تاریخ : Mon 21 Sep 2020 - 09:33
کد خبر : 46043
سرویس خبری : سیاست

روزشمار تحولات نظامی دفاع مقدس

«فرهیختگان» در آستانه چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی منتشر می‌کند

روزشمار تحولات نظامی دفاع مقدس

آنچه در این گزرش می‌آید مرور عملیات‌های صورت‌گرفته طی هشت سال مقاومت در جنگ تحمیلی است. عملیات‌هایی که تنها مشت‌هایی نمونه خروار آن در این تنگنا آمده است.

به گزارش «فرهیختگان»، چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که نهال نوپای این انقلاب به‌تازگی آستین‌ها را برای نهادسازی و تشکیل ساختارها و سازماندهی آشفتگی‌های دوران طاغوت بالا زده بود، ابرقدرت‌ها که دست خود را از خاک ایران کوتاه می‌دیدند جنگ 72 ملت را در قالب حمله عراق به ایران علیه کشورمان به راه انداختند. جنگی تحمیلی که یک‌سوی آن جمهوری اسلامی بود و چند کشور خرد و انگشت‌شمار متحد و سوی دیگر عراق به پشتوانه تسلیحاتی ابرقدرت‌های دنیا. از‌این‌رو وقتی صدام حسین بعدازظهر 31 شهریور 59 با بمباران فرودگاه‌ تهران و بمباران سراسری رسما شیپور جنگ را نواخت، کمتر کسی گمان می‌کرد که جمهوری اسلامی توان مقابله را داشته باشد. بر همین اساس رئیس رژیم بعث عراق با سودای کشورگشایی و همدستان غربی‌اش به خیال خام پاگشایی مجدد به ایران گمان می‌کردند حداکثر چند هفته‌ای هم نشود و در یکی دو ماه به اهداف خود خواهند رسید. خیالی که هشت سال دفاع مقدس دلیران ایران‌زمین خامی‌اش را به جهانیان اثبات کرد. دفاع مقدسی که دو هزار و 889 روز مقاومت و ایثار را رقم زد و در قالب عملیات‌های پی‌درپی نیروهای متشکل از بسیج و مردم و سپاه و ارتش، دفاعی استراتژیک را به تصویر کشید و نگذاشت یک وجب از خاک میهن کم شود.

آنچه در ادامه می‌آید، مرور عملیات‌های صورت‌گرفته طی هشت سال مقاومت در جنگ تحمیلی است. عملیات‌هایی که تنها مشت‌هایی نمونه خروار آن در این تنگنا آمده است.

 * نویسنده: حانیه موحدین، دبیرگروه راهبرد