تاریخ : Sat 13 Mar 2021 - 11:16
کد خبر : 52646
سرویس خبری : دانشگاه

آماده باش پژوهشی دانشگاه‌ها برای پساکرونا

گزارش «فرهیختگان» از فعالیت دانشگاه‌های آسیایی و اختصاص بودجه‌های دولتی به بخش‌های پژوهشی برای پیشبرد کارهای تحقیقاتی در آینده

آماده باش پژوهشی دانشگاه‌ها برای پساکرونا

همه‌گیری کرونا با تمام بحران‌هایی که برای جهان ایجاد کرد، تجربه ارزشمندی برای دولت‌ها بود تا با تأمین منابع مالی پروژه‌های تحقیقاتی، زمینه را برای پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌ها فراهم کرده و کشورها را برای مقابله با همه‌گیری‌های احتمالی دیگر آماده کنند.

ندا اظهری، مترجم: تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی تا پیش از شروع بحران کرونا در دنیا، در مسیری روبه رشد ادامه داشت و محققان و دانشمندان با تمام قوا در حوزه‌های مختلف به پژوهش و کارهای تحقیقاتی می‌پرداختند. با شروع همه‌گیری کرونا و مواجهه دنیا با موضوعی جدید و ناشناخته، تمرکز پژوهش‌ها و تحقیقات آزمایشگاهی روی ویروس کرونا افزایش یافت و اولویت‌های پژوهشی و حتی هزینه‌ها و بودجه‌های تحقیقاتی هم تغییر کرد و به این بخش اختصاص یافت. دولت‌ها بودجه‌های تحقیقاتی اختصاص‌یافته به تحقیقات آینده در حوزه کرونا را اعلام کردند و محققان با کمک این مبالغ توانستند روند تحقیقاتی خود را در راستای شناخت بیشتر ویروس کرونا و کشف درمان‌ها و واکسن این بیماری ادامه دهند. همه‌گیری کرونا بر اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه کشورها برای ایجاد آمادگی دربرابر همه‌گیری‌های احتمالی دیگر و افزایش سلامت و تاب‌آوری اقتصادی تأکید کرده است. همه‌گیری کرونا با تمام بحران‌هایی که برای جهان ایجاد کرد، تجربه ارزشمندی برای دولت‌ها بود تا با تأمین منابع مالی پروژه‌های تحقیقاتی، زمینه را برای پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌ها فراهم کرده و کشورها را برای مقابله با همه‌گیری‌های احتمالی دیگر آماده کنند.

  افزایش 12 درصدی بودجه تحقیقات در کره جنوبی

تعدیل در اولویت‌های تحقیقاتی و آمادگی در آینده برای بیماری‌های همه‌گیر و فوریت‌های بهداشتی، علامت اصلی برنامه‌ریزی بودجه در چند کشور آسیایی طی ماه‌های اخیر درکنار افزایش دیجیتالی شدن دانشگاه‌ها است که با حرکت آموزش‌ها و تحقیقات به‌سمت آموزش آنلاین و همکاری‌های تحقیقاتی آنلاین موردتوجه قرار گرفته است. دولت کره جنوبی در اطلاعیه‌ای در ماه ژانویه اعلام کرد قرار است بخشی از5.2 میلیارد دلار اختصاص‌یافته به بودجه علوم و ICT به مبلغ حدود 37 میلیون دلار را برای توسعه درمان و تولید واکسن علیه بیماری‌های عفونی جدید اختصاص دهد که با تمرکز بر تحقیقات پایه و نیز فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی برای پیشبرد اقتصاد مبتنی‌بر نوآوری، در سال 2020 حدود 12 درصد افزایش نشان می‌دهد.  دولت کره جنوبی در همه‌گیری‌های قبلی به‌ویژه بیماری سارس، درس‌هایی گرفت و تجربه‌هایی کسب کرد که واکنش آن، نتیجه سرمایه‌گذاری درازمدتی بود که در تحقیقات پایه به‌دست آمد. «پارک هیون ووک»، معاون مرکز تحقیقات موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره جنوبی با تأکید بر موفقیت نسبی این کشور در کنترل اولیه همه‌گیری معتقد است رقابت قدرتمند بخش تولید کره همچنین منجربه واکنش موفقیت‌آمیز دربرابر همه‌گیری شده است.

  تایوان، قطب نیمه‌رساناها در جهان

به گزارش universityworldnews، تایوان در موقعیت رشک‌برانگیزی قرار دارد که شرایط موجود، اجباری برای تعطیلی و رکود اقتصادی ایجاد نکرده و در سال 2020 به‌خوبی توانسته ویروس کرونا را تحت کنترل درآورد. اقتصاد این کشور در سال 2020 حدود 2.98 درصد گسترش یافته و رشد کرده است که سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای آسیایی طی یک سال اخیر کرونایی داشته است. کارشناسان این موفقیت را به‌دلیل موقعیت تایوان به‌عنوان قطب تولید علم و تحقیقات جهانی پیرامون نیمه‌رساناها عنوان کرده‌اند که تراشه‌های کامپیوتری موردنیاز برای تولید دستگاه‌های دیجیتال هستند. دانشگاه‌های تایوان به‌رغم همه‌گیری کرونا در دنیا، کلاس‌های درسی خود را به‌طور حضوری برگزار کردند و با کمترین اختلال در روند تحقیقات در سال 2020 روبه‌رو شدند، اما در عین حال، آغاز ترم بهاره دانشگاه‌ها را در ماه فوریه برای رعایت احتیاط، به‌مدت دوهفته به تأخیر انداختند. در حال حاضر، کارشناسان انتظار دارند حتی درصورت افزایش نیافتن بودجه‌های تحقیقاتی دولت، در سال آینده برخی اولویت‌های تحقیقاتی تعدیل شود.

  افزایش 4 برابری بودجه تحقیقاتی در سنگاپور

سنگاپور در دسامبر 2020 اعلام کرد طی پنج سال آینده بودجه تحقیقاتی، نوآوری و کارآفرینی خود را موسوم به طرح RIE2025 افزایش خواهد داد و قرار است تا سال 2025 این بودجه دولتی به 18.75 میلیارد دلار برسد که در مقایسه با بودجه تعیین‌شده در پنج سال گذشته بین سال‌های 2016 تا 2020 که حدود 14.25 میلیارد دلار بود، افزایش حدود چهار میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. زمانی که نخست‌وزیر بودجه جدید را اعلام کرد، خبر از افزایش 30 درصدی طی پنج سال آینده داد که افزایش چشمگیری را در امر پژوهش نشان می‌دهد که می‌تواند رونق قابل‌توجهی در بخش تحقیق و پژوهش سنگاپور داشته باشد که نتیجه نهایی آن، بهره‌مندی دانشگاه‌ها از بودجه‌های تحقیقاتی بیشتر خواهد بود. دولت سنگاپور از نتایج اکوسیستم تحقیقاتی که در مواجهه با کووید شکل گرفت، درس‌های زیادی گرفت که نشان از اهمیت سرمایه‌گذاری مداوم در امر پژوهش و نوآوری دارد.

  اخلال در تحقیقات و ابتکارات جدید مرتبط با همه‌گیری کرونا

سنگاپور ازجمله کشورهای آسیایی است که در سال گذشته و همزمان با شیوع همه‌گیری کرونا در دنیا ازنظر تحقیقاتی دچار اختلال شد، به‌طوری‌که برخی آزمایشگاه‌های پژوهشی تعطیل شدند، اما حالا بعد از گذشت یک سال، آزمایشگاه‌ها دوباره بازگشایی شده‌اند و در بیشتر موارد، محققان با کمک بودجه اضافی نیمی از سال به مقابله با ویروس رفته‌اند. در دانشگاه‌های سنگاپور، برخی محققان و پژوهشگران درکنار پروژه‌های تحقیقاتی که خودشان در پیش گرفته‌اند، پژوهش‌هایی را هم درمورد ویروس کرونا انجام داده‌اند که از آن جمله می‌توان به کیت‌های تست کرونا اشاره کرد؛ چراکه کارشناسان معتقدند ویروس کرونا در درازمدت همچنان ادامه دارد. دانشمندان سنگاپوری همراه با تحقیقات متفرقه خود، پژوهش‌های کرونایی را هم ادامه داده و از بودجه‌های دانشگاهی که به پروژه‌های تحقیقاتی آنها تعلق گرفته، منابعی اضافی را به این پروژه‌ها اختصاص می‌دهند.  معاون اجرایی دانشگاه ملی تایوان معتقد است دولت با اختصاص بودجه اضافی برای دانشگاه‌ها از این مراکز علمی حمایت می‌کند تا محققان با استفاده از این مبالغ بتوانند مسائل مرتبط با همه‌گیری کرونا را پیش ببرند. این دانشگاه با همکاری بیمارستان دانشگاهی ملی تایوان موفق به تأسیس مرکز پژوهش علوم پیشگیرانه همه‌گیری دانشگاه ملی تایوان شدند و سال گذشته بودجه تحقیقاتی معادل سه میلیارد دلار را به آن اختصاص دادند. او می‌گوید: «با تأسیس چنین مرکزی، ما علاوه‌بر محیط و فضای جدید، امکان دسترسی به تجهیزات و موضوعات تحقیقاتی جدیدی داریم که تمام فعالیت‌هایی هم که در این مرکز انجام می‌شوند، تازه هستند. علاوه‌بر آن، دانشگاه ملی تایوان برای توجه به موضوعات مرتبط با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، به‌سرعت فعالیت‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای را با هم ادغام کرد که عمدتا توسط بودجه اضافی وزارت علوم و فناوری تایوان پشتیبانی و حمایت می‌شد.» رئیس دانشگاه پژوهش‌های ملی KAIST (موسسه علم و فناوری‌های پیشرفته) در کره جنوبی اعلام کرده است که ما از زمان شیوع همه‌گیری، هیچ تغییر عظیمی در کارها و فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه مشاهده نکرده‌ایم و این درحالی است که تنها کمی شاهد کاهش پروژه‌های کوتاه‌مدت در بخش صنایع بوده‌ایم. این در حالی است که این موسسه آموزشی، قرارداد جدید تحقیق و توسعه را در ماه «می» با بودجه جدید 27 میلیون دلاری دولت برای سال‌های 2020 تا 2022 امضا و فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز کرده است.»  رئیس موسسه علم و فناوری‌های پیشرفته کره جنوبی، نوآوری‌ها و ابتکارات این مرکز را با هدف ایجاد سیستم‌های ماژول کلینیکی سیار کاهش‌دهنده همه‌گیری شامل همه موارد، از پیشگیری گرفته تا تشخیص و درمان تشریح کرده است. در این طرح بیش از 50 استاد دانشگاهی در حوزه‌های علوم پزشکی و علوم زیستی، مهندسی و طراحی صنعتی روی فناوری‌های آنتی‌ویروسی، مدیریت ابرداده‌های مرتبط با بیماری‌های عفونی و پلتفرم‌های خدمات غیرارتباطی فعالیت می‌کنند. این ابتکار عمل، پیش‌تر هم باعث تولید نوآوری‌هایی مانند بخش‌های مراقبت ویژه بادی در مواجهه  با کمبود تخت‌های مراقبت ویژه در دوران کرونایی شده است.

  زمینه‌های تحقیق و توسعه در درازمدت

یکی از موضوعات مطرح‌شده در پروژه 5ساله تحقیقاتی سنگاپور، مقابله با همه‌گیری‌های جدیدی است که ممکن است در آینده بروز و ظهور داشته باشند، درحالی که بودجه تحقیقات پایه برای تقویت دانش کشور و اقتصاد مبتنی‌بر نوآوری و پیشبرد تحقیقات پیشرفته جهانی افزایش می‌یابد تا بتواند در رقابت جهانی در زمینه تحقیقات پیشرفته باقی بماند. حدود یک‌سوم مبلغ 19میلیارد دلاری سنگاپور برای بودجه تحقیقاتی و توسعه استعدادها برای دانشگاه‌ها اختصاص یافته و این شامل دانشجویان مقاطع دکتری و افراد فعال در امور پژوهشی است که نیروهای قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که برای امر تحقیق و پژوهش مورد نیاز هستند. استخدام‌های دانشگاهی با سرعت بالایی اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه موقعیت‌های پژوهشی در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی در سطح رقابت جهانی باید مشخص شوند. این زمینه‌های تحقیقاتی شامل فناوری‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های کوآنتومی است. همه اینها به‌معنای گسترش و توسعه هستند اما لزوما به‌معنای تغییر در مسیر پژوهش و تحقیقات نیستند.

  پروژه 5ساله سنگاپور؛ رمز آمادگی پژوهشی کشور

پروژه تحقیقاتی 5ساله RIE2025 سنگاپور با بیش از دوسال مشورت با اکوسیستم‌های تحقیقاتی و دانشگاهی در سال2018 آغاز شده و درنتیجه، این طرح با اقداماتی که طی دوسال گذشته در دانشگاه ملی سنگاپور انجام می‌داده، همسو می‌شود. با وجود این، تمرکز بیشتری روی موضوعات تحقیقاتی از قبیل آمادگی و واکنش نسبت به همه‌گیری خواهد بود. مسائل و واکنش‌های مختلفی در این میان وجود دارند که با مواد شیمیایی کافی برای تست کووید-19 و سواب‌های کافی برای انجام تست آغاز می‌شوند و اینکه آیا نوآوری‌های این مراکز دانشگاهی از پروسه تحقیق تا ورود به بازار با سرعت لازم طی می‌کنند؟ چگونه می‌توان آنها را تقویت کرد؟ یکی از حوزه‌های دیگری که تمرکز روی آن زیاد است، نظارت ملی بهداشت است. البته این مورد تنها شامل حال سنگاپور نمی‌شود بلکه به وسعت آسیای جنوب‌شرقی و برای تقویت شبکه فعلی برای اطمینان از نظر منطقه‌ای مطرح می‌شود که سیستم‌های نظارت بسیار خوبی برای بیماری‌های عفونی همه‌گیر ارائه می‌کند. یکی دیگر از ستون‌های اصلی پروژه تحقیقاتی 5ساله RIE2025  انعطاف‌پذیری و تحول در زنجیره تامین منابع به‌دلیل تاثیر آن بر اقتصاد سنگاپور است که به‌دلیل همه‌گیری کرونا ضربه بزرگی را متحمل شده است. به‌دلیل محدودیت‌های مسافرتی و حمل‌ونقل ناشی از کووید-19 زنجیره تامین منابع مختل شده است. این زنجیره تامین منابع دستخوش تحولات شده است. محققان با اشاره به اقتصاد صادراتی سنگاپور معتقدند تحقیق درمورد چگونگی کاهش اختلالات ناگهانی بسیار حائز اهمیت است، چراکه سنگاپور مرکز اصلی شبکه جهانی زنجیره تامین منابع است. زنجیره تامین منابع تنها غذا و منبع مواد را تشکیل نمی‌دهد بلکه شامل تهیه قطعات مونتاژشده از سراسر جهان است که این امر تاثیر زیادی در تجارت ایفا می‌کند. پروژه RIE2025 نیز مانند پروژه RIE2020 بخشی از بودجه یعنی 3میلیارد دلار را به فضای پاک تحقیقاتی اختصاص داده است.

  تمرکز تحقیق و توسعه کره‌جنوبی

آمادگی بهتر برای شیوع همه‌گیری‌هایی چون آنفلوآنزا از سال2003 در آسیا به کره‌جنوبی کمک کرد در مراحل اولیه شیوع همه‌گیری، اقداماتی اساسی چون تست و کارهای پیشگیرانه‌ای را در دستورکار قرار دهد. زمینه‌های تحقیقات آنتی‌ویروس، روش‌های تشخیصی و درمانی و پیشگیری از اپیدمی و بودجه‌های پژوهشی در یک‌سال گذشته در کره‌جنوبی افزایش یافته است. علاوه‌بر این، فناوری‌های غیرارتباطی مانند واقعیت مجاری و کنفرانس‌های تصویری همچنان بودجه‌های بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد. محققان کره‌ای انتظار دارند فناوری‌های رباتیک و جابه‌جایی‌های جدید ساخته‌شده از نانومواد جدید و داروی زیستی دقیقی که با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی ساخته شده‌اند، کیفیت زندگی بشر را بهبود می‌بخشند. این فناوری‌ها به انسان در برقراری ارتباط با یکدیگر و انجام وظایف در محیطی غیرارتباطی کمک می‌کند.

  تحقیق و توسعه تایوان

بودجه‌هایی که کشور تایوان پیش از همه‌گیری کرونا به تحقیقات پایه اختصاص داده بود، در سال‌های 2019- 2018 و درمقایسه با سال‌های گذشته حدود 3.6درصد کاهش نشان می‌داد. این بیشتر به‌دلیل کاهش بودجه در هزینه‌های دولتی و نیز بودجه آموزش عالی رخ داده است. اما بودجه‌های تحقیقاتی تایوان به‌عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی طبق استانداردهای بین‌المللی زیاد است و حدود3.36درصد از کل GPD یا سالانه بیش از 20میلیارد دلار را شامل می‌شود که صرف تحقیق و توسعه می‌شود که بعد از کره‌جنوبی با سهم 4.9درصدی از تحقیق و توسعه، در رده دوم قرار می‌گیرد. هزینه شرکتی در حوزه پژوهشی حدود 80درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.