تاریخ : Mon 22 Feb 2021 - 09:06
کد خبر : 51922
سرویس خبری : ورزش

فدراسیون رئیسی می‌خواهد که ساختار فوتبال دنیا را بشناسد

مرزبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

فدراسیون رئیسی می‌خواهد که ساختار فوتبال دنیا را بشناسد

امیدوارم انتخابات سیاسی نباشد و حرفه‌ای برگزار شود. این فوتبال به افرادی که درک خوبی از فوتبال دنیا و سازماندهی فوتبال داشته باشند نیاز دارد. باید فوتبال پایه را بشناسند و روی آکادمی‌ها تاثیرگذار باشند.

تفکرات سیاسی را کنار بگذاریم و حرفه‌ای فکر کنیم/ محرم به سپاهان جاه‌طلبی و وفاداری تزریق می‌کند، ادعای قهرمانی داریم

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم سپاهان با وجود عملکرد ضعیفی که در لیگ قهرمانان آسیا فصل گذشته داشت با انتقادهایی همراه شد ولی اعتماد به این تیم و نفراتش درنهایت بعد از پنج‌هفته صبر در لیگ برتر نتیجه داد. سپاهانی‌ها شاید فصل را خوب شروع نکردند ولی در ادامه روند خوبی داشتند و در یک‌قدمی قهرمانی نیم‌فصل، جایشان را با پرسپولیس عوض کرده و در مکان دوم قرار گرفتند. درکنار همه فاکتورهای مهم این تیم در راه رسیدن به موفقیت، نباید از نقش علیرضا مرزبان به‌راحتی گذشت. این مربی که درکنار محرم و به دعوت او در سپاهان کار می‌کند نه‌تنها یک روانشناس خوب برای همه اعضای تیم است بلکه درک خوبی از فوتبال حرفه‌ای اروپا دارد و همین تفکرات حرفه‌ای است که از سپاهان، سپاهان ساخته است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا مرزبان را در ادامه می‌خوانید.

فصل را خوب شروع نکردید ولی در ادامه همه را غافلگیر کردید.

ما از اینکه فصل را بد شروع کردیم و در 5بازی اول دو شکست داشتیم واقعا ناراحت بودیم. با این حال خوشحالم که شرایط را تغییر دادیم و توانستیم در رقابت بالای جدول و کورس قهرمانی بمانیم. با توجه به تفکراتی که قبلا در این باشگاه وجود داشت و نوع بازی که در این تیم انجام می‌دادند مجبور شدیم تغییراتی ایجاد کنیم و خوشحالم که با همه مناسبات درون‌تیمی فصل قبل جزء تیم‌هایی هستیم که می‌توانیم برای قهرمانی مبارزه کنیم.

همکاری با نویدکیا چطور است؟

هنوز با چیزی که از تیم خودمان توقع داشتیم فاصله داریم. باید مسائل فنی متفاوتی را به تیم تزریق می‌کردیم. تفکراتی که منشأ یک بازی هجومی و پرس قوی بود. با توجه به اینکه محرم در آلمان بازی کرده و کیفیت فوتبال اروپا را می‌شناسد تلاش کردیم تیم را به همان سمت‌وسو ببریم و از اینکه توانستیم بازی‌های باکیفیتی را انجام دهیم خوشحال هستیم.

بازیکنان فراتر از انتظار ظاهر شدند. دلیل این پیشرفت در تیم‌تان چیست؟

تلاش ما بر این است که بازیکنان به پیشرفت اصولی برسند و تلاشی که در فوتبال‌شان انجام می‌شود روی چهار سکان بزرگ بنا شده است. اول از همه باید انگیزه‌های فردی بین بازیکنان ایجاد کنیم و انگیزه‌های تیمی را ارتقا دهیم. به‌دنبال این انگیزه به نظم نیاز داریم. ریشه‌های اصلی این نظم در انگیزه بازیکنان است. در ادامه باید سمت‌وسوی تیم را مشخص کرد. اینکه از نظر روانی چه شرایطی را می‌تواند ایجاد کند. در همه‌جای دنیا احتیاج داریم همبستگی درون‌تیمی داشته باشیم. این مهم است چون ما را به اهداف‌مان می‌رساند.

در این راه موفق بودید؟

ما در موارد قبلی راه درست را رفتیم ولی این‌ همه آن‌چیزی نیست که می‌خواهیم. سومین موضوع مهم احساس وفاداری است. هر باشگاهی باید روی این موضوع کار کند. چون وفاداری جزء اصولی است که نه در فوتبال بلکه اصول انسانی بر پایه آن حرکت می‌کند. اعضای هیات‌مدیره افرادی هستند که می‌توانند درکنار کادرفنی بازیکنان و هواداران به یک تیم هویت دهند. هر چهار فاکتور در تیم سپاهان درحال شکل‌گیری و حرکت است.

شاید حضور محرم به‌عنوان یک فرد وفادار به باشگاه عامل اصلی موفقیت شما در این مورد باشد.

 نقش محرم به‌عنوان یک اسطوره قابل‌قبول و مهربان به تیم کمک می‌کند. این شخص باعث می‌شود هواداران احساس خوبی به ما منتقل کنند چراکه حس می‌کنند نه‌تنها باشگاه بلکه سرمربی و همکارانش و بازیکنان به اهداف باشگاه در جهت رشد تیم سپاهان وفادار هستند.

چه تیم‌هایی را درکنار خود مدعی می‌دانید؟

غیر از ما که خودمان را مدعی جدی می‌دانیم، پرسپولیس و استقلال از دیگر مدعیان بزرگ هستند و رقابت سختی با آنها داریم. حتی فولاد و تراکتور هم می‌توانند وارد چرخه رقابت برای قهرمانی شوند و مبارزه کنند. سپاهان فصل قبل حتی نتوانست سهمیه آسیا را بگیرد، از این‌رو باید این احساس درون‌تیمی را پررنگ کنیم تا جاه‌طلبی را در باشگاه و تیم ایجاد کنیم. باید در کورس قهرمانی احساس قدرت کنند و خوشبختانه در تیم‌مان نفراتی داریم که اهداف خاصی دارند و ذاتا جاه‌طلب هستند.

دلیل اصلی موفقیت سپاهان در این فصل را چه می‌دانید؟

بزرگ‌ترین فاکتور یک کار گروهی، هدف‌گذاری براساس واقعیات است. انتخاب یک هدف بزرگ باید براساس معیارهایی باشد که با وجود مشکلات و موانع بتوانیم به آن اهداف برسیم. این اهداف باید قابل لمس باشد و با واقعیت مطابقت داشته باشد. موفق شدیم مسائل درون‌تیمی را حل کنیم. موفق به ایجاد شرایط روحی خوبی شدیم و آمادگی جسمانی خوبی داریم و هر روز بهتر هم می‌شویم. حال بازیکنان به این باور رسیدند که می‌توانند به اهداف بزرگ نزدیک شوند. باید شخصیت‌های بزرگی در رختکن تیم رشد کنند و مسئولیت‌پذیر باشند تا بتوان به اهداف بزرگ رسید. انگیزه، نظم و معیارهای انسانی و ورزشی می‌تواند یک تیم را به اهدافش برساند.

برنامه‌تان برای نیم‌فصل چیست؟

اهداف بزرگی را برای نیم‌فصل دنبال نمی‌کنیم. نمی‌خواهیم هیچ بازیکنی را از دست دهیم مگر اینکه بازیکن خودش بخواهد جدا شود. سعی ما این است دو مهره جدید بگیریم و برای حفظ همه نفرات فعلی تلاش می‌کنیم. در نیم‌فصل دوم تراکم مسابقات وجود دارد. این فشردگی می‌تواند منجر به مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها شود. درکنار این دو موضوع، مساله مهم کرونا را درکنار خود احساس می‌کنیم. درنتیجه اگر بازیکنان‌مان را از دست دهیم صدمه می‌بینیم چراکه در هر پست دو بازیکن خوب نیاز داریم، در چنین شرایطی است که از نظر کیفی تیم نزول نمی‌کند. خوشبختانه سعی کردیم بازیکنان را نسبت به تیم مسئولیت‌پذیر کنیم و درنتیجه تیم متحدی داریم. سپاهان همیشه جزء تیم‌هایی بوده که به‌خاطر حمایت حرفه‌ای ازسوی کارخانه فولاد مبارکه و مدیریت احساس جاه‌طلبی دارد. جا دارد بار دیگر به حمایت هواداران اشاره کنم چراکه این انگیزه را به ما می‌دهند که فوتبال بهتری به نمایش بگذاریم و آنها لذت ببرند. ما جزء تیم‌هایی هستیم که می‌توانیم ادعای فوتبال زیبا کنیم، چراکه در مسیر منابع جهانی حرکت می‌کنیم.

نیم‌فصلی که گذشت لیگ ایران چه سطحی داشت؟

در نیم‌فصل اول برخی موانع اجازه نداد لیگ حرکت روبه‌جلو داشته باشد. از این مشکلات می‌توان به کرونا اشاره کرد چون پروازها و اسکان را دچار اخلال کرد. موضوع بعدی تیم‌ملی است. ما همه کارها را انجام می‌دهیم که در خدمت مردم باشیم. پس باید اهداف‌مان کمک به تیم‌ملی باشد تا بتواند به جام‌جهانی برود و مردم فوتبال ایران را در جهان ببینند و ایجاد احترام کنند.

انتخابات فدراسیون با توجه به کاندیداها از نظر شما چطور پیش خواهد رفت؟

امیدوارم انتخابات سیاسی نباشد و حرفه‌ای برگزار شود. این فوتبال به افرادی که درک خوبی از فوتبال دنیا و سازماندهی فوتبال داشته باشند نیاز دارد. باید فوتبال پایه را بشناسند و روی آکادمی‌ها تاثیرگذار باشند. نفراتی را به خدمت بگیرند که توانایی درک مسائلی که فوتبال جهان به آن اهمیت می‌دهد، داشته باشند. موضوع مهم در فدراسیون ساختار جهانی و اروپایی است. لازم است از نظر ساختاری و تکامل نیروهایی که در این فدراسیون‌ها کار می‌کنند نیز پیشرفت کنیم. امیدوارم احساس را کنار بگذاریم و علم و منطق را جایگزین کنیم و بدانیم نمایندگان مردم بزرگ ایران هستیم. افرادی باید سکان هدایت فوتبال ایران را در دست بگیرند که بدانند حرکت این کشتی بزرگ باید به سویی باشد که مردم لیاقتش را دارند.