تاریخ : Sat 20 Feb 2021 - 01:36
کد خبر : 51856
سرویس خبری : ورزش

امسال هم پرسپولیس قهرمان لیگ می‌شود/ شوک درگذشت انصاریان و میناوند تیم یحیی را راه انداخت

دهنوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

امسال هم پرسپولیس قهرمان لیگ می‌شود/ شوک درگذشت انصاریان و میناوند تیم یحیی را راه انداخت

سپاهان و استقلال رقیبان خوبی برای پرسپولیس هستند، اما به نظرم پرسپولیس باز هم قهرمان خواهد شد.

اردلان بزرگ‌نیا،روزنامه‌نگار: مدت‌ها بود از قاسم دهنوی خبری نداشتیم. فوتبالیست 38 ساله مشهدی که فوتبالش را از برق شیراز آغاز کرد و توانست در تیم‌های مطرحی همچون پرسپولیس، تراکتورسازی، ذوب‌آهن و صبای قم توپ بزند و پیراهن تیم ملی ایران را نیز مدتی از آن خود کند. بعد از برد 5 بر صفر پرسپولیس مقابل گل‌گهر سیرجان به‌سراغ این بازیکن قدیمی رفتیم تا نظر او را درمورد قهرمانی نیم‌فصل پرسپولیس و شرایط این بازی جویا شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید، صحبت‌های دهنوی با «فرهیختگان» درمورد پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر کشور است.

پرسپولیس در پایان نیم‌فصل قهرمان شد. عملکردش را در نیم‌فصل چطور دیدی؟

به‌نظرم شوک تازه‌ای به پرسپولیس وارد شده است. درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان غم بزرگی را برای جامعه فوتبال به‌همراه داشت، اما به‌نظر می‌رسد این اتفاق ناگوار شرایط روحی و روانی پرسپولیس را عوض کرد. وقتی هادی نوروزی فوت کرد، پرسپولیس شرایط دیگری پیدا کرد و همه دیدند که چطور در مسیر قهرمانی قرار گرفت. ظاهرا این‌بار هم همین اتفاق تکرار شده است. البته امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی در فوتبال ایران و کلا برای هیچ‌کس رخ ندهد.

یعنی چنین اتفاقی توانسته شرایط پرسپولیس را تغییر دهد؟

بازی‌های قبلی پرسپولیس را ببینید. یا مساوی می‌کرد یا با گل‌های اندک حریفش را می‌برد. اما کیفیت پرسپولیس را در این بازی ببینید. بازیکنان تیم به‌خوبی هم را حمایت می‌کنند و در خدمت تیم هستند. مالکیت توپ بهتر شده و بازیکنان برای تیم فداکاری می‌کنند. بازیکنان جدید به‌خوبی در ترکیب تیم جا افتاده‌اند و گل‌محمدی هم توانسته به‌خوبی تیمش را کنترل و هدایت کند. این اتفاقات زمانی نمود بیشتری پیدا کرده که تیم صاحب انگیزه‌ای ویژه شده است.

به‌نظر خیلی‌ها به پرسپولیس کمک می‌شود!

اصلا این حرف‌ها را قبول ندارم. کدام عوامل بیرونی قدرتی بیشتر از بازیکنان خود تیم و کادر فنی دارند تا پرسپولیس را به‌سمت قهرمانی ببرند؟ تیم‌های دیگر هم همین وضعیت را دارند. استقلال، سپاهان یا تراکتور با کمک بازیکنان‌شان می‌توانند شرایط جدول را تغییر دهند. تا اینجا اعضای تیم پرسپولیس قوی‌تر و منسجم‌تر ظاهر شدند و مزد زحمات‌شان را گرفتند.

گل‌گهر چقدر برای رقم خوردن چنین نتیجه‌ای ضعیف بود؟

گل‌گهر اوایل بی‌نظیر بازی می‌کرد، اما الان بازیکنانش نشان داده‌اند برای تیم‌شان فداکاری ندارند. گادوین منشا در ورزشگاه خالی دست‌به یک حرکت زشت می‌زند و دچار محرومیت می‌شود. من شاگرد قلعه‌نویی نبودم، اما می‌دانم ایشان همیشه بهترین نفرات را برای تیمش انتخاب می‌کند. در این بازی برخی بازیکنان به‌نظرم بی‌تفاوت بودند و برخی هم انگار سنگ به پایشان بسته شده بود. من همین شرایط را در تیم ذوب‌آهن هم دیده‌ام؛ تیمی که کیفیتش بالاست، اما برخی بازیکنان این تیم‌ها را از کیفیت خوبش دور می‌کنند. به‌نظرم حضور دلال‌ها نقش زیادی در افت کیفیت تیم‌ها دارد.

دلال چه نقشی دارد؟

وقتی بازیکنی که رقمش 300 میلیون تومان است و به کمک دلال‌ها رقمش به 3 میلیارد یا بیشتر می‌رسد، قاعدتا به اندازه همین افزایش رقم باید کیفیت بازی‌اش هم بهتر شود، اما می‌بینیم این اتفاق نمی‌افتد. الان کیفیت بازی امید عالیشاه را ببینید. چند هفته او روی نیمکت بود، اما الان که برای پرسپولیس بازی کرده، بسیار باکیفیت و آماده نشان می‌دهد، اما خیلی از بازیکنان چنین نیستند. کاملا مشخص است که بازیکن با کیفیت پایین توانسته به یک تیم راه پیدا کند و پول خوب هم بگیرد. این مشخص می‌کند که دلال‌ها چه نفوذی در فوتبال دارند.

روند پرسپولیس حفظ می‌شود؟

قطعا برای این تیم حاشیه‌سازی‌هایی می‌شود. استقلال روی دور بود و دیدید که برایش حاشیه درست شد. برای پرسپولیس هم حاشیه درست می‌شود. باید مراقب باشند تا کیفیت کارشان افت نکند.

عاقبت لیگ و قهرمانی‌اش را چطور ارزیابی می‌کنی؟

با این چیزی که من می‌بینم، امسال هم قهرمانی تکراری است و تیم گل‌محمدی نشان داده که توانایی تکرار قهرمانی‌هایش را دارد. پرسپولیس بدون هوادارانش عالی کار می‌کند و اگر هوادارانش هم به ورزشگاه بروند، کار سایر حریفانش قطعا سخت‌تر خواهد شد. درمورد خود لیگ هم امیدوارم برنامه‌ریزی‌ها بیشتر به‌سمت افزایش کیفیت فوتبال باشد. ما امکانات خوبی داریم و باید مثل تیم‌های فوتبال دنیا یا حداقل آسیا از این امکانات خوب بهره ببریم. زمانی کی‌روش در فوتبال ما به لژیونرها اهمیت می‌داد و می‌خواست بازیکنان تیم ملی از لژیونر‌ها باشند. این اتفاق چقدر انگیزه بازیکنان خوب فوتبال ما را بیشتر کرده بود. باید از این طرز تفکر استفاده کنیم. باید به مربیان جوان اهمیت بیشتری بدهیم و این‌طور نباشد که یک مربی به‌رغم نتیجه نگرفتن با یک تیم بلافاصله صاحب موقعیت کاری دیگر شود!

پرسپولیس را بی‌رقیب می‌دانی؟

سپاهان و استقلال رقیبان خوبی برای پرسپولیس هستند، اما به نظرم پرسپولیس باز هم قهرمان خواهد شد.

به خودت برسیم، خیلی زود از پرسپولیس جدا شدی.

26 بازی برای پرسپولیس انجام دادم و یک گل زدم و 3 پاس گل دادم. می‌توانستم فصل بعد هم بمانم و علی دایی به فوتبالم اعتقاد داشت. اما هم انگ حاشیه‌سازی به من زدند هم کمی زمان برد تا بتوانم به‌خوبی در خدمت پرسپولیس باشم. شرایطم مثل ربیع‌خواه بود. هرکاری که مربی می‌خواست انجام می‌دادم، اما برخی روی سکوها فحاشی می‌کردند و تصمیم گرفتم به تیم دیگری بروم.

از فوتبال خداحافظی کردی؟

نه، فعلا خودم تمرین می‌کنم. هر تیمی خواست برایش بازی می‌کنم و نخواستند هم خودم تمرین می‌کنم و آمادگی‌ام را حفظ خواهم کرد.