تاریخ : Tue 22 Sep 2020 - 10:30
کد خبر : 46084
سرویس خبری : ورزش

بدترین خرید تاریخ چلسی

گاف تازه کپا، لمپارد را برای خرید گلر جدید مصمم کرد

بدترین خرید تاریخ چلسی

گلر اسپانیایی چلسی که فصل پیش نیز کم‌اشتباه نبود در شروع دوباره مسابقات بازهم نتوانست از اعتماد فرانک لمپارد به‌خوبی استفاده کند و در همان هفته دوم دوباره حاشیه‌ساز شد.

به گزارش «فرهیختگان»، کپا آریزابالاگا یک‌بار دیگر نام خود را به‌عنوان یکی از بدترین خریدهای تاریخ چلسی مطرح کرد و اشتباه عجیب و دور از انتظار او در دیدار برابر لیورپول در هفته دوم لیگ برتر انگلیس با انتقاد شدید هواداران باشگاه و همچنین رسانه‌های بریتانیایی همراه بود. گلر اسپانیایی چلسی که فصل پیش نیز کم‌اشتباه نبود در شروع دوباره مسابقات بازهم نتوانست از اعتماد فرانک لمپارد به‌خوبی استفاده کند و در همان هفته دوم دوباره حاشیه‌ساز شد. در چنین شرایطی شاید لمپارد خیلی زود به فکر یافتن جانشینی مناسب برای او بیفتد و حتی این شایعه وجود دارد که ممکن است کپا را به تیمی دیگر قرض بدهد.

مقایسه با دیوید جیمز

چلسی نقل‌وانتقالات تابستانی را بسیار پرکار آغاز کرد و خریدهای گران‌قیمتی همچون تیمو ورنر و کای هاورتز را برای تقویت خط‌حمله خود به خدمت گرفت. در خط‌دفاعی هم بن چیلول و تیاگو سیلوا را خرید تا ضعف اصلی تیمش در فصل قبل و فاز دفاعی را برطرف کند. لمپارد از همان نخستین روزهای حضورش در استمفوردبریج نگاه مثبتی به گلر اسپانیایی‌اش نداشت و حتی در برهه‌ای از فصل قبل او را نیمکت‌نشین کرد. در پایان فصل هم او به‌سراغ خرید نفراتی چون یان اوبلاک رفت اما قیمت بالای دروازه‌بان اتلتیکومادرید او را از خریدش منصرف کرد. ادواردو مندی، گلر رن فرانسه یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های لمپارد در هفته‌های جاری بود که هنوز خرید او قطعی نشده اما با عملکرد یکشنبه‌شب کپا احتمالا خرید او در اولویت باشگاه قرار خواهد گرفت.

نخستین زنگ خطر برای لمپارد و تیمش در دیدار برابر مدافع عنوان قهرمانی در دقیقه 14 بازی به‌صدا درآمد. در ادامه آبی‌ها نمایش خوبی برابر ستاره‌های کلوپ داشتند اما در نیمه دوم اوضاع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. خطای کریستنسن روی سادیو مانه که منجر به اخراج او شد و چند اشتباه دیگر که آخرین آنها گل دوم حریف را به‌دنبال داشت کار چلسی را پیش از سوت پایان بازی تمام کرد و این‌بار کپا بود که در دفع توپی ساده ناکام ماند و مانه با فرصت‌طلبی گل دوم تیمش را زد.

گلر اسپانیایی هنوز اعتمادبه‌نفس لازم را درون دروازه تیمش ندارد و لغزش‌های پیاپی او در فصل قبل باعث شد درون دروازه پراشتباه ظاهر شود. ازسوی دیگر کریستنسن و کرت زوما که زوج خط‌دفاعی چلسی در این دیدار بودند هم نمایش خوبی ارائه نکردند تا از همین ابتدای فصل مشکلات دفاعی تیم در فاز دفاعی نمایان شود. رسانه‌های انگلیسی او را با دیوید جیمز، دروازه‌بان اسبق لیورپول مقایسه می‌کنند که اگرچه با عملکرد خوبش حتی به تیم‌ملی این کشور هم راه یافت اما هواداران او را همیشه با اشتباهات عجیبش به یاد می‌آورند.

احتمالا طی سال‌های آینده هواداران چلسی گران‌ترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال را با دو اتفاق به یاد خواهند آورد. نخست حاشیه‌ای که او در جریان فینال جام اتحادیه سال 2019 ایجاد کرد و درحالی که مائوریتسیو ساری، سرمربی آن زمان تیم قصد تعویض او پیش از ضربات پنالتی را داشت، از این کار امتناع کرد و دوم اتفاقی که یکشنبه‌شب رخ داد و یکی از دلایل اصلی شکست تیمش برابر لیورپول بود. در فاصله 19 ماه بین این دو اتفاق نیز کپا نتوانسته بود به‌اندازه پولی که رومن آبراموویچ، مالک باشگاه برای او پرداخته بود تاثیرگذار باشد و البته این‌بار در ورزشگاه خالی از تماشاگر و بدون اینکه فشاری ازسوی هواداران روی او باشد مرتکب چنین اشتباهی شد.

بدتر از تورس و شوچنکو

حالا دیگر همه به لمپارد حق می‌دهند که برای خرید مندی 22میلیون پوندی از رن زودتر اقدام کند تا تیمش بتواند در همین اوایل فصل خود را بین مدعیان قهرمانی قرار دهد. کریس ساتن، مهاجم سابق آبی‌ها درباره عملکرد فاجعه‌آمیز کپا در این دیدار می‌گوید: «ممکن است شما میلیون‌ها پوند برای تقویت خط‌حمله خود خرج کنید اما وقتی دروازه‌بان شما به این راحتی گل می‌خورد چه فایده‌ای دارد؟ چلسی در سال 2018 بیش از 70 میلیون پوند برای خرید کپا آریزابالاگا هزینه کرد اما او هیچ‌گاه نمایشی در حد گران‌ترین گلر جهان ارائه نکرده است. با نمایشی که او برابر لیورپول ارائه کرد به‌نظرم او بدترین خرید باشگاه از زمان لیگ برتر بوده است.»

جالب اینکه ساتن در ادامه صحبت‌هایش خودش را به‌عنوان یکی از خریدهای بد باشگاه معرفی کرده و می‌افزاید: «شاید او پس از من که 10میلیون پوند برایم پرداخت کردند بدترین خرید باشگاه باشد. در آن زمان پول زیادی برای خرید من دادند و یک‌سال بعد هم درازای 6میلیون پوند به سلتیک رفتم. این اتفاقات در فوتبال رخ می‌دهد و گاهی اوقات بهترین کار این است که بازیکن را خیلی زود بفروشید. فرناندو تورس هم در زمان خود 50میلیون پوند هزینه روی دست باشگاه گذاشت اما فکر نمی‌کنم گلی که او برابر بارسا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان زد ارزش این هزینه را داشته باشد و عملکرد خوبی در تیم نداشت. آندری شوچننوی 30میلیون پوندی هم یکی دیگر از خریدهای بد تیم بود اما بدون‌شک کپا از همه ما بدتر بوده است. او در دیدارهای اخیر تیمش از 16شوتی که به سمت دروازه‌اش آمده 11گل خورده است که آماری بسیار بد محسوب می‌شود. در فوتبال شما همیشه این فرصت را دارید تا شانس خود را در جای دیگری جست‌وجو کنید. من آن را در سلتیک پیدا کردم و شاید کپا در تیم دیگری بتواند دوباره به اوج برگردد. به‌نظرم ادوارد مندی هم نمی‌تواند خیلی زود مشکلات تیم لمپارد را حل کند. لمپارد در این فصل تحت‌فشار زیادی برای کسب جام قرار دارد و چنین وضعیتی اصلا به سود او نیست. چلسی جایی نیست که مدیران آن بگویند اشکالی ندارد، فصل بعد برای موفقیت تلاش می‌کنیم. لمپارد هم به‌خوبی می‌داند قهرمان‌نشدن در این فصل به‌معنای برکناری‌اش خواهد بود.»

البته مشکلات لمپارد در این دیدار تنها به تزلزل دروازه‌بانش محدود نبود. او پیش از این دیدار چند بازیکن تیمش ازجمله کریستین پولیسیچ، تیاگو سیلوا و بن چیلول را به‌دلیل مصدومیت دراختیار نداشت و شاید حضور آنها می‌توانست نتیجه دیگری را برای تیمش رقم بزند. با این حال او همچنان به‌دنبال تقویت تیمش است تا هرچه زودتر از شرایط کنونی خارج شود. خرید مندی ظاهرا در مراحل پایانی قرار دارد اما قطعا خیلی زود نمی‌تواند این دروازه‌بان سنگالی و 28ساله را در ترکیب اصلی تیمش قرار دهد. کپا فصل پیش تنها 54.5درصد توپ‌هایی را که به سمت دروازه‌اش آمد مهار کرد که بدترین آمار یک‌گل از فصل 2004-2003 است که در آمار بازی‌های لیگ برتر ثبت می‌شود.

او که در دوران حضور در اتلتیک‌بیلبائو عملکرد خوبی داشت حالا در لیگ برتر دوران سختی را سپری می‌کند و با ادامه این روند او به درهای خروجی باشگاه نزدیک‌تر می‌شود. با توجه به اینکه در شرایط فعلی بعید است تیمی حاضر شود هزینه زیادی برای خرید بازیکنی که چنین افت وحشتناکی داشته است، انجام دهد احتمالا تنها گزینه پیش‌روی لمپارد، قرض‌دادن او به باشگاهی دیگر است تا شاید دوباره او را در وضعیت آمادگی بهتری قرار دهد. حتی ویلی کابایرو پا به سن گذاشته در دیدارهایی که فصل پیش برای چلسی انجام داد آمار بهتری نسبت به کپا داشت و به‌نظر می‌رسد لمپارد باید هرچه زودتر تکلیفش را با این گلر 23ساله مشخص کند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار