تاریخ : Tue 16 Feb 2021 - 09:56
کد خبر : 51681
سرویس خبری : ورزش

فرصت انتقام در نوکمپ

آغاز مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان با رویارویی بارسا و پاری‌سن‌ژرمن

فرصت انتقام در نوکمپ

مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از امشب با دو دیدار مهم و جذاب آغاز می‌شود.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا از امشب با دو دیدار مهم و جذاب آغاز خواهد شد که در یکی از حساس‌ترین مسابقات این مرحله، بارسلونا در نوکمپ میزبان پاری‌سن‌ژرمن خواهد بود و لایپزیگ آلمان نیز در بوداپست مجارستان از لیورپول انگلیس میزبانی خواهد کرد. لایپزیگ به‌دلیل اوج‌گیری دوباره کرونا در اروپا و قوانین سختگیرانه‌ای که آلمان برای ورود اتباع کشورهایی که با ویروس جهش‌یافته درگیر هستند گذاشته، مجبور شد قید میزبانی در مسابقه امشب را زده و بازی خود را به ورزشگاه پوشکاش آره‌نا مجارستان منتقل کند. بارسا اما چنین مشکلی ندارد و می‌تواند در مسابقه امشب در زمین خود از رقیب قدرتمند فرانسوی میزبانی کند.

بازگشت پیکه

با گذشت حدود 4 سال از رویارویی تاریخی دو تیم در همین تورنمنت و کامبک خارق‌العاده آبی و اناری‌ها در بازی برگشت که به عقیده بسیاری ماندگارترین بازگشت تاریخ رقابت‌های فوتبال است، دو تیم بار دیگر در لیگ قهرمانان رودرروی هم قرار می‌گیرند. با این تفاوت که این بار نیمار در فهرست تیم فرانسوی قرار دارد و البته به‌دلیل مصدومیت در بازی امشب غایب خواهد بود. لیونل مسی هم فاصله زیادی با ستاره آماده آن زمان کاتالان‌ها دارد و حتی شایعه انتقالش به این تیم فرانسوی در پایان فصل نیز مطرح است.

بارسلونا در ابتدای هفته با برتری 5 بر یک برابر آلاوس نشان داد آماده رویارویی با تیم قهرمان فرانسه است و در سوی مقابل پاریسی‌ها هم 2 بر یک نیس را شکست دادند که نتیجه درخشانی برای شاگردان مائوریتسیو پوچتینو محسوب نمی‌شود. مسی در این دیدار علاوه‌بر اینکه دو گل برای بارسا زد به رکوردی دیگر نیز به همراه تیمش دست یافت و بازی شماره 505 خود را برای این تیم در لالیگا انجام داد تا با رکورد ژاوی برابری کند. مسی اگرچه در هفته‌های اخیر عملکرد بهتری داشته اما اتفاقات عجیبی که در ماه‌های اخیر برایش رخ داده باعث شده تمرکز و آمادگی لازم را برای حضور در مسابقات نداشته باشد.
ستاره آرژانتینی در تابستان تا آستانه ترک باشگاه پیش رفت و در ادامه انتشار قراردادش در رسانه‌ها و اعداد و ارقامی که براساس این قرارداد دریافت می‌کند، به‌شدت به وجهه او در باشگاه لطمه زد. هنوز مشخص نیست او در انتهای فصل و با پایان قراردادش با این باشگاه چه تصمیمی خواهد گرفت اما از منچسترسیتی و پاری‌سن‌ژرمن به‌عنوان دو مقصد بسیار محتمل او نام برده می‌شود. حضور او در پاریس می‌تواند مثلث استثنایی مسی-نیمار-امباپه را تشکیل دهد که کابوسی برای مدافعان تیم‌های مقابل خواهد بود.

بارسا به نسبت ابتدای فصل روند بهتری در هفته‌های اخیر داشته و به‌جز شکست 2 بر صفر برابر سویا در دیدار رفت نیمه‌نهایی جام حذفی، در سایر دیدارها نتایج نسبتا خوبی به دست آورده است. آنها در 12 بازی اخیر خود در لالیگا شکست نخورده‌اند و تنها 2 مسابقه از 18 بازی اخیر خود در تمام رقابت‌ها را باخته‌اند. آبی و اناری‌ها همچنین آمار خوبی در این مرحله از رقابت‌ها دارند و آخرین‌بار در فصل 2007-2006 توسط لیورپول در یک‌هشتم نهایی حذف شدند و پس از آن هیچ‌گاه در این مرحله ناکام نبوده‌اند. رونالد کومان، سرمربی هلندی بارسا در این دیدار امیدوار است شاید بتواند از جرارد پیکه، مدافع مصدوم خود که مدت‌هاست از میادین دور بوده، استفاده کند اما با توجه به اینکه این مدافع باتجربه از شرایط مسابقه دور است، حضورش در ترکیب اصلی می‌تواند ریسک بزرگی تلقی شود.

غیبت نیمار و دی‌ماریا

پیکه در تمرین دیروز بارسا درکنار سایر نفرات حضور داشت و بدون مشکل تمرین کرد اما آرائوخو، دیگر مدافع این تیم به دلیل مصدومیت غایب بود و به احتمال فراوان به بازی امشب نمی‌رسد. برای پاری‌سن‌ژرمن که فصل پیش برای نخستین‌بار در تاریخ خود حضور در فینال لیگ قهرمانان را تجربه کرد مسابقه امشب علاوه‌بر یک نبرد انتقامی، مقدمه‌ای برای تکرار موفقیت فصل پیش خواهد بود. این تیم فرانسوی پس از مشکلاتی که بین توماس توخل و مدیران باشگاه به وجود آمد درنهایت تصمیم به قطع همکاری با این مربی فرانسوی گرفت و پوچتینو را جانشین او کرد.

یکی از ایرادهایی که از این مربی آرژانتینی در زمان حضورش در تاتنهام گرفته می‌شد این بود که در کسب جام ناموفق است و حالا در پاریس این فرصت را دارد که حداقل در رقابت‌های داخلی فرانسه ناکامی‌هایش در سال‌های گذشته را جبران کند. پوچتینو برای مسابقه امشب نیمار و دی‌ماریا، دو ستاره تاثیرگذار تیمش را در اختیار ندارد. ستاره برزیلی برای چندمین‌بار در سال‌های اخیر طی ماه فوریه مصدوم شد و حداقل یک ماه دور از میادین خواهد بود. به این ترتیب هردو بازی رفت و برگشت پی‌اس‌جی برابر تیم سابقش را از دست خواهد داد. علاوه‌بر این دو، برنات، داگبا و پمبله دیگر مصدومان تیم فرانسوی هستند که در مصاف با بارسا غایب خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد مارکو وراتی پس از غیبت در دو دیدار اخیر تیمش برابر کائن در جام حذفی و نیس در لیگ، مصدومیتش به پایان رسیده و می‌تواند در ترکیب تیمش به میدان برود.

در غیاب نیمار، پوچتینو حساب ویژه‌ای روی مویزه کین، مهاجم ایتالیایی خود باز کرده که در طول حضور قرضی‌اش در پاریس طی این فصل توانسته عملکرد خوبی داشته باشد. کین این هفته برابر نیس چهاردهمین گل فصل خود را به ثمر رساند و می‌تواند برابر خط دفاعی نه‌چندان مستحکم بارسا نیز شب خوبی را داشته باشد. پوچتینو درباره او می‌گوید: «کین در این هفته‌ها بسیار خوب کار کرده و خوشحالیم که چنین بازیکنی را در اختیار داریم. او توانایی بازی در پست‌های مختلف خط حمله را دارد و به همین دلیل دست ما بازتر خواهد بود.» با توجه به غیبت نیمار و دی‌ماریا، این مهاجم ایتالیایی شانس زیادی برای بازی در ترکیب اصلی تیمش در مسابقه امشب دارد. تقابل مسی و کیلور ناواس هم از اتفاقات ویژه این مسابقه است. این دو در مجموع 12 بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند که در دو مسابقه ناواس درون دروازه لوانته قرار داشت و در سایر دیدارها با پیراهن رئال برابر ستاره آرژانتینی بازی کرده است. مسی در این دیدارها 7 گل به ناواس زده و برابر این گلر کاستاریکایی آمار خوبی داشته است. دو تیم پیش از این 12 بار رودرروی هم قرار گرفته‌اند که 5 برد برای کاتالان‌ها و 3 پیروزی برای پاری‌سن‌ژرمن حاصل این مسابقات بوده و 4 بازی هم به تساوی کشیده شده است.

جدال مربیان آلمانی

در دیگر دیدار امشب لایپزیگ، تیم شگفتی‌ساز فصل قبل لیگ قهرمانان به مصاف لیورپول می‌رود. شاگردان یورگن کلوپ برخلاف فصل‌ پیش، از کورس قهرمانی در لیگ عقب مانده‌اند و حالا شاید بیشتر حواس خود را روی موفقیت در اروپا متمرکز کنند. قرمزها شنبه‌شب در زمین لسترسیتی 3 بر یک شکست خوردند تا روند نزولی تیم همچنان ادامه داشته باشد. شاگردان کلوپ پس از آخرین دیدار خود در مرحله گروهی این مسابقات تاکنون 15 بازی در رقابت‌های مختلف برگزار کرده‌اند که تنها 5 برد حاصل آن بوده است و البته هر سه مسابقه آخر خود را نیز باخته‌اند. آنها حالا 13 امتیاز با سیتی صدرنشین فاصله دارند و به‌سختی در ادامه فصل می‌توانند این فاصله را جبران کنند. این ناکامی‌ها حتی سبب شده شایعه احتمال برکناری کلوپ نیز مطرح شود که بعید است با توجه به عملکردی که این مربی آلمانی در سال‌های اخیر داشته، مدیران باشگاه چنین تصمیم عجیبی بگیرند.

جولین ناگلزمن، سرمربی لایپزیگ در مصاحبه‌ای به تمجید از هموطن خود پرداخته و می‌گوید: «یورگن یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاهی فوتبال جهان است و تیم‌هایش همیشه بسیار متفاوت بوده‌اند. او در وضعیتی بسیار بد، هدایت دورتموند را برعهده گرفت و این تیم را به یکی از تیم‌های مدعی فوتبال آلمان تبدیل کرد. در لیورپول هم موفق شده به همراه تیم قهرمانی در لیگ و اروپا را کسب کند و به سال‌ها انتظار هواداران خاتمه دهد. تیم او در این فصل مصدومان زیادی داشته و حتی مجبور شده از هافبک‌هایش در خط دفاعی استفاده کند. در این شرایط طبیعی است که تیم نتواند مثل سابق نتایج خوبی کسب کند.»

لایپزیگ که برای نخستین‌بار در تاریخ خود به مصاف لیورپول می‌رود، پس از برتری برابر منچستریونایتد در آخرین دیدار مرحله گروهی خود و صعود از این مرحله تاکنون 13 بار در رقابت‌های مختلف به میدان رفته و با دو شکست و 9 کلین شیت، آماری عالی از خود به‌جای گذاشته است. به این ترکیب تیم آلمانی توانسته مشکلات دفاعی خود در ابتدای فصل را پشت‌سر گذاشته و در شرایطی خوب و پس از 4 برد پیاپی مهیای رویارویی با لیورپول خواهد بود.