تاریخ : Mon 01 Mar 2021 - 12:48
کد خبر : 52199
سرویس خبری : جهان شهر

ترامپ آمد

رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با تمجید از رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس می‌گیریم

ترامپ آمد

او که پس از اعلام نتایج انتخابات، حاضر به پذیرش آن نشد، هوادارانش را تحریک کرد تا به کنگره حمله کنند و خودش هم در مراسم تحلیف شرکت نکرد، در کمتر از 50 روز از ترک کاخ سفید، اسب خود را برای تسخیر مجدد کاخ سفید آماده کرده است

 در آمریکا معمولا روسای‌جمهور پس از شکست در انتخابات یا به اتمام رسیدن دور دوم حضورشان در کاخ سفید، برای همیشه از قدرت خداحافظی و از سیاست دوری می‌کنند. این تقریبا یک عرف است که روسای‌جمهور سابق حتی از اظهارنظر یا نقد عملکرد دولت خودداری می‌کنند. اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا تقریبا به این عرف‌ها بی‌توجه است؛ چراکه او هیچ‌گاه یک رئیس‌جمهور معمولی نبوده و نباید نیز انتظار داشت که همچون یک رئیس‌جمهور سابق معمولی باشد. او که پس از اعلام نتایج انتخابات، حاضر به پذیرش آن نشد، هوادارانش را تحریک کرد تا به کنگره حمله کنند و خودش هم در مراسم تحلیف شرکت نکرد، در کمتر از 50 روز از ترک کاخ سفید، اسب خود را برای تسخیر مجدد کاخ سفید آماده کرده است.

او دیروز و درحالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشترین اقبال را برای نامزدی جمهوری‌خواهان در سال 2024 دارد، برای نخستین بار بعد از ترک کاخ سفید، در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار در آمریکا موسوم به «سی‌پک» (CPAC)در ایالت فلوریدا دعوت شده تا مواضع خود را در باب دولت بایدن و انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اعلام کند. تا لحظه نگارش این گزارش سخنرانی او آغاز نشده اما انتظار می‌رود که وی به‌دنبال بازیابی قدرت خود در حزب جمهوری‌خواه با هدف اعمال نفوذ بر انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ کنگره باشد. حال آنکه قطعا از سیاست‌های جو بایدن جانشین دموکرات خود نیز انتقاد خواهد کرد.

ترامپ جونیور، پسر ترامپ در این باره به کنفرانس (CPAC) گفت: «ما منتظر یکشنبه هستیم. من به شما اطمینان می‌دهم که دونالد ترامپ، تمام احساسات شما را درباره جنبش ماگا [آمریکا را دوباره عالی بسازید] به‌عنوان آینده حزب جمهوری‌خواه تقویت خواهد کرد.» در این مراسم انتظار می‌رود که وی تا حدودی موضع خود را در قبال حضور یا عدم‌حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مشخص کند. شعار امسال مجمع محافظه‌کاران «لغوناشدنی» (Uncanceled) است که به تلاش دموکرات‌ها برای حذف ترامپ و طرفدارانش از صحنه سیاسی آمریکا اشاره دارد.

به گزارش ایندیپندنت، این کنفرانس در سال ۱۹۷۴ از سوی «اتحادیه محافظه‌کار آمریکا» و «جوانان آمریکایی برای آزادی» تاسیس شد و اولین سخنران آن رونالد ریگان، فرماندار وقت کالیفرنیا و نامزد آتی انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال بعد، بود. ریگان از آن فرصت برای تشریح دیدگاه‌های خود در مقابل نمایندگانی از سراسر آمریکا بهره‌برداری کرد. از آن زمان، این کنفرانس به یک گردهمایی سالانه بسیار تاثیرگذار تبدیل شده است. این رویداد فرصتی برای محافظه‌کاران آمریکایی برای تبادل‌نظر درباره مجموعه‌ای از موضوعات مربوط به نظام ارزشی آنها‌، از حق حمل سلاح مطابق با متمم دوم قانون اساسی(آزادی داشتن سلاح) گرفته تا ممنوعیت سقط جنین، فراهم می‌کند. در دو روز گذشته این گردهمایی چهار‌روزه در اورلاندو، بسیار مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت؛ چراکه در آن از یک تندیس طلایی 90 کیلویی از دونالد ترامپ که توسط یک هنرمند مکزیکی ساخته شده بود، رونمایی شد. با توجه به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، این سخنرانی می‌تواند برای آن دسته از جمهوری‌خواهانی که از ادعای ترامپ مبنی‌بر وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ حمایت نکردند یا به استیضاح وی رای مثبت دادند؛ گران تمام شود. رویداد امسال، تنها چند هفته پس از تبرئه شدن ترامپ در دادگاه استیضاح سنای آمریکا به‌دلیل نقش او در یک شورش کنگره، درحالی اتفاق می‌افتد که برخی از جمهوری‌خواهان علنا ترامپ را به‌دلیل حمله به کنگره سرزنش کردند و حتی به استیضاح وی رای دادند.

گاردین درباره این کنفرانس نوشت: «به نظر می‌رسد در سال 2021 این کنفرانس اثبات کند که حزب جمهوری‌خواه دیگر در جریان اصلی سیاسی نیست و به افراط‌گرایی راست افراطی گرایش پیدا کرده است.»در CPAC اما سخنرانان و شرکت‌کنندگان موضع خود را دراین‌باره روشن کردند. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس که روزگاری از مخالفان ترامپ بود، روز جمعه طی سخنرانی در این کنفرانس گفت: «بگذارید این را اکنون به شما بگویم، دونالد ترامپ جایی نخواهد رفت.» روزنامه گاردین در این باره نوشته که« CPAC همچنین سخت تلاش می‌کند تا موقعیت ترامپ را به‌عنوان پرچمدار حزب جمهوری‌خواه حتی پس از از دست دادن کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا و دو بار استیضاح، تقویت کند.»

 شکاف جمهوری‌خواهان

درحال حاضر، سه تن از چهره‌های سرشناس حزب جمهوری‌خواه که زمانی از نزدیکان ترامپ محسوب می‌شدند؛ از حضور در نشست محافظه‌کاران امتناع کرده‌اند. این افراد «مایک پنس» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا و «نیکی هیلی» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل هستند. پیش‌تر، لیندسی گراهام از سناتورهای باسابقه جمهوری‌خواه هشدار داده بود که عدم‌حمایت از ترامپ به ناکامی این حزب در بازیابی اکثریت کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ منجر خواهد شد. در دادگاه استیضاح ترامپ، هفت جمهوری‌خواه به دموکرات‌های سنا پیوستند، اما با این حال استیضاح شکست خورد. این گردهمایی به‌خوبی مشخص می‌کند که مقامات جمهوری‌خواه که می‌خواهند بدون ترامپ پیش بروند با یک چالش بزرگ روبه‌رو هستند.

 منتقدان از CPAC رد می‌شوند

الجزیره درباره این کنفرانس نوشته که سخنرانان این کنفرانس به‌طور یکنواخت از ترامپ حمایت می‌کردند. علاوه‌بر سخنرانان، در سالن نمایشگاه هم فروشندگان کلاه‌های قرمز، پرچم و کیف پول با نام ترامپ را به فروش می‌رساندند با وجود اینکه برگزارکنندگان مراسم از مردم خواستند که همگی ماسک بزنند و دستورالعمل‌های فاصله اجتماعی را رعایت کنند، اما شرکت‌کنندگان این مراسم ازجمله مت گائتز، نماینده فلوریدا و ترامپ جونیور به‌طور منظم این قوانین را زیرپا گذاشتند و بدون نقاب در سالن حضور پیدا کردند.

تسخیر کنگره در 2022 با ترامپ

جمهوری‌خواهان در وضعیت سختی گرفتار شده‌اند. یک سال دیگر آنها انتخابات مجلس نمایندگان را درپیش خواهند داشت ولی همچنان درگیر شکافی به نام دونالد ترامپ هستند. آنها بر سر یک دوراهی سخت معطل مانده‌اند؛ یا باید فرمان را به سمت راست افراطی و سفیدبرتر پندارهای طرفدار ترامپ بچرخانند یا اینکه چند شکست دیگر بخورند تا این شکاف ترمیم شود. آنها سال 2016 نشان دادند که بیش از هر چیز «قدرت» برایشان اصالت دارد. بنابراین احتمال اینکه حزب بار دیگر به ترامپ روی بیاورد، بسیار بالاست. البته معلوم نیست که بخش سخت حزب حاضر به چنین همراهی‌ای باشد اما در سوی دیگر نباید دونالد ترامپ را هم فراموش کرد. شاید او بدون معامله‌ای حاضر به این همراهی نشود. با این حال کوین مک‌کارتی، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر حزب جمهوری‌خواهان در این مجلس در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کار (CPAC) گفته که حاضر است روی خانه خودش شرط ببندد که این حزب اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دموکرات‌ها پس می‌گیرد. نفر اول جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما اکثریت(کرسی‌های مجلس نمایندگان) را بازپس می‌گیریم. ما فقط پنج کرسی(با دموکرات‌ها) فاصله داریم. من روی خانه خودم شرط‌بندی خواهم کرد.»

رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا از نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور در نتیجه کسب شده این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۰ که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، تمجید کرد.

او گفت: «این اولین بار از سال ۱۹۹۴ است که هیچ‌یک از اعضای مستقر حزب جمهوری‌خواه(در مجلس نمایندگان) بازنده نشد. ما ۱۵ دموکرات را شکست دادیم. شما می‌دانید آن ۱۵ دموکرات به چه کسی باختند؟ آنها به زنان محافظه‌کار و اقلیت محافظه‌کار باختند.» طبق گزارش هیل، دموکرات‌ها درحال حاضر تنها پنج کرسی بیشتر از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان دارند. در مجلس سنا هم سهم هر دو حزب از تعداد کرسی‌ها، ۵۰ به ۵۰ است و تنها به لطف حضور «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مقام رئیس مجلس سنا، آنها جایگاه اکثریت سنا را در اختیار دارند. وبگاه هیل در پایان گزارش خود درباره سخنان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا به موضوع اختلافات شدید درونی در حزب جمهوری‌خواه بر سر جایگاه دونالد ترامپ در این حزب با توجه به حمله ششم ژانویه هواداران او به کنگره آمریکا اشاره کرد.