تاریخ : Mon 22 Feb 2021 - 01:04
کد خبر : 51941
سرویس خبری : دانشگاه

بازرسان آژانس انرژی اتمی را اخراج کنید

دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجمع کردند

بازرسان آژانس انرژی اتمی را اخراج کنید

دانشجویان در بیانیه پایانی خود تاکید کردند سریعا بازرسان آژانس از ایران خارج شوند و سطح نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران، همانند دیگر کشورهای عادی و به لایه نظارت‌های پادمانی تقلیل پیدا کند.

 به گزارش «فرهیختگان»، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در‌مقابل سازمان انرژی اتمی تجمع و با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی اعتراض خود را به بدعهدی‌های آمریکا و اروپا در برجام اعلام کردند.

آنها با سردادن شعار «سکوت، مجوز ترورهای بعدی است»، به عدم واکنش سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به جنایتی که درباره شهید فخری‌زاده رخ داد، واکنش نشان دادند و با در دست گرفتن عکس‌هایی از شهید فخری‌زاده، خواهان اخراج بازرسان جاسوس شدند. 

همچنین دانشجویان با سردادن شعارهایی دیگر خواهان خروج هرچه زودتر آنها از کشور شدند. دانشجویان که در این تجمع تصاویر شهید فخری‌زاده را به‌همراه داشتند با سردادن شعارهای «آژانس پرمدعا بازیچه آمریکا، آژانس پرمدعا قاتل ملت ما» و «بازرسان جاسوس اخراج باید گردند» نسبت به عملکرد آژانس انرژی اتمی اعتراض خود را ابراز کردند. البته در اعتراض دانشجویان سمت‌وسوهای داخلی هم وجود داشت و عملکرد برخی مدیران‌مسئول با فریادهای «خواص بی‌بصیرت، مایه ننگ ملت» مورد انتقاد دانشجویان حاضر در تجمع قرار گرفت. 

  علی ریاحی‌پور، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران یکی از سخنرانان این تجمع بود. او با انتقاد از حضور مدیرکل آژانس در ایران گفت: «این همه استقبال از رئیس‌کل آژانس بین‌المللی اتمی برای چیست و آقایان دولتی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ مطالبه مهم از مجلس شورای اسلامی این است که قانونی را که خودتان وضع کرده‌اید، اجرا کنید و روی دولت فشار آورید. دولت موظف است به‌صورت واقعی و عینی به این قانون عمل کند.»

وی افزود: «آژانس بین‌المللی اتمی بارها بر سر مسائل مختلف به ایران خرده گرفته است، اما به‌خاطر نقض تعهدات و مسائل هسته‌ای، یک‌بار نیز به آمریکا خرده نگرفته است. یک‌بار در برابر شهادت و کشتار دانشمندان هسته‌ای ایران موضع نگرفته است. مطالبه ما خروج از جنازه متعفن و بدبوی برجام است که از سال۹۲ این فرزند ناقص‌الخلقه به وجود آمد و بوی بد آن حال ملت را بد می‌کند. شرکت مابرای لغو تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آمریکایی‌هاست.»

محمدصادق شهبازی از ادوار جنبش دانشجویی نیز در جمع دانشجویان حضور یافت و گفت: «اینکه برای اصلاح اقتصادی تصمیم جدی گرفته نمی‌شود، حاصل این تعاملات بی‌جا با آمریکا، اروپا و آژانس است. خسارات محض برجام تمام شده است، سهم ما هم تمام شده. دیگر نمی‌نشینیم و تحمل نمی‌کنیم. خصوصا وقتی رهبری وارد صحنه شده، دیگر ساکت نمی‌نشینیم.»

دانشجویان در بیانیه پایانی خود تاکید کردند سریعا بازرسان آژانس از ایران خارج شوند و سطح نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران، همانند دیگر کشورهای عادی و به لایه نظارت‌های پادمانی تقلیل پیدا کند.

در بیانیه آنها آمده است:

«‌اکنون و پس از گذشت ۷سال از توافق هسته‌ای برجام چیزی به‌جز لاشه‌ای متعفن از آن باقی نمانده است، با وجود این شاهدیم دولت و جریان سیاسی‌ای که تنها دستاوردش در این سال‌ها همین توافق بوده همچنان بر حفظ آن پافشاری می‌کند و علی‌رغم قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای اخراج بازرسان آژانس و تقلیل سطح بازرسی‌ها به سطح پادمانی، درخواست سفر دبیرکل آژانس به ایران را پذیرفته و در این محل از او میزبانی می‌کند.

جناب آقای گروسی! در زمان انعقاد این توافق، جریان دانشجویی ایران، مخالف انعقاد توافق نامتوازن برجام بود و برجام را توافقی می‌دانست که تعهدات ایران بسیار بیشتر و باارزش‌تر از تعهدات طرف مقابل بوده، اما اکنون در شرایطی که از برجام هیچ چیزی جز خسارت محض نصیب مردم ایران نشده و طرف مقابل تقریبا به هیچ‌کدام از تعهدات خویش عمل نکرده است، بعد از پنج‌سال، شما همچنان برای بستن دست‌و‌پای ایران رایزنی و سفر می‌کنید! بهتر نیست آژانسی که در این پنج‌سال، بر تمام برنامه هسته‌ای ایران اشراف داشته و خودش بارها به عمل ایران به تعهداتش شهادت داده، به‌عنوان یک نهاد بی‌طرف، قدری ایران را رها کند و از دوستان آمریکایی و اروپایی‌اش گله کند؟ البته توقع چندانی از شما نیست! شما صرفا بازیچه‌ای برای خواسته‌های آمریکا هستید؛ که اگر نبودید، شهادت شهید عزیز ما، شهید فخری‌زاده را محکوم می‌کردید! [البته اگر خودتان در تکمیل کردن پازل اطلاعاتی و ارائه اطلاعات شهید عزیزمان، شریک جرم رژیم‌صهیونیستی نباشید]

جناب گروسی! آن زمانی که دانشمند و مقام رسمی هسته‌ای ما در پایتخت ما به شهادت رسید، کجا بودید؟ آیا همان‌گونه که بر برنامه هسته‌ای ایران خیمه زده‌اید، بر برنامه هسته‌ای دوستان‌تان در رژیم‌صهیونیستی و در دیمونا نیز اشراف دارید؟ مردم ایران نه‌تنها شما را به چشم یک نهاد بین‌المللی و بی‌طرف نگاه نمی‌کنند، بلکه شما را کامل‌کننده پازل اطلاعاتی دشمنان خویش می‌داند؛ توصیه می‌کنیم هرچه سریع‌تر بازرسان‌تان را از ایران خارج کنید! اما خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی اتمی! همان‌طور که تاکنون برجام، اقتصاد ایران را تضمین نکرده [که ضربات بسیار بزرگی به آن وارد کرده است] در آینده نیز تضمینی برای اقتصاد نخواهد بود؛ چراکه اساسا راه‌حل آن دسته از مشکلات ما که از تحریم نشأت گرفته، در خنثی‌کردن تحریم است. دشمن فقط زمانی از ابزار تحریم دست برخواهد داشت که یا کارآمد نباشد، یا ایران را به ایرانی وابسته تبدیل کرده باشد. دسته بزرگ‌تری از مشکلات اما از اساس ربطی به تحریم ندارد؛ بلکه به تبعیض و فساد در درون و عقب‌ماندگی در عدالت مرتبط است. لذا جنبش دانشجویی درخواست دارد سریعا بازرسان آژانس از ایران خارج شوند و سطح نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران، همانند دیگر کشورهای عادی و به لایه نظارت‌های پادمانی تقلیل پیدا کند. ضمنا ما دانشجویان انقلابی این کشور بار دیگر حرف قطعی و تصمیم نهایی جمهوری اسلامی را که رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند تکرار می‌کنیم، باشد که مسئولان این سازمان پنبه را از گوش خود خارج کرده و دست از مسیر غلط ۷ساله خود بردارند.

آقای گروسی! بدانید تا زمانی که آمریکا تمام تحریم‌ها را لغو نکند، دقت کنید تمام تحریم‌ها و نه صرفا تحریم‌های ترامپ، و ایران به‌صورت عملی رفع آنها را راستی‌آزمایی نکند، ایران به هیچ‌کدام از تعهدات خود که برمبنای خود برجام از آن دست کشیده باز نخواهد گشت.»

نویسنده: حسن نعمتی، خبرنگار