تاریخ : Thu 18 Feb 2021 - 02:10
کد خبر : 51759
سرویس خبری : ورزش

این‌بار خبری از معجزه نیست!

دومین برد پوچتینو در زمین بارسا و آمادگی پاریس برای قهرمانی اروپا

این‌بار خبری از معجزه نیست!

ستاره بازی سه‌شنبه‌شب کیلیان امباپه بود که از او به عنوان ستاره آینده دنیای فوتبال و جانشین مسی و رونالدو یاد می‌شود. این مهاجم فرانسوی با هت‌تریک برابر بارسا تا حد زیادی تکلیف تیم صعودکننده را مشخص کرد و نقش مهمی در این مسابقه داشت.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: هواداران بارسلونا اگرچه امید زیادی برای کسب موفقیت در دیدار برابر پاری‌سن‌ژرمن نداشتند اما تصور نمی‌کردند تیم‌شان با چنین وضعیتی مغلوب حریف شود. اتفاقات این دیدار یادآور شکست در دیدار برابر این تیم در سال 2017 بود. آبی و اناری‌ها آن مسابقه را با 4 گل باختند و در بازی برگشت در پاریس کامبک قرن را رقم زدند. این‌بار اما نه تیم همانند آن زمان آماده است و نه ستاره‌هایی چون نیمار و سوارز را در ترکیب خود دارد. شرایط مسی هم که مشخص است و بعید است بتواند یک‌تنه در بازی برگشت بار صعود تیم را به دوش بکشد. ستاره آرژانتینی مدت‌هاست که از روزهای خوبش فاصله گرفته و بارسا در دو فصل اخیر به‌ندرت روی درخشش خاص او توانسته رقبا را شکست دهد.

 اعتراف تلخ کومان

ستاره بازی سه‌شنبه‌شب کیلیان امباپه بود که از او به‌عنوان ستاره آینده دنیای فوتبال و جانشین مسی و رونالدو یاد می‌شود. این مهاجم فرانسوی با هت‌تریک برابر بارسا تا حد زیادی تکلیف تیم صعودکننده را مشخص کرد و نقش مهمی در این مسابقه داشت. آبی و اناری‌ها در این مسابقه اگرچه از میهمان خود پیش افتادند اما در ادامه درخشش این ستاره جوان فرانسوی باعث شد شکست سنگین دیگری برای شاگردان کومان رقم بخورد. آنها در آخرین دیدار خود در مرحله حذفی این تورنمنت فصل پیش 8 گل از بایرن‌مونیخ خوردند و این‌بار نیز 4 بر یک به شاگردان مائوریتسیو پوچتینو باختند تا روند ضعیف آنها در مراحل حذفی لیگ قهرمانان ادامه داشته باشد.

پوچتینو، سرمربی فرانسوی پاریسی‌ها که در میانه‌های این فصل هدایت تیم را برعهده گرفته، موفق شد در نوکمپ برد ارزشمندی کسب کند و پس از پایان بازی با اشاره به صحبت‌هایش با امباپه پیش از این مسابقه گفت: «روز قبل از مسابقه با او صحبت می‌کردم و به من گفت چند بار در نوکمپ برنده شده‌ای و من جواب دادم یک‌بار. او هم گفت دومین پیروزی تو برابر بارسا را جشن خواهیم گرفت. او بازیکن بسیار بزرگی است و چنین نفراتی تاریخ خود را می‌نویسند. چنین مسابقاتی باعث می‌شود آنها تفاوت را رقم بزنند و هت‌تریک در این دیدار بار دیگر ثابت کرد که او ستاره بسیار مهمی است. امباپه در تیم ما بسیار راضی و خوشحال است و پیش از این هم خودش به این موضوع اعتراف کرده است.»

پوچتینو اگرچه حدود یک ماه است هدایت تیم را برعهده گرفته است اما موفق شد بردی ارزشمند را برابر بارسلونا آن هم در غیاب نیمار و دی‌ماریای مصدومی کسب کند که نتیجه بسیار ارزشمندی بود. در سوی مقابل هم هواداران بارسا به‌شدت نگران وضعیت تیم خود در این فصل هستند. آنها در سه فصل قبل با شکست‌هایی ناباورانه برابر رم، لیورپول و بایرن‌مونیخ از رسیدن به مراحل پایانی جام محروم شدند و امسال هم پاریسی‌ها تا اینجا سد راه تیم‌شان شده‌اند. با ادامه این وضعیت امید چندانی به معجزه در پارک دو پرنس نیست و به نظر می‌رسد حذف زودهنگام از رقابت‌های اروپایی در انتظارشان باشد. این مشکلات در کنار احتمال جدایی مسی در پایان فصل که همین پاری‌سن‌ژرمن یکی از مشتریان اصلی آنها محسوب می‌شود، باعث شد تیم یکی از بدترین فصول خود در طول دهه‌های اخیر را تجربه کند.

رونالد کومان، سرمربی هلندی تیم با اعتراف به اینکه تیمش نسبت به حریف در وضعیت بدتری قرار داشت، می‌گوید: «ما در نیمه اول نمایش چندان خوبی نداشتیم و در نیمه دوم هم به‌وضوح در کارهای دفاعی دچار اشتباه شدیم که نتیجه آن شکستی سنگین بود. آنها نشان دادند که در سطحی بالاتر از ما قرار داشته و از نظر آمادگی بدنی وضعیت بهتری دارند. وقتی تیم شما پیش می‌افتد و حریف به‌سرعت بازی را به تساوی می‌کشاند برای شما بازی سخت می‌شود. ما نتوانستیم برابر حملات حریف دفاع خوبی انجام دهیم و چه در جناحین و چه در میانه زمین دچار مشکل بودیم. حریف به‌خوبی ثابت کرد که تیم کامل‌تری نسبت به ماست و باید قبول کنیم که در این بازی اصلا عملکرد خوبی نداشتیم. شکست 4 بر یک نتیجه بسیار بدی است و البته من می‌توانم به شما دروغ بگویم اما واقعیت این است وقتی شما در خانه با چنین نتیجه‌ای می‌بازید شانس بسیار کمی برای جبران در بازی برگشت خواهید داشت و به‌خصوص در لیگ قهرمانان انجام چنین کاری بسیار دشوار است.»

 تفاوت دو پدیده فرانسوی

پس از گلزنی مسی، یک فرصت خوب هم نصیب عثمان دمبله شد اما ضربه او به گل تبدیل نشد و خیلی زود این امباپه بود که گل تساوی را به ثمر رساند. اگر دمبله از موقعیت خود استفاده می‌کرد بارسا با دو گل پیش می‌افتاد و جبران این نتیجه برای حریف سخت‌تر می‌شد اما در همین دو صحنه تفاوت دو بازیکن جوان فرانسوی به‌خوبی مشخص شد. بارسا با جدایی نیمار به فکر یافتن جانشینی مناسب برای او افتاد و سراغ دمبله رفت اما مصدومیت‌های پیاپی این پدیده جوان سبب شد نتواند تاثیرگذاری لازم را در تیمش داشته باشد. پاری‌سن‌ژرمن نیز در همان زمان امباپه را خرید که حالا یکی از بهترین‌های فوتبال دنیاست و حرکت عالی او روی گل اول تیمش حاصل نبوغ این بازیکن بود.

بارسا در آن زمان ظاهرا پدیده اشتباهی از فوتبال فرانسه را خرید اما امباپه بارها اذعان کرده که هوادار رئال و کریس رونالدو است و بعید بود کاتالان‌ها می‌توانستند او را برای حضور در نوکمپ متقاعد کنند. قرارداد این ستاره جوان در تابستان 2022 به پایان می‌رسد و اگر پاریسی‌ها نتوانند او را برای تمدید قرارداد راضی کنند، مجبورند در پایان این فصل ستاره خود را بفروشند تا از فروشش پولی نصیب تیم شود. رئال‌مادرید و لیورپول اصلی‌ترین مشتریان امباپه در سال‌های اخیر بوده‌اند اما مشخص نیست مقصد بعدی او چه تیمی خواهد بود و شاید درصورتی‌که مسی فصل بعد راهی فرانسه شود، او هم متقاعد شود که در این باشگاه ماندنی شود. خورخه والدانو، مدیر فنی سابق رئال‌مادرید درباره اینکه این تیم چقدر برای خرید امباپه شانس دارد، می‌گوید: «او بارها نشان داده که در دیدارهای بزرگ می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و بازیکنی بسیار ارزشمند برای تیمش محسوب می‌شود. بعد از بازی دیشب بسیار بعید است که پاری‌سن‌ژرمن به این راحتی او را از دست بدهد و به نظر من احتمال حضورش در برنابئو بسیار ضعیف‌تر هم شده است. با نمایشی که امباپه برابر بارسا داشت، بعید است این تیم بخواهد لیونل مسی پابه‌سن گذاشته و افول‌کرده را جانشین چنین بازیکن آماده‌ای کند.»

آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال نیز که این روزها به‌عنوان کارشناس در شبکه تلویزیونی بین‌اسپورت حضور دارد، درباره هموطنش چنین اظهارنظر می‌کند: «پاری‌سن‌ژرمن درحال حاضر یکی از مدعیان اصلی فتح لیگ قهرمانان است و به نظر آنها در این فصل شانس خوبی برای رسیدن به این عنوان دارند. مساله مهمی که این روزها باشگاه با آن مواجه است نزدیک شدن به زمان پایان قرارداد امباپه است که می‌تواند در سال 2022 به‌عنوان بازیکن آزاد راهی باشگاه دیگری شود. به نظرم این تیم باید هرچه زودتر با نیمار و امباپه تمدید کند تا خیالش راحت شود. البته این کار هزینه بسیار زیادی به باشگاه تحمیل می‌کند و باید دید آیا آنها درحال‌حاضر توان چنین کاری را دارند یا نه.»

باشگاه پاریسی اگرچه از نظر مالی اوضاع بسیار خوبی دارد و مالکان قطری آنها می‌توانند بودجه لازم برای تمدید قرارداد این دو ستاره را فراهم کنند اما قوانین فیرپلی مالی یوفا ممکن است برای آنها دردسرساز شده و درنهایت مجبور شوند یکی از این دو ستاره را که قراردادشان همزمان به پایان می‌رسد به فروش برسانند.