تاریخ : Tue 02 Mar 2021 - 09:34
کد خبر : 52223
سرویس خبری : ورزش

کاتالان‌ها در بحرانی جدید

پلیس اسپانیا، بارتومئو و برخی مدیران سابق بارسلونا را بازداشت کرد

کاتالان‌ها در بحرانی جدید

دادگاهی در کاتالونیا روز گذشته حکم بازداشت مدیران سابق این باشگاه اسپانیایی را در ارتباط با پرونده «بارساگیت» صادر کرد تا تحقیقات تکمیلی در این زمینه انجام شود و به‌نظر می‌رسد این افراد مظنونان اصلی در این پرونده هستند که مدت‌هاست تحقیقات درباره آنها ادامه دارد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: حواشی بی‌پایان بارسلونا در ماه‌های اخیر همچنان ادامه دارد و این‌بار نوبت به دستگیری رئیس سابق این باشگاه رسید تا کاتالان‌ها دوباره در صدر اخبار فوتبال اروپا قرار بگیرد. جوسپ ماریا بارتومئو، رئیس سابق باشگاه که چند هفته پیش درنهایت تسلیم فشارها شد و از سمت خود کناره‌گیری کرد و صبح دیروز هم در جریان تحقیقات پلیس از مدیران سابق این باشگاه، بارتومئو به‌همراه چند نفر دیگر از مدیران سابق دستگیر و برای انجام تحقیقات بیشتر راهی بازداشتگاه شدند.

نقش مهم بارتومئو

دادگاهی در کاتالونیا روز گذشته حکم بازداشت مدیران سابق این باشگاه اسپانیایی را در ارتباط با پرونده «بارساگیت» صادر کرد تا تحقیقات تکمیلی در این زمینه انجام شود و به‌نظر می‌رسد این افراد مظنونان اصلی در این پرونده هستند که مدت‌هاست تحقیقات درباره آنها ادامه دارد. به گزارش «کادناسر» پلیس محلی از صبح دیروز به‌سراغ مدیران باشگاه ازجمله بارتومئو، اسکار گرائو، رومن گومز پونتی و جائومه ماسفرر رفت و همگی این افراد بازداشت شدند و پلیس همچنین در محل دفتر باشگاه و سایر محل‌های مرتبط به‌دنبال مدارکی جدید در رابطه با این پرونده بود.

این پرونده مدت‌ها پیش سروصدای زیادی به‌پا کرد و گفته می‌شود باشگاه طی همکاری غیرقانونی با یک شرکت ثانویه به‌دنبال تاثیرگذاری روی فضای مجازی و فشار روی برخی بازیکنان ازجمله جرارد پیکه و لیونل مسی بوده که در این زمینه اتفاقات عجیبی نیز رخ داده است. البته گفته می‌شود مدیران سابق باشگاه تنها از یک شرکت برای رسیدن به مقاصد خود استفاده نمی‌کردند و حدود 13شرکت در این پرونده دخیل هستند که پلیس مشغول تحقیق در این زمینه است. روز گذشته مجموعه نوکمپ اصلی‌ترین مکان برای بررسی و تحقیقات در این زمینه بود و پلیس به دقت اکثر دفاتر این مجموعه را مورد بررسی و تفتیش قرار داد. در ابتدای سال جاری میلادی این پرونده سروصدای زیادی به‌پا کرد اما بارتومئو هرگونه دخالت در آن را تکذیب و اعلام کرد نقشی در قرارداد باشگاه با این شرکت‌ها نداشته است؛ اما برخی افراد باشگاه به آدریانا گیل، قاضی پرونده اعتراف کردند بارتومئو از روند این پرونده اطلاع داشته و اصولا چنین کاری بدون اطلاع رئیس باشگاه انجام‌پذیر نیست. به همین دلیل دادگاه از توضیحات بارتومئو درباره بی‌اطلاعی از این جریانات قانع نشد و درنهایت حکم دستگیری او را صادر کرد.

با افشای تاثیرگذاری سران باشگاه روی شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات درباره این پرونده آغاز شد و به گفته رسانه‌های اسپانیایی، بارتومئو تلاش هدفمندی را در شبکه‌های اجتماعی برای بهتر کردن وجهه خود مقابل هواداران و همچنین آسیب رساندن به بازیکنان از طریق انتشار اخبار فیک و غیرواقعی و حتی انتشار اسناد محرمانه آغاز کرده بود. در فوریه سال گذشته میلادی «کادناسر» افشا کرد مدیران باشگاه از اواخر سال2017 قراردادی را با شرکت‌های مختلف امضا کرده بودند تا چنین تاثیرگذاری را روی افراد و طرفداران ایجاد کنند.

نقش مرد آرژانتینی

یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های دخیل در این پرونده «13ونتورز» بود که توسط یک تاجر آرژانتینی به‌نام کارلوس ایبانز مدیریت می‌شد. این شرکت 6اکانت فیسبوک ایجاد کرده بود و از طریق آنها اخبار و مطالبی را علیه بازیکنانی ازجمله پیکه و مسی منتشر می‌کرد و ازسوی دیگر بارتومئو را به‌عنوان مدیری کاربلد و دلسوز نشان می‌داد. بازیکنان بارها به چنین اتفاقاتی واکنش نشان دادند و به‌دنبال این بودند که چه اهدافی پشت‌پرده این تخریب‌ها قرار دارد. حالا مشخص شده خود باشگاه در این حاشیه‌سازی‌ها دخیل بوده و با یک برنامه‌ریزی مدون اتفاقات عجیبی را در این باشگاه رقم زدند.

در تحقیقات بعدی مشخص شد این تنها شرکتی نبوده که در این پرونده دخیل بوده و کمپانی‌های دیگری نیز با باشگاه همکاری داشتند. به نوشته رسانه‌های اسپانیایی، بارسا سالی یک‌میلیون یورو به شرکت «13ونتورز» برای رسیدن به اهداف خود پرداخت می‌کرده و البته مدیران باشگاه برای اینکه این قرارداد نیازی به تصویب اعضای هیات‌مدیره را نداشته باشد پرداختی‌ها را با مبلغ کمتر از 200هزار یورو در هر دوره انجام می‌دادند و به این صورت قوانین باشگاه را دور می‌زدند.

پس از مدتی مشخص شد حلقه اصلی اتصال بین این شرکت‌ها همان تاجر آرژانتینی است و او نقش اصلی را در این پرونده ایفا می‌کند. باشگاه هرگونه ارتباط با این فرد و شرکت‌های مطرح‌شده را تکذیب کرد اما مشخص بود به‌جز چند نفر، سایر افراد اطلاع چندانی از جزئیات این پرونده نداشتند و این پروژه به‌نوعی مخفیانه دنبال می‌شده است. سرانجام مدارک لازم برای تحقیقات در این پرونده افشا شد تا پلیس به‌سرعت وارد ماجرا شود و به‌سراغ افراد دخیل در این اتفاقات برود.

اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر برای مسی رخ داد و داستان احتمال جدایی او از باشگاه و در ادامه انتشار جزئیات قرارداد او نیز بی‌ربط به این پرونده نیست و ظاهرا در راستای هم حاشیه‌سازی‌ها انجام شده است. مسی در تابستان تا آستانه ترک بارسلونا پیش رفت و درنهایت اعلام کرد تا پایان این فصل در باشگاه ماندنی خواهد شد. این اتفاق لطمه زیادی به وجهه این ستاره آرژانتینی وارد کرد. در ادامه ناگهان جزئیات دقیقی از قرارداد 500میلیون یورویی مسی نیز در رسانه‌ها منتشر شد که واکنش شدید این ستاره آرژانتینی را به‌دنبال داشت و این اتفاق باعث شد برخی هواداران از اینکه چنین قرارداد پرهزینه‌ای با شماره10 تیم امضا شده ابراز نارضایتی کردند.

جرارد پیکه، مدافع باسابقه تیم درباره این جریانات و جلسه‌ای که با رئیس سابق باشگاه درباره حواشی شبکه‌های اجتماعی داشته، گفت: «من از بارتومئو توضیح خواستم و او در پاسخ گفت جرارد من اطلاعی از این داستان ندارم و من هم باور کردم. بعدها فهمیدم خود او مسئول اصلی تمام این جریانات است و شرکت‌هایی را به استخدام خود درآورده تا روی هواداران و اتفاقات باشگاه تاثیرگذار باشد و شرایط را به سود خودش رقم بزند.»

برنامه‌های بارتومئو

این اتفاق‌ها درحالی رخ داده که انتخابات ریاست باشگاه به‌زودی برگزار خواهد شد تا جانشین بارتومئو مشخص شود. کاندیداهای اصلی ریاست باشگاه ازجمله ویکتور فونت و خوان لاپورتا به‌دقت مشغول رصد کردن شرایط باشگاه و اتفاقات روز گذشته هستند تا واکنش مناسبی نسبت به آن نشان دهند. در شرایط کنونی شانس لاپورتا که سابقه ریاست در این باشگاه را دارد بیشتر از سایر نامزدهاست و او هم تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا با انتقاد از عملکرد بارتومئو، محبوبیت خود را افزایش دهد. لاپورتا برای آینده بارسا برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته است و برای جمع‌آوری رای در انتخابات وعده‌های مختلفی ازجمله تغییرات در کادرفنی و خرید چند بازیکن جدید را داده است.

البته گزینه مدنظر او برای جانشینی رونالد کومان شاید کمی عجیب به‌نظر برسد. به نوشته رسانه‌های اسپانیایی، لاپورتا تصمیم دارد درصورتی که بتواند دوباره به‌عنوان رئیس باشگاه به نوکمپ برگردد، میکل آرتتا که درحال حاضر هدایت آرسنال را برعهده دارد به‌عنوان جانشین کومان انتخاب کند. مربی هلندی اگرچه شروع خوبی در این تیم نداشت اما در هفته‌های اخیر کمی بهتر نتیجه گرفته و فاصله زیادی با صدر جدول ندارد. با این حال حضور آرتتا که خود او هم هنوز نتایج درخشانی با آرسنال کسب نکرده و در نخستین تجربه مربیگری خود پس از دستیاری پپ گواردیولا در منچسترسیتی نتوانسته انتظارات را برآورده کند ریسک بالایی به‌دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از اصلی‌ترین برنامه‌های لاپورتا، تلاش برای حفظ مسی در بارسا خواهد بود و می‌خواهد اسطوره آرژانتینی باشگاه را متقاعد کند تا در همین باشگاه بازنشسته شود. ژاوی هرناندز دیگر گزینه مدنظر لاپورتا است تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد.

لاپورتا در سال2008 و زمانی که پپ گواردیولا هدایت این تیم را برعهده گرفت، ریاست باشگاه را برعهده داشت و با اعتمادی که به این مربی کرد باعث شد عصر طلایی این تیم با گواردیولای جوان رقم بخورد. او حالا معتقد است آرتتا در همان مسیر قرار دارد و می‌تواند موفقیت‌های پپ در سال‌های دور را دوباره در نوکمپ تکرار کند. آرتتا سال گذشته جانشین اونای امری شد و توانست دو قهرمانی در جام‌حذفی و جام‌خیریه کسب کند اما در فصل جاری در لیگ نتوانسته نتایج خوبی کسب کند و آرسنال او فاصله نسبتا زیادی با 4تیم بالای جدول دارد.