تاریخ : Wed 23 Sep 2020 - 08:30
کد خبر : 46140
سرویس خبری : سیاست

تئاتر تکراری در کاخ سفید

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

تئاتر تکراری در کاخ سفید

آمریکا درحالی مدعی تحریم 27 فرد و مجموعه جدید ذیل احیای قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت است که تمامی آنها قبلا و به‌نحوی دیگر تحریم شده بود.

به گزارش «فرهیختگان»، بعد از آنکه ایالات‌متحده آمریکا به‌صورت یکجانبه و غیرقانونی احیای 6 قطعنامه ملغی‌شده سازمان ملل را اعلام کرد، رسانه‌ها از صدور یک فرمان جدید اجرایی برای اجرای تحریم‌های مندرج در قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت از سوی کاخ سفید خبر دادند و بعدا گفتند که جزئیات این فرمان اجرایی روز دوشنبه و طی یک نشست خبری اعلام خواهد شد. با اعلام این خبر و توضیح اینکه در نشست مطبوعاتی یادشده قرار است چهار تن از وزرا به‌همراه نماینده آمریکا در سازمان ملل و چند معاون و مشاور دیگر کاخ سفید حضور داشته باشند، خیلی‌ها تصور کردند که اقدام بزرگ و منحصربه‌فردی در آستانه وقوع است، چراکه تاکنون سابقه نداشته این تعداد از مقامات کاخ سفید برای موضوعی به‌صورت دسته‌جمعی نشست مطبوعاتی برگزار کنند.

به‌ناگاه اما وقتی موعد نشست خبری فرارسید و اعضای کابینه ترامپ یکی‌یکی پشت تریبون قرار گرفتند، آب سردی روی سر مخاطبانی که منتظر یک اتفاق خارق‌العاده بودند، ریخته شد و دیدند که نمایندگان ترامپ هرکدام درحال قرائت نام چند کارشناس و مقام مسئول در نهادها و شرکت‌های ایرانی برای تحریم مجدد هستند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته به دفعات و کرات رخ داده بود و هربار لیستی بعضا بلندبالاتر از اسامی اعلام‌شده در نشست خبری اخیر هم منتشر شده بود. چنانکه در این نشست خبری از زبان وزرای خارجه، خزانه‌داری، دفاع و دیگر مقامات کاخ سفید اعلام شد و بعد با بیانیه دونالد ترامپ مورد تاکید قرار گرفت، اسامی بیست‌وچند فرد حقیقی و حقوقی در اثر فعال‌سازی مکانیسم ماشه و به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و... در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

علاوه‌بر اینکه چنین اقدامی یعنی خواندن اسامی چند فرد بسیار کمتر از چیزی بود که برخی تلاش می‌کردند به‌عنوان نتیجه احیای قطعنامه‌ها عنوان کنند، دقت در اسامی تحریم‌شده هم گویای این است که نه‌تنها اتفاق مهمی رخ نداده بلکه قریب به اتفاق اسامی اعلام‌شده نیز قبلا و به‌نحوی دیگر مورد تحریم قرار گرفته بودند. این تعبیر و تفسیر را البته صرفا کارشناسان داخلی برای اقدام روز دوشنبه آمریکا استفاده نکردند، چراکه از مسئولان بلندپایه کشورهای عضو شورای امنیت گرفته تا کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای غربی و شرقی عنوان کردند که اتفاقات روز دوشنبه نمایشی بیش نبوده است. ازجمله اینکه اریک برویر، تحلیل‌گر و معاون «مرکز بین‌المللی مطالعات راهبردی» توضیح داد: «تحریم‌های جدید نمایشی بوده است. به نظر می‌رسد تعداد زیادی از اهداف تحریمی جدید، افراد یا سازمان‌هایی هستند که قبلا تحریم شده‌اند و بسیاری از این تحریم‌ها را می‌شد بدون فعال کردن اسنپ‌بک اعمال کرد.»

این توضیح وقتی دقیق‌تر مشخص می‌شود که ما بدانیم تحریم‌های آمریکایی چون کاتسا، سیسادا و ده‌ها قانون تحریمی دیگر در این سال‌ها مسئولان و نهادهای ایرانی را ذیل تحریم‌های متفاوتی قرار داده و حالا جزئی کردن آنها و نام بردن از جزء‌جزء هرکدام نه‌تنها تحریم جدید به حساب نمی‌آید که اقدام موثری هم نیست و تنها تلاش می‌شود بازی جدید و تبلیغاتی دیگری در افکار عمومی آغاز شود.

برای مثال تعداد زیادی از 27 عنوان یادشده در لیست تحریمی جدید مربوط به سازمان انرژی اتمی ایران است و این درحالی است که سازمان انرژی اتمی ایران در ژانویه 2020 توسط وزارت خارجه آمریکا تحریم شده بود و لذا اینکه حالا افراد یا معاونت‌های آن تک‌تک نام برده شود، قاعدتا امر جدیدی نخواهد بود. محمد قنادی‌مراغه معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت استراتژیک سازمان انرژی اتمی و جواد کریمی‌ثابت معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس موسسه تحقیقات علوم‌وفناوری هسته‌ای، بهروز کمالوندی سخنگو و پژمان رحیمیان معاون سازمان انرژی اتمی ازجمله این افراد هستند. یا در مثالی دیگر شرکت‌های «فناوری‌های پیشرفته ایران»، «مصباح انرژی» و موسسه تحقیقات علوم‌وفناوری هسته‌ای هم نام‌شان درحالی در لیست جدید آمده که در نوامبر 2018 تحریم شده بودند.

در بخش مربوط به برنامه موشکی ایران اما وضعیت طنزآمیزتر هم می‌شود، چراکه در این حوزه و زمانی که بخش عمده‌ای از نیروهای نظامی ایران اساسا تروریست خوانده شده‌اند و وزارت دفاع ایران هم مدت‌ها پیش تحریم شده، ارائه لیست‌های جدید عملا مساله جدیدی نخواهد بود. برای مثال شرکت «ماموت دیزل» و «گروه صنعتی ماموت»، «بهزاد فردوس» و «مهرزاد فردوس» (دو سهامدار گروه صنعتی ماموت) و محمدرضا دزفولیان، مدیرعامل ماموت دیزل در بیانیه روز دوشنبه تحریم شدند.

یا در نمونه دیگر اصغر اسماعیل‌پور یکی از مدیران صنایع هوایی نیروهای مسلح و از مدیران سابق مرکز تحقیقاتی حاج‌علی موحد نامش در لیست جدید تحریم آمده و این درحالی است که مرکز تحقیقاتی حاج‌علی موحد پیش از این و در سال 2016 تحریم شده بود.

 

اخبار مرتبط:

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
تاثیر تحریم‌های ثانویه چندین برابر قطعنامه ۱۹۲۹ است
 
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد
تکرار تحریم‌های قبلی برای استفاده انتخاباتی