 عنوان دیگر را تجدیدچاپ خواهیم کرد. برای ما مهم است که این کتاب‌های قدیمی دوباره چاپ شوند.» کرمی درباره درآمدزایی برای انتشارات که مساله مهمی است، می‌گوید: «به‌نظرم نشری می‌تواند موفق باشد که به اقتصاد حوزه نشر توجه داشته باشد.

برخی مولفه‌ها در این حوزه مهم است. یکی از مولفه‌ها الان کتاب‌های درسی است که می‌تواند برای یک انتشارات درآمدزایی کند. کتاب‌های درسی که اساتید درمورد آن نوشته باشند و البته یک نکته مهم درمورد این کتاب‌ها این است که کتاب‌هایی باید منتشر شوند که با نیازهای جامعه تناسب داشته باشند. این مساله خیلی می‌تواند کمک کند. یک فرد دنبال کتابی است که حوزه دانشی یا مهارتی خودش را تقویت کند اگر نشر به ذائقه و نیاز مخاطب توجه کند می‌تواند گام مهمی را بردارد. ما باید بدانیم که برای مخاطب چه چیزهایی مهم است و به چه چیزهایی توجه دارد، مثلا الان نیاز به اقتصاد دیجیتال برای بخشی از جامعه مهم است پس در این مورد باید کتاب عرضه شود. البته یک مولفه بسیار مهم دیگر این است که حوزه نشر، حوزه فرهنگ است. ما امروز با یک اوضاع و احوالی مواجه هستیم که تیراژ کتاب بسیار پایین است. امروز نیاز داریم دولت حمایت کند که هم کتاب‌های فاخر منتشر شود و هم اینکه کتاب‌های متنوع از حوزه‌های دیگر. البته باید این نکته را بگویم که ما هم مثل انتشاراتی‌های دیگر بودجه مشخصی نداریم و باید اقتصاد خودگردان داشته باشیم.»