تاریخ : Sat 19 Sep 2020 - 10:45
کد خبر : 45958
سرویس خبری : ورزش

استقلال صعود کند هم بی‌بازیکن می‌ماند؟

تغییر برخی قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لیگ قهرمانان؛ حذف قانون گل زده در خانه حریف

استقلال صعود کند هم بی‌بازیکن می‌ماند؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها درخصوص هم‌امتیاز شدن تیم‌ها را تغییر داده و در پایان مرحله گروهی درصورتی‌که دو تیم هم‌امتیاز شوند، دیدار رودررو برای صعود به مرحله بعدی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

به گزارش «فرهیختگان»، رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی این رقابت‌ها از ابتدای هفته گذشته به‌صورت متمرکز در دوحه قطر آغاز شده و ۱۵ تیم حاضر در این رقابت‌ها در منطقه غرب و در غیاب الوحده امارات در چهار گروه به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

در این بین، تیم‌های ایرانی پرسپولیس، شهرخودرو و سپاهان از ابتدای هفته پیش رقابت‌های خود را آغاز کردند و فقط استقلال به‌خاطر انصراف هم‌گروه اماراتی خود از ادامه رقابت‌ها هنوز به میدان نرفته و کار خود را تازه فرداشب آغاز خواهد کرد. این درحالی است که پرسپولیس و سپاهان توانستند به هر شکل ممکن خریدهای جدید خود را در پنجره نقل‌وانتقالاتی بازشده به ثبت رسانده و با تیمی تقویت‌شده راهی قطر شوند؛ اتفاقی که برای شهرخودرو و استقلال رخ نداد. البته شهرخودرو توانست پنجره خود را باز کند اما زمان را از دست داد و بدون خریدهایش به قطر رفت. استقلال هم به‌خاطر مطالبات وینفرد شفر و حکم فیفا درخصوص عدم پرداخت بدهی‌های این سرمربی آلمانی پنجره‌هایش بسته ماند و نتوانست از خریدهای جدید خود مثل رشید مظاهری یا محمدحسین مرادمند و سایر بازیکنان دیگر در رقابت‌های آسیایی مثل همتای سرخ‌پوش خود رونمایی کند.  بااین‌حال تمام امیدواری‌ها به آن بود که بعد از پایان مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر فرصت تغییر برای تیم‌ها به وجود آمده و آنها بتوانند یک‌بار دیگر لیست خود را به‌روزرسانی کنند که این موضوع درنهایت می‌توانست به نفع استقلال باشد تا این تیم هم با استفاده از خریدهای جدیدش به تقویت قوای خود پرداخته و با شکل و شمایلی جدید و با برطرف کردن نقاط ضعف به مصاف حریفانش در مرحله حذفی لیگ قهرمانان درصورت صعود برود.

  طبق اعلام یکی از مسئولان ارشد کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال به «فرهیختگان» از آنجا که این رقابت‌ها تا مرحله نیمه‌نهایی و طی دیدار‌های پیاپی که تا دهه اول مهرماه به طول خواهد انجامید در کشور قطر برگزار می‌شود، طبق قوانین تا پایان این رقابت‌ها یعنی مرحله نیمه‌نهایی جا برای به‌روزرسانی لیست تیم‌ها و به‌وجودآوردن تغییرات در این زمینه وجود نداشته و دیگر فرصتی به این امر اختصاص پیدا نخواهد کرد و اگر هم چنین موردی در دستورکار ای‌اف‌سی قرار بگیرد احتمالا این اقدام برای دیدار فینال که اواخر آذرماه برگزار می‌شود، مورد استفاده دو تیم فینالیست قرار خواهد گرفت. البته‌ ای‌اف‌سی نشان داده که هر زمان می‌تواند تغییراتی در قوانین ایجاد کند و این امکان هم وجود دارد که بعد از اتمام مرحله مقدماتی تصمیم جدیدی گرفته شود. 

همچنین با توجه به برگزاری متمرکز رقابت‌ها، کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها درخصوص هم‌امتیاز شدن تیم‌ها را تغییر داده و در پایان مرحله گروهی درصورتی‌که دو تیم هم‌امتیاز شوند، دیدار رودررو برای صعود به مرحله بعدی مورد محاسبه قرار خواهد گرفت، با این تفاوت که دیگر میزبان و میهمان با توجه به اینکه رقابت‌ها در یک کشور واحد برگزار می‌شود، معنایی نداشته و اگر دو تیم در دو بازی رفت و برگشت شرایط برابری پیدا کنند، آنگاه دیگر گل زده در خانه حریف اهمیتی پیدا نکرده و تفاضل گل و درصورت برابری تفاضل گل نیز سایر موارد پیش‌بینی‌ شده که پیش از این نیز در قانون وجود داشته، مورد محاسبه برای صعود تیم برتر به مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

  * نویسنده :  محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار