تاریخ : Wed 17 Feb 2021 - 10:43
کد خبر : 51717
سرویس خبری : جهان شهر

جنبش تازه‌تاسیس‌ها

یک گروه پایگاه نظامیان آمریکایی را در اربیل با 14 راکت هدف قرار داد

جنبش تازه‌تاسیس‌ها

گروه مقاومت تازه‌تاسیس «عصبه‌الثائرین» (گروه انتقام‌جویان) با انتشار یک پیام ویدئویی رسما مسئولیت حمله چند شب پیش به هواپیمای هرکولس C_130 ائتلاف آمریکایی در پایگاه «التاجی» را پذیرفت

 با وجود عقب‌نشینی‌های آمریکا از برخی پایگاه‌های این کشور در عراق و انتقال بخشی از نیروها به منطقه اقلیم کردستان، شامگاه دوشنبه منابع خبری گزارش دادند که فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکایی در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت. به دنبال این عملیات آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در این شهر، از هدف قرار گرفتن فرودگاه به صدا درآمدند. براساس آنچه که وزارت داخلی منطقه کردستان عراق اعلام کرده، این حمله راکتی در ساعت 21:30 به وقت بغداد صورت گرفته است. در همین راستا دو منبع امنیتی آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حمله به پایگاه نظامی آمریکا در اربیل با استفاده از راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری -‌که نوع معمول در دیگر حملات علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق هستند- از داخل منطقه کردستان عراق(کانی قرزاله) از فاصله حدود ۸ کیلومتری غرب اربیل شلیک شده‌اند.

رسانه‌های محلی کردستان عراق نیز از کشف و ضبط آتشبار استفاده‌شده در حمله به اربیل در حومه این شهر خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «باس‌نیوز»، اداره ضدتروریسم منطقه کردستان عراق بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که راکت‌اندازی که در عملیات اربیل استفاده شده بود را پیدا کردند که روی یک خودرو نصب شده بود. منابع امنیتی محلی گفته‌اند که خودروی کشف شده حامل آتشبار ۲۴ راکت بود که ۳ فروند از آنها شلیک نشده بودند. ائتلاف آمریکایی پس از این حمله اعلام کرد که یک پیمانکار غیر‌آمریکایی در این حادثه کشته شد و پنج تن ازجمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. اما کمی بعد اعلام شد که علاوه‌بر کشته شدن یک پیمانکار غیرآمریکایی 9 نفر در این حمله زخمی شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند ۱۴ فروند راکت به سمت پایگاه آمریکا در اربیل شلیک شده است.

دقایقی بعد، یک گروه عراقی تازه‌تاسیس موسوم به «سرایا اولیا الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را برعهده گرفت. این گروه در بیانیه خود درباره این عملیات آورده است: «ما به فاصله ۷ کیلومتری پایگاه اشغالگران(الحریر) در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم ضربات مهلکی با ۲۴ راکت بزنیم که به دلیل ناتوانی سامانه ضدهوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقا به اهداف خود اصابت کردند.» سرایا اولیا الدم از خسارات شدید به خودروها، انبارها و هواپیماهای اشغالگران و تعداد زیادی تلفات در بیان عناصر اشغالگر خبر داد و خطاب به مردم عراق نوشت:  «خمپاره‌هایی که بیرون از پایگاه اشغالگران افتاد، راکت‌های آمریکایی بودند که تلاش داشتند موشک‌های ما را رهگیری کنند.» در بیانیه این گروه عراقی با تاکید بر اینکه این عملیات در راستای گرفتن انتقام سران شهید است، آمده: «اشغالگران آمریکایی در هیچ‌جایی امنیت نخواهند داشت، حتی در کردستان [عراق]، به شما وعده عملیات دیگری را می‌دهیم.»

 بی‌پناه در عراق

مصوبه دی‌ماه سال گذشته پارلمان عراق برای اخراج آمریکا از این کشور که پس از عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به تصویب رسید، پیش‌زمینه پایان دادن به حضور نظامی آمریکا از این کشور بود. یک ماه بعد علی الغانمی، عضو کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق خبر از آمادگی آمریکا برای عقب‌نشینی از ۱۵ پایگاه نظامی خود را در مناطق مختلف عراق داد ولی با این حال گفت آمریکا در دو پایگاه در اربیل و عین‌الاسد در استان الانبار باقی خواهد ماند. دو هفته پیش وب‌سایت اینتلیجنس آنلاین از طرح آمریکا برای باقی ماندن در عراق خبر داد و نوشت که علی‌رغم اینکه آمریکا در سال 2020 از 5 پایگاه در عراق خارج شد و شمار نیروهای خود را به نصف کاهش داد، اما دولت آمریکا در نظر دارد برخی نیرو‌های نظامی خود در عراق را به اقلیم کردستان انتقال داده و به توسعه پایگاه‌های نظامی خود در این منطقه کردنشین اقدام کند. این تصمیم پس از افزایش حملات به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آن قرار دارد، گرفته شد. به گزارش کردپرس، این سایت احتمال داده که ممکن است ایالات متحده آمریکا همچنین پایگاهی جدید در اقلیم کردستان بسازد یا اینکه پایگاه‌های نظامی خود را در اقلیم کردستان توسعه دهد. یکی از پایگاه‌هایی که در این گزارش گفته شده آمریکا به دنبال توسعه آن خواهد بود و پنتاگون نیز قصد دارد بخشی از نیروهای خود را در چند کیلومتری شمال آن مستقر کند، پایگاه «الحریر» در 70 کیلومتری شمال شرق اربیل است. این پایگاه که آمریکا از سال 2003 از آن استفاده می‌کند، همان پایگاهی است که دوشنبه شب سرایا اولیا الدم آن را مورد حمله موشکی خود قرار داد.

 مصیبتی به نام گروه‌های پارتیزانی

پس از حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده از حمله راکتی شامگاه دوشنبه به مناطقی در نزدیکی فرودگاه اربیل «خشمگین» است. او همچنین گفت که با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق تماس گرفته‌ و وعده داده است که از هر تلاشی برای «بررسی موضوع و پاسخگو کردن مسئولان» پشتیبانی خواهد کرد. مقایسه این واکنش با اولین حمله یک گروه ناشناس به پایگاه آمریکایی، قابل توجه است. اواخر اسفندماه سال گذشته یک گروه ناشناس پایگاه نظامی تاجی که در اختیار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکاست را با حدود 18 موشک کاتیوشا 107 میلی‌متری هدف قرار داد. در جریان این حمله دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند. کمتر از 48 ساعت بعد از این عملیات با وجود اینکه حشدالشعبی دست داشتن در این عملیات را به‌طور کامل رد کرد، جنگنده‌های آمریکایی در چند حمله هوایی، پایگاه‌های وابسته به حشد‌الشعبی و گروه‌های ضربت و گردانی از ارتش عراق را هدف قرار دادند و مدعی شدند کتائب حزب‌الله عامل حمله به پایگاه تاجی است.

عملیات آمریکایی‌ها بی‌پاسخ نماند و یک روز بعد همان گروه ناشناس که کمی بعد با نام «عصبه الثائرین» (گروه انتقام‌گیرندگان) اعلام موجودیت کرد، برای دومین بار نزدیک به 30 راکت به سوی پایگاه نظامی محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا شلیک کرد. در این حمله دو نظامی آمریکایی به‌شدت زخمی شدند و حال‌شان وخیم گزارش شد. این عملیات مجدد نشان می‌داد که مقاومت در عراق برای مبارزه با آمریکا از قالب سازمان‌های شناخته شده خارج شده است و قصد دارد یک جنگ پارتیزانی (چریکی) علیه آمریکا را در عراق شکل بدهد. در جنگ‌های چریکی، گروهی کوچک با استفاده هوشمندانه از تاکتیک‌های نظامی همچون بزن‌دررو و جابه‌جایی سریع، به یک نیروی بزرگ‌تر و کم‌تحرک‌تر ضربه می‌زند. این شیوه نبرد در چند دهه اخیر عمدتا علیه نیروهای اشغالگر که قدرت به مراتب بیشتری داشته‌اند، اجرایی شده است.

پس از حملات به التاجی، گروه‌های مقاومت تا 13 فروردین‌ماه به آمریکا فرصت دادند تا قانون خروج نیروهای نظامی خارجی در عراق را اجرا کند. آمریکایی‌ها اما به دلیل ناتوانی سرویس‌های جاسوسی‌شان برای ردیابی گروهی که آنها را هدف قرار داده بود، راهی جز عقب‌نشینی در عراق نداشتند. بر همین اساس نیز دونالد ترامپ دستور عقب‌نشینی از برخی پایگاه‌ها که در شکل جدید عملیات عراقی‌ها، اهداف در دسترسی بودند را صادر کرد. این پایگاه‌ها که عمدتا با تعداد نیروی کم در نزدیکی نقاط جمعیتی عراق بود، به‌طور کامل تحویل ارتش عراق شد و نیروهای آن به سمت پایگاه‌های بزرگ‌تر و دورتر عین‌الاسد در استان شرقی الانبار و همچنین به پایگاه الحریر اربیل در شمال عراق منتقل شدند.

با وجود عقب‌نشینی‌های آمریکا از برخی پایگاه‌ها در عراق اما گروه‌های مقاومت به هیچ چیزی به جز خروج کامل از عراق رضایت نمی‌دادند و بر همین اساس یک‌به‌یک گروه‌های مقاومت در عراق شکل گرفت؛ گروه‌هایی که نه سرویس‌های جاسوسی آمریکا و نه حتی سرویس‌های امنیتی دولت عراق توان شناسایی و دستگیری آنها را نداشتند. اکنون با حمله راکتی به پایگاه الحریر در اقلیم کردستان، گروه‌های مقاومت تقریبا آخرین روزنه برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق را نیز مسدود کرده‌اند.

 شبح‌های ضد‌آمریکایی

پس از حمله سال گذشته آمریکا به مقر کتائب حزب‌الله، عملیات‌های پارتیزانی آمریکا را عملا در باتلاق عراق گرفتار کرده است. در یک سال گذشته آنها تنها توانستند الکاظمی را وارد معرکه کنند تا در اقدامی عجیب، از نیروهای امنیتی تحت فرمان نخست‌وزیری بخواهد که اعضای کتائب حزب‌الله را دستگیر کنند. این اقدام که به‌طور حتم قرار بود ادامه‌دار باشد، با واکنش قاطع گروه‌های مقاومت و مردم در نطفه خفه شد و پس از آن آمریکایی‌ها در گوشه‌گوشه عراق هدف حملات گروه‌هایی ناشناس قرار می‌گرفتند؛ گروه‌هایی همچون «عصبه‌الثائرین»، «سرایا ثوره‌الشرین الثانیه»، « لواء ثار المهندس»، «اصحاب‌الکهف»، «قاصم‌الجبارین» و احتمالا چند گروه دیگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده. هرچند هنوز نسبت این گروه‌ها و گروه‌های مقاومت در عراق مشخص نیست اما نقطه مشترک تمام این گروه‌ها تقابل با آمریکا با هدف خروج این کشور از خاک عراق است.

عصبه الثائرین

گروه مقاومت «عصبه‌الثائرین»، طراح و مجری عملیات سال گذشته شلیک راکت به پایگاه التاجی در عراق بود. این گروه خردادماه سال جاری هواپیمای هرکولس C_130 ائتلاف آمریکایی در پایگاه «التاجی» را هدف قرار داد و شلیک راکت به سفارت آمریکا و محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد را نیز برعهده گرفته است. به گزارش تسنیم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش مقاومت اسلامی النجباء، گروه مقاومت تازه‌تاسیس «عصبه‌الثائرین» (گروه انتقام‌جویان) با انتشار یک پیام ویدئویی رسما مسئولیت حمله چند شب پیش به هواپیمای هرکولس C_130 ائتلاف آمریکایی در پایگاه «التاجی» را پذیرفت. این گروه مقاومت به نیروهای امنیتی عراق هشدار داده که تصمیم اخراج اشغالگران قطعی است و آنها باید از هرگونه تعامل با دشمن برحذر باشند.

سرایا ثوره الشرین الثانیه

نام گروه سرایا الثوره العشرین الثانیه، یادآور انقلاب «عشرین» صد سال پیش برای بیرون راندن نیروهای انگلیس از عراق است که در آن فرقه‌ها و گروه‌های مختلف نژادی عراق حضور داشتند. این نام‌گذاری نشان می‌دهد این گروه ماموریت خود را اخراج نیروهای آمریکایی و برچیدن پایگاه‌های این کشور قرار داده است. این گروه نخستین‌بار با انتشار فیلمی از انفجار بمب در مسیر کاروان نیروهای آمریکایی در استان بابل در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام موجودیت کرد. این گروه عمدتا با استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای در مسیر خودروهای نظامی ائتلاف آمریکایی، آنها را هدف قرار می‌دهد. تاکنون سرایا ثوره الشرین الثانیه بیش از چند‌ده بمبگذاری در مسیر آمریکایی‌ها داشته است.

لواء ثار المهندس

این گروه خردادماه سال جاری اعلام موجودیت کرد و طی بیانیه‌ای مسئولیت هدف قراردادن پایگاه فکتوری بغداد و دو فروند بالگرد شینوک آمریکایی را برعهده گرفت. لواء ثار المهندس در بیانیه خود آورده که در ششم ماه می‌(۱۷ اردیبهشت ۹۹) به پایگاه «فکتوری» آمریکایی‌ها در داخل فرودگاه بین‌المللی بغداد حملات کاتیوشایی داشته و با دقت راکت‌های کاتیوشا به اهداف اصابت کرده‌اند. ثار المهندس همچنین اضافه کرده است که حمله به دو بالگرد آمریکایی در ۱۴ آوریل گذشته (۲۹ فروردین ۹۹) اتفاق افتاده است. این گروه همراه با این حمله موشکی به بالگردهای آمریکایی، بخشی از سخنان ضبط‌شده شهید ابومهدی المهندس، فرمانده پیشین حشدالشعبی که در آن شروع حملات با رمز یا«زهرا(س)» را اعلام می‌کند، منتشر کرده است.

اصحاب‌الکهف

این گروه در یکی از عملیات‌های خود، 6 فروند راکت به سفارت آمریکا (بخش پایگاه نظامی) شلیک کرده است. اصحاب‌الکهف چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، ویدئویی از حمله به یک کاروان نظامی در استان صلاح‌الدین عراق منتشر کرد و مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. این گروه که گفته می‌شود در آن عواملی از افراد سنی‌مذهب نیز فعالیت دارند، از مخالفان سرسخت آمریکا در عراق هستند. آنها اواخر مردادماه گذرگاه «جریشان» در مرز کویت را که نظامیان آمریکایی از آن برای انتقال تجهیزات لجستیک استفاده می‌کردند، هدف قرار داد. این گروه در تقابل با آمریکا از بمب‌های کنار جاده‌ای هم استفاده می‌کند. در تازه‌ترین عملیات اصحاب‌الکهف، این گروه در واکنش به اقدام نظامی ترکیه در «سنجار»، یک پایگاه نظامی نیروهای ترکیه در موصل را هدف قرار داد.

قاصم‌الجبارین

یگان تازه‌تاسیس گروه مقاومت قاصم‌الجبارین در ۲۸ شهریور با اعلام نخستین عملیات خود اعلام موجودیت کرد. مهرماه سال جاری به یک کاروان ائتلاف آمریکایی در منطقه البطحاء در جنوب عراق حمله کرد. در اطلاعیه این گروه آمده: «این کار در راستای در تنگنا قراردادن و محاصره نظامی و اقتصادی اشغالگران آمریکایی صورت گرفته است.» هفته قبل از آن نیز این گروه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به دو کاروان نیروهای آمریکایی در جاده «الحله» در استان بابل و اتوبان «ای‌غریب» در بغداد را برعهده گرفت. این گروه همچنین در یک عملیات چهار کاروان آمریکا در مناطق مختلف عراق را هدف قرار داد. این کاروان‌ها حامل تجهیزات لجستیک آمریکا بوده و در مناطقی همچون «السماوه» در استان المثنی واقع در جنوب عراق و بابل منهدم شدند.