تاریخ : Sat 19 Sep 2020 - 17:13
کد خبر : 45990
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه آزاد پیشتاز حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است

دهقانی فیروزآبادی در آیین آغاز به کار کمیته‌های تخصصی پارک علم و فناوری:

دانشگاه آزاد پیشتاز حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اساتید با تجربه این دانشگاه در قالب کارگروه کمیته های تخصصی پارک علم و فناوری درخصوص مسائل فناوری دانشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

به گزارش «فرهیختگان»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، آیین آغاز به کار کمیته های تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مهندس سیدمحمدجواد صدری مهر مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و مدیران کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در این مراسم با تأکید بر وجود اعضای هیأت علمی توانمند و فن‌آور در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: خوشبختانه بهترین اساتید و اعضای هیأت علمی در حوزه فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند. یکی از دلایل این موضوع این است که اساتید دانشگاه های دولتی در درجه اول استاد دانشگاه هستند و اگر زمان لازم را داشته باشند، می توانند به حوزه فناوری ورود کنند، اما اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا فن‌آور و صاحب کسب‌وکار بوده و سپس به دانشگاه وارد شده‌اند که می تواند یک مزیت فوق‌العاده در حوزه فناوری به حساب آید.

دانشگاه آزاد اسلامی پیشتاز حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم است

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه ها باید به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم واقعی حرکت کنند، گفت: به اعتقاد من دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیشتاز است، چرا که وابسته به بودجه دولتی نیست و مجبور است در این حوزه حرکت کرده و درآمد کسب کند.از این رو باید سریع‌تر به سمت تبدیل به دانشگاه نسل سه و چهار حرکت کند.

دکتر دهقانی فیروزی ادامه داد: در دانشگاه نسل سوم و چهارم، یک فرد وارد سیستم شده و یک شرکت خارج می شود. این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دانشگاه با اتخاذ سیاست ها و برنامه ها، به سمت دانشگاهی کارآفرین حرکت خواهد کرد. اگر این هدف محقق شود، بدون شک دانشجویان برای ورود به این دانشگاه علاقمند شده و حتی ممکن است مانند گذشته تحصیل در این دانشگاه را رزرو کنند، چرا که در صورت تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاهی کارآفرین، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه تسریع خواهد شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی گسترده و با امکانات کامل و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است، گفت: خوشبختانه با اتخاذ سیاست ها و برنامه های درست، حوزه فناوری دانشگاه کم‌کم جای خود را پیدا کرده و مراکز رشد، شتابدهنده ها و پارک علم و فناوری به طور جدی فعالیت می کنند. باید از این ظرفیت برای ارتقای حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بهره برد. نسل بعدی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی باید از اعضای این دانشگاه باشند.

وی ادامه داد: مقرر شده تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، آزمایشگاه و کارگاه مرکزی داشته باشند. بهره‌برداری از این آزمایشگاه ها و کارگاه ها، به شرکت های خصوصی واگذار خواهد شد و اگر اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عضو این شرکت ها باشند، از مزیت های ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کمیته های تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در این کمیته ها اساتید باتجربه دانشگاه آزاد اسلامی در قالب کارگروه درخصوص مسائل فناوری دانشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد و هر ایده، فکر و برنامه در حوزه فناوری ابتدا به این کمیته وارد شده و پس از بررسی، خروجی آن به دانشگاه معرفی می شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بازار ایده و بورس شرکت دانشگاه آزاد اسلامی، یک اقدام جدی و نوآورانه است که در آینده اجرایی خواهد شد، گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی و سیاست گذاری صحیح، شرکت کارگزار شرکت های فن‌آور دانشگاه آزاد اسلامی بسیار قوی باشد و بتواند سهام دانشگاه را در بازار بورس واقعی عرضه کند.

کمیته های تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی باعث کمک به فن‌آوران دانشگاه خواهد شد

در ادامه این مراسم، مهندس سیدمحمدجواد صدری مهر مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جمع اساتید توانمند دانشگاه آزاد اسلامی، در کمیته های تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه گردهم آمده‌اند، گفت: تصمیم درخصوص موضوعات مربوط به فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی، به کمیته های تخصصی واگذار شده تا ارزیابی کامل و جامعی انجام دهند. طی سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها، کمیته‌ای با افراد محدود در خصوص فناوری نظر می‌داد، اما باید در نظر داشت که یک کمیته نمی‌تواند در همه حوزه‌ها نظر تخصصی بدهد. از همین رو ۲۲کمیته‌ ارزیابی تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

وی افزود: کمیته های تخصصی باعث حفظ حیثیت دانشگاه و کمک به فن‌آوران دانشگاه خواهد شد.

مهندس صدری مهر خاطرنشان کرد: هر طرح فن‌آورانه، ابتدا در این کمیته ها ارزیابی شده و سپس توسط پنج تیم متخصص ارزش‌گذاری خواهد شد. پس از آن، یک شرکت فن‌آور ایجاد و بورس ایده دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می شود.

مدیرکل تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم تعامل جدی بخش خصوصی با گروه های فن‌آور دانشگاه و سرمایه‌‌گذاری آنها، گفت: در صورت تحقق این امر، شاهد تحول جدی در حوزه فناوری دانشگاه آزاد خواهیم بود. یکی از تأکیدات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شرکت حول اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر این شرکت ها شکل بگیرد، دانشگاه از آنها حمایت کرده و امکانات را در اختیار آنها قرار می دهد.

وی ادامه داد: کسب و کارهای فناورانه با محوریت اعضای هیأت علمی باعث تعامل دانشجو در این مسیر نیز خواهد شد. ما آمادگی داریم تا طرح های فن‌آور اعضای هیأت علمی دانشگاه را به شرکت تبدیل کنیم.

در پایان این مراسم، حکم انتصاب اعضای کمیته های ارزیابی تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به دکتر منصور بیات عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات (به نمایندگی از تمام اعضا) اعطا شد.