تاریخ : Wed 23 Sep 2020 - 11:50
کد خبر : 46121
سرویس خبری : ورزش

قدوس و رویای لیگ برتر با زنبورها

سامان بالاخره به فوتبال انگلیس رسید

قدوس و رویای لیگ برتر با زنبورها

قدوس حالا به‌همراه برنتفورد به‌دنبال صعود به لیگ برتر انگلیس و بازی در یکی از بهترین لیگ‌های باشگاهی دنیاست. هدایت این تیم انگلیسی را که همانند سایر باشگاه‌های این کشور سابقه‌ای طولانی در این ورزش دارد

سرمربی برنتفورد: 16ماه دنبال این ستاره ایرانی بودیم

به گزارش «فرهیختگان»، ستاره ایرانی تیم آمیان فرانسه پس از اینکه مدت‌ها مورد توجه باشگاه برنتفورد انگلیس قرار داشت سرانجام راهی این باشگاه شد تا در این فصل به‌صورت قرضی در لیگ چمپونشیپ این کشور بازی کند. سامان قدوس پس از سقوط تیمش به دسته 2 فرانسه علاقه چندانی به ادامه حضور در این باشگاه نداشت و درنهایت تصمیم گرفت در سطحی بالاتر فوتبالش را ادامه دهد و به همین دلیل لیگ جزیره را انتخاب کرد تا حداقل امیدوار به بازگشت به سطح اول فوتبال این کشور باشد. با روندی که آمیان در پیش گرفته و جدایی چند بازیکن تاثیرگذار این تیم، بعید است آنها بتوانند در پایان فصل دوباره به لوشامپیونه صعود کنند و این یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که قدوس تصمیم گرفت از این باشگاه فرانسوی جدا شود.

تمجید از تکنیک و توانایی‌های سامان

عصر روز دوشنبه سایت باشگاه برنتفورد از قطعی‌شدن حضور قدوس در این باشگاه خبر داد و نوشت: «سامان قدوس قراردادش را با باشگاه برنتفورد امضا کرد و انتقالش از باشگاه آمیان فرانسه قطعی شد. مهاجم 27ساله ایرانی قراردادی یک‌ساله و قرضی با تیم ما امضا کرد که این قابلیت را دارد تا به قراردادی 2ساله و قطعی تبدیل شود.» توماس فرانک، سرمربی برنتفورد درباره این بازیکن گفت: «ما حدود 16ماه به‌دنبال سامان بودیم و خوشحالیم که بالاخره توانستیم او را به خدمت بگیریم. او بازیکنی تکنیکی است که در موقعیت‌های یک در مقابل یک عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند به‌راحتی مدافع حریف را پشت‌سر بگذارد. همچنین ارسال‌های دقیق و خوبی دارد و یک پاسور بسیار باهوش است. ازسوی دیگر زمانی که توپ را دراختیار نداریم هم می‌تواند در پرسینگ تیم کمک کند و توانایی خوبی دارد. او قابلیت‌های فنی و همچنین سبک بازی خاصی دارد که می‌تواند در تیم ما بسیار مفید باشد و در اینجا به ما کمک خواهد کرد.»

همچنین راسموس آنکرسن، مدیر ورزشی باشگاه نیز با اشاره به خرید این بازیکن گفت: «سامان بازیکنی مستعد و بسیار تکنیکی است و مطمئنم هواداران برنتفورد از تماشای بازی‌های او لذت خواهند برد. او از مدت‌ها پیش در رادار ما قرار داشت و بازی‌هایش را زیرنظر داشتیم. خوشحالم که درنهایت توانستیم او را به برنتفورد بیاوریم و چنین بازیکنی را در جمع نفرات خود داریم.»

قدوس از والدینی ایرانی در مالمو سوئد متولد شد. او پیش از اینکه زیرنظر گراهام پاتر در اوسترشوندس نامی برای خودش دست و پا کند در لیگ‌های دسته پایین‌تر سوئد بازی می‌کرد. 10گل و 7پاس گل او در نخستین فصل بازی‌اش برای این تیم به اوسترشوندس که تازه راهی لیگ برتر سوئد شده بود کمک کرد تا در رده هشتم لیگ قرار گیرد. سال دوم او نقش مهمی در ترکیب تیمش داشت و ستاره باشگاه بود. اوسترشوندس به کمک ستاره ایرانی خود پنجم شد و قهرمانی جام‌حذفی را نیز به‌دست آورد.

قدوس 8گل و 7پاس‌گل در لیگ و همچنین 7گل در جام‌حذفی زد تا فصلی خوب را به‌همراه این تیم سپری کند. تک‌گل او در فینال جام‌حذفی به اوسترشوندس کمک کرد تا نخستین جام مهم تاریخ خود را فتح کند و قدوس برای دو سال پیاپی عنوان بهترین بازیکن فصل باشگاه و همچنین بهترین مهاجم لیگ سوئد را کسب کرد. فتح این جام باعث شد آنها جواز صعود به لیگ اروپا را کسب کنند و سال بعد قدوس در هر 13بازی تیمش در این تورنمنت به میدان رفت و 4گل هم به ثمر رساند. اوسترشوندس با کمک او توانست از گروه خود صعود کند و در دور حذفی رودرروی آرسنال قرار گرفت. دو پاس‌گل سامان نتوانست مانع از شکست 4 بر 2 این تیم سوئدی برابر توپچی‌ها شود و آنها از دور مسابقات کنار رفتند. او پس از همراهی تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی 2018 و حضور در هر سه دیدار مرحله گروهی شاگردان کارلوس کی‌روش در این تورنمنت راهی آمیان شد.

در رویای لیگ برتر

قدوس حالا به‌همراه برنتفورد به‌دنبال صعود به لیگ برتر انگلیس و بازی در یکی از بهترین لیگ‌های باشگاهی دنیاست. هدایت این تیم انگلیسی را که همانند سایر باشگاه‌های این کشور سابقه‌ای طولانی در این ورزش دارد و در سال 1889 تاسیس شده، توماس فرانک دانمارکی برعهده دارد. او که در دوران بازی یک فوتبالیست آماتور بود خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد و از سال 2008 تا 2013 هدایت تیم‌های ملی زیر 16، زیر 17سال و زیر 19ساله‌های دانمارک را برعهده داشته است. فرانک پس از سه‌سال حضور روی نیمکت بروندبی، راهی انگلیس شد و از سال 2016 به‌عنوان یکی از اعضای کادرفنی برنتفورد مشغول به‌کار شد. دو سال بعد و با کناره‌گیری دین اسمیت از مربیگری این تیم، هدایت زنبورها (لقب برنتفورد) به این مربی دانمارکی سپرده شد. او در نخستین سال حضورش تیم را در رده یازدهم لیگ قرار داد و در جام‌حذفی نیز تا دور پنجم پیش رفت.

فرانک در فصل گذشته سیستم تیمش را تغییر داد و شاگردانش را با آرایش 3-3-4 راهی میدان کرد که این تغییر باعث شد تیمش نتایج خوبی را در لیگ کسب کند و درنهایت با کسب رده سوم به دیدارهای پلی‌آف صعود به لیگ برتر راه یابد اما در مسابقه فینال 2 بر یک به فولام باختند و در یک‌قدمی این مسابقات ناکام شدند.

شاگردان او فصل جدید را با نتایج متفاوتی آغاز کردند و هنوز نتوانسته‌اند ثبات فصل قبل را تکرار کنند. آنها در دور نخست جام اتحادیه پس از تساوی یک–یک برابر ویکامب واندرز، در ضربات پنالتی این تیم را شکست دادند و در هفته نخست لیگ نیز با یک‌گل به بیرمنگام باختند. با این حال برتری 2 بر صفر در زمین ساوتهمپتون لیگ برتری در دور دوم جام اتحادیه و همچنین برد 3 بر صفر مقابل هادرسفیلد در هفته دوم لیگ نشان داد که به‌تدریج شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند دوباره یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر باشند.

رقابت با بازیکن سابق لیورپول و بارسا

فرانک در این دیدارها در پست وینگر چپ از سرجی کاناس 23ساله که سابقه حضور در لیورپول و تیم‌های پایه بارسلونا را در کارنامه دارد استفاده کرده است و قدوس برای رسیدن به ترکیب اصلی تیمش باید با این بازیکن جوان اسپانیایی رقابت کند. با توجه به علاقه‌ای که سرمربی تیم به جذب قدوس داشته می‌توان انتظار داشت که او به‌زودی در ترکیب اصلی برنتفورد در لیگ چمپیونشیپ به میدان برود و شاید در این فصل بتواند با حضور در لیگی جدید و فضایی تازه خاطرات انتقال نافرجام و جنجالی‌ای به هوئسکا را که درنهایت باعث جریمه نقدی و محرومیت 4ماهه او ازسوی فیفا شد، فراموش کند. قدوس بخش زیادی از فصل پیش را به‌دلیل این محرومیت و همچنین آسیب‌دیدگی و شیوع کرونا از دست داد اما حالا با آمادگی مناسبی راهی انگلیس شده تا بتواند بدترین فصل دوران فوتبالش را فراموش کرده و برای چالشی تازه در فوتبال جزیره تلاش کند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار